E34 M5 -92, jäähdytysjärjestelmä vuotaa vai vuotaako

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2571
    • Kirkkonummi

    E34 M5 -92, jäähdytysjärjestelmä vuotaa vai vuotaako

    Jäähdytysjärjestelmä taitaa vuotaa jostain; paisuntaletkuun oli taiteiltu jonkinlainen vekki ja kun se fiksattiin, neste löytää muualta poistumistien. En oikein jaksa uskoa että itse jäähdyttäjä olisi mennyt, sehän vuotaisi silloin jatkuvasti mutta itse kumitavara on jo 14-vuotiasta.

    -Ovatko jäähdytysjärjestelmän kumiletkut samaa tavaraa esim. E34 535:n kanssa (Motonettiin?) vai löytyyko S38 B38 -koneeseen vain erikoisartikkeleita? Löytyykö hyvälaatuisia kiristimiä muualtakin kuin valtuutetun tiskiltä?

    -Jos innostun vaihtamaan kumiletkuja, niin miten itse järjestelmä ilmataan? Löytyykö jostain ilmaushanaa/-nippaa tms?

    -Suosituksia hyvästä jäähdytinnesteestä?

    Tekisi mieli viedä auto vain pajalle mutta ennen autoveropäätöstä pitäisi yrittää rajoittaa muita menoja.. Ärf, tulee Saabia ikävä. Tilaa tutkiskeluun ei juuri ole ja varmasti vielä vähemmän mahd. korjaustöille.
    Last edited by Petteri75; 13-06-2006, 13:23.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    #2
    Paisuntaletkussa vekki, siis paisuntasäiliölle menevässä letkussako?
    Jos ei liruta maahan, niin sitten tuloo putken kautta ja se ei oo hyvä juttu. Kannattas nyt paikollaan käyttää sitä ja kattua vuotaako se konehuoneesta ja mistä sieltä.
    ...

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11738
      • Kouvola

      #3
      Originally posted by Petteri75
      Jäähdytysjärjestelmä taitaa vuotaa jostain; paisuntaletkuun oli taiteiltu jonkinlainen vekki ja kun se fiksattiin, neste löytää muualta poistumistien. En oikein jaksa uskoa että itse jäähdyttäjä olisi mennyt, sehän vuotaisi silloin jatkuvasti mutta itse kumitavara on jo 14-vuotiasta.

      -Ovatko jäähdytysjärjestelmän kumiletkut samaa tavaraa esim. E34 535:n kanssa (Motonettiin?) vai löytyyko S38 B38 -koneeseen vain erikoisartikkeleita? Löytyykö hyvälaatuisia kiristimiä muualtakin kuin valtuutetun tiskiltä?

      -Jos innostun vaihtamaan kumiletkuja, niin miten itse järjestelmä ilmataan? Löytyykö jostain ilmaushanaa/-nippaa tms?

      -Suosituksia hyvästä jäähdytinnesteestä?

      Tekisi mieli viedä auto vain pajalle mutta ennen autoveropäätöstä pitäisi yrittää rajoittaa muita menoja.. Ärf, tulee Saabia ikävä. Tilaa tutkiskeluun ei juuri ole ja varmasti vielä vähemmän mahd. korjaustöille.
      Sinuna tutkisin aika tarkkaan kaikki paikat läpi ettei käy ohari motarilla ja vedet pihalle...

      Kyllähän sen vuodon paikallistaa jo kun autoa seisottaa tasaisella alustalla niin osaa vähän kattoa mistäpäin tiputtelee. Itellä on syyläri jo kerran vaihdettu pari vuotta sitten. En tosin tiedä mistä syystä mutta ompahan kuitenkin..

      Voisin lyödä vaikka 100€ vetoa, ettei 535i:n letkut tule sopimaan sun autoosi vaan reilusti letkut irti ja katot niistä ne varaosanumerot ja BMW:n tiskille tilaamaan

      Eiköhän niitä klemmareita löydy ihan mistä tahansa kuhan osaa vähän kattoa, että mitä ostaa

      Comment

      • Petteri75
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2571
        • Kirkkonummi

        #4
        Kyllähän tuota autoa ajetaan nyt melkolailla varovasti, lämpömittareita tuijotetaan koko ajan, ei kylmänä kierroksia, ei liiemmin mitään 80-160 km/h lähetyksiä jne. Onneksi lämmöt ovat viimepäivien helteissäkin olleet kurissa, vedenlämpö viisarin vasemmalla puolella, ruuhkassa ehkä pikkuisen keskiviivan oikealla puolella. Öljynlämpö on se normi 82° - 98°, kun ruuhkassa seisotaan kunnolla.

        Tihrusteltu kyllä on, autohalli vain on kovin kovin pimeä.. En juuri nyt ole aivan varma, onko kyseessä jäähdytysjärjestelmä vai ihan vain pesunestesäilö (~8.3l) letkuineen. Nestettä/vettä nimittäin tippuu aivan keulalipan keskikohdalla, kun ohivuotoletkussa oli vielä juokseva aukkopaikka, niin vettä tippui hiukan eri paikkaan. Mitään siis ei tipu itse moottorin tai jäähdyttimen alle. Ohivuotoletku tarkoittaa sitä pientä kovaa letkua, joka menee paisuntasäiliöltä jäähdyttäjälle, ei niitä isoja vesiletkuja.

        No, aika on joka tapauksessa tilattu Rännärille (Hupi-Auto Oy), onneksi autolle itselleen ei ole niin välttämätöntä tarvetta lähiaikona. Olisi kohteliasta pestä konetila ennen tarkastuskäyntiä, mutta ei taida uskaltaa edes ajatella mitään vesipesuja tällä tuurilla..

        Ääh..

        EDIT: Vielä kerran. Oikeanpuoleinen ajovalonpesuri näytti epäilyttävältä ja kyllähän ko letkunkohta kostea olikin. Pitänee ottaa Bentley viereen ja katsoa, olisiko etupuskurin sisällä joku sopivannäköinen pesuletku / letkuliitos vanhentunut auki..
        Last edited by Petteri75; 13-06-2006, 13:28.
        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11738
          • Kouvola

          #5
          Itelläkin fuskasi toi pesunestepuoli...siinä heti säiliön alapuolella on sellainen U-liitin mikä vuoti ainakin itellä kun tiivisteet oli menny haperoksi

          Samoin toinen ajovalon pesureista tulvii kun takaiskuventtiili on jumissa. Pitäisi purkaa jossain vaiheessa, mut pitäisi irrottaa koko etupuskuri niin on jäänyt toistaiseksi

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by Petteri75
            EDIT: Vielä kerran. Oikeanpuoleinen ajovalonpesuri näytti epäilyttävältä ja kyllähän ko letkunkohta kostea olikin. Pitänee ottaa Bentley viereen ja katsoa, olisiko etupuskurin sisällä joku sopivannäköinen pesuletku / letkuliitos vanhentunut auki..
            Potentiaalisia vuotopaikkoja on ajovalojen pesurien letkuissa säiliöltä suuttimille saakka... Letkuja ei voi vaihtaa ilman puskurin irroitusta josta ohjeet tässä.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • Petteri75
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2571
              • Kirkkonummi

              #7
              Originally posted by Leka
              Potentiaalisia vuotopaikkoja on ajovalojen pesurien letkuissa säiliöltä suuttimille saakka... Letkuja ei voi vaihtaa ilman puskurin irroitusta josta ohjeet tässä.
              Kiitos ja kumarrus.

              Tämän aamun ruuhkissa kone lämpeni riittävästi, vedenlämpö oli jopa pikkuisen keskiviivan oikealla puolella ja öljynlämpökin oli varmasti jo jotain 95°. Mitään lämmön hyppäyksiä tms ei esiintynyt ja muutenkin vekotin käyttäytyi "viileästi", vaikka ulkona oli +20° (huh hellett&#228 aamukahdeksalta.

              Pesunestesäiliön tilavuushan on jotain 8.3 litraa, joten pakko lienee jotain paikkaavia toimenpiteitä tehdä. Onneksi on helteet, muut luulevat että autossa on toimiva ilmastointi..

              Missä lämmössä muuten auton apuflekti lähtee/pitäisi lähteä käymään? Riippuuko tämä veden- vai öljynlämmöstä?
              Last edited by Petteri75; 14-06-2006, 08:09.
              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7035
                • Uusikaupunki

                #8
                Originally posted by Petteri75
                Tämän aamun ruuhkissa kone lämpeni riittävästi, vedenlämpö oli jopa pikkuisen keskiviivan oikealla puolella ja öljynlämpökin oli varmasti jo jotain 95°. Mitään lämmön hyppäyksiä tms ei esiintynyt ja muutenkin vekotin käyttäytyi "viileästi", vaikka ulkona oli +20° (huh hellettä) aamukahdeksalta.
                Taitaa olla visko viimeisillään. Lämpömittarin ei pitäisi liikkua käytännössä yhtään ruuhkassakaan. Myös tukkeentunut syylari (siis rivat täynnä töhnää) tai ehkä ilmastoinnin flektin toimimattomuus voivat aiheuttaa tuon. Kenties myös jumittava termostaatti? Onko vaihdettu koskaan? Ei vielä aiheuta ongelmia, mutta sitten joku päivä jysähtää, korkeampi lämpötila kun tarkoittaa samalla kovempaa painetta jäähdytysjärjestelmässä.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by Petteri75
                  Missä lämmössä muuten auton apuflekti lähtee/pitäisi lähteä käymään? Riippuuko tämä veden- vai öljynlämmöstä?
                  Riippuu jäähdytysnesteen lämpötilasta ja kytkee sähköflektin toimintaan hitaalla nopeudella 91 asteessa ja täydellä nopeudella 99 asteessa. Lämpötila-anturin sijainti selviää tästä, osa#5.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2571
                    • Kirkkonummi

                    #10
                    Kuten toisessa viestiketjussa kävikin ilmi, yhdessä jäähdytysletkuista oli pieni vuoto, joka sitten paineen & lämpötilan noustessa kasvoi suuremmaksi niin, että sen sitten näki muutenkin.

                    -Kun lämpömittari on keskiviivan kohdalla, mikä silloin pitäisi olla jäähdytysveden lämpötilana? Normitilanteessahan viisari on hiukan keskikohdan vasemmalla/kylmemmällä puolella. Tällä haetaan siis hiukan kohtaa, milloin flektin pitäisi käynnistyä hitaassa ajossa.

                    -Miten jäähdytysjärjestelmä ilmataan S38 B38-koneessa? Nyt kun vaihdellaan letkuja, joutuu täyttämään lisää, niin olisi hyvä saada ne ilmakuplat pois. Aiemmassa viestiketjussa kehotettiin ottamaan ylävesiletku irti & ylös, ja sitä pitkin valuttamaan mutta entäs sitten loput ilmauksesta?

                    -Suosituksia jäähdytysnesteestä? Sinistä, punaista vai BMW:n omaa mihin hintaan hyvänsä?
                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    Working...
                    X