Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 mystinen "vetely" kesärenkailla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aksu|
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1063

    E34 mystinen "vetely" kesärenkailla

    Elikkäs ongelmana E34:n kanssa on sen aivan käsittämätön tarve päästä ojan pohjalle.

    Vaihdoin tänään kesärenkaat alle ja auto alkoi vetää oikealle aikalailla paljon.
    Autoon on viime kesänä vaihdettu alatukivarsi+pusla, reaktiotanko+pusla, tolppa + napa oikealle puolelle ja pyöränkulmat suuntailtu ja pitäisi olla kohdillaan.

    Mystisintä asiasta tekee sen että talvirenkaat on ympäriauton 225/45/17 ja kesärenkaat on edessä samaa kokoa!
    Talvirenkailla menee täysin suoraan.
    Tiedä sitten vaikuttaisko takarenkaat muka noin? Kesällä takana 255/40/17

    Paineet on kohdillaan.

    En millään voi uskoa että talvirengas täysin samassa kokoluokassa antaisi muka noin paljon anteeksi jos akselistossa olisi jotain "vinossa".

    Entäs onkos mahdollista että jossain olisi väljää ja renkaan vaihdon yhteydessä palikat onkin mennyt vinoon? Mutta missä sitä väljää mahdollisesti voisi olla?


    Jarruttaessa ei kisko mihinkään.
    Last edited by Aksu|; 20-04-2006, 19:15.
    EX:
    328CiA -99
    525tdsA -98
    525i -93
    316i -95
    Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97
  • 6power
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 254
    • Tampere

    #2
    Vois tietty olla et siellä taka-akseliston puslissa olis väljää jossain.joka sit korostuu leveällä renkaalla joka ei anna niin paljon "anteeksi".Mut tutkimatta tälläisiä on paha mennä arvuutteleen.

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #3
      Kokeileppa huvikses kasvattaa etukumien painetta joku 0.4-0.5 bar

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • kolkaksviis
        Bimmer Rookie
        • Apr 2006
        • 161

        #4
        Mulla on samaa vikaa e36 ja lisäksi täristää varsinkin 60km/h vauhdissa.
        Huomasin että etuvanteet eivät ole keskellä mutta takana ovat eli saattaa olla että kun kaveri laittoi renkaat niin ne eivät ole oikein laitetut tai jotenkin mennyt vinoon tai sitten puuttuu edestä soviterenkaat.Selviää yöllä kun irroitan renkaat.Mulla on jäykkyyssäädettävät konit niin mistä tiedän jos säädöt ovat pielessä ja sen takia "hakee".
        Kun ajaa kuoppaan auto saattaa lähteä karkailemaan eli ratista on syytä pitää kiinni

        Comment

        • ihi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 243
          • Kota

          #5
          Mulla oli talvi pyörät 205/60 15" ei vedelleyt yhtään. Kesä nuljuilla E:235/45 17" T: 255/40 17" vetelee aika reippaasti , mutta satunnaisiin suuntiin. Ei väljiä puslia eikä pyörän kulmat vituillaan.

          Mutta onhan toi e34 alusta jotain säälittävän ja naurettavan väliltä vaikka kuinka on bilsteinin tolppaa sun muuta. Eli mukavuuspainotteinen kaikkine kumipuslineen, mutta ei kyllä enää suomen routaheitoissa ole tehtäviensä tasalla ollenkaan.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by Aksu|
            Elikkäs ongelmana E34:n kanssa on sen aivan käsittämätön tarve päästä ojan pohjalle.

            Vaihdoin tänään kesärenkaat alle ja auto alkoi vetää oikealle aikalailla paljon.
            Autoon on viime kesänä vaihdettu alatukivarsi+pusla, reaktiotanko+pusla, tolppa + napa oikealle puolelle ja pyöränkulmat suuntailtu ja pitäisi olla kohdillaan.

            Mystisintä asiasta tekee sen että talvirenkaat on ympäriauton 225/45/17 ja kesärenkaat on edessä samaa kokoa!
            Talvirenkailla menee täysin suoraan.
            Tiedä sitten vaikuttaisko takarenkaat muka noin? Kesällä takana 255/40/17

            Paineet on kohdillaan.

            En millään voi uskoa että talvirengas täysin samassa kokoluokassa antaisi muka noin paljon anteeksi jos akselistossa olisi jotain "vinossa".

            Entäs onkos mahdollista että jossain olisi väljää ja renkaan vaihdon yhteydessä palikat onkin mennyt vinoon? Mutta missä sitä väljää mahdollisesti voisi olla?


            Jarruttaessa ei kisko mihinkään.
            100% varmuudella alustassa jotain pielessä. Ilmeisesti oikean puolen caster liikaa pystyssä, mutta myös jokin camber voi olla REILUSTI pielessä.
            Mikä rengas ja mikä et vanteessa?

            Comment

            • [BMW]
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 700
              • Joensuu

              #7
              Minkä merkkiset renkaat? Mulla oli tossa viikon alla 3mm omaavat michelin pilot sport/SX renkaat kokoa 235/45 ja 255/40 R17. Auto oli ihan kauhea uratutka, yhdellä kädellä autoa ei uskaltanut edes ajaa. Sitten vaihdoin alle Nokian Nrzi renkaat samassa koossa ja sen jälkeen ei ole vedellyt YHTÄÄN, edes uria ei tunne enää. Muutenkin renkaat on paljon tarkemmat ja pehmeämmät ajaa, takana 3.0bar paineita...
              Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
              -----------------------------
              VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
              BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
              Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
              Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

              Comment

              • Aksu|
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 1063

                #8
                Originally posted by Hemi
                100% varmuudella alustassa jotain pielessä. Ilmeisesti oikean puolen caster liikaa pystyssä, mutta myös jokin camber voi olla REILUSTI pielessä.
                Mikä rengas ja mikä et vanteessa?


                Renkaat on uudet, täälä ylistetyt, GT-Radialit.

                Vanteet:
                Edessä 8.5" ET13
                Takana 10" ET15


                Ihmetyttää vaan kuinka se yllättäen renkaanvaihdon yhteydessä alusta meni sököksi
                EX:
                328CiA -99
                525tdsA -98
                525i -93
                316i -95
                Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Vetääkö siis koko ajan oikealle vai onko järkyttävän uraherkkä? Alustasta saa osaa huonolla tuurilla sököksi sillä että nostaa auton ylös. Vääntää puslat "ääriasentoon" ja vanha kovettunut kumipusla voi sanoa riks raks poks.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • gangsta
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2004
                    • 521
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by kolkaksviis
                    Kun ajaa kuoppaan auto saattaa lähteä karkailemaan eli ratista on syytä pitää kiinni

                    Ajokieltoon tollaset rottelot, mitkä ei pysy omilla kaistoillaan!!!!!

                    Originally posted by Aksu|
                    :::
                    Ootko Aaksu kokeillut heittää ne talvikummit, vain taka-akselille?
                    Tekeekö saman "efektin"?
                    Kannattaa kattoo onko apurungon kumit ihan finaalissa.

                    Comment

                    • CeSsI
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 263
                      • Mäntsälä

                      #11
                      jokin skenaario

                      Onhan vanteet E34:n keskireiällä? Jos ei niin onhan soviterenkaat paikallaan/hyvässä kunnossa. Jouduin itse pitämään rattia joku 1/4 kierrosta vastaan kun oli E39:n keskireiällä olevat alut alla ilman soviterenkaita. Jarrua kun paino niin auto ampasi aina kohti ojaa. Täristystä ei ollu kun noin 80 km/h nopeudessa. E34 on tarkka renkaista, onhan se vanteen takaosa puhdas mikä tulee vasten jarrulevyä ?
                      F11 530 xd ’14
                      E23 735i ’85
                      E36 328 Cabrio Bostongrün - Edition Jürgen
                      Ex: E46 320d '02 M-sport Titansilber
                      Ex: 525i 24V -92 Calypsotrot - Vetokoukku edition
                      Ex-Talvilelu: Arctic cat F5 2003

                      -Agenda on siellä missä aurinko paistaa!-
                      -=Team maa-, muovi- ja murhamoottori=-

                      Comment

                      • Aksu|
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 1063

                        #12
                        Originally posted by Cell
                        Vetääkö siis koko ajan oikealle vai onko järkyttävän uraherkkä? Alustasta saa osaa huonolla tuurilla sököksi sillä että nostaa auton ylös. Vääntää puslat "ääriasentoon" ja vanha kovettunut kumipusla voi sanoa riks raks poks.

                        Kyllä vetää lähes kokoajan tasasesti oikealle, jos sattuu sopivasti osumaan uraan niin saattaa mennä suoraankin ;D

                        Viimeisenä vaihdoin kuskinpuolen eturenkaan, ja auto oli ainoastaan siitä kulmasta ilmassa. Mahdollisesti jokin ottanut kipeää?

                        Oikealle pyrkiminen on ehkä hieman rauhoittunut eilisen jälkeen kun aamulla töihin ajelin niin oli ihan "ajettavassa kunnossa".

                        Originally posted by gangsta
                        Ootko Aaksu kokeillut heittää ne talvikummit, vain taka-akselille?
                        Tekeekö saman "efektin"?
                        Kannattaa kattoo onko apurungon kumit ihan finaalissa.
                        En ole kokeillut.


                        Originally posted by CeSsI
                        Onhan vanteet E34:n keskireiällä? Jos ei niin onhan soviterenkaat paikallaan/hyvässä kunnossa. Jouduin itse pitämään rattia joku 1/4 kierrosta vastaan kun oli E39:n keskireiällä olevat alut alla ilman soviterenkaita. Jarrua kun paino niin auto ampasi aina kohti ojaa. Täristystä ei ollu kun noin 80 km/h nopeudessa. E34 on tarkka renkaista, onhan se vanteen takaosa puhdas mikä tulee vasten jarrulevyä ?

                        Vanteet on soviterenkaalla E34 keskireiälle. Edelliset vanteet oli E39 reiällä muutaman kilometrin alla ja pompotus oli aivan käsittämöntä

                        Vanteet ja renkaat ovat paketista vedetyt, eli ovat puhtaat.
                        EX:
                        328CiA -99
                        525tdsA -98
                        525i -93
                        316i -95
                        Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                        Comment

                        • Aksu|
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 1063

                          #13
                          Kaivoimpa nuo paperit viime mittauksesta, tuolloin vaihdettiin iskarin tolppa ja napa.

                          Arvot ennen vaihtoa:

                          TOE: vasen 3.6mm, oikea 1.7mm
                          Total toe: 5.3mm

                          Camber: vasen: -1º.2, oikea -0º.7
                          Cross camber: -0º.5

                          Arvot vaihdon jälkeen:

                          TOE: vasen 1.3mm, oikea 1.3mm
                          Total toe: 2.6mm

                          Camber: vasen: -1º.2, oikea -0º.7
                          Cross camber: -0º.5


                          jos nämä jollekin jotakin kertoisi
                          Last edited by Aksu|; 21-04-2006, 17:32.
                          EX:
                          328CiA -99
                          525tdsA -98
                          525i -93
                          316i -95
                          Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                          Comment

                          • Lakeson
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 649
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Oletko testannut kesärenkaiden jälkeen vielä talvivanteilla?

                            Oma e34 veteli myös aikoinaan vahvasti ojanpuolelle. Lopulta syy löytyi jousen yläpäästä, joka oli päässyt hyppäämään pois 'lautaseltaan'. Keulan kun nosti ilmaan, kääntyivät pyörät keskiasennosta kohti ojaa.

                            Erikoinen vika, mutta näiden kanssa mahdollinen.
                            Ei mopolla mahottomia..

                            Comment

                            • Aksu|
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 1063

                              #15
                              Originally posted by Lakeson
                              Oletko testannut kesärenkaiden jälkeen vielä talvivanteilla?

                              En ole.

                              Vetäminen hieman rauhoittui kun nostin paineita 0.3bar joka nurkkaan.
                              EX:
                              328CiA -99
                              525tdsA -98
                              525i -93
                              316i -95
                              Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎