Announcement

Collapse
No announcement yet.

525 TDS -94 (e34) termari- ym. asiaa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mihu
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 46
    • Hyvinkää

    525 TDS -94 (e34) termari- ym. asiaa...

    Pakko kysyä tietäjiltä uskonvahvistukseksi seuraavaa, eli:

    -lämpöä ei tunnu (etenkään nyt, kun jo etelässäkin on tullut pakkaskelit) riittävän auton sisälle "normaaliin tapaan", syynä luultavimmin termari
    -orkkistermarihan on tuo 80-asteinen, siviilirohkeutta kun ei ole, niin se tullee kyseeseen (jotkut puhuneet 88- tai 92-asteisista)
    -mites tuo vesipumpun kesto, jos nyt kiinni oleva termari vuotaa, niin joutuuko pumppu "liian koville" uuden termarin kanssa / eli kannattaako automaattisesti vaihtaa samalla? (oli jotain puhetta myös muoviropellisista pumpuista)
    -ja sitten vielä itse urakasta, onko paha homma tehdä itse (ei välttämäti viitsis teettääkään, kun termari + pumppu taitavat maksaa yht. n. 70 erkkiä + työt ehkä min. jotain satkun luokkaa)?!?

    Niin ja meinas unohtua tyystin se "huohotinputken lämmitysvastusasia" (oliko noin?), kannattaa laittaa (ehkä se kova talvi vielä tulee). Oliko jossakin valmiit "piuhanpaikat" tms...

    ...:Tänks:...
  • turomu
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 310
    • Kuusamo

    #2
    itse kans ajattelin termarin vaihtaa, että ohjeita mielellään kuunellaan...

    Samalla ajattelin vaihtaa lämpötila-anturin, kun tuo mittari sekoilee. Onkohan vaikeassa paikassa vai voiko lämpötilamittarin sekoilu johtua itse mittarista?
    X3 30d M-sport
    exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      #3
      Itse olen vaihtanut m50b20 koneeseen 92-asteisen termarin. Ei kuumene liikaa, mutta ei juurikaan vaikuttanut sisätilan lämpenemiseen. Ainoastaan silloin kun moottori on aivan täydessä lämmössä niin tulee kuumempaa sisään.

      Se 92-asteinen vaihtui vissiin vuonna -92? Silloinhan ei ainakaan m50-koneisiin tullu muutaku vanos-muutos.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • arne525
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 97
        • 02600

        #4
        Termostaatti

        Jos lämmöt ei nouse, niin vika on varmasti termostaatissa. Jos laittaa ihan alkuperäisesn, niin sillä pärjää oikeen hyvin ja lämmötuotto paranee oleellisesti.

        En usko, että on kauheesti järkeä laittaa jotain kuumempia termostaatteja.

        Vesipumppu kannattanee vaihtaa samalla.

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          #5
          Mutta ei auton ylikuumeneminen johdu yleensä liian suuriasteisesta termarista vaan viskosta tai vp:sta.

          KL:ssa katseltiin termareita m50:seen ja 80 ja 92:en oli samanlaisia, mutta se 88-asteinen oli fyysisti hieman erilainen. Ne sanoi, että 92:ia ne on paljon myyneet.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • jpeltoma
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 600
            • pirkanmaa

            #6
            TDS:ssä lämpöä kyllä riittää, kun vaan se 80c termari on kunnossa eikä vuoda. Eli vika on tosiaan termarissa. 94:ssa pitäisi olla jo metallisiipinen pumppu, ja iteasiassa uudessa tarvike halpis pumpussa (esim motonet) voi olla muovisiivet! Pumpun laakerin kuntoa voi kokeilla viskosta kun irrottaa tuulettajan hihnan. M51 Termarin vaihossa ei ole ihmeellistä, kolme ruuvia auki ja vaihto. Kannattaa toki ilmata huolella sen jälkeen + nesteen tasot kohdalleen.
            __________________________________________________ ________________________
            Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

            Comment

            • Mako81
              Newbiemmer
              • Jan 2005
              • 17
              • Tampere

              #7
              Onko lämmöt normaalilla tasolla?

              Jos on, niin vaihda raitisilmasuodatin niin alkaa hönkimään mukavammin sitä lämpöö koppiin...

              Comment

              • parantala
                Bimmer Rookie
                • Jan 2003
                • 62
                • Westcoast

                #8
                missö e34:ssä on raitisilmasuodatin?
                525TD Touring

                Comment

                • jpeltoma
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 600
                  • pirkanmaa

                  #9
                  __________________________________________________ ________________________
                  Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                  Comment

                  • mihu
                    Bimmer Rookie
                    • May 2005
                    • 46
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by Mako81
                    Onko lämmöt normaalilla tasolla?

                    Jos on, niin vaihda raitisilmasuodatin niin alkaa hönkimään mukavammin sitä lämpöö koppiin...
                    Lämmöt suht oikealla tasolla (eli korkeimmillaan piirun verran alle puolenvälin.

                    Raitisilmasuodatin vaihdettu tänä kesänä (kylläkin ajettu v. 2005 aikana vaihdonkin jälkeen jo n. 20 tkm), eli ei oikeastaan ehkä tarvista. Ongelma on lähinnä siinä, että etenkin selkeästi kylmällä kelillä (ollut n. -8 astetta) ei oikeen rupee pukkaamaan selkeästi lämmintä - siis suhteutettuna siihen kun kaikki auton sisä- ym. pinnat hohkaa kylmää...

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      #11
                      Iso kone ottaa yllättävän paljon aikaa lämmetä KUNNOLLA. Itse kyllä suosittelisin laittamaan 92:sen jos sitten varmistut myös että VP ja visko ym. ovat kunnossa. Mulla viisari nököttää viisarin varren yli pystyn ja olen lämpöön tyytyväinen.

                      Myös lämppärinkennon sisä- ja ulkopinnan puhdistus voisi tuoda monta lisäastetta sisäilmaan. Ohutkin likakerros eristää lämpöä tosi paljon..
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • jpeltoma
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 600
                        • pirkanmaa

                        #12
                        Ite en laittaisi TurboDiesel koneeseen 92 asteista termaria. Kovan ajon jälkeen turbo ja kansi käy niin kuumana, että jäädytystä pitää löytyä. Iteasiassa en edes usko että tollasta 92 asteista on diissseliin saatavana.

                        Vika on selkeesti viallisessa termarissa. Olen kolme noita vaihtanu TDS:ään samoin oirein. Iteasiassa motonetin tarvike termarit on tosi huonoja, ei kestäneet vuottakaan kun jumissa. Eli osta joku parempi.
                        __________________________________________________ ________________________
                        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                        Comment

                        • mihu
                          Bimmer Rookie
                          • May 2005
                          • 46
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by mihu
                          -ja sitten vielä itse urakasta, onko paha homma tehdä itse (ei välttämäti viitsis teettääkään, kun termari + pumppu taitavat maksaa yht. n. 70 erkkiä + työt ehkä min. jotain satkun luokkaa)?!?

                          Niin ja meinas unohtua tyystin se "huohotinputken lämmitysvastusasia" (oliko noin?), kannattaa laittaa (ehkä se kova talvi vielä tulee). Oliko jossakin valmiit "piuhanpaikat" tms...

                          ...:Tänks:...
                          No niin, aika palailla asiaan, kun itsellä taas hieman tietoa lisää. Eli tuosta huohotinputkiasiasta vakuuttivat minulle BMW Suomesta, että tuon ikäisessä e34:ssa ei ole rakenteellista eroa ns. suomi- ja tuontiautojen välillä. Koskee kuulemma uudempia malleja (kait e39 alk.)...

                          Vielä kerran kyssäri, onko vesipumppu paska nakki. Ainakin termarin ajattelin vaihtaa itse ja ehkä pumpunkin (termari 25 € ja pumppu 50 €, mahdollisine töineen liikkeessä osat + työt n. 230 € - työt siis n. 150 €, ei oikein houkuttele).

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3402
                            • Tre

                            #14
                            Aika helppo nakki on. Itse vaihdoin vp:n ilman aiempaa kokemusta noin 1,5 tunnissa rauhallisesti puuhastellen. Siis taas m50 bensakoneeseen.

                            Hihnojen pois ottoon tarvit perustyökaluja ja ehkä 8 mm kuusiokolon. Viskon kiinnitys 32 mm lenkki, kierre vasemman kätinen. Pumppu lähtee kun irrottaa pultit ja käyttää niitä "ulostyöntäjinä" toisista reijistä.
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • jpeltoma
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 600
                              • pirkanmaa

                              #15
                              94 M51 moottorissa ei ole oikeastaan huohotusputkea, siellä on vaan reikä venttiilikopasta suoraan suodatinkoteloon. Mun järkeen ei käy miten se voisi jäätyä, kun koko venttiilikoppa pysyy kuumana kovillakin pakkasilla.
                              __________________________________________________ ________________________
                              Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎