Olis sellainen ongelma, jotta kylmänä lähtee hyvin käyntiin mutta lämpöisenä saa sahata ennen kuin lähtee, mistähän alkais etsimään vikaa? Pitääköhän toi hehkuttaa lämpöisenä, ei ainakaan tämä hehkuta? Olisko kellään apuja ongelmaani!
Ootko kattellu searchilla tästä juttua. Tuo lämpimänäkäynnistys ongelma taitaa olla yleisimmin tds:ää vaivaava ongelma, joten sitä on pohdittu aika paljon eikä siihen ole mitään yksiselitteistä ratkaisua. Se saattaa johtua siirtopumpusta, paluuputkista, syöttöpumpusta ja vaikka mistä. Yks dieselhuoltaja meinas, että se johtuis noin yleensä kuluneesta syöttöpumpusta ja nestepäästä, mutta otappa siitä sitten selvää.
Senverran mitä ulkoo muistelen sitä keskustelua, niin aika vahvasti suunta kohdistuu venyneeseen jakoketjuun. Sitä vois kompensoida kallistamalla pumppua koneen suuntaan. "XELA" nimimerkillä oli tästä oikein mittausdataa testeristä, jossa näkyi että ajoitus heitti > jakopää remonttiin.
__________________________________________________ ________________________
Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.
Olis sellainen ongelma, jotta kylmänä lähtee hyvin käyntiin mutta lämpöisenä saa sahata ennen kuin lähtee, mistähän alkais etsimään vikaa? Pitääköhän toi hehkuttaa lämpöisenä, ei ainakaan tämä hehkuta? Olisko kellään apuja ongelmaani!
Pyörittääkö startti ripeesti?
Jos on laiska, niin vaihda solenoidi. Mulla oli siinä vika ja ei meinannut lähteä millään puolilämpöisenä käyntiin.
Nyt lähtee miltei heti kun avaimeen koskee.
Mulla lähtee kans käyntiin lämpösenä, heti kun vain näppää avaimesta. Se samainen dieselhuoltaja, joka tuolla aijemminkin esiintyy, meinas että ei oo nähny noin nopeasti lämpimänä käyntiin lähtevää e34 tds:ää, mutta ei myöskään noin nopeaa starttia, joten noilla voi olla yhteys.
Ite aloitin ongelman poistamisen (12/95 525 tdsa 176 tkm) tankinpumpun vaihdolla, autto vähän ja poisti sammuilun ku tankis oli alle 20 l. Seuraavaksi vaihdettiin ruiskupumppu, käynnistyvyys parani hieman. Sitten kilahti kone (vena männästä läpi), hommasin kolarikärryn (171 tkm) ja vaidettiin tekniikka siitä ----> onkelma poistu (tosin välillä saa sahata, mut ei niinku vanhalla koneel).
Tuosta jakopäästä en olis niinkää varma, että siitä johtuis sahaaminen, ku itellä on nyt melkein täyden konerempan käyny kone. Johon on siis samalla myös vaihdettu jakopään ketjut ja kiristäjä... Ja lämpöisenä kyllä saa sahata pari kolme sekuntia, että lähtee tulille. Ja akkukin on just tällä viikolla vaihdettu... Toi startti vois kyl olla yks mahdollinen vaihtoehto?
Solenoidin napa johon tulee akulta tuleva johto kiinnittyy oli mulla melkeen irti.
Aloin vääntämään mutteria irti niin koko napa pyöri mukana.
Kysyin j.kylän KL varaosista solenoidia, sanoivat muistaakseni hinnaksi n.110€ ja kaks viikkoo toimitusaika.
(mulla on Valeon startti, en tiedä mitä maksaa Boschilaiseen, jos niitä nyt noissa edes on...)
Menin sit startin tyyppinumeron kanssa paikalliseen liikkeeseen nimeltä Jämsän autosähköekspertti (014-715 445), siellä heppu otti luurin kouraan ja soitti johonkin.
Sanoi puhelun välissä että 35€ ja huomenaamuna täällä, tilataanko?
Juu ja heti!
Että ei ollut mulla iso/kallis vika. Kannattaahan toi tarkistaa...
Jos startti ei pyöritä riittävän ripeesti niin eihän se jaksa ilman hehkutusta käynnistyä. 525 tds:hän ei tosiaan hehkuta muutakun lämpömittarin ollessa sinisellä.
Startin pitää olla tosi ärhäkkä, vertaa vaikka johonkin riisikippoon, niissä on aika hätäset startit.
Joo en minäkään usko tohon jakopääjuttuun, kun koneessa on sähköohjattu syöttöpumppu, mut voishan sen startin vilkasta, jos vaikka olis likainen vain, täytyy viimeistään kesällä luikata!
Olis sellainen ongelma, jotta kylmänä lähtee hyvin käyntiin mutta lämpöisenä saa sahata ennen kuin lähtee, mistähän alkais etsimään vikaa? Pitääköhän toi hehkuttaa lämpöisenä, ei ainakaan tämä hehkuta? Olisko kellään apuja ongelmaani!
itsellä oli sama ongelma, mutta korjautin ruiskupumpun kun se vuoti ulospäin.
Tiivisteet oli kovettunet ja rupesivat vuotamaan.
Nyt lähtee hyvin käymään.
Comment