Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M50B25 päästöongelmat episodi III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nut
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1613
    • Vaasa/Kauhajoki

    E34 M50B25 päästöongelmat episodi III

    Noniin, kai tähän voi jo oman topikin aukaista kun (lähes) kaikkea mahdollista on kokeiltu. Eli tuorein saldo päästömittauksesta (arvot voi heittää hieman kun ei tullut lappua mukaan):

    CO 0.70 / 0.55
    HC ~250 / 50
    CO jotain 14 pinnassa
    O2 0.5 / 0.9
    lambda 1.02

    Tehtyä:
    Lambda vaihdettu
    Kokeiltu 2:lla massamittarilla
    Tulpat, ilmansuodatin, öljyt
    Imuilman iso haitariputki vaihdettu
    Imuvuodot tarkistettu
    Vikakoodit luettu -> ei mitään
    Motronicin lämpöanturi vaihdettu
    Imuilman lämpöanturi näyttää oikein, ainakin merkkihuollon testerissä näytti oikeita arvoja. Lisäksi sanoivat että massamittarin arvot näyttää oikeilta.

    Tänään tuota putkea kaverin pajalla vahdattiin ja parit tiivisteet vaihdettiin niin parani nuo happiarvot jonninverran, ennen oli jotain 1.00/2.00. Eikai noin pieni jäännöshappi nyt enää mitään sekoita? Ainakaan ennen lambdaa ei mistään vuoda, eikä siellä muuallakaan mitään pahempaa vuotoa vaikuttanut olevan.

    Takapöntössä jotain kolisi kun otettiin irti, toisaalta kateista ei mitään kilinää kuulunu. Pitääkö tässä pian syödä sanansa ja kokeilla vaihtaa nuo katalysaattorit uusiin kun tuntuu ettei muu auta? Eipä nuo tässä konkurssissa nyt enää paljon tunnu jos sinne jotku tarvikekatit vaihtaa. Tulpat vaihdoin eilen ja kaikki näyttivät ihan OK olevan, tietenkin sitä vois kokeilla vaihtaa puolia jos ne siellä pätkis. 3 kpl on alkuperäsiä vuodelta -90, 2 uusittu -00 ja yks -03. Toisaalta voisko vieläkin olla jossain ovelassa paikkaa imuvuotoa, lisäilmaluisti jumissa ja antaa liikaa ilmaa, imusarjantiiviste poikki?
    BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527
  • Masahi
    Bimmer Rookie
    • Mar 2008
    • 46
    • Siilinjärvi

    #2
    samaa ongelmaa

    Originally posted by nut View Post
    Noniin, kai tähän voi jo oman topikin aukaista kun (lähes) kaikkea mahdollista on kokeiltu. Eli tuorein saldo päästömittauksesta (arvot voi heittää hieman kun ei tullut lappua mukaan):

    CO 0.70 / 0.55
    HC ~250 / 50
    CO jotain 14 pinnassa
    O2 0.5 / 0.9
    lambda 1.02

    Tehtyä:
    Lambda vaihdettu
    Kokeiltu 2:lla massamittarilla
    Tulpat, ilmansuodatin, öljyt
    Imuilman iso haitariputki vaihdettu
    Imuvuodot tarkistettu
    Vikakoodit luettu -> ei mitään
    Motronicin lämpöanturi vaihdettu
    Imuilman lämpöanturi näyttää oikein, ainakin merkkihuollon testerissä näytti oikeita arvoja. Lisäksi sanoivat että massamittarin arvot näyttää oikeilta.

    Tänään tuota putkea kaverin pajalla vahdattiin ja parit tiivisteet vaihdettiin niin parani nuo happiarvot jonninverran, ennen oli jotain 1.00/2.00. Eikai noin pieni jäännöshappi nyt enää mitään sekoita? Ainakaan ennen lambdaa ei mistään vuoda, eikä siellä muuallakaan mitään pahempaa vuotoa vaikuttanut olevan.

    Takapöntössä jotain kolisi kun otettiin irti, toisaalta kateista ei mitään kilinää kuulunu. Pitääkö tässä pian syödä sanansa ja kokeilla vaihtaa nuo katalysaattorit uusiin kun tuntuu ettei muu auta? Eipä nuo tässä konkurssissa nyt enää paljon tunnu jos sinne jotku tarvikekatit vaihtaa. Tulpat vaihdoin eilen ja kaikki näyttivät ihan OK olevan, tietenkin sitä vois kokeilla vaihtaa puolia jos ne siellä pätkis. 3 kpl on alkuperäsiä vuodelta -90, 2 uusittu -00 ja yks -03. Toisaalta voisko vieläkin olla jossain ovelassa paikkaa imuvuotoa, lisäilmaluisti jumissa ja antaa liikaa ilmaa, imusarjantiiviste poikki?
    Laitetaanhan tähän vanhaan aiheeseen jos jollain muullakin tätä ongelmaa.. ja varmasti on.. Itsellä ihan samat ongelmat kuin yllä. Päästöarvot juuri samalla tavalla. HC yli 250, CO yli 0,5. CO arvo tippuu lähes nollaan kun lambdan johdon ottaa irti.

    Kaikki samat osat mitattu ja kokeiltu kuin edellisessä viestissä plus täällä on myös katit vaihdettu ja moottoriin on tehty täydellinen peruskorjaus venttiilit, kansi, männänrenkaat yms.. silti aivan sama homma, päästöt ei tipu! Lambda anturi on alkuperäinen ja mitattu oskilloskoopilla että toimii. Oskilloskoopin mukaankin lambdan jännite keskimäärin yli 1V eli ollaan rikkaalla..
    Yksinkertaisesti saa jostain syystä liikaa polttoainetta tai lambda säätö ei osaa korjata seosta katalysaattorien vaatimalle kapealle alueelle. Myös päästöt mitattu ennen katteja ja ovat samat sekä katteja ennen että niiden jälkeen..Bensan paine on kohdillaan, eikä suuttimet vuoda.

    Ei ole muuta vaihtoehtoa vissiin kuin motronicin boxi viallinen. Keinot jo alkaa olla vähissä..jos jollain samaa ongelmaa ja on saanut tähän päästö ongelmaan helpotusta niin sen taikatempun oppisin mielelläni itsekin..

    Comment

    Working...
    X
    😀
    🥰
    🤢
    😎
    😡
    👍
    👎