Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 takapyörien auraus/haritus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jorke
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 206
    • Kouvola

    e34 takapyörien auraus/haritus

    On sellanen ongelma että takapään auraukset on jostain syystä vituillaan. Kaikki puslat tuntuu olevan kunnossa.

    Kävin nelipyöräsuuntauksessa ja takarenkaissa on haristusta 2mm vaikka pitäs olla 3mm aurausta. Asentaja suositteli tuota 3mm aurausta kun on laskettu autoa. Ohjearvo on vähän vähemmän.

    Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Millä olette saaneet tehtyä säädöt? Säätöjähän tuossa e34 peräpäässä ei ole mnkäänlaisia.

    Kyl ne saan sinne tehtyä mut jos on valmiita ja fiksuja tapoja se tehdä.
    BMW e61 545 -05 Touring

    Ex. BMW e39 540 -97 Touring
    Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
    Ex. BMW e34 520 -88
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Taka-alatukivarren ulommilla epäkeskopuslilla saa aurausta muutettua jonkin verran. Tietysti ensin pitää tarkistaa ettei missään ole väljää...

    Tuosta osa#2
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • juhape
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 321
      • Pieksämäki

      #3
      Mulla joskus takavuosina oli Scorpiossa haritusta yli 10mm eikä mitään säätöjä.
      Säätivät lämmittämällä tukivarsia ja samalla painamalla tunkilla pyöriä aurauksen suuntaan. Tuli ihan hyvä.
      -BMW 530d Touring -14 LCI
      -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
      -Zetor 6245-89
      -David Brown 996 -76
      -MF 35 -58
      -Tunturi Super Sport -85
      -Tunturi Super Sport -77

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Takatukivarsien tukinivelet ja puslat voi olla aivan paskana ilman että näkyy tai tuntuu kokeillessa. Irroittaessa sitten näkee miten huonona ovat. Itsellä oli nivelet väljät ja yksi pusla revennyt, jonka seurauksena kulmat pielessä. Nyt alla epäkeskopuslat ja camberitkin asettuvat mukavasti rajoihin vaikka on laskettu takaa. Nuo tukinivelet vaihtaa helposti, puslien vaihtoa varten saakin purkaa enemmän, mutta jotainhan tuolle on tehtävä tai menee renkaatkin pilalle.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • jorke
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 206
          • Kouvola

          #5
          Pitää varmaan hommata sit sinne ne epäkeskopuslat. En tiennyt että semmosia saa. Näyttää saavan epäkeskoa alkuperäisenäkin:

          02 SET RUBBER MOUNTING ECCENTRIC D=44MM 33329058824 $42.41

          No samallahan saa vaihdettua toisen puolen pyöränlaakerin sit nyt kun ottaa tukivarren pois.

          EDIT:

          Empä huomannut et olitkin laittanut tuohon linkin jo valmiiksi
          Last edited by jorke; 23-07-2006, 15:49.
          BMW e61 545 -05 Touring

          Ex. BMW e39 540 -97 Touring
          Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
          Ex. BMW e34 520 -88

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Tarvitset yhden parin noita epäkeskoja ja yhden parin normaaleja puslia, nuo tulevat aina 2kpl pakkauksissa, joten ei jää ylimääräisiä vaikka epäkeskot pistääkin. Originaalit on halpoja tosiaan, ei kannata muita paljoa ajatella. Pitää vaan miettiä mihin asentoon ne epäkeskot laittaa asentaessa, jos ei ole paljoa tai yhtään madallettu niin ehjät normipuslat on parempi vaihtoehto, ei mene ainakaan kulmat metsään väärän asennon takia.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • jorke
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 206
              • Kouvola

              #7
              Laitetaanko nuo epäkeskopuslat silloin kasattaessa vaan johonkin arvioimaansa asentoon, mikä nyt muuttaa oikeaan suuntaan vai pystyykö niitä myöhemmin kääntämään mitenkään?
              BMW e61 545 -05 Touring

              Ex. BMW e39 540 -97 Touring
              Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
              Ex. BMW e34 520 -88

              Comment

              • jorke
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 206
                • Kouvola

                #8
                Ei nää (ketkä vastannut) voi olla ainoita e34:sia missä takarenkaat vituillaan...

                Onko kukaan tehnyt säätöjä noihin tukivarsiin? Tai kikkaillut ne kohdalleen?

                Nyt on itsellä hommattuna yks pari normaaleja ja yks pari epäkeskopuslia. Tarkoituksena tehdä säädettäviä noista epäkeskopuslista. Koneistuttaa tukivarsi ja pusla keskenään pyöritettäväksi eli säädettäväksi. Siis ainoastaan sisempi pusla.

                Eli välyksetön mut pyöritettävä sovite puslan ja tukivarren väliin, puslaan kolot lenkkiavaimelle pitemmälle puolelle, puslaan keskelle pien ura sorvissa ja tukivarteen sille kohdalle lukitusruuvi. Lukitusruuvi sen takii et ei anna periksi sivuttain. Sit on säädettävät pyörän kulmat.

                On muuten ihan edullisia alkuperäiset osat, tulee puslat kahden kappaleen paketeissa. Itsekin luulin et maksaa realoem:n mukaan 42$/kpl eli suomessa noin 42€/kpl. Tilasin yhden epäkeskon ja yhden normaalin puslan, tuli liikkeestä molemmille puolille, eli 4 kpl. Aattelin et nyt tuli kallis setti mut makso 4 puslaa noin 80€, halvempaa kuin tarvikkeet
                BMW e61 545 -05 Touring

                Ex. BMW e39 540 -97 Touring
                Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
                Ex. BMW e34 520 -88

                Comment

                • kuukankorpi
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 634

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post
                  Tarvitset yhden parin noita epäkeskoja ja yhden parin normaaleja puslia, nuo tulevat aina 2kpl pakkauksissa, joten ei jää ylimääräisiä vaikka epäkeskot pistääkin. Originaalit on halpoja tosiaan, ei kannata muita paljoa ajatella. Pitää vaan miettiä mihin asentoon ne epäkeskot laittaa asentaessa, jos ei ole paljoa tai yhtään madallettu niin ehjät normipuslat on parempi vaihtoehto, ei mene ainakaan kulmat metsään väärän asennon takia.
                  Nostetaanpas tätäkin,mitä tarkoitetaan ei paljoa madallettu?Ja eikö niitä epäkeskopuslia todellakaan pysty enää auton alla säätään?Eihän sitä pysty millään arvioin etukäteen mihin asentoon ne pitäs laittaa.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Tuo epäkeskopuslan säätöalue on sen verran kapea, että se käytännössä asetetaan maksimi positiivisen camberin vievään suuntaan.
                    Jos säätöjä haluaa, ne "vingutetaan" kiinnikekorviin.

                    Comment

                    • jorke
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2006
                      • 206
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Tuo epäkeskopuslan säätöalue on sen verran kapea, että se käytännössä asetetaan maksimi positiivisen camberin vievään suuntaan.
                      Jos säätöjä haluaa, ne "vingutetaan" kiinnikekorviin.
                      Totta. Niillä epäkeskopuslilla ei omani muuttunut paljonkaan omien mittauksien perusteella. Pitääpi vissiin "vinguttaa". Pysyykö nuo paikallaan sen jälkeen? Vai pitääkö oikea paikka esim. varmistaa pikkusen hitsaamalla?
                      BMW e61 545 -05 Touring

                      Ex. BMW e39 540 -97 Touring
                      Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
                      Ex. BMW e34 520 -88

                      Comment

                      • kuukankorpi
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 634

                        #12
                        Elikäs ne puslat asennetaan niin että tukivarsi nousee palkista suoraan auton pohjaa kohden vai?Ja saako niitä muualta vai täytyykö mennä merkkiliikkeen tiskille?

                        Comment

                        • jorke
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 206
                          • Kouvola

                          #13
                          Itse säädin noilla puslilla aurausta, se oli vituillaan. Camber on sit asia erikseen viel. Ei ole kun merkkiliikkeissä varmaankaan mut ovat siellä edullisia.
                          BMW e61 545 -05 Touring

                          Ex. BMW e39 540 -97 Touring
                          Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
                          Ex. BMW e34 520 -88

                          Comment

                          • kuukankorpi
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2004
                            • 634

                            #14
                            Hain suuntausraportin autosta,en saanut sitä skannattua tänne,joten näpytellään sit.Eli takana.
                            pyörien suuntaus
                            kokonais 0*28`
                            osittais vasen 0*19`oikea 0*08`
                            Camper vasen -1*16`oikea -1*41`
                            Siis tässä tapauksessa puslat laitetaan niin että saadaan tukivartta lähemmäs koria vai?Niin ja takana on madallusta n20mm.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎