Announcement

Collapse
No announcement yet.

540i E34 huono tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Masinol
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 988
    • "Turku"

    540i E34 huono tyhjäkäynti

    Näitä juttuja kun olen tuosta M60 koneesta lukenut, niin tuntuu että hyvin monella on ongelmia tyhjäkäynnin tasaisuuden kanssa.

    Tyhjäkäynti ei siis mitenkään heilu vaan käy ehkä aavistuksen liian pienillä kierroksilla ja "tärisee", ei nyt mitenkään älyttömästi mutta senverran että se häiritsee.

    Eli mitä kaikkea noille on tehty että on saatu tuo "tärinä" kuriin.

    Korjauskohteita on siis ainakin:
    -Imuvuodot (imusarjan tiiviste ja huohotinventtiili)
    -Puolat (mutta ilmeisesti vaan silloin jos jättää välist&#228
    -Lambdat

    Onko suuttimien puhdistuksesta ollut joskus hyötyä?

    Ja kuinka tasainen tuon tyhjäkäynnin kuuluisi olla silloin kun kaikki on kunnossa?
    Last edited by Masinol; 20-03-2006, 19:54.
    Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring
  • edvedder
    Newbiemmer
    • Feb 2006
    • 1

    #2
    540i E34 huono tyhjäkäynti

    Taitaa olla tyyppivika toi tärinä ja huono tyhjäkäynti näissä alkupään viisnelikymppisissä. Oman auton vein testattavaksi ja sanovat että se johtuu sylinterin ohivuodoista (nikasil kone kuluu helposti). Mut ei toi tärinä ainakaan mulla niin paha ole et se haittais ,pitäähän kasin vähä hytkyykkin.

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3449
      • Janakkala

      #3
      Eipä kyllä kuulu kyseiseen moottoriin minkäänlaiset vapinat / tutinat...
      -Siitähän nyt pitäisi AINA lähteä käyntivikoja selvittämään, että huollot on tehty: tulpat suodattimet jne se puoli olisi kunnossa.
      -Ja eipä siitä kukaan moisella autolla ajava varmaankaan konkurssiin mene jos käy luetuttamassa häiriömuistin (35€ hämeenlinnassa)
      luultavasti se kertoo jo melko paljon.

      -Fortella on hyvä polttoneste järjestelmän puhdistus aine, halpa konsti ja toimii.
      -Jarrupuhdistus spraylla, startti pilotilla voi paikallistaa imuvuotoja tehokkaasti
      mikäli moisista on epäillystä (tosin hyvin harvinaisia.)

      -Ja todellisuudessa käyntihäiriön aiheuttajia on melko paljon, eli hyvin vaikea sanoa mitään varmaa...

      siinä tuli muutama juttu mieleen.
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • Kyytsis
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 3472
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by edvedder
        Taitaa olla tyyppivika toi tärinä ja huono tyhjäkäynti näissä alkupään viisnelikymppisissä. Oman auton vein testattavaksi ja sanovat että se johtuu sylinterin ohivuodoista (nikasil kone kuluu helposti). Mut ei toi tärinä ainakaan mulla niin paha ole et se haittais ,pitäähän kasin vähä hytkyykkin.
        Onko se sun 540i jenkeistä tuotu? Eurooppalaisella bensalla ei ongelmia pitäisi olla, jenkkien kuralla sitten eri juttu.

        mm. http://www.bmwworld.com/engines/nikasil.htm löytyy jotain aiheesta.

        "Because of the quality of the fuel in certain locations, some areas are more likely than others to have high sulfur fuel. Unfortunately for BMW, the USA and the UK are two of these areas. These also happen to be two of BMW's largest markets! Incidentally, Germany and Continental Europe appears to be largely unaffected by the Nikasil problem."

        t.Ville

        Comment

        • Masinol
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 988
          • "Turku"

          #5
          Juu ei ole Jenkeistä tuotu....
          Ja perushuollot ja imuvuotojen etsiminen on tehty...
          Fortea olen kerran laittanut...
          Vikamuisti on luettu tuolla omatekoisella vehkeellä, mikä ainakin testeistä päätelleen toimii...
          Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

          Comment

          • Masinol
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 988
            • "Turku"

            #6
            Originally posted by edvedder
            Taitaa olla tyyppivika toi tärinä ja huono tyhjäkäynti näissä alkupään viisnelikymppisissä. Oman auton vein testattavaksi ja sanovat että se johtuu sylinterin ohivuodoista (nikasil kone kuluu helposti). Mut ei toi tärinä ainakaan mulla niin paha ole et se haittais ,pitäähän kasin vähä hytkyykkin.
            Mitattiinko noi ohivuodot vai oliko se vaan villi veikkaus?
            Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

            Comment

            • Make540M60
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 94
              • Kouvola

              #7
              Kyllähän tuo tyhjäkäynti on meikäläisellä ainakin hyvin tasainen, kylmänä ja lämpimänä, sehän on yksi noista kasikoneen eduista.

              Ei varmaan saa vesilasia niin täyteen ettäkö läiskyis siinä moottorin kotelomuovin päällä koneen käydessä, eikä sitä sisällä autossakaan kuulu tietää onko kone käynnissä vai nou ellei mittarista katso. Oikeesti joskus ajatuksissaan kun oon punaissa seisonu pitkään niin pitäny katsoa kierroslukumittaria että onko se ny vielä elossa, varsinkin jos on vapaalle automaagin laittanu.

              Ja tämä mun mottihan oli vielä pieni aika sitten melkonen rytökasa: huono tyhjäkäynti, savutti, nestettä hävitti ja öljyä ja piti helvetillistä mekkalaa ja vinkunaa ihan ku joku gaaddääm paloauto kunnes pari kuukautta sitten:

              -kansien&venttiilien koneistus & tiivisteet uusiksi, myös venttiileille.
              -uudet tulpat ja bensansuodatin.
              -Kampikammion huohotinventtiilli & imusarjan putsaus vanhan takia ja imusarjaan uusi tiiviste sitten samalla.
              -Sitten vielä vaikka ei niin käyntiin vaikuttakaan niin uusi vesipumppu & moniurahihnat & öljypumpun mutterien kiristys.
              -Ja nyt käy kuin saksalainen kello
              *E34 540 -94 ia.*
              *E34 525 -91*
              *E60 530d -03*
              *F10 525d -10*

              Comment

              • Unski
                Newbiemmer
                • Feb 2005
                • 8
                • Oulu

                #8
                Yksi mahdollisuus voisi olla kulunut tyhjäkäyntimoottori, joka värähtelee hiukan kuluneisuuttaan. Asiaa voisi kokeilla sammuttamalla kone ja laittamalla esim. 0.8 mm. rakotulkki kaasuläpän stopparin alle avaamaan kaasua vain hiukan. Näin tyhjäkäyntimoottori saa uuden "kulumattoman perusarvon". Nyt kun moottorin käynnistää uudelleen, säätyy tyhjäkäyntimoottorin ilmaventtiili hiukan eri asentoon ja tyhjäkäynti saattaa rauhoittua hiukan.....mikäli homma toimii voi lopuksi säätää läpän stoppariruuvista pysyvän asennon kaasuläpälle. (alkuperäinen stoppariruuvin asento kannattaa silti tietysti pistää muistiin). Läpän asentoa voi muuttaa vain hiukan, sillä tyhjäkäyntimoottorin säätöalue ei ole suurensuuri. Mikäli säätöalue ylittyy, palaa tyhjäkäyntimoottori todennäköisesti pilalle hyvinkin pian, joutuessaan makaamaan ääriasennossaan koko ajan..

                Ainakin 530 -v8:ssa tyhjäkäynti rauhoittui radikaalisti. Käynnin tasaisuudesta...530:ssä pysyy nyt kolikko kopan päällä pystyssä....

                Niin lopuksi, onkohan ruisku nollattu jossain välissä...nuo kun ovat jo adaptiivisia, ts. ruisku oppii itsekseen....nollaaminenkin voisi auttaa....

                Myöskin nuo Boschin ilmamassamittarit ovat kulutustavaraa....

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎