Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 abs ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ari79
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 230

    e34 abs ongelma

    tossa mun e34 jonka just ostin niin ei syty ollenkaan abs:ssä merkkivalo,sulake on ehyt.
    auto on -91 uudemmalla 24v koneella (2.0)

    mistähän alkais etsimään vikaa.
    onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa
    Exät: 316i e30, 324Td touring e30, 316i e36, 325i e36,320 e30,4*520 e34, 320D e46, 525 e34, 535 e34,320i e36.


    Plus hirvee määrä muita resuja
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    #2
    Toimiiko ABS? Ettei vaan olis kylmästi nakattu polttimo mäkeen, on aika tavallinen tapa peittää ABS:n toimimattomuus...
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • ari79
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 230

      #3
      ei toimi absit,
      missä noissa on yleisimmät abs viat?
      kalliita remontoida?
      Exät: 316i e30, 324Td touring e30, 316i e36, 325i e36,320 e30,4*520 e34, 320D e46, 525 e34, 535 e34,320i e36.


      Plus hirvee määrä muita resuja

      Comment

      • muuris
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3501
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by ari79
        ei toimi absit,
        missä noissa on yleisimmät abs viat?
        kalliita remontoida?
        Selvitä/korjaa nyt ensiksi se lampun tila, auttaa vian selvityksessä.

        Yleisimmät viat lienee anturin hajoaminen, tai (ainakin vähän vanhemmissa malleissa, olettaisin että näissäkin) pyörännapojen hammastusten ruostuminen olemattomiin (anturit ottavat signaalinsa näistä). E28 -koppaiseen anturit on ~100e/kpl, hammaskehät ~60e/kpl, ja molempiahan on yksi per pyörä.

        Yleisimmin lienee nuo takahammastukset hävinneet. Mahdollisesti voi olla myös hapettunut liitos tms pikkujuttu, tosin voi olla paskamainen jäljittää. Seuraava koskee ainakin vanhempia (E28, E23, E24, E30..), mahdollisesti E34: mikäli ABS -valo jää palamaan auton käynnistyksen jälkeen, vika on anturissa (tai anturin johdossa, tosin näitä ei saa itse tinata koska resistanssit saattavat muuttua) ; mikäli valo syttyy kun autolla on vähän ajettu, vika on hammastuksissa.

        Omassani ABS toimi satunnaisesti, n.70% ajasta se ei toiminut lainkaan, ja silloinkin kun toimi, lakkasi aina toimimasta kun nosti nopeuden hetkellisestikin 100km/h tuntumaan. Takahammastukset vanha vs uusi:
        E30 325iX '86
        Instagram

        Comment

        • ari79
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 230

          #5
          V**** onkohan tossa edes abseja
          auto on -91 150hv
          sulakerasian mukaan ois absien sulake ainakin paikoillaan.

          Lukeeko rekisteriotteessa mitään abseista?
          on tämäkin kun en ole ikinä etes aatellu tollasta asiaa
          Last edited by ari79; 05-03-2006, 17:35.
          Exät: 316i e30, 324Td touring e30, 316i e36, 325i e36,320 e30,4*520 e34, 320D e46, 525 e34, 535 e34,320i e36.


          Plus hirvee määrä muita resuja

          Comment

          • huoppa81
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 638
            • Villähde, Finland

            #6
            Originally posted by ari79

            Lukeeko rekisteriotteessa mitään abseista?
            on tämäkin kun en ole ikinä etes aatellu tollasta asiaa
            Jos rekisteriotteen kohdassa jarrut lukee NAPL, niin silloin autossa on oltava ABSit, jos taas pelkkä NAP niin ei tartte olla ABSeja.
            Garage:

            E21 323i -79
            E21 323i -82
            E30 325i Cabriolet -91
            E30 316i -89
            E39 520i -01
            Kadett C 1,2 -76

            Lynx Rave RE 600 -08

            Comment

            • aamulypsy
              Newbiemmer
              • Nov 2004
              • 23
              • Kauhava

              #7
              Sama vika rahikaisella... Tuli rekisteröinti katsastuksessa sanomista ku ei valo syty palamaan... En oo vielä kokeillu toimiiko ABS. Auto on 525i -92, eli ilmeisesti ainakin pitäis olla ABSit? Ruotsin rekisteriotteesta ei oikee mitää saa irti.. pitää tilata joku helvetin vaatimustaso paperi saksasta ku ei ollu tietoja otteessa hinta 90 euroa...
              *******

              Comment

              • Jukkis30
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 377
                • Oulu

                #8
                Yleensä löytyy se abs mötikkä pellin alta jps abs on ja siinä lukee vielä aika isolla ABS..

                Comment

                • aamulypsy
                  Newbiemmer
                  • Nov 2004
                  • 23
                  • Kauhava

                  #9
                  Kyl ainaki katsastus mies löysi mötikän ja olin tuntevani absit nurmikolla mut valo pitäs saaha toimimaa et menee katsastuksesta läpi notta oisko kellää valmiita ohjeita mistä lähen liikkeelle?
                  *******

                  Comment

                  • grandpa-look
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 531
                    • Vaasa/Seinäjoki

                    #10
                    e34 525 abs-vikaa

                    En viitsinyt tehdä omaa thredia, eli oma auto on e34 vm. 1988 525 ja absit on löytynyt viimeviikolle saakka
                    Auto alkoi sytyttelemään tuota abs-merkkivaloa ajossa ja sen jälkeen ei siis abs:t ole toiminnassa (hiekalla kokeiltu, menee lukkoon) mutta kun sammuttaa auton ja starttaa uudelleen niin pääsee taas jonkun matkaa ilman valoa. Lisäksi satunnaisesti jarrutuksissa esiintyy jarru polkimen tärinää, kun abs:ät luulee kuivalla kesäkelillä että pyörät luistaa. :think Otin edestä anturit irti ja putsailin nuo elektroniikka spraylla, ulkoisesti kuin uudet likaa lukuunottamatta, mutta ei tuottanut toivottua tulosta.
                    Jos ja kun hammaskehät ilmeisesti kuluneet niin kuinka saan ne irti ja vaihdettua uusiin? Mitä kaikkea täytyy irroittaa; satula ja levyt ainakin mutta muuta? Myydäänkö kehiä irtonaisina vai pitääkö ostaa jotain isompaa kokonaisuutta?
                    Nyt: E39 530d 2002 m-sport
                    ex: E32 730, E36 325 coupe, E34 525, E30 316

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Originally posted by grandpa-look View Post
                      Jos ja kun hammaskehät ilmeisesti kuluneet niin kuinka saan ne irti ja vaihdettua uusiin? Mitä kaikkea täytyy irroittaa; satula ja levyt ainakin mutta muuta? Myydäänkö kehiä irtonaisina vai pitääkö ostaa jotain isompaa kokonaisuutta?
                      Jos hammaskehät ovat vaihtokunnossa, niin siinä joutuu tekemään hieman enemmänkin hommia, esim. edessä vaihdetaan koko napa laakereineen... Mittaa ensin niiden ABS:n antureiden kunto, ohjeita tuohon löytyy haulla.
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • aksu_j
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2007
                        • 196

                        #12
                        Originally posted by Leka View Post
                        Jos hammaskehät ovat vaihtokunnossa, niin siinä joutuu tekemään hieman enemmänkin hommia, esim. edessä vaihdetaan koko napa laakereineen... Mittaa ensin niiden ABS:n antureiden kunto, ohjeita tuohon löytyy haulla.
                        tämä sama taitaa päteä myös e30:ssä että joutuu vaihtamaan koko navan jos hammaskehät on romuna?

                        ongelma on hieman kummallinen nimittäin valo syttyy yleensä siinä kävelyvauhdissa jolloin jarrut toimii mutta menevät lukkoon eli absit ei käytössä, mutta toisinaan valo ei syty jolloin jarrupoljin on kova ja absit tuntuu potkivan vastaan jo ihan kevyessä jarrutuksessa:think

                        saako niiden kunnon selville varmasti vain purkamalla ja katsomalla vai paljastaako antureilta tuleva jännite jotenkin?

                        Comment

                        • |parsakaali|
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 997

                          #13
                          Originally posted by aksu_j View Post
                          tämä sama taitaa päteä myös e30:ssä että joutuu vaihtamaan koko navan jos hammaskehät on romuna?

                          ongelma on hieman kummallinen nimittäin valo syttyy yleensä siinä kävelyvauhdissa jolloin jarrut toimii mutta menevät lukkoon eli absit ei käytössä, mutta toisinaan valo ei syty jolloin jarrupoljin on kova ja absit tuntuu potkivan vastaan jo ihan kevyessä jarrutuksessa:think

                          saako niiden kunnon selville varmasti vain purkamalla ja katsomalla vai paljastaako antureilta tuleva jännite jotenkin?
                          edessä ainakin e34 joutuu vaihtamaan, minulla on 520 navat jemmassa, mutta en ole varman että onko niissä hammaskehiä, semmoinen mielikuva on että niissä ois mutta en ole yhtään varma. Takaa jos vaihtaa niin ei joudu koko napaa vaihtamaan. ja maksaa tosiaan sen 50ekpl

                          Comment

                          • aksu_j
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2007
                            • 196

                            #14
                            näkeekö sitä virtamittarilla mitkä kehät on vaihtokunnossa vai onko ihan vaan luotettava silmiin?

                            Comment

                            • |parsakaali|
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2005
                              • 997

                              #15
                              ei nää jos et liikuttele rengasta. Eli abs anturi tuottaa jännitettä kun magneetti kenttä muuttuu, eli hampaat heiluu sen edessä, sitä en tullu mitanneeksi että mitä se oli ennen ja jälkeen, mutta jos kehät näyttää tuolta niin vaiha suoraan. Anturit voi mitata ite ja kannattaa mitata siitä abs aivopoksin isosta liittimestä suoraan. Ja jos johto murtunut jostain ei pakosti ole poikki, mutta vastus on tällöin ihan mitä sattuu. sen kuuluu olla n1040ohmia, jos on vaikka 1400 niin viallinen tai ainaki näin on itsellä toiminut. Jos ohmiarvo muuttuu johtoa heiluttelemalla niin eikö asia ole silloin melko selvä
                              Edit nuo oli melko helppo vaihtaa, puolen illan homma. Eka oli n 2h ja toinen 30min nämä ovat siis takaa. Edestä on vielä helpompi vaihtaa navat, mutta harvemmin ne menee huonoksi.
                              Last edited by |parsakaali|; 26-09-2007, 14:18.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎