Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 valojen korkeuden säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jj_
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 36
    • Rovaniemi

    e34 valojen korkeuden säätö

    onko mitään järkeä alkaa rakentaan semmoiseen autoon valojen korkeudensäätöä, jossa sitä ei ole? kuinka paljon joutuu osia uusimaan, mahd. umpiot jne.? ainoa motiivi ois xenonit ja niitä ei viitsisi käyttää ilman korkeuden säätöä
    citius altius fortius
    _______________
    Nyt e39 528 iA
    Ex e36 320 CiA
    Ex e34 525 i
  • Arnolds
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3311
    • Kajjjaani

    #2
    Originally posted by jj_
    onko mitään järkeä alkaa rakentaan semmoiseen autoon valojen korkeudensäätöä, jossa sitä ei ole? kuinka paljon joutuu osia uusimaan, mahd. umpiot jne.? ainoa motiivi ois xenonit ja niitä ei viitsisi käyttää ilman korkeuden säätöä
    Onko tuossa muuten mitään järkeä ellet vedä vaunua perässä?
    F26 xDrive20d TwinPower

    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

    Comment

    • ankkuli
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 938
      • Hyvinkää

      #3
      umpiot on samat, samoin umpion muoviset kiinnikelevyt.

      joudut korvaamaan ajovalojen alemman säätöruuvin säätömoottorin kiinnikkeellä+moottorilla. säätönupin joutuu tietty myös asentelemaan kojetauluun. johtosarjasta ei ole tietoa, mutta luulen, että ainakin uudemmissa on vakiona tuo sarja, pelkät moottorit ja säätönamiska puuttuu. ota tuolta faq-osiosta esille kytkikset ja rupea arpomaan konehuoneen etuosasta löytyviä liittimiä. jos löytyy sopivat sieltä, varmaan kojtaulussakin on sopivat.

      jos selviää mootoreilla ja kytkimellä, ne voi löytää purkuautosta ~50€ satsauksella
      Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

      Comment

      • jj_
        Bimmer Rookie
        • Apr 2004
        • 36
        • Rovaniemi

        #4
        Originally posted by 540iAV8
        Onko tuossa muuten mitään järkeä ellet vedä vaunua perässä?

        ei viitsisi sokaista muita vastaantulevia, kun onhan nuo xenonit vähän kirkkaammat kuin normi halogeenit
        kiitos ankkulille vastauksesta
        citius altius fortius
        _______________
        Nyt e39 528 iA
        Ex e36 320 CiA
        Ex e34 525 i

        Comment

        • Arnolds
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3311
          • Kajjjaani

          #5
          Originally posted by jj_
          ei viitsisi sokaista muita vastaantulevia, kun onhan nuo xenonit vähän kirkkaammat kuin normi halogeenit
          kiitos ankkulille vastauksesta
          No eikö ne valot suunnata ihan jostain muualta kuin korkeus säätimestä ja se säätömoottori tuskin kerkeää reakoida maantiellä. Eli asennus ei varmaankaan tuolla perusteella ole tarpeellinen.
          Mutta jokainen tekee niinkuin haluaa.
          F26 xDrive20d TwinPower

          EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

          Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

          Comment

          • ankkuli
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 938
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by 540iAV8
            No eikö ne valot suunnata ihan jostain muualta kuin korkeus säätimestä ja se säätömoottori tuskin kerkeää reakoida maantiellä. Eli asennus ei varmaankaan tuolla perusteella ole tarpeellinen.
            Mutta jokainen tekee niinkuin haluaa.
            valot suunnataan säätöruuveista ja kojetaulun nappulasta hienosäädellään sitten korkeussäätöä sen mukaan paljonko on tavaraa/väkeä kyydissä, eikö

            nyt ei varmaankaan ollu tarkoitus rakentaa automaattisesti säätyviä valoja, vaan jälkiasentaa sähköinen korkeussäätö. (mielestäni asiallinen varuste, jonka käyttö pitäisi opettaa jo autokoulun ekalla teoriatunnilla )

            niissä automaattisesti säätyvissä systeemeissä on ihan samantyyppiset säätömoottorit, ei nekään "reaaliajassa" valoja vääntele, vaan auton korkeuden mukaan säätelee valojen suuntaa. sähkösäätöjen laittaminen ei tee halogeeniumpioihin kasatuista jälkiasennunsxenoneista laillisia, mutta on järkevää oman näkemisen kannalta ja vähentää oikein käytettynä vastaantulijoiden häikäisyvitutusta.
            Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

            Comment

            • kamu
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 182
              • Pori

              #7
              Meilläpäin paikallisessa purkaamossa moottorit 30 egee /kpl.

              Comment

              • jj_
                Bimmer Rookie
                • Apr 2004
                • 36
                • Rovaniemi

                #8
                juurikin näin. tarkoitus ei ollut tehdä 'laillisia' xenoneita vaan tehdä niistä hieman mukavammat myös vastaantulijoille ja itselle hienosäätöön. (väärin asennetut häikäsevät vastaantulijan valot yks asia mikä liikenteessä v!"¤""aa) tottakai valoja pystyy säätämään myös mekaanisesti umpiosta, mutta ajatus nyt vain oli lisätä myös sähköinen säädin, joka tulee kaikissa uusissa autoissa nykyään olipa xenonit tai halogeenit.
                citius altius fortius
                _______________
                Nyt e39 528 iA
                Ex e36 320 CiA
                Ex e34 525 i

                Comment

                • Wangel436
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1029
                  • Ylöjärvi

                  #9
                  Heitetään ihan offtopicina että mitäs sillä manuaalisella korkeudensäädöllä tekee? jos on nivomatic-peränsäätö autossa, kun aina on oikealla korkeudella perä!
                  Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

                  E61 530D ///M-sport




                  Comment

                  • Spede90
                    Newbiemmer
                    • Jul 2009
                    • 26
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Mulla tuo vasemman puoleinen ajovalonsäätö on menny paskas ja sieltä puuttuu joku mysteerinen väli "vipu/varsi" joka menee ton moottorin sisään ja kiinni siihen metalliseen "normi" säätö tankoon. Mistäköhän noita metästäs ku se moottori laulaa kyllä vielä ihan iloisesti, mutta tyhjään... Varmaan vaan pitää mennä se moottori kourassa Laakkosen marmori tiskille...
                    Nyt: -17 G30 530e M-Sport
                    Ex: -04 E46 330dA M57N M-Sport II
                    -95 E34 525TDS Toukka

                    Comment

                    • joenbimmeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 203

                      #11
                      ...ja otetaanhan topiccia ylös. Retrofittaamassa ajovalojen korkeussäätöä. Konehuoneen puolelta löytyy liittimet, homma jees.

                      Joskus purkailin sumuvalojen kytkimen pois ja muistelen että siellä näkyi myös 4-nastainen liitin ajovalojen korkeudensäädön potikalle. EI näy enää nykyään, minne piruun se on kadonnut?

                      Eli minkäväriset piuhat pitäis tulla tuolle kojetaulun potikalle? Mihin pahukseen se liitin on juur nyt kadonnut kun suunnitelmissa installointi?

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎