Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kaasuttelu ominpäin + sähk. kaasuläpän opetus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • herja
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1649

    E34 kaasuttelu ominpäin + sähk. kaasuläpän opetus?

    Joo eli tollasta tällä kertaa. Ajossa ja paikallaan antaa ihan omatoimisesti kierroksia johonkin päälle pariin tonniin ja sitten välillä toimii ihan ok. EML valo paloi kanssa tämän vian yhteydessä mutta seuraavalla käynnistyksellä ei enää palanut. Varmaan jossain kaasuläpän suunnalla joku vika?

    edit. tänään teki taas tuota, eli ajossa nostaa itsestään kierroksia 1500-2500 välillä kaasutellen ja EML palaa. Välillä sammuu ja sitten ei tahdo lähteä käyntiin. Autossa on siis sähköinen kaasusysteemi.

    edit. kun tämä vika on päällä niin jarrujen tehostus häviää samalla, tuli juuri takaisin ja vika loppui...
    Last edited by herja; 11-07-2006, 18:28.
    Retard Member
  • herja
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1649

    #2
    Apuja!
    Retard Member

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2553
      • Kirkkonummi

      #3
      Samanlainen kokemus, mutta eri merkistä. Tällöin syynä oli viallinen moottorin lämpötila-anturi, jonka johdosta polttoaineensuihkutus rikasti seosta vaikka moottori ei ollutkaan kylmä. Parhaimmillaan mentiin yli 2000 kierroksen ja se ei ollut enää turvallista, kun turbo alkoi tulla mukaan peliin.
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • herja
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1649

        #4
        Menee huomenna länsiautoon katottavaksi. Yritettiin ajaa kotiin mutta ei tolla uskalla enää ajaa kun se lähtee käsistä. Kaiken päälle tossa tuntui, että ihan kuin jarrujen tehostusta ei olisi enää ollut kun poljin oli ihan kivikova(tuntu vaan hetken, en oo ihan varma tosta).
        Retard Member

        Comment

        • |parsakaali|
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 997

          #5
          toinehan noissa on alipaine vuoto eli kuuluuko auton käydessä suhinaa imusarjasta?

          Comment

          • herja
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1649

            #6
            Täytyy kyllä sanoa, että en ole varma. Tuo EML palaa kuitenkin sen verran iloisesti, että kai siellä jotain vikakoodia on päällä ja toivottavasti se nyt selviää tuolla länsiautossa. Jännä kun toi toimi taas tuon vajaan kuukauden ihan jees ja tänään sitten heitti vian päälle.
            Retard Member

            Comment

            • herja
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1649

              #7
              kun tämä vika on päällä niin jarrujen tehostus häviää samalla, äsken kun roplasin tota niin ensin vika oli päällä ja jarrupoljin ihan kivikova, sitten toi vika loppui ja jarrut palautuivat.

              edit. kun noi kierrokset humppaa tota 1500-2500 väliä niin kone käy ihan nätisti kierrosten noustessa. Kierrosten laskiessa kulutusmittari tipahtaa nollaan eli kone sammuu/vai moottorijarruttaa. Kaasuläpän se jousipuoli nykii ihan jatkuvasti samalla tavalla kuin itse kaasuttelisi.
              Last edited by herja; 10-07-2006, 19:27.
              Retard Member

              Comment

              • herja
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1649

                #8
                Länsiautossa kattoivat vikakoodit ja niiden mukaan vika on tuossa elektronisessa kaasuläpässä nro: 12141748082. Hintaa muikeat 1092e.

                Jos jollain on tällainen ehjä niin ilmoittakoot heti!

                Kikkare tilattu PURKUOSANA, postaan tähän jos vika korjaantui!
                Last edited by herja; 11-07-2006, 18:29.
                Retard Member

                Comment

                • Lanttu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 1643

                  #9
                  Kaasuläpänsäätimestä ei kannattaisi maksaa noin paljon! Eikö KL-Varaosista saanut?

                  Comment

                  • herja
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1649

                    #10
                    Tilasin jalosen oililta. Meinaakko että täälläpäin kasvaa rahat puussa?

                    edit. Sanoivat tuolla länsiautossa, että tuo kaasuläppä pitää opettaa jotenkin asennuksen jälkeen, pitääkö paikkaansa? Kai tuo nyt helkkari uutena kallis auto osaa itse sen helkkari kalibroida kohdalleen jos siinä jotain sellaista on?
                    Last edited by herja; 11-07-2006, 18:29.
                    Retard Member

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Originally posted by herja
                      edit. Sanoivat tuolla länsiautossa, että tuo kaasuläppä pitää opettaa jotenkin asennuksen jälkeen, pitääkö paikkaansa? Kai tuo nyt helkkari uutena kallis auto osaa itse sen helkkari kalibroida kohdalleen jos siinä jotain sellaista on?
                      Tuommoista M70B50:iin ainakin:

                      Note that after re-installation on the car, you will have to re-initialize the throttles. Remove the negative battery cable from the battery of your car for at least one hour. This will clear the memory of your main computer. Then re-connect the battery, and start the car without touching the throttle. Allow to warm to normal operating temperature. Now, with the car in first gear, accelerate until at least 5000 rpm is reached. Allow the car to slow to idle, and then repeat two more times. Let the car idle for 5 minutes. All Done!
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • herja
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1649

                        #12
                        Originally posted by Leka
                        Tuommoista M70B50:iin ainakin:

                        Note that after re-installation on the car, you will have to re-initialize the throttles. Remove the negative battery cable from the battery of your car for at least one hour. This will clear the memory of your main computer. Then re-connect the battery, and start the car without touching the throttle. Allow to warm to normal operating temperature. Now, with the car in first gear, accelerate until at least 5000 rpm is reached. Allow the car to slow to idle, and then repeat two more times. Let the car idle for 5 minutes. All Done!
                        Täytyy kokeilla tuota, mutta laitoinkin sulle jo privaa missä jutskasin tuosta noiden syncronoinnista, eli voisiko se olla enemmän sitä varten? Tosin eihän tuo mitään maksa.
                        Retard Member

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #13
                          Eli kyseisessä autossa on sähköinen kaasupoljin ja sähköisesti ohjattu kaasuläppäkotelo? Onko tämä yleinenkin vikapaikka ko. autoissa?

                          Oletko yhtään tutkaillut sitä kaasuläppäkoteloa? Yleensä rakenne on varsin yksinkertainen. Kaasuläpän akselilla on kestomagneetti, joka saattaa irrota kiinnityksestään, usein liimattu. Ohjaavat kelat voi testata yleismittarilla, yleensä vastus < 1 ohm. Katso etteivät kelat ole poikki tai keskenään oikosulussa. Kelojen juotos liittimestä saattaa myös irrota. Tyypillisempänä kuluvana osana on kuitenkin TPS (kaasuläpän asentotunnistin). Potentiometri testataan yleismittarilla. Vastuksen pitää kasvaa tasaisesti asennon mukaan, eikä siinä saa olla katkoksia. Irrotettuna kaasuläppäkotelo kannattaa myös puhdistaa tarkoin, että läppä liikkuu kevyesti ilman pykäliä ja vastusta.
                          Ongelma saattaa olla myös ketjun toisessa päässä, eli kaasupolkimen potentiometrissä. Pahimmassa tapauksessa kaasuläppää ohjaava elektroniikka (ECU:ssa?) on tullut tiensä päähän.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • pelti kiinni
                            Bimmer Rookie
                            • May 2003
                            • 72

                            #14
                            talvisäilytyksen ( kylmän ... ) jälkeen ko. läppä toimi mulla noin 10 minuuttia , sitten hirtti kiinni , täysin. Eli ihmettelin kun bensaa tuli , ja kipinääkin , mutta ei käynyt.

                            autofit-huolto Hollolasta sai selvitettäväkseen , selvisi ettei tuo läppä toiminut käytännössä ollenkaan ( ei saanut ilmaa -> ei käyntiä , luonnollisesti ) , huolsivat sitä , veloittivat 1 ½ h töitä , ja on toiminut sittemmin , olen siis tyytyväinen , kun ei sen kalliimmaksi tullut

                            Comment

                            • pelti kiinni
                              Bimmer Rookie
                              • May 2003
                              • 72

                              #15
                              ai niin , tuli etsiskeltyä yhtä vanhaa sivustoa , mitä ei enää alkuperäisestä paikastaan löytynyt ,

                              googlailin mm. hakusanalla BMWThrottles.htm mikä oli hyvän linkin loppuosa , jotain rippeitä web'istä löytyi :


                              http://www.e32underground.com//read....=print&TID=644

                              http://web.archive.org/web/200312040...WThrottles.htm

                              löytynee enemmänkin , jos jaksaa ... ...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎