Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 535 jarrut m5 jarruiksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raputurkki
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 545
    • Suomi

    e34 535 jarrut m5 jarruiksi?

    Olen hankkinut omaan 535i:hin M5 jarrusatulat ja -levyt. Kysymys kuuluu: Tarviiko 535:stä muuttaa mitään muuta, että saa jarrut M5 tasolle?

    Eli käytännössä meneekö noi e34 M5 osat suoraan kiinni, vai täytyykö muuttaa vielä jotain?

    ETK:sta kattelin, että käsijarrusysteemi on sama molemmissa autoissa, vai? Jarruletkutkin vissiin käy suoraan ristiin 535 ja M5 välillä?

    Jarrupalat on mun näkemyksen mukaan erilaiset, joten M5 palat pitää vielä hankkia. Kertokaapa tietäjät, että onko osat sen jälkeen vain kiinni laittamista vailla?

    Ai niin, mahtuuko mun 15" talvirenkaat enää alle, kun laittaa M5 levyt ja satulat kiinni??? Kyseessä on muuten 315x28 ja 300x20 M5 levyt, eikä ne Facelift-mallin järkyttävän kokoset levyt.

    Danke!
    Last edited by Raputurkki; 24-01-2006, 11:52.
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    #2
    Eipä taida mennä ainakaan eteen enää 15" vanteet..
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • sirkus
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 2195
      • kaustinen

      #3
      Ja tehostin on etk mukaan eri ainakin 90 mallisissa autoissa vrt -90 535 m5 3.6 lisäksi 535 näyttäis olevan kahta eri pääsylinteriä joista toinen on sama ku m5
      Chrysler 300c crd touring 2010
      Daily driver
      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
      Man cave on wheels
      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
      Built not bought
      V8, only juice&milk come in 2 litres

      Kawasaki zzr1100 fighter


      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

      Comment

      • M5 talviautona
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 242
        • Kokkola

        #4
        Originally posted by Juhis
        Eipä taida mennä ainakaan eteen enää 15" vanteet..
        Mites muuten meneekö 15tuuman peltivanekkaan? Alumiini vanne ei ainakaan mene? Mutta pelti vanne saattaa mennä?
        ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

        325e 2,7 e30
        318i e30
        535ia e34
        m5 e34
        525 e34
        316i e30
        524td e28 = Ei savua ilman tulta
        Viimesin bemari 316i e36
        Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

        Comment

        • M5 talviautona
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2005
          • 242
          • Kokkola

          #5
          Jarrupalat on mun näkemyksen mukaan erilaiset, joten M5 palat pitää vielä hankkia. Kertokaapa tietäjät, että onko osat sen jälkeen vain kiinni laittamista vailla?

          Takajarrupalat on mun tietääkseni samat kaikissa. Ainut että m5sessa on 40mm mäntä ja normaalissa 535sessa 38mm? ja touringi maleissa on myös tietääkseni 40mm mäntä? Etu paloista en ole varma? Mutta nekin on mun mielestä samat?
          ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

          325e 2,7 e30
          318i e30
          535ia e34
          m5 e34
          525 e34
          316i e30
          524td e28 = Ei savua ilman tulta
          Viimesin bemari 316i e36
          Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

          Comment

          • Raputurkki
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 545
            • Suomi

            #6
            Originally posted by sirkus
            Ja tehostin on etk mukaan eri ainakin 90 mallisissa autoissa vrt -90 535 m5 3.6 lisäksi 535 näyttäis olevan kahta eri pääsylinteriä joista toinen on sama ku m5


            Onko tolla tehostimen ja pääsylinterin erilaisuudella mitään konkreettista merkitystä?

            Ymmärtääkseni pääsylinterin erilaisuus ei ainakaan haittaa, mikäli vaan vaihtaa isompikokosiin jarruihin. Jos vaihtaa pienempiin,ni sillonhan voi vissiin tulla jarrupolkimeen "löysää". Olenko aivan hakoteilla?

            Comment

            • M5 talviautona
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2005
              • 242
              • Kokkola

              #7
              Originally posted by Raputurkki
              Onko tolla tehostimen ja pääsylinterin erilaisuudella mitään konkreettista merkitystä?

              Ymmärtääkseni pääsylinterin erilaisuus ei ainakaan haittaa, mikäli vaan vaihtaa isompikokosiin jarruihin. Jos vaihtaa pienempiin,ni sillonhan voi vissiin tulla jarrupolkimeen "löysää". Olenko aivan hakoteilla?
              Jos jarrusatulan männän halkasija kasvaa niin jarrupolkimen liikematka pitenee mun mielestä? syy = koska sinne menee enemmän nestettä?
              Jos nuo jarrut meinaat päivittää niin eikö se kannata pää sylinterikin vaihtaa (jos eri kokonen) jotta poljin tuntuma on kunollinen? Eikö isomalla pää sylinterillä ole lyhyempi poljin matka? Viisaammat korjatkoon? Eli jos isommat männät satulassa niin myös pää sylinteri on isompi jotta poljin matka pysy samassa kuin ennen?
              Onko 535sen ja m5 sen etu satulan mänissä halkasijassa eroo? Eikö 535sessa ole 1x60mm mäntä?
              ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

              325e 2,7 e30
              318i e30
              535ia e34
              m5 e34
              525 e34
              316i e30
              524td e28 = Ei savua ilman tulta
              Viimesin bemari 316i e36
              Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

              Comment

              • Raputurkki
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2004
                • 545
                • Suomi

                #8
                Originally posted by M5 talviautona
                Jos jarrusatulan männän halkasija kasvaa niin jarrupolkimen liikematka pitenee mun mielestä? syy = koska sinne menee enemmän nestettä?
                Jos nuo jarrut meinaat päivittää niin eikö se kannata pää sylinterikin vaihtaa (jos eri kokonen) jotta poljin tuntuma on kunollinen? Eikö isomalla pää sylinterillä ole lyhyempi poljin matka? Viisaammat korjatkoon? Eli jos isommat männät satulassa niin myös pää sylinteri on isompi jotta poljin matka pysy samassa kuin ennen?
                Onko 535sen ja m5 sen etu satulan mänissä halkasijassa eroo? Eikö 535sessa ole 1x60mm mäntä?


                En todellakaan tiedä asiasta tarpeeksi, mutta tässä on jotain, jota luin tuolta BMW E34- nettisiteltä.

                Finally, it affects pedal travel--a lower-torque brake setup will require more pedal travel for the same amount of braking force compared to another setup. Even if you change the front and rear brakes simultaneously and maintain something close to the stock bias, if the new brakes are lower torque than the stock brakes you'll end up with more pedal travel. With some cars this can even mean having to change the master cylinder to a higher-volume unit.


                Eli jos toi pitää paikkansa, ni pääsylinterin vaihto on aiheellinen vaan, mikäli satuloita ja levyjä vaihdetaan pienempiin? Olenko ymmärtänyt oikein ja onko toi E34-nettisaitin teksti todenmukaista? Mene ja tiedä.

                Comment

                • M5 talviautona
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2005
                  • 242
                  • Kokkola

                  #9
                  Mitähän ne tarkottaa tolla lower torque brake setupilla? Mitä kyseinen henkilö on muuttanut? se ois kiva tietää ensin?

                  Eli mun mielestä jos paat isomman jarrulaikan ja satula pysyy vakiona niin jarruvoima kasvaa siinä renkaassa missä on iso levy, ja polkimen liikerata lyhenee koska isompi laikka tehostaa voimaa? Ja jarru voima kasvaa myös jos laitat isommat jarrusatulan männät, mutta liike matka pitenee koska mäntiin liikuttamiseen menee enemmän nestettä = tilavuus kasvaa?

                  Jos laitat pienempi mäntäset satulat ja pienet levyt niin pääsylinteriä pitää kasvattaa koska jarruvoima pienenee renkaassa, pää sylinterin kasvattamisella minun mielestä tehostetaan/kasvatetaan jarruvoimaa?

                  Itse kun laitoin kesäautooni taakse levyt rumpujen sijaan, satulassa oli 38mm mäntä ja rumpujarruissa oli joku 22mm mäntä? Niin polkimen liikematka ainakin piteni? Pää sylinteri pysyi vakiona.
                  ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                  325e 2,7 e30
                  318i e30
                  535ia e34
                  m5 e34
                  525 e34
                  316i e30
                  524td e28 = Ei savua ilman tulta
                  Viimesin bemari 316i e36
                  Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                  Comment

                  • Raputurkki
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 545
                    • Suomi

                    #10
                    Originally posted by M5 talviautona
                    Mitähän ne tarkottaa tolla lower torque brake setupilla? Mitä kyseinen henkilö on muuttanut? se ois kiva tietää ensin?

                    Eli mun mielestä jos paat isomman jarrulaikan ja satula pysyy vakiona niin jarruvoima kasvaa siinä renkaassa missä on iso levy, ja polkimen liikerata lyhenee koska isompi laikka tehostaa voimaa? Ja jarru voima kasvaa myös jos laitat isommat jarrusatulan männät, mutta liike matka pitenee koska mäntiin liikuttamiseen menee enemmän nestettä = tilavuus kasvaa?

                    Jos laitat pienempi mäntäset satulat ja pienet levyt niin pääsylinteriä pitää kasvattaa koska jarruvoima pienenee renkaassa, pää sylinterin kasvattamisella minun mielestä tehostetaan/kasvatetaan jarruvoimaa?

                    Itse kun laitoin kesäautooni taakse levyt rumpujen sijaan, satulassa oli 38mm mäntä ja rumpujarruissa oli joku 22mm mäntä? Niin polkimen liikematka ainakin piteni? Pää sylinteri pysyi vakiona.

                    Perkeles, aloin nyt ihan tosissani tarkastelemaan noita jarrujen eroja ja päädyin tälläselle nettisivulle.



                    Näillä sivuilla on lista eri mallien jarruista ja musta tuolla sanotaan, että sekä M5:ssä että 535i:ssä on molemmissa 60mm etujarrusatulan mäntä. Takajarrusatulan männän kooksi mainitaan M5:ssä 40mm ja 535i:ssä 38mm. Tietysti noita nettisivuja lukiessa täytyy pitää mielessä lähdekritiikki, mutta musta toi vaikuttaa kyllä aika paikkansa pitävältä sivustolta. Tykkäsin noista sivuista sen verran, että tallensin ne omallekin koneelle. Kannattaa käydä kattomassa.

                    Noita sivuja ku lueskelin, ni tosiaan tuli sellanen fakta tietoon, että isommat jarrumännät todellakin kasvattaa polkimen matkaa. M5 talviautona asian jo totesikin, mutta jääräpää uskoo vasta nyt.
                    Last edited by Raputurkki; 24-01-2006, 17:31.

                    Comment

                    • Raputurkki
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 545
                      • Suomi

                      #11
                      Jahas, vastailen täällä jo itselleni... huh huh.

                      Huomasin nyt, että jarrujen pääsylinterillä on ainakin ETK:n mukaan sama numero 535i:ssä ja 1992 vuoden 3.8 M5:ssä. Eli näyttäis siltä, että mun ei tartte vaihtaa tota pääsylinteriäkään.

                      Comment

                      • M5 talviautona
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2005
                        • 242
                        • Kokkola

                        #12
                        Ei se jarrupolkimen liikerata paljoa kasva kun nuo takasatulan männät vaihtuu 2mm suurempiin. Itsellä ollu sekä 535 ja M5 niin ehkä m5sessa karvan pitempi polkimen liikerata?, mutta jarrutus teho oli aivan eri maata m5 nen tuntu pysähtyvän paljon nopeemmin

                        Mun mielestä e34 vaikka 525 touringissa on 40mm mäntä takana? Jostain varaosaluettelosta joskus muka katsonut?
                        Jarrupalat on mun mielestä kaikissa samat? 518-M5?
                        ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                        325e 2,7 e30
                        318i e30
                        535ia e34
                        m5 e34
                        525 e34
                        316i e30
                        524td e28 = Ei savua ilman tulta
                        Viimesin bemari 316i e36
                        Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                        Comment

                        • 535_M5
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 221
                          • Masku

                          #13
                          Originally posted by M5 talviautona
                          Mites muuten meneekö 15tuuman peltivanekkaan? Alumiini vanne ei ainakaan mene? Mutta pelti vanne saattaa mennä?
                          Ei mene peltivannekkaan.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎