Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 ohjaussimpukka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gremu
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 861
    • Mankkaa

    e34 ohjaussimpukka

    eli ohjaussimpukan kiristys tapahtuu miten? tutkailin searchilla ohjeita, mutta yllättäen en oikein päässyt kiristys operaatiosta jyvälle
    kulkineet e38 740, e38 728, e32 750ia
    RIP
    vm 87 e32 735ia, e34 520i, e30 320 msport vm 85, e21 315 vm82, e30 320ia vm 86, e28 518i vm 86, e28 518i vm 85, e30 316 vm 87/88,
    ford escort lx 1.6 vm 84, volvo 242 2.0 vm 85
    _______________________________________
    Team BTCF-World Of Pirates
    sigpic
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3402
    • Tre

    #2
    kyllä sieltä pitäis löytyä

    Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.






    Jos ohjaus on löysä, kiristä vähän kerrallaan ja koeaja välissä, kunnes ohjaus ei palauta enää. Sitten hieman takaisin. Ja tosiaan vähän kerrallaan. jotain 1/20 kierrosta kerrallaan. Pitkällä varrella kirii niin näkee kuinka vähän/paljon menee kerralla.
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

    Comment

    • joenbimmeri
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 203

      #3
      Sen verran nostelen topiccia...

      Onko ohjaussimpukalle saatavissa huoltosarjaa?

      En liene ainoa, jolla bemu pikkasen vetelee, koska simpukassa iän mukana väljyyttä (huom kaikki muut vipstaakit ohjauksesta ja korista vaihdettu). Tai onko mitään keinoa sorvata simpukkaa kireämmäksti tms?

      Comment

      • mla
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 83
        • Tampere

        #4
        Originally posted by joenbimmeri View Post
        Sen verran nostelen topiccia...

        Onko ohjaussimpukalle saatavissa huoltosarjaa?

        En liene ainoa, jolla bemu pikkasen vetelee, koska simpukassa iän mukana väljyyttä (huom kaikki muut vipstaakit ohjauksesta ja korista vaihdettu). Tai onko mitään keinoa sorvata simpukkaa kireämmäksti tms?
        RealOEM ei tunne huoltosarjaa, ei edes tiivisteitä. Onkohan kukaan kysynyt suoraan valmistajalta, taitaa olla ZF?

        Itse sain säädöllä niin E28:n kuin E34:n ohjausvaihteen paremmaksi, mutta isoimmat väljyydet olivat kaikkialla muualla. Etenkin E34 ohjausvarren kiinnityksessä, joka oli ihan löysällä. Kuvassa osa 10 siis.

        Comment

        • julli75
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 302
          • lpr

          #5
          yleensä jos ollu löysää ohjauksessa ja vaihdeltu kaikkia osia niin suurin osa jättäny huomioitta osan nro.15 ja valittaa simpukan olevan rikki.

          :think

          Comment

          • kalevik
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 958
            • Salo

            #6
            Originally posted by joenbimmeri View Post
            Sen verran nostelen topiccia...

            Onko ohjaussimpukalle saatavissa huoltosarjaa?

            En liene ainoa, jolla bemu pikkasen vetelee, koska simpukassa iän mukana väljyyttä (huom kaikki muut vipstaakit ohjauksesta ja korista vaihdettu). Tai onko mitään keinoa sorvata simpukkaa kireämmäksti tms?
            Säätö siirtää sektoriratasta "lähemmäksi" vastapeluria. Tarkkaan ottaen ratas ei sivusuunnassa siirry (samalla akselilla jossa ohjausvarsi, tämän aksiaalista asemaa säädetään). Kun sektoriratas on profiililtaan hieman puolisuunnikas, siirtyy kosketuskohta lähemmäksi/kauemmaksi.

            Kun keskikohta kuluu eniten, sen säätö välyksettömäksi aiheuttaa isommilla kääntökulmilla tahmaamista, koska hampaat sieltä vähemmän kuluneet.

            Eli jos joku on riittävän hurja ja omistaa koneen jonka nimeä en edes tiedä, voisi simpukan kunnostaa hiomalla sekä sektorirattaan että sen vastapelurin hampaat uusiksi. Säätövara kyllä riittää tämänkin jälkeen.

            Tämä on kyllä spekulaatiota, keskustelin joskus koneistajan kanssa asiasta ja jos kyseessä on maailman viimeinen ja ainoa E34:n simpukka, temppua voisi kokeilla

            Edit: Jos alusta on muuten kunnossa ja pyöränkulmat kohdillaan, auto kulkee yllättävän hyvin hieman väljälläkin simpukalla.
            Last edited by kalevik; 02-09-2012, 10:29. Reason: lisäys
            E61 525i, Suzuki VS1400
            Exät: Jaana, Susanna, Maija

            Comment

            • -Markus-
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1463
              • Ihan Savossa

              #7
              Juurikin näin, auto pitäisi kulkea vähintään kohtuulisesti jos kaikki muut asiat on kunnossa. Ja rengastus jotain muuta kuin rengas-onlinen halvimmat pallot....

              Mutta tottakai se ois mukava kun ois se pieni välys siitä simpukastakin pois. Itse meinasin vielä koittaa sellasta jossain vaihees, että yhdistän kahden simpukan osat yhteen, toivoen että ovat hiukan eripaikoissa kuluneet ja näin tulisi yksi napakka simpukka.

              Ford Mondeo Mk3 STW
              VW E-Golf 2015
              BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

              Comment

              • Jekkis
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2007
                • 538
                • Yka

                #8
                Tänään kohtuu timmin ja hyvän simpukan purin ja vaihdoin stefat ja neulalaakerin.. Tuli hyvä.
                E53 X5 3.0d -01 Titan-Silber
                E34 525 TDS Touring -95 Techno-Violett Metallic
                E28 518i -88 Alpinweiß
                Ex:
                E34 525 TDS Touring -94 Oxfordgrün Metallic
                E34 525 TDSA Touring -92 Gletscherblau Metallic

                Comment

                • TIRAX
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 102

                  #9
                  E34 V8 mallin simpukoissa on lyhyempi pysty akseli eli ei voi vaihtaa päikseen tavallisen e34 simpukan kanssa. V8 simpukka on kestävämpää mallia, koska pysty akselin rattaat on paksummat ja siten simpukkaa voi "säätää" pitempään.

                  Itse hommasin 850Csi simpukan, joka on sen verran kulunut, että tahmaa keskeltä. Vaihdoin vain 170tkm ajetusta simpukasta (tavallinen e34 malli) pysty akselin siihen, mutta ääri asennossa edelleen väljää, kun keskeltä tahmaa. :think

                  Vaaka akselin keski hampaissa on selvästi lovi missä pystyakselin hampaat ottaa siihen kiinni. Auttaakohan jos hion kohdan suoraksi?

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎