memebuy23buy

E34 525i sedan -89, perä roikkuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Baroni
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 62

    E34 525i sedan -89, perä roikkuu

    Elikkä otsikossa mainitun käyttöriksan perä alkanut roikkumaan. Kaipailen korjaustipsejä haittatekijän poistoon.
    Olisiko hyvä vaihtaa sekä jouset että iskarit, vai miten te olette häiriötekijän ratkaisseet?
    Laiska miettii että riittääkö pelkkien iskarien vaihto?
    Mitkä iskarit hyvät tähän käyttötarkoitukeseen?
    Onko perässä jotain muita kunnostuskohteita jotka kannattaisi samalla kertaa ja vaivalla korjata?

    Terv. Junnu
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7035
    • Uusikaupunki

    #2
    Jouset kantaa painon, roikkumista et iskareilla saa korjattua. Sieltä on mahdollisesti jousi/jouset poikki. Molemmat vaihtaa muuten samalla työllä, tsekkaa samalla iskareiden yläpäät kunnolla ettei tarvitse kohta purkaa uudestaan.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Baroni
      Bimmer Rookie
      • Nov 2005
      • 62

      #3
      Originally posted by Cell
      Jouset kantaa painon, roikkumista et iskareilla saa korjattua. Sieltä on mahdollisesti jousi/jouset poikki. Molemmat vaihtaa muuten samalla työllä, tsekkaa samalla iskareiden yläpäät kunnolla ettei tarvitse kohta purkaa uudestaan.
      Kiitti neuvoista. Tarttee alkaa katteleen sopuhintaista varaosamestaa.
      Terv. Junnu

      Comment

      • Konu
        Bimmer Rookie
        • Nov 2005
        • 140
        • HELSINKI

        #4
        Itsellä oli sama ongelma...

        Oman E34:n perä rupes kans olee sen verran alhaal, et päätin vaihtaa taakse jouset. Uudet iskarit hommasin kans, jotta saa ne vaihdettuu samalla, kun kerran joutuu kuitenkin autoa rupee purkaa.

        Ärsyttävin työ oli takapenkin ja hattuhyllyn purkaminen, kun ei tarkkaan tienny miten ne lähtee Takashan ne meni sit heittämällä...

        Yks mitä en ollut ottanu huomioon, oli et molemmat ylätukilaakerit oli tuhannen paskana. Tuli elämää kovempi kiire Motonettiin hakemaan uusia, muuten ois joutunut laittaa rikkinäisillä läjään ja avaa seuraavana päivänä uudestaan .

        Ne ylätukilaakerit makso 19,50 kappale, et jos ei niitten kuntoo tiedä, kannattaa varmaa hommaa nekin valmiiks.
        Älä oo tommonen

        e61 525iA
        e36 320iA
        e39 540iA
        e34 518i

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Originally posted by Cell
          Jouset kantaa painon, roikkumista et iskareilla saa korjattua. Sieltä on mahdollisesti jousi/jouset poikki. Molemmat vaihtaa muuten samalla työllä, tsekkaa samalla iskareiden yläpäät kunnolla ettei tarvitse kohta purkaa uudestaan.
          Nuo takaiskareiden yläkiinnikekumit tosiaan kanattaa vaihtaa samalla jollei ole niiden iästä tietoa ja muistaa myös laittaa ne tiivisteet jotka tulevat yläkiinnikekumin ja korin väliin.
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7035
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by Leka
            Nuo takaiskareiden yläkiinnikekumit tosiaan kanattaa vaihtaa samalla jollei ole niiden iästä tietoa ja muistaa myös laittaa ne tiivisteet jotka tulevat yläkiinnikekumin ja korin väliin.
            Niiden tiivisteiden tehtävänä on ilmeisesti toimia kosteussuojana? Omassakin on kyllä tiivistetty, mutta ei aivan alkuperäisellä ratkaisulla.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Baroni
              Bimmer Rookie
              • Nov 2005
              • 62

              #7
              Originally posted by Konu
              Oman E34:n perä rupes kans olee sen verran alhaal, et päätin vaihtaa taakse jouset. Uudet iskarit hommasin kans, jotta saa ne vaihdettuu samalla, kun kerran joutuu kuitenkin autoa rupee purkaa.

              Ärsyttävin työ oli takapenkin ja hattuhyllyn purkaminen, kun ei tarkkaan tienny miten ne lähtee Takashan ne meni sit heittämällä...

              Yks mitä en ollut ottanu huomioon, oli et molemmat ylätukilaakerit oli tuhannen paskana. Tuli elämää kovempi kiire Motonettiin hakemaan uusia, muuten ois joutunut laittaa rikkinäisillä läjään ja avaa seuraavana päivänä uudestaan .

              Ne ylätukilaakerit makso 19,50 kappale, et jos ei niitten kuntoo tiedä, kannattaa varmaa hommaa nekin valmiiks.
              Hyviä neuvoja, kiitoksia kaikille vastanneille.
              Toi hattuhyllyn ja takapenkin purkamisjuttu alkoi askaruttaan että mites sen helpoiten tekee? Mitäs hokkuspokkusjudeja siinä tarttee taiteilla että saa osat irti?

              Tota juu, amatöörimäinen kysymys, mjut mitä/minne noi ylätukilaakerit on?

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7035
                • Uusikaupunki

                #8
                Penkin istuinosa irti nostamalla etureunasta. Selkänoja neljällä muovimutterilla kiinni, sitten nostetaan ylöspäin ja lähtee pois. Hattuhylly etureunastaan muovitapeilla, meisselillä vääntämällä lähtevät irti. Ylätukilaakerit ovat ne metalli/kumiköntit joihin iskari tulee yläpäästään kiinni ja jota vasten jousi tukeutuu yläpäästään.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by Cell
                  Penkin istuinosa irti nostamalla etureunasta. Selkänoja neljällä muovimutterilla kiinni, sitten nostetaan ylöspäin ja lähtee pois. Hattuhylly etureunastaan muovitapeilla, meisselillä vääntämällä lähtevät irti. Ylätukilaakerit ovat ne metalli/kumiköntit joihin iskari tulee yläpäästään kiinni ja jota vasten jousi tukeutuu yläpäästään.
                  Ja samaa kuvin, tosin E32:sta mutta pätee myös E34:een.

                  Takapenkin irroitus.
                  Takaiskareiden ja jousien vaihto.

                  Hattuhylly kannattaa irrottaa niin iskareiden yläpäiden irroitus käy helpommin...

                  Baroni: Hae E34 FAQ:sta se yksi korjausaapinen talteen siitä on paljon apua
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • Baroni
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2005
                    • 62

                    #10
                    Kiitti kaikille neuvoista. Nyt kuin vielä sais laiskan kropan raahattua talliin ruuvaamaan...hitto kun tekemättömät työtkin sais ratkottua yhtä helposti kuin ongelmien ratkaisut tällä saitilla.

                    kevättä kaikille
                    t. Junnu

                    Comment

                    • ViisKolmeVitonen
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 389
                      • Kauhajoki

                      #11
                      Meikä irrotteli sen iskarin yläpään poistamalla vain kajarinritilän. Sieltä mahtuu ronkkiin, jos ei sormet oo niinku nippu kyrpiä...
                      Passat tdi -04

                      Comment

                      • nut
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1613
                        • Vaasa/Kauhajoki

                        #12
                        Originally posted by ViisKolmeVitonen
                        Meikä irrotteli sen iskarin yläpään poistamalla vain kajarinritilän. Sieltä mahtuu ronkkiin, jos ei sormet oo niinku nippu kyrpiä...
                        No kyllä aika ET fingerit sulla on, ite kokeilin kans samaa mutta eihän sinne ylettyny vaikka millä kombinaatioilla jatkovarsia yms kokeilin. Sen penkin irrottaminenhan on helppoa ku heinänteko joillei ole jotain ylileveitä E32 soffia takana niinkuin joillakin

                        Edelleen muistutan että ne iskarien alapää saattaa olle HIEMAN tiukassa, tai sitten ei.
                        BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                        Comment

                        • Baroni
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2005
                          • 62

                          #13
                          Motonet ilmeisesti soppelin varaosapaikka hommata kaikki rensselit jousien ja iskarien vaihtoon? Sieltä ilmeisesti löytynee kaikki tarvittavat puslat ja prikat iskareihin?

                          Terv. Junnu

                          Comment

                          • ViisKolmeVitonen
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 389
                            • Kauhajoki

                            #14
                            Originally posted by nut
                            No kyllä aika ET fingerit sulla on, ite kokeilin kans samaa mutta eihän sinne ylettyny vaikka millä kombinaatioilla jatkovarsia yms kokeilin. Sen penkin irrottaminenhan on helppoa ku heinänteko joillei ole jotain ylileveitä E32 soffia takana niinkuin joillakin

                            Edelleen muistutan että ne iskarien alapää saattaa olle HIEMAN tiukassa, tai sitten ei.
                            Tarkoitin tässä vain ISKARIN YLÄPÄÄTÄ!
                            En jousilautasta.
                            Aika käsi, jos ei sitä iy:tä sieltä kautta pois saa.
                            Passat tdi -04

                            Comment

                            • nut
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 1613
                              • Vaasa/Kauhajoki

                              #15
                              Originally posted by ViisKolmeVitonen
                              Tarkoitin tässä vain ISKARIN YLÄPÄÄTÄ!
                              En jousilautasta.
                              Aika käsi, jos ei sitä iy:tä sieltä kautta pois saa.
                              Jaa joo, luulin että tarkoitit yläpäällä sitä koko mötikkää.
                              BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                              Comment

                              Working...
                              X