eli ohjaussimpukan kiristys tapahtuu miten? tutkailin searchilla ohjeita, mutta yllättäen en oikein päässyt kiristys operaatiosta jyvälle
kulkineet e38 740, e38 728, e32 750ia RIP vm 87 e32 735ia, e34 520i, e30 320 msport vm 85, e21 315 vm82, e30 320ia vm 86, e28 518i vm 86, e28 518i vm 85, e30 316 vm 87/88, ford escort lx 1.6 vm 84, volvo 242 2.0 vm 85
_______________________________________
Team BTCF-World Of Pirates sigpic
Jos ohjaus on löysä, kiristä vähän kerrallaan ja koeaja välissä, kunnes ohjaus ei palauta enää. Sitten hieman takaisin. Ja tosiaan vähän kerrallaan. jotain 1/20 kierrosta kerrallaan. Pitkällä varrella kirii niin näkee kuinka vähän/paljon menee kerralla.
En liene ainoa, jolla bemu pikkasen vetelee, koska simpukassa iän mukana väljyyttä (huom kaikki muut vipstaakit ohjauksesta ja korista vaihdettu). Tai onko mitään keinoa sorvata simpukkaa kireämmäksti tms?
En liene ainoa, jolla bemu pikkasen vetelee, koska simpukassa iän mukana väljyyttä (huom kaikki muut vipstaakit ohjauksesta ja korista vaihdettu). Tai onko mitään keinoa sorvata simpukkaa kireämmäksti tms?
RealOEM ei tunne huoltosarjaa, ei edes tiivisteitä. Onkohan kukaan kysynyt suoraan valmistajalta, taitaa olla ZF?
Itse sain säädöllä niin E28:n kuin E34:n ohjausvaihteen paremmaksi, mutta isoimmat väljyydet olivat kaikkialla muualla. Etenkin E34 ohjausvarren kiinnityksessä, joka oli ihan löysällä. Kuvassa osa 10 siis.
En liene ainoa, jolla bemu pikkasen vetelee, koska simpukassa iän mukana väljyyttä (huom kaikki muut vipstaakit ohjauksesta ja korista vaihdettu). Tai onko mitään keinoa sorvata simpukkaa kireämmäksti tms?
Säätö siirtää sektoriratasta "lähemmäksi" vastapeluria. Tarkkaan ottaen ratas ei sivusuunnassa siirry (samalla akselilla jossa ohjausvarsi, tämän aksiaalista asemaa säädetään). Kun sektoriratas on profiililtaan hieman puolisuunnikas, siirtyy kosketuskohta lähemmäksi/kauemmaksi.
Kun keskikohta kuluu eniten, sen säätö välyksettömäksi aiheuttaa isommilla kääntökulmilla tahmaamista, koska hampaat sieltä vähemmän kuluneet.
Eli jos joku on riittävän hurja ja omistaa koneen jonka nimeä en edes tiedä, voisi simpukan kunnostaa hiomalla sekä sektorirattaan että sen vastapelurin hampaat uusiksi. Säätövara kyllä riittää tämänkin jälkeen.
Tämä on kyllä spekulaatiota, keskustelin joskus koneistajan kanssa asiasta ja jos kyseessä on maailman viimeinen ja ainoa E34:n simpukka, temppua voisi kokeilla
Edit: Jos alusta on muuten kunnossa ja pyöränkulmat kohdillaan, auto kulkee yllättävän hyvin hieman väljälläkin simpukalla.
Last edited by kalevik; 02-09-2012, 10:29.
Reason: lisäys
E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Juurikin näin, auto pitäisi kulkea vähintään kohtuulisesti jos kaikki muut asiat on kunnossa. Ja rengastus jotain muuta kuin rengas-onlinen halvimmat pallot....
Mutta tottakai se ois mukava kun ois se pieni välys siitä simpukastakin pois. Itse meinasin vielä koittaa sellasta jossain vaihees, että yhdistän kahden simpukan osat yhteen, toivoen että ovat hiukan eripaikoissa kuluneet ja näin tulisi yksi napakka simpukka.
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
E34 V8 mallin simpukoissa on lyhyempi pysty akseli eli ei voi vaihtaa päikseen tavallisen e34 simpukan kanssa. V8 simpukka on kestävämpää mallia, koska pysty akselin rattaat on paksummat ja siten simpukkaa voi "säätää" pitempään.
Itse hommasin 850Csi simpukan, joka on sen verran kulunut, että tahmaa keskeltä. Vaihdoin vain 170tkm ajetusta simpukasta (tavallinen e34 malli) pysty akselin siihen, mutta ääri asennossa edelleen väljää, kun keskeltä tahmaa. :think
Vaaka akselin keski hampaissa on selvästi lovi missä pystyakselin hampaat ottaa siihen kiinni. Auttaakohan jos hion kohdan suoraksi?
Comment