Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525i 24V ei käynnisty -> korjattu, vika oli moottorin maadoituksessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O.K.
    Moderator
    • Nov 2003
    • 4854
    • Espoo

    E34 525i 24V ei käynnisty -> korjattu, vika oli moottorin maadoituksessa

    Eli 525 24V vanoskone. Aamulla toimi vielä ihan hyvin töihin tullessa, nyt illalla ei edes lupaa. Startti naksahtaa, mutta siihen se jääkin. Tosin aamulla joku kolisi siihen malliin, että joku jäätä olisi irtonaisena jossakin pyörimässä (siis kolisi korin liikkeen, ei esim. ajonopeuden tai kierrosten mukaan). Jääpalaa epäilin sen takia, että mitään irtonaista ei missään näkynyt (tarkistin jo aamulla).

    Check control herjaa öljymääränmittarista, öljyä on sallittujen viivojen puoliväliin. Bentleyn manuaalin mukaan mitattuna anturin vastus on 0,6 kOhm, joten pitäisi siis ilmeisesti vaihtaa (pitäisi olla 1 kOhm +- 1%, ilman öljyjä pitäisi olla 0..0,2). Itse anturin pistokkeesta öljypohjan vierestä mitattuna vastus staattisessa ja dynaamisessa anturissa kummassakin 1 kOhm.

    Toinen mikä ilmeni, on yhden maajohdon kärähtäminen (kulkee poikittain siinä moottoritilan tulipeltiä vasten olevassa alemmassa johtokourussa). Kyseinen ruskea/keltainen tulee moottorin suunnalta jostakin lohkon vasemmalta puolelta, voisi siis sinällään olla tuon anturin johto, mutta tarkemmin ei näe irrottamatta imusarjaa. Voiko viallinen anturi (joka kuitenkin näyttää järkeviä lukemia) aiheuttaa oikosulun vai voisiko vika olla jossakin muualla ja esim. tuo öljymäärämittarin johto olisi esim. sulanut siihen johtoon kiinni?

    Edit: Tuli juuri mieleen, että voisi huomenna vielä kokeilla käynnistää tuo öljypohjan lähellä oleva liitin irti (ei pitäisi käynnistyä, koska luulee ettei ole öljyjä) ja jos silloinkin tuo kuoriltaan sulanut maajohto kuumenee, niin vika ei ole anturissa...
    Last edited by O.K.; 02-03-2006, 11:27. Reason: vika löytyi, otsikko uusiksi
    Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
    Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
    E34 525i
  • harri525ixTA
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 101

    #2
    toki olet tarkistanut että akussa on virtaa? mulla ilmeisesti orkkisakku oli kk sitten siinä kunnossa että valot, keskuslukko ym. vielä toimivat mutta startatessa lopputulos oli pelkkää naksuntaa. puoli tuntia laturissa niin taas pelitti.

    Comment

    • O.K.
      Moderator
      • Nov 2003
      • 4854
      • Espoo

      #3
      Originally posted by harri525ixTA
      toki olet tarkistanut että akussa on virtaa?
      Sillä vian etsintä aloitettiinkin, eli laturilla reilut puoli tuntia.

      Vika löytyi nyt aamulla hyvin nukutun yön jälkeen. Moottorin maadoitusjohdon kiinnitys oli löystynyt, joten maadoitus tapahtui tuon lähinnä oleva anturin maapiuhan kautta. Siksi vain maapiuhan kuori suli eikä anturin virran menopiuha.

      Nyt auto käynnistyy, mutta edelleen tulee ilmoitus tarkistaa öljyanturi. Vaihtoon siis menee ensin sen johdot ja sitten jos vielä ilmoittaa, niin sitten myös anturi.
      Last edited by O.K.; 02-03-2006, 11:27.
      Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
      Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
      E34 525i

      Comment

      • aksu_j
        Bimmer Rookie
        • Jan 2007
        • 196

        #4
        lainaanpa tätä kun samanlainen ongelma samanlaisessa autossa. eli e34 525 ei lähe käyntiin, startilta kuuluu naksahdus mutta ei pyöri, mittaristossa valot himmenee, melkein katoaa kun koittaa startata. autoon on vaihdettu pari kuukautta sitten tehdasuusi startti, akun ja moottorin maajohdot on vaihdettu ja oon kokeillut kahdella eri akulla, mutta silti sama juttu. työntämällä auto saatiin käyntiin.

        startti vaihdettiin sen takia kun silloin tällöin startatessa startti pyörähti pari kertaa ja pysähtyi kuin seinään---->valot himmeni mittaristossa. ongelma tuli esiin pari kertaa myös startin vaihdon jälkeen mutta auto lähti kumminkin aina käyntiin, jos ei ekalla niin sitten tokalla yrittämällä.


        minkäs tuolle osais tehdä ennenkuin luovutan ja ronttaan huoltikselle tai suorilta järveen

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎