Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 automaatti-ilmastointi sekaisin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jussi_r
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1655
    • Nurmijärvi

    E34 automaatti-ilmastointi sekaisin?

    Moi,

    Mistäköhän kannattaisi lähteä etsimään vikaa, kun ilmastointi pukkaa osasta suuttimia tulikuumaa ilmaa, vaikka säätö olisi mikä? Apukuskin puolen keskisuuttimesta tulee ihan oikein, kojelaudan päältä kuumaa, jalkatiloihin kuumaa, jne.

    Jussi
    M3 Cabrio Individual
    530d GT xDrive
    GL420 CDI
    ZX-12R
  • Aksa P
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 394
    • Sawo

    #2
    Originally posted by jussi_r
    Moi,

    Mistäköhän kannattaisi lähteä etsimään vikaa, kun ilmastointi pukkaa osasta suuttimia tulikuumaa ilmaa, vaikka säätö olisi mikä? Apukuskin puolen keskisuuttimesta tulee ihan oikein, kojelaudan päältä kuumaa, jalkatiloihin kuumaa, jne.

    Jussi
    Sulla on tod.näk. lämmityslaitteen vesiventtiilit jumissa. Eli konehuoneessa siinä heti kuskin edessä olevat venttiilit, jotka jakavat vettä lämppärin kennoille.

    Yleensä ohjauselektroniikka kyllä toimii (hyvä niin, koska on kallis), mutta venttiilistö likaantuu likaisesta jäähdytysnesteestä (pitää muistaa vaihtaa välillä!!!). Sitten jumittuu yleensä just auki ja pukkaa vaan kuumaa. Kuvassa osa nro 15.



    Venttiilistön on helppo purkaa ja putsata, ja tällä toimenpiteellä pääsekin tovin aikaa eteenpäin (itse pääsin vuoden). Purkaamoilta saa halpoja käytettyjä esim www.oilijalonen.fi

    Muuten ne kojelaudassa keskellä olevat suuttimet ja ovien suuttimet ovat raitisilmasuuttimia. Niiden ilma tulee lämppärin kennojen ohi (tai paremminkin ali), ainakin vm.-90 520i:ssä.
    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
    E21 M50B20
    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
    E34 10/1990 520i
    Honda Prelude EX vm.-83 1.8

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      #3
      Vai on "Suomen parhaassa M5 Touringissa" ongelmia lämpöjen säädön kanssa..

      Originally posted by Aksa P
      Muuten ne kojelaudassa keskellä olevat suuttimet ja ovien suuttimet ovat raitisilmasuuttimia. Niiden ilma tulee lämppärin kennojen ohi (tai paremminkin ali), ainakin vm.-90 520i:ssä.
      Automaatti-ilmastoinnilla olevissa vehkeissä on ainakin säätö, jolla pystyy säätämään portaattomasti tuleeko näistä "raitisilmasuuttimista" raitista ilmaa vai lämmintä ilmaa. Siis jos tämä säätö toimii mikä ei ole kirkossa kuulutettua vanhoissa miinoissa, kuten topicin E34. Tämä säädin on kojelaudan keskellä raitisilmasuodattimien luona. Osia onneksi saa vielä merkkiliikkeestä hakemalla sopivaa korvausta vastaan näihinkin autoihin.

      Automaatti-ilmastoinnin tapauksessa kojelaudan sisällä on pienet moottorit, joista toiset ohjaavat ilmankierron läppiä ja toiset venttiilejä. Näiden lisäksi myös konehuoneesta löytyy kuljettajan puolen takakulmasta mustan muovikannen (ei kaikissa pommeissa edes tallessa enä&#228 alla vesiventtiilit, jotka voivat olla jumissa joko niin että koko ajan tulee kylmää tai koko ajan lämmintä. Ja luonnollisesti ongelma voi olla joko kuljettajan tai matkustajan puolella ja parhaassa tapauksessa molemmilla puolilla.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • jussi_r
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1655
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by Aksa P
        Sulla on tod.näk. lämmityslaitteen vesiventtiilit jumissa. Eli konehuoneessa siinä heti kuskin edessä olevat venttiilit, jotka jakavat vettä lämppärin kennoille.
        Veikkailinkin noita venttiileitä.

        Originally posted by Aksa P
        Muuten ne kojelaudassa keskellä olevat suuttimet ja ovien suuttimet ovat raitisilmasuuttimia. Niiden ilma tulee lämppärin kennojen ohi (tai paremminkin ali), ainakin vm.-90 520i:ssä.
        Hmmm... Mulla on vm.-95 M5, ja siinä on näiden keskisuuttimien välissä sellainen säätörulla, joka säätää ilmeisesti välillä kylmä - pääkonsolin asetusarvo. Ihmetyttää, että miten vain siitä oikeanpuoleisesta keskisuuttimesta tulee vilpoista. Olisiko joku automagiikan ilmaläppäkin jumissa?

        Jussi
        M3 Cabrio Individual
        530d GT xDrive
        GL420 CDI
        ZX-12R

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          #5
          Lisäkysymyksenä muuten että toimiiko puhallin kaikilla nopeusasetuksilla normaalisti? Toimiiko automatiikka? Sammuileeko puhallin itsestään vai toimii aina niinkuin pitää?
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • jussi_r
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1655
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by Juhis
            Vai on "Suomen parhaassa M5 Touringissa" ongelmia lämpöjen säädön kanssa..
            Markan homma ja vartin vika. Onneksi pihassa seisoo toinen automaatti-ilmastoitu vm.-95 E34, jonka vaihto-osilla voi helpottaa vianetsintää. Sitten kun vika löytyy, niin Laakkonen auttaa.

            Jussi
            M3 Cabrio Individual
            530d GT xDrive
            GL420 CDI
            ZX-12R

            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19175
              • -

              #7
              Originally posted by jussi_r
              Markan homma ja vartin vika. Onneksi pihassa seisoo toinen automaatti-ilmastoitu vm.-95 E34, jonka vaihto-osilla voi helpottaa vianetsintää. Sitten kun vika löytyy, niin Laakkonen auttaa.

              Jussi
              Kuulostaa enemmän 500 euron vialta ja viikon etsintätyöltä..

              Mahdollisia testauskohteita:

              - koputtele vesiventtilejä konehuoneesta muovivasaralla
              - automaatti-ilmastoinnin ohjausboxi ilmastointilaitteen takana, pääsee käsiin repsikan jalkatilan kautta
              - tarkista automaatti-ilmastoinnin läppien ja venttiilien toiminta kojelaudan sisällä
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • jussi_r
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1655
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by Juhis
                Lisäkysymyksenä muuten että toimiiko puhallin kaikilla nopeusasetuksilla normaalisti? Toimiiko automatiikka? Sammuileeko puhallin itsestään vai toimii aina niinkuin pitää?
                Vaikuttaa sinänsä toimivan, mitä nyt 30tkm vanha raitisilmasuodatin alkaa jo vähän ahdistaa. Talvella olin kuulevinani puhaltimesta jotain kuolonkorinoita, mutta nyt se taas on toiminut ihan hiljaa. Automatiikkakin pelittää sen osalta ihan ok, eli startatessa antaa vähän enemmän runtua ja tuulilasiasetuksella pöhii täpöllä. En ihmettelisi, jos korinat palaisivat ja vuoden sisään saisi asioida Laakkosella myös puhallinasioissa.
                M3 Cabrio Individual
                530d GT xDrive
                GL420 CDI
                ZX-12R

                Comment

                • Aksa P
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2006
                  • 394
                  • Sawo

                  #9
                  Originally posted by Juhis
                  Automaatti-ilmastoinnilla olevissa vehkeissä on ainakin säätö, jolla pystyy säätämään portaattomasti tuleeko näistä "raitisilmasuuttimista" raitista ilmaa vai lämmintä ilmaa. Siis jos tämä säätö toimii mikä ei ole kirkossa kuulutettua vanhoissa miinoissa, kuten topicin E34. Tämä säädin on kojelaudan keskellä raitisilmasuodattimien luona. Osia onneksi saa vielä merkkiliikkeestä hakemalla sopivaa korvausta vastaan näihinkin autoihin.
                  Itselläni ei ollut automaatti ilmastointia, joten tämä tieto saattaa mutkistaa ongelmaa.
                  "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                  Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                  E21 M50B20
                  E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                  E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                  E34 10/1990 520i
                  Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                  Comment

                  • jussi_r
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1655
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by Juhis
                    Kuulostaa enemmän 500 euron vialta ja viikon etsintätyöltä..

                    Mahdollisia testauskohteita:

                    - koputtele vesiventtilejä konehuoneesta muovivasaralla
                    - automaatti-ilmastoinnin ohjausboxi ilmastointilaitteen takana, pääsee käsiin repsikan jalkatilan kautta
                    - tarkista automaatti-ilmastoinnin läppien ja venttiilien toiminta kojelaudan sisällä
                    Vesiventtiilit vaihdettu ja vika ei mystisesti korjaantunutkaan.

                    Seuraavaksi pitää käydä ns. miekan kimppuun, mutta nyt olisi siis ylimääräisenä toimivat mutta käytetyt vesiventtiilit...
                    M3 Cabrio Individual
                    530d GT xDrive
                    GL420 CDI
                    ZX-12R

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Ei miekka aiheuta lämpötilaongelmia. Itseltä oli mennyt aivoboksi sököksi kun tuli toiselta puolelta kuumaa, ei antanut jännitettä apparin puolen venttiilille. Kannattaa mitata tuleeko jännitettä ettei ala summissa vaihtelemaan, tai sitten lainata kaverilta ehjää boksia. Ostin itselle purkuautosta 20e ehjän boksin ja taas mennään. E34 on halpa korjata, näitä on joka nurkassa niin paljon että osia saa puoli-ilmaiseksi. Toki laakkoseltakin saa hakea, mutta en näe kyllä mitään järkeä sellaisessa. Vesiventtiilit voi muuten helposti testata ulkoisella virtalähteellä, tai vaihtoehtoisesti piuhan pätkällä ottamalla virran apukäynnistysnavasta siitä vierestä ja maan vaikka jostain pultin kannasta. Solenoidi napsahtaa kyllä kuuluvasti jos se liikkuu.

                      On muuten tyyppivika että niiden keski- ja ovisuuttimien säätömoottori (siis se joka säätää tuleeko raitista vai lämmitettyä ilmaa niist&#228 murtuu kotelosta irti ja lakkaa siten säätämästä. Omasta oli vielä säätöhilut irronneet läpästä ja pudonneet itse boksin sisään. Säätömoottorin voi tarkistaa ottamalla radion pois, näppärillä sormilla pääsee kokeilemaan ovatko molempien puolien moottorit vielä paikallaan.
                      Last edited by Cell; 14-05-2006, 18:09.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • vepa74
                        Newbiemmer
                        • Feb 2006
                        • 24

                        #12
                        en tunne kyseistä mallia mutta ainakin MB:ssä on ulkolämpö tunnistin mikä välillä rikkoontuu ja saattaa näyttää testerillä katsottuna esim. et ulkona olis pakkasta ja paljon ja ei näin voikkaan antaa muutakuin kuumaa sisälle..

                        Comment

                        • jussi_r
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 1655
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by Cell
                          Ei miekka aiheuta lämpötilaongelmia. Itseltä oli mennyt aivoboksi sököksi kun tuli toiselta puolelta kuumaa, ei antanut jännitettä apparin puolen venttiilille. Kannattaa mitata tuleeko jännitettä ettei ala summissa vaihtelemaan, tai sitten lainata kaverilta ehjää boksia. Ostin itselle purkuautosta 20e ehjän boksin ja taas mennään.
                          Kiitos vinkistä. Tarkennuksena vielä, että mistä aivoboksista nyt puhutaan? Olen nimittäin tänään vaihtanut automaatti-ilmastoinnin ohjauspaneelin (se missä on ne kolme kiekkoa ja liuta nappeja) sekä kuitenkin vaihtanut miekankin. En siis mennyt niitä ostamaan, vaan otin samanlaisesta kokeilun ajaksi. Kummassakaan näissä komponenteissa ei näköjään ollut vikaa. Lisäksi irroitin sisäilman lämpötila-anturit ja mittasin ne. Toimivat.

                          Seuraavaksi voisin koittaa tuota aivoboksin vaihtoa. Onko se joku niistä konetilassa olevista?
                          Last edited by jussi_r; 16-05-2006, 23:20.
                          M3 Cabrio Individual
                          530d GT xDrive
                          GL420 CDI
                          ZX-12R

                          Comment

                          • jussi_r
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 1655
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by vepa74
                            en tunne kyseistä mallia mutta ainakin MB:ssä on ulkolämpö tunnistin mikä välillä rikkoontuu ja saattaa näyttää testerillä katsottuna esim. et ulkona olis pakkasta ja paljon ja ei näin voikkaan antaa muutakuin kuumaa sisälle..
                            Tuonkin voisin tietenkin mitata joutessani. Tällä hetkellä mulla tulee kuumaa ilmaa molemmista jalkatilan suuttimista, tuulilasille, ja kuljettajan puolen keskisuuttimista. Haalean viileä ilma apukuskin keskisuuttimista voi tosin varmaan johtua toisesta viasta keskisuutinten säätömoottoreissa. Hmmm... Nyt kun mietin, niin molemmat vesiventtiilit saattavat olla koko ajan selällään.
                            M3 Cabrio Individual
                            530d GT xDrive
                            GL420 CDI
                            ZX-12R

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Puhun ilmastoinnin aivoboksista, siitä mikä on siellä jalkatilassa missä miekkakin. Teeppä testi: Väännä kuskin säätörulla täysin kylmälle, niin että naksahtaa. Nyt menet konepellin alle (virrat päällä tietysti) ja nappaat vesiventtiilien liittimen irti. Se on kolminapainen, yhteen pitäisi tulla +12v ja kahteen miinus (tai sitten juuri toisinpäin, eli kahteen +12v ja yhteen miinus, huomaat sitten mitatessa). Älä ota maata sitten rungosta, vaan käytä tuota liitintä vain mittaukseen. Vesiventtiileitä ohjataan siis yksinkertaisesti katkomalla jännitettä, mikäli sieltä ei kahdesta navasta löydy ohjausta, on aivoboksi sökö.

                              Kun nyt kuitenkin olet vesiventtiilit jo vaihtanut niin niissä ei luultavasti vikaa ole -> aivoboksi sökö. Tuleepa vain tarkistettua mittaamalla nuo jännitteet, se kun on minuutin homma jos tietää mitä tekee. Aivoboksin vaihtoa varten kannattaa sitten odotella että paikat jäähtyy, kuskin puolen liittimet ovat kivasti lämppärin putkien takana Toisen boksin toiminnan voi jälleen testata tekemällä tuon jännitemittauksen vesiventtiilien liittimestä, ei tartte edes autoa startata

                              Jos raitisilmaläppien säätömoottorit toimivat, tulee keskisuuttimista ja ovien suuttimista kylmää mikäli siitä keskirullasta vääntää kylmän puolelle. Tosin, tätäkin ohjaa se sama boksi...
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎