Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 vesiventtiilin ohjaus sähköt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • an13
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 260

    E34 vesiventtiilin ohjaus sähköt

    E34:n vesiventtiili tarvitsisi saada auki syöttämällä "johonkin" sähköä. Ideana siis laittaa Eberspächer bensalämppäri automaattisesti aukaisemaan vesiventtiili auton ollessa parkissa, ettei tarvitse ennen sammutusta vääntää termostaatilla auki. Kyseessä manuaali-ilmastointi.

    Olisiko ideaa mihin ja millaista sähköä pitää tarjota, vesiventtiilissähän on 3pinninen liitin ja ilmeisti pulssiohjataan. Voisikohan ilmastoinninsäätöyksikön kokonaisuudessaan herättää kätevästi ulkoisella sähköllä. Tuolta .ru sivustolta taisi löytyä vain automaatti-ilmastoinnin sähkökaaviot joten hieman lisähaasteteta.
    ex-535iA E34
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1856
    • Lappeenranta, Finland

    #2
    Siihen liittimeen vaan sähköä. Jos varman päälle haluaa pelata, niin sopiva diodi alkuperäisiin johtoihin väliin niin sähkö ei karkaa väärään suuntaan. Saattaa toimia ilmankin niitä.

    Sillä ei ole merkitystä missä asennossa nupit on kun auton sammuttaa, sähkö kun häviää venttiileiltä niin kiinni menee...

    Itsellä kehitteillä oma manuaalisesti säädettävä pulssittaja kun säätöautomatiikka tuntuu temppuilevan.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Niissä on ihan normaalit solenoidit, joten sähköllä pelittää. Mitäs varten niille pitäis sähköä saada, niitä nimittäin suljetaan sähköllä...

      Kesällä oli itseltä ilmastoinnin säätöboksi rikki, kyllä lämpöä riitti kun täyttä hönkää koko ajan apparin puolelta puhalsi kuumaa .
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1856
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Originally posted by Cell
        Mitäs varten niille pitäis sähköä saada, niitä nimittäin suljetaan sähköllä...
        Onks tää satavarma juttu ? Itse olen taipuvainen väittämään juuri päinvastoin. Tutkiessani säätösysteemin toimintaa kytkin venttiilien johtoihin rinnalle ihan tavalliset merkkivalot. Niiden perusteella lämpöä tulee kun johdossa on sähkö. Myös kun kääntää nupit kaakkoon, niin lamput syttyy ja kuumaa alkaa tulla. Tai sitten tekemäni lamppuviritys toimii jotenkin oudosti...

        Pitääkin purkaa vanha sökö venttiili ja katsoa uudemman kerran.

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Rupesin tuossa itsekin miettimään että miten se oikein meni. Se nyt ainakin on varmaa, että kun tuo ohjausboksi oli sökö, ei toisen puolen vesiventtiilille mennyt sähköä ja apparin puolelta puhalsi aina täysillä kuumaa. Jotenkin vain tuli sellainen olo että se saattaisi toimia toisinpäin. Äh, en mene sanomaan mitään varmaa kun näköjään muisti tökkii, nappaa virtajohto paketista irti ja käy ajelemassa, sillä se selviää .
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Wangel436
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1029
            • Ylöjärvi

            #6
            Kyllä ne taitaa kuule aueta ihan automaattisesti kun auton sammuttaa,näin ainakin liikkeessä sanottiin? ja hyvin ainakin omaan autoon on lämmintä tullut,kun eberin siihen asentelin viimeviikolla
            Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

            E61 530D ///M-sport




            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by Cell
              Rupesin tuossa itsekin miettimään että miten se oikein meni. Se nyt ainakin on varmaa, että kun tuo ohjausboksi oli sökö, ei toisen puolen vesiventtiilille mennyt sähköä ja apparin puolelta puhalsi aina täysillä kuumaa. Jotenkin vain tuli sellainen olo että se saattaisi toimia toisinpäin. Äh, en mene sanomaan mitään varmaa kun näköjään muisti tökkii, nappaa virtajohto paketista irti ja käy ajelemassa, sillä se selviää .
              Vesiventtiilit jännitteettömat->Auki.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • larmatin
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 1118
                • Perttula

                #8
                Originally posted by Leka
                Vesiventtiilit jännitteettömat->Auki.
                ääni tälle

                Comment

                • an13
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 260

                  #9
                  Mittailin tuossa hieman, vesiventtiilin kolmipinniseen liittimeen keskelle tulee jatkuva +12V ja kun auton sammuttaa, menee 3 minuuttia ja sitten vesiventtiilien muiden pinnien jännite menee 0V:ksi ja venttiilit auki.

                  Tämä on aika hyvä, mutta melkein vaatisi releistystä, jos haluaa jättää lämpimän auton kaupan pihalle pöhisemään lämppärillä ettei sisusta jäähdy.
                  ex-535iA E34

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Edelleenkin, ne ovat auki kun eivät saa virtaa. Se 12v tulee sinne jatkuvasti, koska niitä ohjataan pätkimällä maata ohjausboksin toimesta, jännite häviää kun auto menee "nukkumaan". Et mitään releohjauksia tarvitse.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • an13
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 260

                      #11
                      Juu tuo toimintalogiikka tullut jo aika hyvin selville. Jos vaan täydellistä asennusta hakee, niin tuo 3 minuutin viive nukkumaan menossa on turhan pitkä.

                      Eli ei voi suoraan ajosta sammutuksen laittaa eberiä päälle kun vesiventtiilit on kiinni sen 3 minuuttia ja lämppäri kerkiää ylikuumentua. Ajatus siis, että reissussa esim kahvitauon ajaksi jättää eberin lämmittämään autoa parkissa, ettei paikat jäähdy. Eri asia kuinka usein tälle on tarve ja voihan tuon manuaalisesti avata lämmönsäätönupilla näissä tilanteissa.
                      ex-535iA E34

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Siis. Yhdelle pinnille tulee +12v, mutta muille tuskin tulee sitä tarvittua maata. Mikäli tulee, asenna taukotuuletus. Ei vaadi kalliita osia ja ohjeet löytyy netistä, lekalla lienee linkki muistissa. Sitten saat ajotietokoneen kautta ohjattua lämppäriä.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Leka
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 7701
                          • Vilppula

                          #13
                          Originally posted by Cell
                          Siis. Yhdelle pinnille tulee +12v, mutta muille tuskin tulee sitä tarvittua maata. Mikäli tulee, asenna taukotuuletus. Ei vaadi kalliita osia ja ohjeet löytyy netistä, lekalla lienee linkki muistissa. Sitten saat ajotietokoneen kautta ohjattua lämppäriä.
                          Tosiaan tuo taukotuuletuksen toimintaan saattaminen on simppeli homma ja ohjeet löytyy tuosta.
                          sigpic

                          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                          Comment

                          • Raine
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2603
                            • N/A

                            #14
                            .........
                            Last edited by Raine; 19-06-2013, 14:29.
                            ///Motorporot

                            Comment

                            • jani73
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 4339
                              • Turku

                              #15
                              Eihän tuo taukotuuletus vielä säädä noita vesiventtiilejä? Autot joissa on taukolämmitys/taukotuuletus on enemmän älybokseja noissa systeemeissä ja taukolämmitys lähtee päälle kun ulkona on alle 16C ja tuuletus lähtee päälle 16c lämpimämmällä ilmalla.

                              Tuolla on aika hyviä kytkiksiä noista, tosin mallivuoden '94 autoista, mutta eiköhän niistä jotain irti saa.
                              Last edited by jani73; 11-02-2006, 15:23.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎