Announcement

Collapse
No announcement yet.

e-34 automaatin outo käyttäyminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JuRi
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 147
    • Kotka

    e-34 automaatin outo käyttäyminen?

    Huomasin eilen jarrutuksen jälkeen automaattilaatikon oudon käyttäytymisen. Risteyksessä jarrutin "lukkojarrutuksen" tai mikä se sitten abs jarruilla onkaan. Kun lähdin uudestaan liikkeelle niin ihmettelin lähtikö vaihde päältä kun ei tapahtunut mitään vähään aikaan. Kun painoin kaasua enemmän niin vasta sitten auto lähti liikkeelle. Kokeilin sitten useamman kerran jarruttaen täysillä ja joka kerran kävi samoin eli loota ei lähtenyt jarrutuksen jälkeen normaalikaasulla hetimmiten päälle. Kierrokset olivat kuitenkin jarrutuksen jälkeenkin sellaiset että olisi luullut jonkinlaisen vedon olevan päällä kun päästää jarrun. Onko tällainen normaalia käyttäytymistä lootalle vai onko jotain remppaa tulossa?
    En tiedä mikä on lootan merkki, mutta auto 525ia-91 ja 5-vaihdetta.

    kiitos tiedoista
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Lisää litra öljyä.

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      #3
      ..tai laatikko on hajoamispisteessä.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • JuRi
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 147
        • Kotka

        #4
        kiitos vastauksista, mutta epäilyttää tuo, että laatikko olisi hajoamispisteessä. Laatikko toimii muuten hyvin. No eihän sitä koskaan tiedä näistä vanhoista vehkeistä. Täytyy mennä vaihdattamaan siihen öljyt. Jospa se auttaisi ja samalla saisi tietoa millaiset ovat vanhat öljyt.

        Comment

        • bemari320mies
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 788
          • Suodenniemi

          #5
          Originally posted by JuRi
          kiitos vastauksista, mutta epäilyttää tuo, että laatikko olisi hajoamispisteessä. Laatikko toimii muuten hyvin. No eihän sitä koskaan tiedä näistä vanhoista vehkeistä. Täytyy mennä vaihdattamaan siihen öljyt. Jospa se auttaisi ja samalla saisi tietoa millaiset ovat vanhat öljyt.
          Eikös tuossa laatikossa ole niin sanotut ikiöljyt, joita ei vaihdeta? Vai oliko se vasta uudemmissa? Öljynvaihtoon kannattaa suhtautua varauksella, sillä monella on tullut ongelmia juuri öljynvaihdon jälkeen. Tämä johtuu siitä, että uusi öljy huuhtelee paremmin ja liuottaa öljykanaviin kertynyttä likaa > lika kulkeutuu venttiilikoneistoon ja vaihto-ongelmat alkaa. Tarkista nyt aluksi öljymäärä, öljyn väri ja haju. Jos se on mustaa ja haisee palaneelta, on todennäköisesti jotain ongelmia.
          Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
          EX: BMW E34 525i -90
          EX: BMW E28 528iA -85
          EX: BMW 320i Taxi -86

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Viet sen öljyn vaihtoon ja käsket vaihtaa suodattimen samalla ja puhdistaa sen öljypohjan sisäpuolelta. Jos se laatikko hajoaa uusien öljyjen takia, niin olisi se kohta hajonnut muutenkin.

            Comment

            • JuRi
              Bimmer Rookie
              • Mar 2005
              • 147
              • Kotka

              #7
              Katselin eilen auton alle vaihdelaatikon kohdalle ja se näytti olevan öljystä märkä. Olikohan tiiviste mennyt vanhuuttaan näin pakkasilla? Se on nyt pakko vaihtaa öljyt ja suodattimet (autosalpa kotka n.270e). Olisi pitänyt vaihtaa jo aiemmin, mutta lykkäsin päätöstä kun oli sen verran arvokasta puuhaa. Jos laatikossa on öljy vähentynyt niin se selittäisikin sen miksi tyhjäkäynnillä ei esiinny "ryömintää". Ja samoin kun kaasun päästää niin ei ole enää samanlaista moottorijarrutusta kuin ennen.

              Comment

              • JuRi
                Bimmer Rookie
                • Mar 2005
                • 147
                • Kotka

                #8
                Olisihan se hyvä nähdä paljon siellä laatikossa on öljyä. Luulisi jossain olevan öljytikun laatikolle?. En ole paremmin perehtynyt tekniikkaan, mutta joku varmaan tietää missäpäin moottoritilaa laatikon öljytikku on (onko samanlainen kuin moottorin öljytikku). Ja kone on M50 525i automaattilaatikolla.

                edit: Luin tuossa äskettäin, että joissain laatikoissa ei ole edes öljytikkua. Eipä ole kyllä näkynytkään mitään sen näköistä. Olisiko näin ettei siellä olekkaan sitä?

                kiitos vastauksista.
                Last edited by JuRi; 26-01-2006, 12:26.

                Comment

                • turomu
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 310
                  • Kuusamo

                  #9
                  jos se on zf5hp18 laatikolla, niin ei ole öljytikkua. Pohjapropusta lisätään ja tarkistetaan öljyn määrää. Laatikon ollessa kylmä, aukaistaan auton käydessä proppu ja jos öljyä on, pitää sitä tulla ulos sieltä. Öljyä ei saa menemään tarpeeksi sisään jos laatikko lämpeää yli 50 asteiseksi. Nostamalla perää ylemmäs, saa öljyä menemään enemmän.
                  Haulla löytyy laatikosta tietoa...
                  X3 30d M-sport
                  exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

                  Comment

                  • JuRi
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2005
                    • 147
                    • Kotka

                    #10
                    Nyt on sitten auto saatu korjaamolta. Öljyvuotokin selvisi. Oli pullahtanut stefa momentinmuuntimen akselilta. Näin korjaamo kertoi. Vika tuli tuossa kovien pakkasten aikana. Tuli kallis öljynvaihto (960e)kun joutui ottamaan koko lootan pois. Mutta tulipahan ne öljyt sitten vaihdettua. Nyt toimii hyvin.

                    Stefan pullahtaminen on luultavasti marginaalinen, mutta jotenkin meni luottamus tuohon automaattiin kovilla pakkasilla. Muuten bmw on loistava auto ja todennäköisesti seuraavakin autoni tulee olemaan bmw, mutta kovilla pakkasilla taidan käyttää vanhempaa ritsaa (mazda 323). Se ainakin toimii vaikka huolto on mitä on.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎