Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 automaattilaatikkoöljy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • amppa
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 86

    E34 automaattilaatikkoöljy

    E34 -95 TDSA, käsittääkseni 5hp18 -laatikolla, pitäisi viedä merkkikorjaamolle laatikon öljyvaihtoon. Laatikkoremontin (edellinen omistaja) jälkeen on kilometrejä tullut karvan alle 40000. Kuitissa lukee laatikkoon laitetun Valvolinen ATF -öljyt, tarkempaa tyyppiä en tiedä.

    Voipiko laatikkossa oleviin öljyihin sekoittaa BMW:n alkuperäistä öljyä, mitä se sitten lieneekään, vai tuleeko maailman loppu ja uusi laatikkoremontti?
  • full
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1214
    • Tampere

    #2
    eiköhän sinne voi hyvillä mielin heittää eri öljyä.. tässä tapauksessa siis Mobil 1 ATF 220.
    BMW M535iA -86
    Volvo V90 -18

    Comment

    • hopeanuoli
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 211
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by full
      eiköhän sinne voi hyvillä mielin heittää eri öljyä.. tässä tapauksessa siis Mobil 1 ATF 220.
      Perhana, miksi neuvoa tämmöisissä asioissa aivan mutupohjalta...? Ei olis ensimmäinen laatikko joka on väärillä öljyillä pilattu. Ei sinne ainakaan tuota Mobilin ATF220:ä kannata pistää, vaan ainakin Dexron III luokan öljyä. Jos haluaa olla satavarma niin surffaa vielä ZF:n sivuille ja katsoo sieltä valmistajan suosituslistan.
      e90 330d -05

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Warning: use of incorrect lubricant can cause transmission failure.


        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • amppa
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 86

          #5
          Hassua. Tutkailin tuossa koslani huoltohistororiaa ja huomasin Lahden Mega-auton tehneen inspection II:n. Olivat siellä hieroneet rasiaan sisään ATF220:t. 40000 mk siitä etiä päin on askiin tehty remontti .

          Osaisiko joku sanoa, onko laatikossa nyt varpilla Dexron III:t? Valvolinen sivuilta en ATF220:stä löytänyt lain. Mikäli asiaa valaisee yhtään, niin Lysimox Mäntsälästä näyttää rempan tehneen ja öljylitra on maksanut 7,5 eskudoo.

          Comment

          • Tom1s
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 669
            • .

            #6
            Sinänsä mielenkiintoista että dexron 3 luokan omaava öljy lanseerattiin vuonna 1995 ja sitä ennen on käytetty dexron 2:sta, joilla suurin osa sen aikaisista automaateista on suunniteltu toimimaan ja toimivat edelleen.
            ATF-220= (Dextron-IID)

            Toki miksi ostaa mitään muuta kuin D3:sta kerran se korvaa aiemmat dexronit.




            Dexron — General Motors original ATF for automatics.
            Dexron II — Improved GM formula with better viscosity control and additional oxidation inhibitors. Can be used in place of Dexron.
            Dexron IIE — GM fluid for electronic transmissions.
            Dexron III — Replaces Dexron IIE and adds improved oxidation and corrosion control in GM electronic automatics.
            F31 328i M-Sport

            Comment

            • amppa
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 86

              #7
              No voe peräpukama! Mää alan olla noiden öljyjen kaa jo aivan sekaisin. Pystyykö DEXRON II (ATF 220) ja DEXRON III laittamaan keskenään sekaisin? Ja vielä Valvolineä ja Mobilia?

              Tai no, varmasti pystyy, mutta tapahtuuko sitten jotain kauheita. Esim. BumTsiBum palaa televisioon.

              Comment

              • 6power
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 254
                • Tampere

                #8
                Moi!

                Ehkei nyt kannata säästää tässä paikassa vaan vaihtaa ne öljyt ja suodatin siihen laatikkoon+ pohjan tiiviste DexronIII tai Dexron IIE.

                Comment

                • jpeltoma
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 600
                  • pirkanmaa

                  #9
                  Mutta eihän sinne saa kovin helposti vaihdettua kaikkea öljyä? Kerralla tulee pihalle jotain 3 L eli kolmasosa. Lauhduttimen kun tyhjentää niin voi saada vielä litran tms pihalle. Turbiinissa ei kai ole proppua?
                  __________________________________________________ ________________________
                  Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                  Comment

                  • amppa
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 86

                    #10
                    Mullahan on jo aika varattuna merkkikorjaamoon laatikon öljynvaihtoon suodattimineen ja hilppeineen. Ongelma on se, että en tiedä onko rasiassa tällä hetkellä Dexron II vai Dexron III -öljyä. Voiko ko. öljylaatuja sekoittaa keskenään?

                    Eli:
                    Jos askissa on nykyisin Dexron II sisällä ja huollossa 3 litraa kyseisestä öljystä vaihdetaan Dexron III:n, räjähtääkö laatikko? ja päin vastoin?

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Miksi pitää 40tkm ajettuun laatikkoon yleensä vaihtaa öljyt?

                      Comment

                      • amppa
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 86

                        #12
                        Originally posted by Hemi
                        Miksi pitää 40tkm ajettuun laatikkoon yleensä vaihtaa öljyt?
                        Inspect II on suunnilleen 40 tuhannen välein. Semmonen oli myöskin oli mielessä, jotta kun vaihtelee ajallaan niitä öljyjä, niin se laatikko kestäisi pitempään.

                        Comment

                        • full
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 1214
                          • Tampere

                          #13
                          Kyllähän se niin on että kun tässä on tullut katseltua nyt paria laatikkoa ja toista on huollettu säännöllisesti ja toista vähän vähemmän niin arvatkaapas kumpi toimii mekaanisesti paremmin? tottakai se jossa on puhtaammat öljyt. eli tuo venttiilikoneisto menee todella pienestä jo tukkoon.

                          kytkinpakoista lähtee niin järkyttävä määrä sheissea että ei se suodatin kaikkea pysty suodattamaan. suosittelisin ainakin itse että noita kannattaa vaihtaa ainakin 50tkm välein jos haluaa että mekaanisesti pelaisi hienosti. sähköjen kanssa nyt onkin sitten eri asia

                          se että täällä puhutaan kovasti että öljyjen vaihdolla saa hajotettua laatikon on kyllä tietämättömien puhetta.. jos tuntee olevansa kykenemätön tekemään öljynvaihdon niin firmat ovat sitä varten mutta kyllä se maalaisjärkikin auttaaa paljon jos osaa tarkistaa kuinka paljon öljyä tulee pihalle niin tietää kyllä kuinka paljon sitä sinne myöskin laitetaan takaisin.

                          jos et tiedä paljonko otit laatikosta niin elä kuitenkaan liikaa laita. vittumaista se on siellä auton alla käydä aina valuttamassa pois. sitäpaitsi laatikon kyllä saa rikki jos öljyä laittaa liikaa mutta liian vähäisellä öljyllä tämä ei onnistu lähellekkään niin helposti.

                          desi kerrallaan lisääminen on helppoa. tämän jälkeen ajaa aina pienen pätkän jotta öljy lähtee kieremään ja taas tarkistaan öljyt. jos tuntuu että on liian vähän niin eikun lisää.
                          Last edited by full; 31-05-2006, 10:42.
                          BMW M535iA -86
                          Volvo V90 -18

                          Comment

                          • 6power
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 254
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by amppa
                            Mullahan on jo aika varattuna merkkikorjaamoon laatikon öljynvaihtoon suodattimineen ja hilppeineen. Ongelma on se, että en tiedä onko rasiassa tällä hetkellä Dexron II vai Dexron III -öljyä. Voiko ko. öljylaatuja sekoittaa keskenään?

                            Eli:
                            Jos askissa on nykyisin Dexron II sisällä ja huollossa 3 litraa kyseisestä öljystä vaihdetaan Dexron III:n, räjähtääkö laatikko? ja päin vastoin?
                            Ei kai se nyt sentään ihan "räjähdä" se loota vaikka hiukan eri öljyä olisikin...oot tainnut lukea liikaa näitä foorumin juttuja kun alkanut näemmä pelottaan koko homma Tärkeintä on et siellä on öljyä ja oikea määrä. Kannattaa mitata paljonko sieltä oljyä tulee ulos. Omassa 735ia:ssa tuli 1.5l enemmän ulos kuin piti..turbiinista tai lauduttimesta..tiedä häntä. Ite pistin Mobilin atf shc:tä joka on Dexron IIE luokituksen mukaista hyvin on pelannut ainakin 3000km. Muista sen laatikon oikea käyttö ei kierroksia P ja N asennossa,ei kierroksia ennen kuin D tai R- vaihde on kytkeytynyt. Automaatti laatikko ei ole mikään renkaan vinguttajan "paras ystävä".
                            Last edited by 6power; 31-05-2006, 11:10.

                            Comment

                            • amppa
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2005
                              • 86

                              #15
                              Originally posted by 6power
                              Ei kai se nyt sentään ihan "räjähdä" se loota vaikka hiukan eri öljyä olisikin...oot tainnut lukea liikaa näitä foorumin juttuja kun alkanut näemmä pelottaan koko homma Tärkeintä on et siellä on öljyä ja oikea määrä. Kannattaa mitata paljonko sieltä oljyä tulee ulos. Omassa 735ia:ssa tuli 1.5l enemmän ulos kuin piti..turbiinista tai lauduttimesta..tiedä häntä. Ite pistin Mobilin atf shc:tä joka on Dexron IIE luokituksen mukaista hyvin on pelannut ainakin 3000km. Muista sen laatikon oikea käyttö ei kierroksia P ja N asennossa,ei kierroksia ennen kuin D tai R- vaihde on kytkeytynyt. Automaatti laatikko ei ole mikään renkaan vinguttajan "paras ystävä".
                              Kiitos kommentista, tämä auttoi. Josko ne siellä merkkihuollossa osaisivat laittaa oikein määrän tavaraa sisään.

                              Tätä palstaa seuraamalla todellakin alkaa väillä kakka hakkaamaan kalsaria, että Buimuri hajoo jos naapurin tädillä on väärän väriset tissiliivit päällä...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎