Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34:n uraherkkyys...mitkä renkaat alle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hevimies
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1456
    • Savonlinna

    e34:n uraherkkyys...mitkä renkaat alle?

    Ensi viikolla tulisi auto (525i touring) ja renkaat ja vanteet pitäisi hankkia. 17" M5 replicat ajattelin laittaa ja rengasmyyjä suositteli 235 leveyttä. Onko tuolla leveydellä uraherkkä sillä en haluaisi pilata auton loistavia ajo-ominaisuuksia liian leveillä renkailla.
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    #2
    Itsellä on 235/45 17 alla ja kyllähän se vetelee syvemmissä urissa aika paljon. Ongelma on kuitenkin mielestäni enemmän hitaammissa nopeuksissa. Vauhdin kasvaessa uraherkkyys vähenee. Toisaalta BMW on itsekkin antanut e34:n yhdeksi regasvaihtoehdoksi juurikin tämän koon. Hyvin se pelaa kovemmissa vauhdeissa ja kaarteissa. Kun laittaa vielä jämäkät jouset alle, niin e34:stä tulee suorastaan kevyen oloinen auto.

    Näissä isommissa e34:ssa pitää kuitenkin käyttää leveää rengasta. Uraherkkyyden kannalta lienee sama onko alla 215 vai 235. Kyllä se kumminkin vetelee. Jos haluaa että vetelyä ei tapahdu, niin laittaa alle sitten 175/80/15 renkaan, mutta luulen seellasiten renkaiden olevan muilta ominaisuuksiltaan aivan paskoja.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      235/45 17" on ensimmäinen melko varmasti(=lue varmasti) ongelmia tuottava leveys. Alustan ehdottomalla säädöllä(siis myös ehdottomasti camberkulmat), oikealla vanne et:llä, ja autoosi istuvalla renkaan runkorakenteella(arpapeliä/tai varma tieto), saa 235:kin kyllä ainakin kohtuullisen elämättömän alustapaketin. Ongelmahan tässä on se että renkaan valmistajat mielummin leventävät rengasta jotta korkeusprofiili saataisiin oikeaksi. 46/39 bemari on tässä suhteessa renkaan halkaisijaltaan juuri ikävä väliinputoaja. Jotta päästäisiin alkuperäiseen 205/65-15 halkaisijaan näissä isommissa vannehalkaisijoissa, on lähes pakko ottaa vähintään 235 levyinen "tassu". 225/45-17" olisi jo selkeästi vähemmän vetelevä vaihtoehto, mutta sen kehämitta on jo alkuperäistä pienempi. Joka suhteessa optimihan olisi 215/50-17" jos jostain tällaisen "kummajaisen" löytäisi. 205/50-17" contisporttia löytyy jo aika yleisesti, mutta tässä on myös alkuperäistä pienempi kehä. Tällä on vähän merkitystä mikäli samalla heität 30-40 pudottavan satsin autoosi.
      Tällä pudotuksella ollaan alustageometrisesti lähellä optimia jolloin myös vetely on pienintä. 50-60 pudottavat satsit yleensä pilaa tukivarsikulmat ym. niin että täysin vetelemätön paketti on mahdoton rakentaa. Sama koskee ns.epäsuhtapudotusta(esim.50/0) johon ei saa sellaista alustaa joka toimisi. Itse renkaan leveydellä on ulkonäköön uskomattoman vähän merkitystä. Vanteen halkaisija ja siihen sovitettu pudotus määrää tuon ulkonäköpuolen lähes täysin. Toisaalta edessä voi käyttää pari askelta kapeampaa kuin takana(paitsi talvirenkaissa).

      Comment

      • steenman
        Bimmer Rookie
        • Feb 2004
        • 86

        #4
        Mulla on Touringissa 225:et, 16" ja vetelee niilläkin urissa välillä ikävästi.
        Mielestäni monissa Suomessa uutena myydyistä e34 malleissa oli vieläkin kapeammat renkaat.
        Mustakin olisi kuitenkin kiva hankkia 18, tai 19 tuumaiset 235:et matalat nakit, ja madaltaa tuo touring vähän striitimmäks.

        Comment

        • gangsta
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2004
          • 521
          • Nurmijärvi

          #5
          Linkkivinkki---> http://www.dezent-wheels.de/AlcarKon...ecd72fadf509e5

          ...sitten valitaan from 1991 - 5 Kombi

          ja eikuin mallailemaan.
          Aika tonttiin vedetty tuo malliauto, vähän niinkuin mulla :lol:

          Technical info osuus varsin hyvät tuolla sivulla.

          Comment

          • steenman
            Bimmer Rookie
            • Feb 2004
            • 86

            #6
            Hyvä idea, ja nätin auton teit tuosta.
            Mäkin sain kerran katottua yhen BMW mallin, mutta sitten rupes tuo sivu bugimaan, ja heitti Ford Focusta tarjolle, vaikka en ollut edes valinnut sitä.
            Höh.

            Comment

            • pmv
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 2032
              • tornio

              #7
              No oma 535i veteli urissa standardirenkailla(225/55/15) eikä itse asiassa alikoon renkaat, 205/60/15 olleet juuri paremmat. Alustakin oli tuolloin vielä vakio. Toki syyttää voi renkaita sinänsä, koska eivät olleet järin laadukkaita. Vähiten urissa vetelee talvirenkaina toimivat 195/65/15, mutta muuten ne ovat tehokkaaseen ja painavaan autoon toivottoman alimittaiset. Liukkaalla jäällä ja lumella ne ovat hyvän kokoiset, mutta kuivalla asfaltilla saa kaasun kanssa olla todella varovainen että ei nastat irtoile. itse asiassa tuo 205 leveä kesärengas kärsi samasta ongelmasta, eli kaasun kanssa sai olla todella tarkkana ettei ruvennut jauhamaan kadunkulmissa.

              Jos ei halua pilata E34:n ajettavuutta uraherkillä renkailla, niin ei sitä ajettavuutta halua pilata myöskään alikokoisilla gummeilla. Kyllä tuo 525i touring on sen verran tehokas ja painava kampe, ettei siitä hyvää saa ilman reilua rengastusta.

              Comment

              • exodus
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 774
                • Oulu

                #8
                täytyy taas vaahdota Nokian NRZi:n puolesta. Mulla on TDS:ssä edessä
                235/45x17 8"vanteella ja takana 255/40x17 9"vanteella. Vähänhän se vetelee isommissa urissa, mutta nämä on noin sata kertaa paremmat
                kuin aiemma Michelin Pilot Sportit(jotka oli 235/45 joka nurkassa).
                Kulutuskestävyyskin vaikuttaa erinomaiselta. Alustaa laskettu 30mm.
                Nokian renkaita saa edullisesti täältä:

                Comment

                • .:miksu:.
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 352

                  #9
                  itsellä oli 225/55/16 ja veteli niin perkeleesti, sitten laitoin 205/55/16 ja toimii hienosti.

                  Comment

                  • Hevimies
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1456
                    • Savonlinna

                    #10
                    Pitänee varmaan kokeilla eteen 215, taakse 235... :?: En tiedä näistä asioista yhtikäs mitään joten sanokaa jos on ihan älyttömän huono idea.

                    Comment

                    • kanala
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2004
                      • 168
                      • Jämsä

                      #11
                      Mulla on alla Continental premium contact 215/55 r16.
                      Laittovat aluks rengasliikkeessä 2.2 bar painetta, veteli aika kamalasti.
                      Nostin paineet 2.6 bar:iin, vetely lakkasi mut renkaat oli liian kovat mun mielestä.
                      Nyt on 2.4 bar painetta ja auto ei vetele juuri ollenkaan.

                      Comment

                      • Zoui
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 6350
                        • Tampere

                        #12
                        Edessä 235/35/19 ja takana 275/30/19, renkaina falken fk451, en ainakaan ole tullut huomanneeksi minkäänlaista vetelyä urissa...
                        Elämä on pihakivestä.

                        Comment

                        • steenman
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2004
                          • 86

                          #13
                          Minkä kokoisisa kumeja voi standardi vanteille (Saksan tuonti) autoon laittaa?
                          Jos nyt on 225 (jotka näyttää hyvältä), niin voisko kokeilla takana 235?

                          Comment

                          • JJP
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2003
                            • 151
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by Hevimies
                            Pitänee varmaan kokeilla eteen 215, taakse 235... :?: En tiedä näistä asioista yhtikäs mitään joten sanokaa jos on ihan älyttömän huono idea.
                            Nuo koot ovat hyvä valinta. Itellä on 7½ tuuman valssilla takan 235 ja edessä 215. Aiemmin oli edessäkin 235 ja alle satasen vauhdissa oli todella herkkä urille. Kaupungissa piti olla kokoajan vähän varuillaan et mihinpäin kohta vetäisee. Renkasmerkkinä on Gooyear eagle f1.

                            Comment

                            • FreeZ
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2003
                              • 814
                              • Hamina

                              #15
                              Originally posted by JJP
                              Originally posted by Hevimies
                              Pitänee varmaan kokeilla eteen 215, taakse 235... :?: En tiedä näistä asioista yhtikäs mitään joten sanokaa jos on ihan älyttömän huono idea.
                              Nuo koot ovat hyvä valinta. Itellä on 7½ tuuman valssilla takan 235 ja edessä 215. Aiemmin oli edessäkin 235 ja alle satasen vauhdissa oli todella herkkä urille. Kaupungissa piti olla kokoajan vähän varuillaan et mihinpäin kohta vetäisee. Renkasmerkkinä on Gooyear eagle f1.
                              miltä tuo 235 rengas näyttää tollasella 7½" vanteella? "pursuaako" yhtään yli? :roll:
                              BMW 320i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎