Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 525ix Touring -92 suspn leveling -ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aryhanen
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 69

    e34 525ix Touring -92 suspn leveling -ongelma

    Hei!

    Lastasin takakonttiin 250 kg kampetta ja läksin ajelemaan. Vähän matkan kuluttua Check Controliin tuli "Suspn leveling". Tasonsäätö nostaa perän normaalikorkeudelle, mutta takaa kuuluu melko kova ääni aina kun systeemi nostaa perää. Ääni on sellainen kirskuva vinkuna, kuulostaa vähän vanhan hetekan jousien narinalta.

    Suspn leveling -ilmoitusta ei enää tule, mutta ääni kuuluu kyllä. Eli mikä vika siellä on? Öljypöntössä on oikeaa öljyä riittävä määrä. Ainut vika on siis se ääni, kuulostaa tosi ikävältä. Neuvoja?

    -AR
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Ryömi alle, ota irti se säätövipu sieltä. Kone käyntiin ja heiluttelet sitä vipua niin että perä nousee ja laskee. Sitten kuuntelet mikä kitisee. Jos iskari rikki, niin hyvin menee, 700€/kpl...

    Comment

    • aryhanen
      Bimmer Rookie
      • Jul 2005
      • 69

      #3
      Huomaisiko iskarin rikki olemisen ajossa tai perää heiluttelemalla? Ne eivät vuoda, ajossa ei huomaa mitään jne. Sieltä kuuluu vain se ääni...

      -AR

      Comment

      • aryhanen
        Bimmer Rookie
        • Jul 2005
        • 69

        #4
        Olisiko jossakin kuvausta tasonsäätösysteemin toiminnasta?

        -AR

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Originally posted by aryhanen
          Olisiko jossakin kuvausta tasonsäätösysteemin toiminnasta?

          -AR
          Tottakai löytyy Lueppa tuo ensialkuun...
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • aryhanen
            Bimmer Rookie
            • Jul 2005
            • 69

            #6
            Kuvauksen mukaan systeemissä ei ole mitään sähköistä. Mistä se CC:n "Suspn leveling" tulee? Mitkä viat triggaa tuon ilmoituksen?

            -AR

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by aryhanen
              Kuvauksen mukaan systeemissä ei ole mitään sähköistä. Mistä se CC:n "Suspn leveling" tulee? Mitkä viat triggaa tuon ilmoituksen?

              -AR
              Viimeisellä sivulla. Camber warning switch.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • aryhanen
                Bimmer Rookie
                • Jul 2005
                • 69

                #8
                Juu niin on camber switch. Eli siellä on vain yksi kytkin, jolla CC päättelee toimiiko Self leveling vai ei... Johdot siis yhteen/erilleen niin loppuu ne varoitukset.

                Vielä kun saisi sen äänen pois ja perän aavistuksen korkeammalle...

                -AR

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by aryhanen
                  Juu niin on camber switch. Eli siellä on vain yksi kytkin, jolla CC päättelee toimiiko Self leveling vai ei... Johdot siis yhteen/erilleen niin loppuu ne varoitukset.

                  Vielä kun saisi sen äänen pois ja perän aavistuksen korkeammalle...

                  -AR
                  Muutat sitä tangon paikkaa niin perä jää korkeammalle. Tuli omasta ainakin paljon parempi ajaa kun taka iskareissa on enemmän painetta.

                  Comment

                  • aryhanen
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2005
                    • 69

                    #10
                    Vika löytyi. Löysäsin säätöventtiilin tunnusteluvivun ja heiluttelin. Kun perä lähtee nousemaan ala-asennosta, se nousee aluksi OK mutta jossakin vaiheessa alkaa kuulua kova kirkuva ääni säätöventtiilistä ja nousu loppuu. Kuulostaa niinkuin sieltä loppuisi aine tai siellä olisi ilmaa...

                    Vai liekö venttiili rikki? Paljonko se maksaa? ;-)

                    -AR

                    Comment

                    • racing02
                      BTCF Member
                      • Nov 2004
                      • 2027
                      • Riihimäki

                      #11
                      Ei se venttiili maksa kun jonkun verran yli kolmesataa ;-)
                      Mulla on tuolla myyntipuolella ilmo tasonsäädön osista. Venttiili kylläkin juuri on sökö (vuotaa). Kai ne samoja osia on ix:ssä kun tavallisessakin.

                      Comment

                      • aryhanen
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2005
                        • 69

                        #12
                        Jeps, mutta vinkuna alkaa vasta kun perä on noussut jonkin matkaa ala-asennosta. Ei siis viittaisi venttiilin viallisuuteen, minusta se toimii niinkuin pitääkin. Voiko systeemissä olla ilmaa?

                        -AR

                        Comment

                        • aryhanen
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2005
                          • 69

                          #13
                          Tulipa mieleen seuraava:

                          Kun perä lähtee nousemaan, iskarien paine kasvaa. Nyt paine kasvaa tiettyyn rajaan ja sitten venttiili alkaa huutamaan ja nousu loppuu. Kuulostaa siltä, että säätöventtiilissä on paineenrajoitus, joka avautuu ja alkaa pitää ääntä. Olisiko näin? Jossakinhan järjestelmässä varmaankin on paineenrajoitus.

                          Olisko racing02:lla tai jollakin muulla tarkempaa tietoa venttiilin sisällöstä? Onko siinä säätöruuvia tms painerajalle?

                          -AR

                          Comment

                          • racing02
                            BTCF Member
                            • Nov 2004
                            • 2027
                            • Riihimäki

                            #14
                            Ei ole tietoa, paitsi että ei siinä murikassa kyllä mitään muita säätöjä ole kuin se yksi vipu. Oletko lukenut ajatuksella sen lekan laittaman selvityksen? Vaikutti äkkiä katottuna aika kattavalta.

                            Comment

                            • aryhanen
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2005
                              • 69

                              #15
                              Onhan siellä kuvauksen mukaan pressure regulator, joka rajoittaa paineen 130 bariin. Vika mahtaa olla siinä. Voitko racing02 katsoa onko venttiilin kyljessä tulppaa tms, josta paineenrajoitusventtiilin saa avattua? Ei siellä kuitenkaan ole kuin jousikuormitteinen kuula tms, joka avaa ohivirtauskanavan kun paine saavuttaa tuon 130 baria. Mahtaa olla jousi poikki tai roska välissä tms.

                              -AR

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎