E34 jarrut, pakari, vesipumppu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pelju
    Bimmer Rookie
    • Dec 2003
    • 45
    • Oulu

    E34 jarrut, pakari, vesipumppu

    vm.94 520i touring, 230kkm

    Ongelmana keulassa äänekästä kolinaa kuopissa. Ohjauksessa todella vaarallista vetelyä kiihdytyksessä ja sama moottorijarrutuksessa. Jarrutettaessa saatanallista täristystä. Normaalissa ajossa 90-120km/h tutinaa.

    1. Vaidettu palat + kiekot (motonet). 300km kaikki ok jarrujen osalta ja sitten paluu arkeen. Hinta < 100€.
    2. Vaidettu kiekot (biltema). Katsastus läpi ja 300km kaikki ok jarrujen osalta ja sitten paluu arkeen. Hinta < 80€.
    3. Satulat/sylinterit tarkistettu, ok. Kiekot (bosch). 2000km kaikki ok jarrujen osalta ja sitten paluu arkeen. Hinta < 140€.

    4. Eilen vaidettu reaktiotangot+puslat, alatukivarret+puslat, raidetangot, vakaajan kumet ees/taas, koiranluut, takakelkan isot puslat (kaikki saksalaista tavaraa). Hinta > 500€.

    Nyt auto kulkee kuin kiskoilla, tutinat, kolina ja vetelyt poissa. MUTTA vanhat boschin kiekot nylkyttää. Johtuikohan kiekkojen toistuva kieroutuminen väljistä r.tangoista/t.varsista ? Voiko vika olla vielä jossain muualla, laakerit tms.? Vaihdanko taas levyt, vai onko se vain tekohengitystä ? Onko palat pakko vaihtaa samalla ?

    No, sitten uusin ylläri. Pakari vuotaa ja pörisee iloisesti takapöntön liitoksesta ja itse takapöntössäkin taitaa olla reikä. Vaihdan nyt ainakin takapöntön ja liitoksen mutta samalla olisi tarjolla (uusi ja todella halavalla) keskipönttö, joka on kuitenkin -90 malliin. Taitaa siis olla M20 pönttö ja Realoem antaa saman näköiselle osalle eri numeron kuin M50 pöntölle. Käykö ristiin ?

    Ja vielä lopuksi, kertokaapa miten vesipumpuilla on tapana laueta ? Varoittaako jotenkin, esim.ääntelemällä ?
    Mistä voisi johtua vaimea nesteen lainehdinnan/ lotinan/ pulputuksen ääni ohjaamossa (auto käynnissä parkissa) ?

    -Jp
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3399
    • Tre

    #2
    M20 vaimennin ei kai käy m50-koneeseen.

    Vesimpumppu ääntää ennen kuin hajoaa, käsin koittelemalla tunnet väljän jos sitä on.

    Lotina vois tulla ilmasta nesteen seassa, keula ylös, auto kuumaks ja ilmaruuvi auki .
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

    Comment

    • [BMW]
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 700
      • Joensuu

      #3
      M30 koneessa vesipumppu alkaa vuotaa nestettä pihalle, alkaa kolista ja lopuksi pitää vaikka minkälaista ääntä. Hihnapyörästä ku heiluttelee nii siitähän sen tuntee onko välystä.
      Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
      -----------------------------
      VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
      BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
      Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
      Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

      Comment

      • larmatin
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 1118
        • Perttula

        #4
        jos jarrut täristää ja se korjaantuu aina vähäksi aikaa uusilla levyillä niin todenäköisesti sulla on pyörän napa kiero joka kieroittaa uuden levyn nopeasti, mittakellolla saa navan suoruuden mitattua.

        onhan sulla vanteissa keskitys holkit?

        Comment

        • Kaimar
          Newbiemmer
          • Jul 2005
          • 19

          #5
          Uudet levyt vaihdettaessa ne täytyy aina ´ajaa sisään´. Ts. jarrutella ekat kymmenen kilsaa mahdollisimman sievästi. Monet on saanu tuliterät levyt kieroiksi jarruttamalla ne heti punasiksi. Kandee kattoa myös jarrupalojen liikkuvuus satulassa. Monet tarvikepalat on liian tiukkoja sovituksen kans ja niitä voi joskus joutua viilaamaan (päitä), että menee heittämällä paikalleen. Jos pala toiselta puolen on liian tiukka eikä liiku satulassa vaan menee jarrutuksessa kieroon, niin voi myös aiheuttaa tärinää.

          Comment

          • kole
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 505
            • Joensuu

            #6
            M50 ja m20 on eri putket eli ei käy ristiin.

            Comment

            • Jusaus
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1122
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by pelju
              vm.94 520i touring, 230kkm

              Ongelmana keulassa äänekästä kolinaa kuopissa. Ohjauksessa todella vaarallista vetelyä kiihdytyksessä ja sama moottorijarrutuksessa. Jarrutettaessa saatanallista täristystä. Normaalissa ajossa 90-120km/h tutinaa.

              1. Vaidettu palat + kiekot (motonet). 300km kaikki ok jarrujen osalta ja sitten paluu arkeen. Hinta < 100€.
              2. Vaidettu kiekot (biltema). Katsastus läpi ja 300km kaikki ok jarrujen osalta ja sitten paluu arkeen. Hinta < 80€.
              3. Satulat/sylinterit tarkistettu, ok. Kiekot (bosch). 2000km kaikki ok jarrujen osalta ja sitten paluu arkeen. Hinta < 140€.

              4. Eilen vaidettu reaktiotangot+puslat, alatukivarret+puslat, raidetangot, vakaajan kumet ees/taas, koiranluut, takakelkan isot puslat (kaikki saksalaista tavaraa). Hinta > 500€.

              Nyt auto kulkee kuin kiskoilla, tutinat, kolina ja vetelyt poissa. MUTTA vanhat boschin kiekot nylkyttää. Johtuikohan kiekkojen toistuva kieroutuminen väljistä r.tangoista/t.varsista ? Voiko vika olla vielä jossain muualla, laakerit tms.? Vaihdanko taas levyt, vai onko se vain tekohengitystä ? Onko palat pakko vaihtaa samalla ?

              No, sitten uusin ylläri. Pakari vuotaa ja pörisee iloisesti takapöntön liitoksesta ja itse takapöntössäkin taitaa olla reikä. Vaihdan nyt ainakin takapöntön ja liitoksen mutta samalla olisi tarjolla (uusi ja todella halavalla) keskipönttö, joka on kuitenkin -90 malliin. Taitaa siis olla M20 pönttö ja Realoem antaa saman näköiselle osalle eri numeron kuin M50 pöntölle. Käykö ristiin ?

              Ja vielä lopuksi, kertokaapa miten vesipumpuilla on tapana laueta ? Varoittaako jotenkin, esim.ääntelemällä ?
              Mistä voisi johtua vaimea nesteen lainehdinnan/ lotinan/ pulputuksen ääni ohjaamossa (auto käynnissä parkissa) ?

              -Jp
              Viimesin kohta on mielestäni normaalia, kun sähköinen kiertovesipumppu kierrättää kennon kautta vettä.. Omassa lotjassakin kuului aina lotinaa..
              Nyk: GSX1300R -00
              Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
              ---------------------------------------------
              -Official member of BTCF-Sauna Team-
              ---------------------------------------------

              Comment

              • pelju
                Bimmer Rookie
                • Dec 2003
                • 45
                • Oulu

                #8
                Larmatin,
                mitä tämä pyörän napa sisältää, mitä menee vaihtoon jos saan kierouden mittattua ? Peltivanteissa ei ole sotinta ja ovat napaan kyllä todella tyköistuvat. Alumiineissa taas on muoviset sovittimet.

                Mutta meinaatteko, että uudet 'merkki' palat ja levyt vaan paikoilleen, tovi sievää jarruttelua ja homma voi olla siinä ? Tässä nääs alkaa olla hermot jo kireenä tuon hopan kanssa, joskin vain vähän Rahaahan se vaan on...

                Comment

                • larmatin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1118
                  • Perttula

                  #9
                  Originally posted by pelju
                  Larmatin,
                  mitä tämä pyörän napa sisältää, mitä menee vaihtoon jos saan kierouden mittattua ? Peltivanteissa ei ole sotinta ja ovat napaan kyllä todella tyköistuvat. Alumiineissa taas on muoviset sovittimet.

                  Mutta meinaatteko, että uudet 'merkki' palat ja levyt vaan paikoilleen, tovi sievää jarruttelua ja homma voi olla siinä ? Tässä nääs alkaa olla hermot jo kireenä tuon hopan kanssa, joskin vain vähän Rahaahan se vaan on...

                  siis pyörän napa on pyörän napa, joko se pyörivä irtoova osa keskellä jarrulevyä tai sitten itse "tappi" jossa tuo on kiinni.

                  toissä vaihdeltiin yhteeen uuteen seattiin aina vähänväliä( noin 1000kmvälein muistaakseni) uudet levyt kun rupesi täristämään, mitattii kieroudet ja kuskin puolen pyörän napa oli 0.1mm kiero, uutta napaa ja ei tullut auto enää takaisin.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7035
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Originally posted by alspe
                    Vesimpumppu ääntää ennen kuin hajoaa, käsin koittelemalla tunnet väljän jos sitä on.
                    Jos olisi näin niin ongelmaa ei olisikaan. Vaan kun ei ole. Näistä muovimoottoreista ne vesipumput hajoaa lähes aina siten, että muovinen siipi hajoaa/irtoaa akselistaan. Se on kerrasta laaki ja vainaa, että vaihtoon vaan kun ei se kallis ole, voi sitten kurvailla turvallisin mielin.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3399
                      • Tre

                      #11
                      Originally posted by Cell
                      Jos olisi näin niin ongelmaa ei olisikaan. Vaan kun ei ole. Näistä muovimoottoreista ne vesipumput hajoaa lähes aina siten, että muovinen siipi hajoaa/irtoaa akselistaan. Se on kerrasta laaki ja vainaa, että vaihtoon vaan kun ei se kallis ole, voi sitten kurvailla turvallisin mielin.
                      Joo mä tarkoitin, että sen väljän voi koittaa helposti ja jos on niin vaihtaa. Mutta jos on kuin yhtä puuta, niin itse en varmaan vaihtais jos ylimääräisiä ääniä ei kuulu.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7035
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Mitä sillä ehjällä akselilla tekee jos se ratas sieltä räjähtää irti? Mielestäni väärässä kohtaa säästämistä, pumppu on lähes ilmainen suhteessa kansiremppaan tai pahimmassa tapauksessa sen vaihtoon.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • alspe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 3399
                          • Tre

                          #13
                          Onko todisteita, että täysin ilman väljää olevista muovisiipisistä pumpuista olis siivet irronnu?

                          Kai sitten 90-luvulla oli vastaavalla foorumilla/mediassa juttua, että m50-koneisiin kannattaa vaihtaa metallisiipinen pumppu heti uutena.

                          Nim. yhden väljän pumpun vaihtanut missä muovisiivet oli kuin uudet.

                          Vai lähteekö ne siivet pois sillai RIKS, RAKS, POKS, yhtäkkiä ja ajomäärillä/väljyydellä ei mitään osuutta asiaan?
                          G30 520d xDrive
                          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                          Comment

                          Working...
                          X