Eli 525 24V vanoskone. Aamulla toimi vielä ihan hyvin töihin tullessa, nyt illalla ei edes lupaa. Startti naksahtaa, mutta siihen se jääkin. Tosin aamulla joku kolisi siihen malliin, että joku jäätä olisi irtonaisena jossakin pyörimässä (siis kolisi korin liikkeen, ei esim. ajonopeuden tai kierrosten mukaan). Jääpalaa epäilin sen takia, että mitään irtonaista ei missään näkynyt (tarkistin jo aamulla).
Check control herjaa öljymääränmittarista, öljyä on sallittujen viivojen puoliväliin. Bentleyn manuaalin mukaan mitattuna anturin vastus on 0,6 kOhm, joten pitäisi siis ilmeisesti vaihtaa (pitäisi olla 1 kOhm +- 1%, ilman öljyjä pitäisi olla 0..0,2). Itse anturin pistokkeesta öljypohjan vierestä mitattuna vastus staattisessa ja dynaamisessa anturissa kummassakin 1 kOhm.
Toinen mikä ilmeni, on yhden maajohdon kärähtäminen (kulkee poikittain siinä moottoritilan tulipeltiä vasten olevassa alemmassa johtokourussa). Kyseinen ruskea/keltainen tulee moottorin suunnalta jostakin lohkon vasemmalta puolelta, voisi siis sinällään olla tuon anturin johto, mutta tarkemmin ei näe irrottamatta imusarjaa. Voiko viallinen anturi (joka kuitenkin näyttää järkeviä lukemia) aiheuttaa oikosulun vai voisiko vika olla jossakin muualla ja esim. tuo öljymäärämittarin johto olisi esim. sulanut siihen johtoon kiinni?
Edit: Tuli juuri mieleen, että voisi huomenna vielä kokeilla käynnistää tuo öljypohjan lähellä oleva liitin irti (ei pitäisi käynnistyä, koska luulee ettei ole öljyjä) ja jos silloinkin tuo kuoriltaan sulanut maajohto kuumenee, niin vika ei ole anturissa...
Check control herjaa öljymääränmittarista, öljyä on sallittujen viivojen puoliväliin. Bentleyn manuaalin mukaan mitattuna anturin vastus on 0,6 kOhm, joten pitäisi siis ilmeisesti vaihtaa (pitäisi olla 1 kOhm +- 1%, ilman öljyjä pitäisi olla 0..0,2). Itse anturin pistokkeesta öljypohjan vierestä mitattuna vastus staattisessa ja dynaamisessa anturissa kummassakin 1 kOhm.
Toinen mikä ilmeni, on yhden maajohdon kärähtäminen (kulkee poikittain siinä moottoritilan tulipeltiä vasten olevassa alemmassa johtokourussa). Kyseinen ruskea/keltainen tulee moottorin suunnalta jostakin lohkon vasemmalta puolelta, voisi siis sinällään olla tuon anturin johto, mutta tarkemmin ei näe irrottamatta imusarjaa. Voiko viallinen anturi (joka kuitenkin näyttää järkeviä lukemia) aiheuttaa oikosulun vai voisiko vika olla jossakin muualla ja esim. tuo öljymäärämittarin johto olisi esim. sulanut siihen johtoon kiinni?
Edit: Tuli juuri mieleen, että voisi huomenna vielä kokeilla käynnistää tuo öljypohjan lähellä oleva liitin irti (ei pitäisi käynnistyä, koska luulee ettei ole öljyjä) ja jos silloinkin tuo kuoriltaan sulanut maajohto kuumenee, niin vika ei ole anturissa...
Comment