Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525i: check controlista turhia hälyjä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E34 525i: check controlista turhia hälyjä

    Moi,

    Tässä nyt muutamana kylmänä aamuna (ja päivälläkin) tuo saksantuonti-pemukka (-95 525ia) on alkanut ryppyilemään siten, että check controliin ilmestyy viestejä tyyliin: "tail light", "lic plate light", "1 brake light", "trans program" yms. yms. jotka clearaantuu kun auton sammuttaa ja starttaa uusiksi.

    Ekan kerran noin kävi kun lämpötila laski nollan tuntumaan ja sataa tihuutti helvetin kylmää vettä. Eli ilmeisesti kyse on jostain kontakti-yms-ongelmasta. Ko auton ruiskun ohjausboksi menee vaihtoon ensi viikolla, koska se on saanut kosteudesta siipeensä ja kone ei vedä kunnolla. Onkohan nuo tavalliset jarruvalo yms. vikaluvut myös saman boksin vastuulla, joka voisi selittää nuo turhat hälyt. Vai onko autossa jokin muu kontrolleri, joka noita jakaa, ja jonka liittimiin pitäisi käydä suihkuttelemassa jotain kontaktia parantavaa ainesta?

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • kuti
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 117

    #2
    Eiköhän se vika tuolta löydy http://www.btcf.fi/forum/showthread....ght=tail+light
    BMW E34 525IX Touring-96

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #3
      Moi,

      Kiitos vinkistä!

      Silti vähän vielä pitää kysyä: onko syypäänä siis tuo sinapinvärinen rele tuolla sulakeboksissa, vai juuri tuo ajovalojen korkeudensäätö ? En mielelläni lähtisi repimään johtoja irti tuon pingauksen takia :(.

      Jospa sitä vain kävisi noita releitä läpi tuolta boksista ja suhauttelisi jotain kontaktisuihketta väliin... ?

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Originally posted by teropa
        ...Silti vähän vielä pitää kysyä: onko syypäänä siis tuo sinapinvärinen rele tuolla sulakeboksissa, vai juuri tuo ajovalojen korkeudensäätö ? En mielelläni lähtisi repimään johtoja irti tuon pingauksen takia :(.


        Tero
        E34:ssa ei ole tuota "sinappirelettä", veikkaisin tuota ajovalojen korkeudensäätöä.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Harzzza
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 218
          • Tampere

          #5
          Palataas pikkasen tähän vanhempaan mutta niiiiin ajankohtaiseen ja ikuiseen ropleemiin.

          Elikkäs Oli keli lämmin, kuiva ja aurinkoinen, tai viileempi aamu, tai peräti kaatosade. Ei vaikutusta mitenkään noihin turhiin "Lic plate light", "Tail light", "Brake light", "Low beam" -ilmoituksiin. Välillä menee parikin päivää ja monta starttia ettei tuu ilmoituksia. Välillä pelkkä rekkarivalo, välillä kaikki !

          Onko siitä nyt lopullista selvyyttä missään, kellään, et mikä siellä kummittelee ?????

          Ilmoituksia ei tuu ikinä, jos ei VALOT oo päällä. Eli esim jarruvaloilmoitus pitäs tulla ilman ajovalojakin ?? Vaan ei tuu jos valot on pois, ja polttimot ehjät.

          Silti ilmoitukset toimivat oikein jos oikeesti joku noista lampuista on pimee.

          Ajovalojen korkeudensäätö toimii hienosti molemmin puolin, ja tuntuu että sen räplääminen aika ajoin ei vaikuta ilmoituksiin. Irrottanu niitten piuhoja en oo, en oo ettinykkään missä ne siellä on...

          Jarruvalohäly kyllä pongaa joskus jarrua painaessa, ja muita ilmotuksia saattaa paukkua kohta perässä.

          LKM :n juotokset oon kattellu ja juotellu uusiks. Muita ehdotuksiahan on ollu noi korkeudensäätömoottorit, (miksköhän niitäkin tarvitaan kun on automaattinen perän korkeudensäätö?) sit jarruvalokatkaisin, ja vielä mielenkiintoisimpana toi CCM -moduli... sitä en oo avannu ja tutkinu, eikös tollanen haiskahtas joltain valojen ohjausten yhteismaa -vialta ? Jos se tutkii että menee oikee määrä virtaa lampuille, ja jos ei mee tulee häly. Nythän jos jossain valvontapiiirissä ois huono maakosketus, se luulis että virtaa ei mee tietyille lampuille ? Missähän tollanen maapiuha mahtaa olla, ainakin lamppujen varsinaiset maat ei tohon liity, kun kaikki palaa, vaan toi valojen "valvonnan" maapiste/piuha ?

          Et onkos kellekkään selvinny lopullista syytä noille sillontällön häiritteville ilmotuksille ??

          Oli pakko nostaa tää takas pinnalle kun arvailuja löytyy sen verran searchilla että fakta tekis terää... jos kellään on...

          Comment

          • mailman
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 8003
            • Vantaa

            #6
            Se takapaksiin menevä johtosarja? Onko tsekattu?
            G01 ///M40i '19
            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
            E39 ///M5 '00

            Comment

            • Harri G
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 9042
              • Iisalmi

              #7
              Todennäköisesti mailmanin mainitsema johtosarja, ohjeet faqista.
              E39 ja E91

              Comment

              • Harzzza
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 218
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Harri G View Post
                Todennäköisesti mailmanin mainitsema johtosarja, ohjeet faqista.

                Siis peräluukun johtosarja, korjattu. Eikä se varmaan ajovaloista tiä ihmeempiä.

                Comment

                • teflon
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2006
                  • 83
                  • Helsinki east

                  #9
                  Mulla kans huus tossa e34 touringissa kaikista valoista mikä minäkin päivänä ja välillä kaikki yhtenä päiväja.edellinen omistaja oli oikein käyttänyt sitä metro-auto airportissa sen takia,jossa oli diagnoosi ollu ettei vikaa voida todeta...:think No rupes sit itteä ottaa päähän ja korjailin noi takaluukun molemmat johto setit jotka oli kyllä ihan paskana kaikki.no auto tulille ja hä ei ilmoitusta palaneista valoista! no sillä selvä.. ja paskat eka hipasu tohon korkeus säätö kiekkoon ja siitä alko taas ilmoittelu. no ei muuta ku säätömoottoreista piuhat irti ja loppuhan se.

                  Comment

                  • mailman
                    BTCF Member
                    • Jul 2003
                    • 8003
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Harzzza View Post
                    Eikä se varmaan ajovaloista tiä ihmeempiä.

                    Kyllä se vaan tietää, usko pois
                    G01 ///M40i '19
                    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                    E39 ///M5 '00

                    Comment

                    • Tohtori
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 560
                      • Kirkkonummi #02400

                      #11
                      Äsken irroitin valaisimien korkeussäätö moottoreiden piuhat ja nyt ei herjaa mitään. Ainakaan vielä. Eli itellä tuli kaikki takavalo hälytykset sekä etu parkit. Johtosarjan kävin läpi ei mitään, juotin uudelleen valoboksin ei mitään, tällä keinolla tais loppua toivottavasti. Autohan oli E34 touring
                      E39 528iA Touring "Oxford Grün"
                      E34 525iA Touring "Schwarz II"

                      Ex.
                      M-Technic 2 325i "Delphin Metallic"

                      Comment

                      • Harzzza
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 218
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by mailman View Post
                        Kyllä se vaan tietää, usko pois
                        En usko Ja edelleen, johtosarja täysin ehjäks korjattu.

                        Eli jos toimivat ajovalojen säätömoottorit vaihtaa uusiin niin hälyt loppuu ? Right....

                        Kyllä mä vähän luulen että niiden käytöstäpoisto vaan lieventää varsinaista vikaa niin ettei se ihan mee hälyn puolelle.

                        Onkos kukaan sitä CCM :ää avannu ja juotellu ?

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #13
                          Originally posted by Harzzza View Post
                          En usko Ja edelleen, johtosarja täysin ehjäks korjattu.

                          Eli jos toimivat ajovalojen säätömoottorit vaihtaa uusiin niin hälyt loppuu ? Right....

                          Kyllä mä vähän luulen että niiden käytöstäpoisto vaan lieventää varsinaista vikaa niin ettei se ihan mee hälyn puolelle.

                          Onkos kukaan sitä CCM :ää avannu ja juotellu ?
                          Vaikuttaa siltä että olet jäljillä. Pitää tutkia noita kaavoita tarkemmin kun on aikaa tässä tai tulee vastaava projekti työn alle. ccm kuitenkin ensisijaisesti tarkkailee (tai lkm tarkkailee ja antaa tiedon ccm:lle) valoille menevää virtaa ja sen ollessa joko liian suuri tai liian pieni tulee hälytys. Niinkauan kuin pysytään näiden limiittien sisällä ao virtapiiriltä ei pidä tulla hälyä, mutta en ole vielä tutkinut onko lkm:ltä ccm:lle mahdollista tulla virheelllistä tietoa.
                          Maadoitusongelmalta tuo enempi vaikuttaa. Valojen korkeussäädön poistaminen vähentää kuormitusta (jos säätö jostain syystä yrittää jotain tehdä) jolloin ei aiheudu niin suurta virtavajausta maadoituksen ylimenoresistanssin takia useammankaan valon ollessa kytkettynä.

                          Comment

                          • Harzzza
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 218
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by WSE1 View Post
                            Vaikuttaa siltä että olet jäljillä. Pitää tutkia noita kaavoita tarkemmin kun on aikaa tässä tai tulee vastaava projekti työn alle. ccm kuitenkin ensisijaisesti tarkkailee (tai lkm tarkkailee ja antaa tiedon ccm:lle) valoille menevää virtaa ja sen ollessa joko liian suuri tai liian pieni tulee hälytys. Niinkauan kuin pysytään näiden limiittien sisällä ao virtapiiriltä ei pidä tulla hälyä, mutta en ole vielä tutkinut onko lkm:ltä ccm:lle mahdollista tulla virheelllistä tietoa.
                            Maadoitusongelmalta tuo enempi vaikuttaa. Valojen korkeussäädön poistaminen vähentää kuormitusta (jos säätö jostain syystä yrittää jotain tehdä) jolloin ei aiheudu niin suurta virtavajausta maadoituksen ylimenoresistanssin takia useammankaan valon ollessa kytkettynä.

                            Mahtavaa että löytyy samaa kieltä puhuvia ! Eli tätä perinteistä I=U/R -murretta autoihin sovellettuna. Juuri samaa veikkaisin hyvin vahvasti, koska tuo hälytyksien tiheys/määrä vaihtelee todella reippaasti. Todella hiljaista välillä, ja sitten taas yhtä tai useampaa melkein joka kerta ja joko heti kun laittaa valot päälle tai vasta vartin päästä siitä... Mystinen on kyllä mutta varmasti sille on yksselitteinen syy olemassa kunhan löytyy vaan. Eihän sen tarvi esim. olla kun joku kypsynyt konkka niinkuin mittaritaulustakin semmosia voi löytyä ? Joku milliamppeeriluokassa toimiva "lastu" siellä vaan jostain komponentti/johdotusviasta heittää väärää ulostuloa kun sisääntulot ovat hiukkasen mettässä. Tuskin kummonen itse vika, mut ei varmasti helppoo löytääkkään sitä varsinaista syntipukkia !

                            Comment

                            • Radon
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 463
                              • Suomi-Finland

                              #15
                              Onko tähän juttuun löytynyt ratkaisua, siis muutakuin irroittaa nuo valosäätömoottorit?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎