Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 automaatin puuttuva 1-vaihde?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jilvonen
    Bimmer Rookie
    • Feb 2003
    • 78
    • Espoo

    E34 automaatin puuttuva 1-vaihde?

    Vaikuttaisi siltä, ettei vaihteisto käytä lainkaan 1-vaihdetta :-( Auto ollut minulla vasta vähän aikaa ja aloin ihmetellä, kun tuntuu ettei kiihdy aluksi kovinkaan hyvin. Muuten vaihteisto toimii tosi nätisti - vaihtaa täsmällisesti ja pehmeästi. Autona 525iA vm. 1995.

    Eli tässä mallissa sport-economy-winter asetukset. Winter- ja economy-asetuksilla ei mitään eroa ja sportilla se ero, että vaihtaa myöhemmin. Kun laittaa vaihdekepin pienimmälle, eli kakkoselle, niin huomaa, ettei ykköstä tosiaan käytetä.

    Missähän mahtaa olla vika? Ehdotuksia?

    --
    Janne
  • harri525ixTA
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 101

    #2
    Originally posted by jilvonen
    Vaikuttaisi siltä, ettei vaihteisto käytä lainkaan 1-vaihdetta :-( Auto ollut minulla vasta vähän aikaa ja aloin ihmetellä, kun tuntuu ettei kiihdy aluksi kovinkaan hyvin. Muuten vaihteisto toimii tosi nätisti - vaihtaa täsmällisesti ja pehmeästi. Autona 525iA vm. 1995.

    Eli tässä mallissa sport-economy-winter asetukset. Winter- ja economy-asetuksilla ei mitään eroa ja sportilla se ero, että vaihtaa myöhemmin. Kun laittaa vaihdekepin pienimmälle, eli kakkoselle, niin huomaa, ettei ykköstä tosiaan käytetä.

    Missähän mahtaa olla vika? Ehdotuksia?

    --
    Janne
    tuossa 'winter' asennossa oli joku hiukan outo juju jota en ihan enää muista; sen käytös on erilainen riippuen siitä mikä loota ko. autossa on.

    voi olla että muistan väärin, mutta se winter tai * asento on joko:

    - mode jossa lähdetään kakkosella liikenteeseen sudittelun välttämiseksi
    - mode jossa manuaalisesti valittu vaihde pysyy päällä (vrt. se että
    asennossa '3' käytetään vaihteita 1-3). ainoa ero edelliseen kait se
    että voi koittaa lähteä kolmosellakin liikkeelle.

    tuo pitäisi selvitä auton manuaalista. mun -95 ix:ssä taisi olla tuo jälimmäinen jolla ei ollut ikinä mitään virkaa.

    molemmissa tapauksissa siis lähdetään kakkosella liikenteeseen jos sulla on '2' silmässä. yksi teoria siis on että kytkin nikottelee. se pa$kaantuu melko helposti, ja voipi olla jumeksissa. eli putsaa/tarkista se ensin ja katso muuttuuko käytös. kait sulla näkyy tuo moden vaihto myös mittaristossa? mun -95 E34:ssä muistaakseni winter oli *-merkki, sport yllättäen S ja normaali ei mitään.

    loota on olevinaan fiksu, eli siellä on jonkin verran itsediagnostiikkaa. jos diagnostiikka hätääntyy niin silloin tulee kuuluisa TRANS PROGRAM bingo ja loota on koko ajan kolmonen silmässä.

    sitten on tietty sekin vaihtari että kaikki toimii niinkuin pitääkin... ei munkaan -95 E34 525ix oikein mihinkään lähtenyt ellei sitä tosissaan polkenut (S-modessa). economy mode voi vaan yksinkertaisesti olla niin laiska että se skippaa ykkösen heti jos ei ole lähtiessä päkiä kiinni tulipellissä. muuten loota toimi ja vaihtoi erittäin nätisti.

    terveisin,
    --
    harri
    x3 3.0da

    Comment

    • jilvonen
      Bimmer Rookie
      • Feb 2003
      • 78
      • Espoo

      #3
      Originally posted by harri525ixTA
      tuossa 'winter' asennossa oli joku hiukan outo juju jota en ihan enää muista; sen käytös on erilainen riippuen siitä mikä loota ko. autossa on.

      voi olla että muistan väärin, mutta se winter tai * asento on joko:

      - mode jossa lähdetään kakkosella liikenteeseen sudittelun välttämiseksi
      - mode jossa manuaalisesti valittu vaihde pysyy päällä (vrt. se että
      asennossa '3' käytetään vaihteita 1-3). ainoa ero edelliseen kait se
      että voi koittaa lähteä kolmosellakin liikkeelle.

      tuo pitäisi selvitä auton manuaalista. mun -95 ix:ssä taisi olla tuo jälimmäinen jolla ei ollut ikinä mitään virkaa.

      molemmissa tapauksissa siis lähdetään kakkosella liikenteeseen jos sulla on '2' silmässä. yksi teoria siis on että kytkin nikottelee. se pa$kaantuu melko helposti, ja voipi olla jumeksissa. eli putsaa/tarkista se ensin ja katso muuttuuko käytös. kait sulla näkyy tuo moden vaihto myös mittaristossa? mun -95 E34:ssä muistaakseni winter oli *-merkki, sport yllättäen S ja normaali ei mitään.

      loota on olevinaan fiksu, eli siellä on jonkin verran itsediagnostiikkaa. jos diagnostiikka hätääntyy niin silloin tulee kuuluisa TRANS PROGRAM bingo ja loota on koko ajan kolmonen silmässä.

      sitten on tietty sekin vaihtari että kaikki toimii niinkuin pitääkin... ei munkaan -95 E34 525ix oikein mihinkään lähtenyt ellei sitä tosissaan polkenut (S-modessa). economy mode voi vaan yksinkertaisesti olla niin laiska että se skippaa ykkösen heti jos ei ole lähtiessä päkiä kiinni tulipellissä. muuten loota toimi ja vaihtoi erittäin nätisti.

      terveisin,
      --
      harri
      x3 3.0da

      Winter asennossa tosiaan lukitsee valitun vaihteen paikaltaan lähdettäessä. Voihan olla, että 525iA on vaan laiska lähtemään paikaltaan - edellinen Camry 3.0 V6 automaatilla poltti kumia tarvittaessa paikaltaan lähdettäessä ja siinä vähemmän tehoa. Tuntuu ettei tämä sudi edes hiekalla kun vasta kierrosten noustua 2500rpm tuntumaan.

      Mutta en mielestäni saa sport asennollakaan vaihteiston ollessa 2-asennossa ykkösvaihdettä käyttöön vaikka lähtisi kaasu pohjassa :-(

      --
      Janne

      Comment

      • harri525ixTA
        Bimmer Rookie
        • Apr 2004
        • 101

        #4
        Originally posted by jilvonen
        Winter asennossa tosiaan lukitsee valitun vaihteen paikaltaan lähdettäessä. Voihan olla, että 525iA on vaan laiska lähtemään paikaltaan - edellinen Camry 3.0 V6 automaatilla poltti kumia tarvittaessa paikaltaan lähdettäessä ja siinä vähemmän tehoa. Tuntuu ettei tämä sudi edes hiekalla kun vasta kierrosten noustua 2500rpm tuntumaan.

        Mutta en mielestäni saa sport asennollakaan vaihteiston ollessa 2-asennossa ykkösvaihdettä käyttöön vaikka lähtisi kaasu pohjassa :-(

        --
        Janne

        kait varmaan joku etuvetokinneri sutii ihan iloisesti. muistaakseni 127 fiudekin poltti kumia kun paskoilla renkailla (ja iskareilla) tarpeeksi yritti. kiihtyminen on sit eri juttu...

        E34 sutimiseen on paha sanoa mitään kun mun neliveto ei sutinut edes lumella, kiihtyi vain pitkät välitykset siinä kyllä on, painoa 1700kg ja luvattu 0-100km/h jotain 10 sek luokkaa. joten viivaltalähtöraketti se ei ole.

        Comment

        • Melitos
          Newbiemmer
          • May 2005
          • 25
          • Vaasa

          #5
          No eikö nyt ihan ensiksi kannata käydä tekemässä testikiihdytys paikaltaan kaasu täysin pohjaan (kickdown myös) ja odotat ensimmäisen vaihdon tapahtuvan. Kerro sen jälkeen täällä mitä nopeusmittari näytti vaihdon hetkellä niin varmasti joku tietää onko kyseessä 1-2 vai 2-3 vaihto.

          Comment

          • artsi520i
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 301
            • siuntio

            #6
            Originally posted by Melitos
            No eikö nyt ihan ensiksi kannata käydä tekemässä testikiihdytys paikaltaan kaasu täysin pohjaan (kickdown myös) ja odotat ensimmäisen vaihdon tapahtuvan. Kerro sen jälkeen täällä mitä nopeusmittari näytti vaihdon hetkellä niin varmasti joku tietää onko kyseessä 1-2 vai 2-3 vaihto.
            ja sit voi tietysti käyttää vaikka sormia ja laskea montakokertaa vaihtaa

            Comment

            • AcS325
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 227
              • Road to Jalalabad

              #7
              Itsellä on 36:sessa automaatti laatikko ja olen siinäkin huomannut että economylla ajellessa se laatikko varoo sitä ykkös vaihdetta kuin kipeetä P****a. Sportilla se kyllä käyttää ygöstä. Tosin ei kovin kauan on ilmeisesti todella lyhyt.
              "koita uudelleen kyllä se lähtee"

              Comment

              • gangsta
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 521
                • Nurmijärvi

                #8
                Tuosta näkee vaihtovälit--> http://www.e34.de/e34/tests/Test-525ia24v-3.jpg

                Comment

                • jilvonen
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2003
                  • 78
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by gangsta

                  Pitikin just kysellä tuosta kun juuri mittasin vaihtovälit. Eli mulla vaihtui isommalle ekan kerran kun nopeutta n. 60km/h ja kiekat n. 6000rpm. Näyttäisi siis toimivan kuten pitääkin :-)

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎