Mikä e32-e34 mittari ja koodi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • baku
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 347
    • Kausala

    Mikä e32-e34 mittari ja koodi

    Tarkoitus olisi vaihtaa tyyppivikaisen mittarin tilalle toimiva. Alkuperäinen on e34 -89 525:sta lähtien ja matkamittari pysähtynyt lukemaan 299960.

    Korvausmittari on samaan reikään ja liittimiin sopiva, mutta uudempi. Takalevy on vaalean sininen, joten kyseessä pitäisi olla viimeisin mittarimalli, mitö noihin tehtiin. Päällä lappu 19.02.92. BMW:n koodeja ei etk jostain syystä löydä. Epäilisin, että tää olisi e32:n mittari, kun tankki on 90l ja max. nopeus 260kmh. No, nuo on ok.

    Nyt on ongelmana se, että kun virran laittaa päälle, on check-controlissa teksti "code ? ". Merkkilamput toimii ja nopeus- sekä kierroslukumittari. Muut ei sitten toimikkaan, obc:täkään ei saa aseteltua.

    Mitäs tolle lähtäisiin tekemään?
    F20 116d
    E63 645
    E28 528
    F30 320d x-drive
    F31 335d x-drive

    ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

    KTM 1290 Super Adventure
    K1200S
    ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S
  • JIPSKI
    BTCF Member
    • Feb 2003
    • 1009
    • Vaasa

    #2
    Originally posted by baku
    Tarkoitus olisi vaihtaa tyyppivikaisen mittarin tilalle toimiva. Alkuperäinen on e34 -89 525:sta lähtien ja matkamittari pysähtynyt lukemaan 299960.

    Korvausmittari on samaan reikään ja liittimiin sopiva, mutta uudempi. Takalevy on vaalean sininen, joten kyseessä pitäisi olla viimeisin mittarimalli, mitö noihin tehtiin. Päällä lappu 19.02.92. BMW:n koodeja ei etk jostain syystä löydä. Epäilisin, että tää olisi e32:n mittari, kun tankki on 90l ja max. nopeus 260kmh. No, nuo on ok.

    Nyt on ongelmana se, että kun virran laittaa päälle, on check-controlissa teksti "code ? ". Merkkilamput toimii ja nopeus- sekä kierroslukumittari. Muut ei sitten toimikkaan, obc:täkään ei saa aseteltua.

    Mitäs tolle lähtäisiin tekemään?
    kyllä mun -92 525 24v on nopeusmittari 260 ja bensa 90l

    muusta en sitten osaakkaan neuvoa :S viisaammat kertokaa...
    exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

    Comment

    • aa750il
      Bimmer Rookie
      • May 2005
      • 31

      #3
      Jos tarkoitus on saada matkamittari toimintaan ei taida mittarin vaihto auttaa.
      Matkamittarin lukema on tallessa palikassa joka sijaitsee mittariston takana mittaristoon tulevan johdon liittimen sisällä.

      Palikan hinta on ollut muutama vuosi aikaa 162,45e bmw alkuperäisosa. Palikan tilaamiseen tarvittiin auton valmistenumero ja vanhan palikan numero.
      BMW750iL

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Originally posted by aa750il
        Jos tarkoitus on saada matkamittari toimintaan ei taida mittarin vaihto auttaa.
        Matkamittarin lukema on tallessa palikassa joka sijaitsee mittariston takana mittaristoon tulevan johdon liittimen sisällä.
        Näinhän se menee, eli noissa 299960 km:iin jämähtävissä mittaristoissa on koodiplugi johtosarjassa ja uudemmissa se on mittaristossa. Noista pikku eroavaisuuksista eroitatte kumpi mittaristo on kyseessä jos se jotain kiinnostaa.

        Vanhempi joka pysähtyy 299960 km:iin:



        Uudempi:

        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • baku
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 347
          • Kausala

          #5
          Joo, eli kuitenkin vaikuttaisi siltä, että tuo on e34:n mittari. Mulla on tarina sellainen, että tuossa 7 vuotta sitten vaihdoin 518-90 tekniikan tilalle 525- 89 tekniikan (M20B25). Ajelin tähän kevääseen asti vanhalla neloskoneen mittarilla, siis sellaisella, jossa on matkamittarissa ja tripissä ihan nuo kiekot, ei digitaalinen ollenkaan. Ei hirveästi häirinnyt, vaikka kierroslukumittari näyttikin 1/3 liikaa. No, lopulta sitten kiekkamittari lopetti kokonaan toimintansa. Vihdoin ja viimein sekosin lopullisesti ja menin vaihtamaan tuohon automaattilootan. Siinä vaiheessa alkoi sitten kiinnostaa, millä kierroksilla tuo kulki, kun kakkosella rajottajalle vetäessä oli vauhtia 160...

          Uusi mittari löytyi sitten ihan samanlaisesta autosta kuin mitä tekniikka on, eli 525- 89. 518- kopassa on mopojohtosarja, joten mittarihan ei käynyt ihan heittämällä. 518 mittarissa on liittimiä 2 ja 525 mittarissa 4.Uutta johtosarjaa en lähtenyt metsästämään ja erilaisia kytkiksiä aikani plärättyäni en tullut hullua hurskaammaksi. Tein sitten sellaisen rohkean ratkaisun, että vedin sivuleikkureilla vanhat piuhat poikki läheltä liittimiä ja tinasin ihan kylmästi piuhat uusiin liittimiin väri väriin. Ainakin siis periaatteessa näin. Kutistesukka tietysti päälle. Pienten?? alkuvaikeuksien jälkeen tärähti mittari toimimaan ja homma ok. Tästä rohkaistuneena ostin vielä samaisen mittarin kaverina olleen ison OBC:n, jolle rakensin jälleen johdotuksen uusiksi. Viikonloppu siinä kai meni, mutta sitten OBC:kin lähti tulille. Vilkkuviiksen OBC- ohjaus ja ulkolämpömittari tuosta vielä puuttuu, niitä saapi tarjota, jos on nurkkiin ylimääräisiä jäänyt.

          Täytyy nyt tässä vaiheessa täsmentää asiaa sen verran, että ihan ummikkona en tuohon hommaan ruvennut. Nuorena miehenä ehdin tehdä sähköhommia työkseni vajaat kymmenen vuotta, vaikkakin teollisuus- eikä autopuolella. Siitä siirryin sitten edelleen automaatiosuunnittelun puolelle, joten kytkentäkaavioiden luku ja sähköpuolen perusjutut väittäisin hanskaavani ihan kohtalaisesti.

          No joo, takaisin tuohon mittariin. Eli trippi pelaa ihan hienosti,mutta matkamittari jämähtänyt lukemaan 299960. Tuota kun aikani tutkin, niin selvisi, että kyseessä on tyyppivika. Suurinpiirtein kaikki asiaan liittyvä löytyy näiltäkin klubin sivuilta. Olen jonkunlaista yleistä ajatusmallia yrittänyt kehittää siitä, että millainen mittari missäkin 525 mallissa on ja tulin siihen johtopäätökseen, että tämä buginen, harmaalla mittarin takalevyllä (pohjalla)varustettu versio oli käytössä m20b25 koneen kanssa alusta lähtien siihen saakka, kunnes noihin e34 koppiin alettiin laittaa myös m50 koneita. Sen aikaa kun noita tehtiin päällekkäin, oli mittari valkoisella pohjalla ja siinä ei ole enää vastaavaa matkamittaribugia. Sitten kun siirryttiin pelkkään m50- koneperheeseen, niin mittarin pohja muuttui vaalean siniseksi ja pysyi sellaisena niin kauan kuin e34 koppaa tehtiin. Valkoisen ja sinisen mittarin eroja en tiedä muita, kuin että sinisessä on puolta isompi eeprom. Tämä koodipistokkeeseen liittyen. Näin siis karkealla yleistyksellä, ilman että ruvettaisiin katselemaan valmistuspäivämääriä.

          Ja kyllä, tässä minun bugisessa mittarissani on koodipistoke ruskean liittimen sisällä ja uudemmissa koodipistoke on mittaristossa itsessään. Tässä on vaan sellainen hauska juttu, että ruskea liitin on molemmmissa versioissa fyysisesti ihan samanlainen, mutta uudemmissa on koodipistokkeen osa "dummy" mittarin päästä, eli vanhalta koodipistokkeelta ei ole yhteyttä mittariin lainkaan. Samassa ruskeassa liittimessä on muutama muu karva, jotka on käytössä molemmissa versioissa. Jos en ihan väärin muista, niin juuri niillä hoituu kommunikointi ainakin OBC:lle, mahdollisesti myös diagnostiikkapistokkeelle.

          Varasin jo ajan parin viikon päähän mittarin uudelleenkoodaukseen, tosin Lahden Mega-Autossa olivat vähän sitä mieltä, että koodaaminen joko onnistuu tai sitten ei... Olen vissiin pariin kertaan lukenut läpi tuon diagnostiikkakaapeli- threadin ja mieleen on vaan tullut, että miksei tuo koodaaminen voisi onnistua omalla kaapelilla ja (piraatti)softalla? Matkamittariakin haluaisin ruuvata, tässä tapauksessa tosin niin, että saisin säilytettyä kopan originellin 495t. Voihan tuo olla jollain lailla perverssiä, mutta jos katsot mitä tekniikalle on tehty ja mikä on auton ikä, niin ei noita ostajaehdokkaita oven takana jonossa ole... Ei silti, vaikka tuo käyttiksenä onkin, niin kyllä se on siirtynyt jo harrasteauton statukselle.
          F20 116d
          E63 645
          E28 528
          F30 320d x-drive
          F31 335d x-drive

          ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

          KTM 1290 Super Adventure
          K1200S
          ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

          Comment

          • Janza182
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4989
            • 013

            #6
            Originally posted by Leka
            Näinhän se menee, eli noissa 299960 km:iin jämähtävissä mittaristoissa on koodiplugi johtosarjassa ja uudemmissa se on mittaristossa. Noista pikku eroavaisuuksista eroitatte kumpi mittaristo on kyseessä jos se jotain kiinnostaa.

            Vanhempi joka pysähtyy 299960 km:iin:



            Uudempi:

            Kysellääs vähän:
            Onko tuota mittari"ominaisuutta" korjattu tehtaan puolesta miten? Eli siis onko jotain sääntöä että tietystä vuodesta uudemmat on yli 300tkm rullaavia mittareita? Rupes vain kiinnostaa kun 20tkm tuohon maagiseen lukuun (ei pääse nyt tuijottelee mittarii että mitä siinä lukee. auto 150km päässä)

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by Janza182
              Kysellääs vähän:
              Onko tuota mittari"ominaisuutta" korjattu tehtaan puolesta miten? Eli siis onko jotain sääntöä että tietystä vuodesta uudemmat on yli 300tkm rullaavia mittareita? Rupes vain kiinnostaa kun 20tkm tuohon maagiseen lukuun (ei pääse nyt tuijottelee mittarii että mitä siinä lukee. auto 150km päässä)
              Ennen 2/89 valmistetuissa E32/E34:ssa joissa on "high cluster" mittaristo on tuo 299 960 km pysähtymisongelma.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • baku
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 347
                • Kausala

                #8
                Merkkihuollon kanta asiaan on suurinpiirtein se, että eihän tuonikäisessä autossa ole mitään väliä onko mittarilukema 300t vai 500t. Kunto kun ratkaisee jälleenmyyntiarvon.

                Koodipistokkeen voi tietenkin vaihtaa uuteen, jolloin kilometrit alkaa nollasta. En muista uuden pistokkeen hintaa, mutta mielestäni se ei ollut mikään asevelihinta. Muutenhan myönnettäisi, että kyseessä on vika eikä ominaisuus...

                Miksi tuo kilometrinäyttö sitten pitäisi toimia? Itse olen tottunut vaihtamaan/ vaihdattamaan öljyt kilometrilukemien perusteella, enkä huoltovalojen mukaan. Tuohon on ehkä syynä orkkis 518 mittarissa finaalissa olleet akut. Homma toimi niin, että valot nollautui ihan hienosti ja näyttivät toimivan kunnolla. Jostain syystä ne vaan rallatteli punaiselle hieman ylinopeudella. Huoltoliikkeen kaverit ihmettelivät kun toin puimuria öljynvaihtoon kolmatta kertaa saman syksyn aikana. Sanoin vaan, että tulee ajeltua työn puolesta aika paljon. Rupesin sitten lopulta laskeskelemaan, että 150km päivässä, 750km viikossa työmatkoihin ja ehkä omia ajoja 250km päälle, niin eihän kuukaudessa kerry vielä kun 4t...

                Näissä high-end clustereissa on tosin akkujen sijasta kondensaattorit ja huoltovälilaskuri pyörii juurikin tuossa koodipistokkeessa, mutta itseä ainakin ärsyttää tuollainen toimimaton yksityiskohta.
                F20 116d
                E63 645
                E28 528
                F30 320d x-drive
                F31 335d x-drive

                ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                KTM 1290 Super Adventure
                K1200S
                ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                Comment

                • Aguél
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 513
                  • Siuntio/Lohja

                  #9
                  Mitähän pitäis vaihtaa mittaristoon kun ei kierrosluku, kulutus ja lämpömittari toimi. Auto on 520IA -89 ja ilmeisesti tolla uudemmalla mittarilla kun matkalukemaksi on kertynyt jo 411tkm. Eli voiko itse korjata vai pitääkö vaihtaa koko mittari?
                  325i Coupe
                  Ex BMW:t
                  E34 530iA V8 touring
                  E36 316i
                  E34 535i
                  E30 316i

                  Comment

                  • Leka
                    BTCF Member
                    • Sep 2003
                    • 7701
                    • Vilppula

                    #10
                    Originally posted by Aguél
                    Mitähän pitäis vaihtaa mittaristoon kun ei kierrosluku, kulutus ja lämpömittari toimi. Auto on 520IA -89 ja ilmeisesti tolla uudemmalla mittarilla kun matkalukemaksi on kertynyt jo 411tkm. Eli voiko itse korjata vai pitääkö vaihtaa koko mittari?
                    Koitappa tuota
                    sigpic

                    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                    Comment

                    • Aguél
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 513
                      • Siuntio/Lohja

                      #11
                      Originally posted by Leka
                      Koitappa tuota
                      Eipä ollu mikään noista. Mulla on noi mittaristo lukitus "nupit" mittarin reunoilla eikä tossa keskellä ja noita kondensaattoreita ei ole, vaan kaks Varta merkkistä sormipatterin kokosta mötikkää.
                      325i Coupe
                      Ex BMW:t
                      E34 530iA V8 touring
                      E36 316i
                      E34 535i
                      E30 316i

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #12
                        Originally posted by Aguél
                        Eipä ollu mikään noista. Mulla on noi mittaristo lukitus "nupit" mittarin reunoilla eikä tossa keskellä ja noita kondensaattoreita ei ole, vaan kaks Varta merkkistä sormipatterin kokosta mötikkää.
                        Niin, noissa vanhemmissa mittaristoissa voi tosiaan olla noita sormiparistoakkujakin. Vaihtamisen periaate taitaapi olla hyvin samakaltainen kuin E30:n mittaristoonkin.
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • Aguél
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 513
                          • Siuntio/Lohja

                          #13
                          Originally posted by Leka
                          Niin, noissa vanhemmissa mittaristoissa voi tosiaan olla noita sormiparistoakkujakin. Vaihtamisen periaate taitaapi olla hyvin samakaltainen kuin E30:n mittaristoonkin.
                          Onko yhtään tietoa noiden "akkujen" arvoista että osaa ostaa samanlaiset.
                          325i Coupe
                          Ex BMW:t
                          E34 530iA V8 touring
                          E36 316i
                          E34 535i
                          E30 316i

                          Comment

                          • jvakeva
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2432
                            • Kouvola

                            #14
                            Originally posted by Aguél View Post
                            Onko yhtään tietoa noiden "akkujen" arvoista että osaa ostaa samanlaiset.
                            vaikea löytää mistään, ainakaa kouvolan seudulla... itse etsin e30 kerran, ja lopputulos oli, etten vaihtanut. ei edes merkkiliike auttanut, kun sattui kuulemma olemaan joku ihme malli, yms paskaa, kun ei homot saa velotettua töitä..
                            B10 V8 # 108
                            saab r560 8X4

                            Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                            Comment

                            Working...
                            X