Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 kardaani asiaa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ViisKolmeVitonen
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 389
    • Kauhajoki

    e34 kardaani asiaa!

    Vaihtelin tuohon sigussa seisovaan autoon kannatinlaakerin kumineen ja kehineen. Vanhasta oli kaikki kumi lähteny käveleen laakerin ja kehän välistä. Melkein kaikki jytinät hävisivät, mutta vain melkein-> Nyt antaa n.40km/h:n vauhdissa sellaisen turauksen/ koputuksen, kun kiihdyttää vähänki rajummin. Ilmeisesti ristikko liian kankea ja yrittää kiertää kehää??? Väljää ei ristikossa ollut.

    Seuraavaksi ajattelin tilata autoon laatikon puslat, ristikon ja rätin laatikon päähän. Ongelmana on, että mikä noista kl-varaosien kuminivelistä sopii 1/89 vuosimalli 535i manuaaliin, kun tällä mallilla on monta vaihtoehtoa. Ja tuo kardaanin keskityshela on ilmeisesti joku tärkeä, joka tarttis myös tilata???

    Eikä täytetä tätä topikkia "ehkä" kommenteilla, vaan ne vastaa jotka tietää!
    Last edited by ViisKolmeVitonen; 02-08-2006, 21:12.
    Passat tdi -04
  • Ravermeister
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1508
    • Melkeen Turkkuses

    #2
    Ei suoranaisesti vastausta kysymyksiisi mutta:

    Minulla oli tuo sama onkelma viime kesänä, eli kartaani hakkasi kiihdytyksissä. Vaihdoin kannatinlaakerin joka oli aivan soiro.

    Toimi viikon päivät, sama homma uudestaan. Lisäksi nyt oli repinyt kardaanin alkupäästä kumilimpun riekaleiksi.

    Totesin muutaman puhelinsoiton ja pikaisen laskutoimituksen jälkeen että tulee halvemmaksi vaihtaa koko jööti auton alle kuin alkaa vaihtamaan vanhaan ristikkoa sekä tasapainottamaan sitä ym ym.
    Lisäksi vanhaa ei saa välttämättä enää kunnolla tasapainoon jos ottanu pahasti kipeetä/on kierteellä.

    Suomen purkaamoilta ei kardaania löytynyt 535:seen, katse Ruotsiin.
    Siellä purkaamolla noita isot kasat, toimitus Suomen Turkuun kesti 5 päivää ja hintaa koko kardaanille kuljetuksineen 230e. Takuunki vielä myönsivät kyseiselle tangolle.
    -Turku Connection-
    HDJ80 4.2TD
    ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

    Comment

    • ViisKolmeVitonen
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 389
      • Kauhajoki

      #3
      Eikös kukaa osaisi sanoa minkä kuminivelen laitan tilaukseen?
      Passat tdi -04

      Comment

      • basso72
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 1837
        • Ylä-Pinsiö

        #4
        Eipä siihen taida olla kun yks malli osanro: 26 11 7 511 454,KL-osat nro 6375. 96mm/135mm mitoilla. KL-osien sivut vaan näyttää pienempikoneistenkin osia samassa. Keskityshelakin tietysti kannattaa vaihtaa,kun kerran on auki.
        Last edited by basso72; 06-08-2006, 09:57.
        sigpic
        Kaikissa meissä asuu pieni M115.
        320i -77

        Comment

        • ViisKolmeVitonen
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 389
          • Kauhajoki

          #5
          Oukei
          Passat tdi -04

          Comment

          • Kaimann
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 1214
            • Karigasniemi

            #6
            Originally posted by Ravermeister
            Ei suoranaisesti vastausta kysymyksiisi mutta:

            Minulla oli tuo sama onkelma viime kesänä, eli kartaani hakkasi kiihdytyksissä. Vaihdoin kannatinlaakerin joka oli aivan soiro.

            Toimi viikon päivät, sama homma uudestaan. Lisäksi nyt oli repinyt kardaanin alkupäästä kumilimpun riekaleiksi.

            Totesin muutaman puhelinsoiton ja pikaisen laskutoimituksen jälkeen että tulee halvemmaksi vaihtaa koko jööti auton alle kuin alkaa vaihtamaan vanhaan ristikkoa sekä tasapainottamaan sitä ym ym.
            Lisäksi vanhaa ei saa välttämättä enää kunnolla tasapainoon jos ottanu pahasti kipeetä/on kierteellä.

            Suomen purkaamoilta ei kardaania löytynyt 535:seen, katse Ruotsiin.
            Siellä purkaamolla noita isot kasat, toimitus Suomen Turkuun kesti 5 päivää ja hintaa koko kardaanille kuljetuksineen 230e. Takuunki vielä myönsivät kyseiselle tangolle.


            Mikähän purkaamo oli kýseessä?
            "Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-

            Comment

            • Ravermeister
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1508
              • Melkeen Turkkuses

              #7
              Originally posted by Kaimann
              Mikähän purkaamo oli kýseessä?
              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=46264
              -Turku Connection-
              HDJ80 4.2TD
              ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

              Comment

              • herja
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1649

                #8
                Mulla loppu melkein kokonaan tuo saatanallinen vemputus noin 40km/h vauhdissa kun vaihdoin moottorin kannatinkumin uuteen, siis pelkääjän puoleisen. Toi loppu on niin pientä, että se menee varmaan kannatinlaakerin säädöllä ohi, tai sitten vois vaihtaa vielä laatikon kumit.
                Retard Member

                Comment

                • ViisKolmeVitonen
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 389
                  • Kauhajoki

                  #9
                  Täristikö moottori huomattavasti enemmän ennen kumin vaihtoa?
                  Mulla meinaan antaa vähän turhan paljon resonanssia ku lähtee liikkelle.
                  Viittaa varmaankin moottorin kumityynyihin tai sit jotain muuta käynti ongelmaa.

                  Kannatinlaakerin säädöllä? kiristelin sen vain siihen asentoon mihin se tykkäsi itsestään asettua.
                  Meniköhän tässä nyt jokin vikaan?
                  Passat tdi -04

                  Comment

                  • herja
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1649

                    #10
                    Moottori täristää nyt jostain syystä tyhjäkäynnillä kun on jotain vikaa mutta tuo kardaanin 40km/h vemputus loppui lähes kokonaan tuolla tukikumin vaihdolla. Moottori itseasiassa täristää nyt enemmän mutta se on tuon röpellyksen vika.

                    Siinä kannatinkumissa/laakerissahan on sitä hahloa miten voi säätää mutta jos se kardaani on suorassa niin sitä ei tarvi pakottaa mihinkään asentoon. Eli noi moottorin ja laatikon tukikumit vaikuttaa ihan vitusti.
                    Retard Member

                    Comment

                    • ViisKolmeVitonen
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 389
                      • Kauhajoki

                      #11
                      No kyllähän se kardaani kääntyy hivenen (muistaakseni) kuskin puolelle ristikon jälkeen. Koetin herkistellä kannatinta sitte sen kardaanin suuntaisesti. Laatikon tukikumit on odottelemassa vaihtoa. Tosin taidan tilata viä aimo lämärin lisää osia ja viedä sit pajalle vaihdettavaksi. Ei oikein innosta toista kertaa tehdä remppaa pihalla ja auton takapää puisten pukkien varassa. Meinas käydä väärin, ku kardaanin pultteja/muttereita rytkäyttelin auki. Hyvä ettei koko auto tullu niskaan...
                      Passat tdi -04

                      Comment

                      • ViisKolmeVitonen
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 389
                        • Kauhajoki

                        #12
                        Jatketaas juttua...

                        Huomattu ristikon olevan sökö (sittenkin).
                        Tiedossa on kokonainen kardaani purkuautosta.
                        Ei kuulemma kannata alata ristikkoa vaihteleen,
                        kun tulee tasapainotukset ja keskitykset vaivaksi.

                        Kommentoin tänne sit lisää kun uusi kardaani kiinni.
                        Passat tdi -04

                        Comment

                        • ViisKolmeVitonen
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 389
                          • Kauhajoki

                          #13
                          Purkuauton kardaani samanlainen paska. Ei edes koitettu alle.
                          Tuntuu nää e34 535i:n kardaanit olevan harvinaista tavaraa
                          näillä leveys asteilla, jotta mikähän firma tekis näitä ristikon vaihtoja ja tasapainotuksia satakunnassa, tai etelä-pohjanmaalla??? Ei viittis ruveta ulkomailtakaan tilaamaan, jos saaki paskan.
                          Passat tdi -04

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎