Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 ilmastoinnin lauhduttimen öljyvuoto?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jilvonen
    Bimmer Rookie
    • Feb 2003
    • 78
    • Espoo

E34 ilmastoinnin lauhduttimen öljyvuoto?

Kävipä niin, että jäähdyttäjän ja ilmastoinnin lauhduttimen välistä tuli höyryä jonka seurauksena ilmastointi lakkasi toimimasta. Aluksi ajattelin, että jäähdyttäjä rikki, mutta kun ilmastointi samalla lakkasi toimimasta, niin ajattelin, että lauhdutin vuotaa. Nyt kun katselin lauhdutinta, niin liittimistä näyttäisi vuotavan öljyä. Öljy muistuttaa väriltään moottoriöljyä. Voisiko vika ollakin vaan vuotavat liittimet? Kuuluuko ilmastointijärjestelmässä oleva öljy valua tuolla tavalla pois jos lauhduttimessa/liittimissä vuoto?

Kuva vuotokohdasta:

Auto ostettu liikkeestä ja ilmastointi lakkasi toimimasta heti seuraavana päivänä ostosta. Liikkeen kanssa sovittiin, että he hoitavat täytön & asennuksen, jos minä ostan lauhduttimen & kuivaimen. Nyt kuitenkin mietityttää mitä toi putkista valuva öljy mahtaa olla :-( Eipä tuossa nyt muuta, mutta kun uutta lauhdutinta joutuu odottamaan 3-4 viikkoa, kun koko euroopasta loppunut. Ja jos vika olisikin vaan liittimessä, niin hikoilen helteillä ihan suotta :-)

--
    Janne
  • jpeltoma
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 600
    • pirkanmaa

Todennäköisesti kompressorin öljyä...vihertävää. Jos sitä on muutama tippa, niin ei haittaa. Jos enempi niin sitten ilmeisesti kompressori on poikinut. Kokeile koeponnistaa sitä kennoa paneilmalla vedessä /saippuavettä kennon päälle. Kupliiko? Jokku on noita kennoja jopa hitsaillut kasaan...muutaman vuoden voi kestää hyvinkin. Siittä aineen vuotokohdasta voi jäädä semmonen mönjä, etkai sitä sekoittanu öljyyn?
    __________________________________________________ ________________________
    Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

Comment

• Laakeri
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 983
      • Rovaniemi

Sitä öljyä on siellä järjestelmässä kaikkialla, ei pelkästään kompurassa. Yleensä kun alkaa vuotamaan niin pukkaa väriaineet ja öljyt vuotopaikasta ulos. Kompura siis on todennäköisesti kunnossa, mutta joko kenno tai nuiden liitoksien o-renkaat vuotaa. Itselläni ensin alkoi vuotamaan nuo o-renkaat, vaihdon jälkeen pelasi pari päivää ja sitten olikin kennon yläreuna öljyssä, kenno ja kuivain vaihtoon, uudet mömmöt perään ja taas pelaa.

Ilmastointihuoltoja tekevällä tutulla (ei siis autoilmastointihuolto virallisesti, vaan laitosten yms ilmastointihuoltohommia tekevä) oli semmonen haisteluvekotin, joka alko pitämään mekkalaa jos haisto että vuoti kylmäainetta jostakin, sillä pysty selvittämään vuotopaikan kätevästi, tosin piti olla tyyni ilma siihen. Tosin väriaine ja öljykin sen paljastaa. Kyselin siltä tuosta kennon hitsaamisesta, meinasi että semmosta tekohengitystä ettei kannata. Ostaa vaikka kolaripelistä kennon, niin ei ole niin kallis ja saattaapi olla jopa vasta vaihdettu kenno.
      E34 S38B38
      E36 S50B30us hx52 ->M50B32
      2gen RAM 5.9 cummins

Comment

• asvirkku
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 514
        • Bern

Originally posted by jilvonen
        Kävipä niin, että jäähdyttäjän ja ilmastoinnin lauhduttimen välistä tuli höyryä jonka seurauksena ilmastointi lakkasi toimimasta. Aluksi ajattelin, että jäähdyttäjä rikki, mutta kun ilmastointi samalla lakkasi toimimasta, niin ajattelin, että lauhdutin vuotaa. Nyt kun katselin lauhdutinta, niin liittimistä näyttäisi vuotavan öljyä. Öljy muistuttaa väriltään moottoriöljyä. Voisiko vika ollakin vaan vuotavat liittimet? Kuuluuko ilmastointijärjestelmässä oleva öljy valua tuolla tavalla pois jos lauhduttimessa/liittimissä vuoto?

Kuva vuotokohdasta:

Auto ostettu liikkeestä ja ilmastointi lakkasi toimimasta heti seuraavana päivänä ostosta. Liikkeen kanssa sovittiin, että he hoitavat täytön & asennuksen, jos minä ostan lauhduttimen & kuivaimen. Nyt kuitenkin mietityttää mitä toi putkista valuva öljy mahtaa olla :-( Eipä tuossa nyt muuta, mutta kun uutta lauhdutinta joutuu odottamaan 3-4 viikkoa, kun koko euroopasta loppunut. Ja jos vika olisikin vaan liittimessä, niin hikoilen helteillä ihan suotta :-)

--
        Janne
        Ootko kysynyt lauharia KL-varaosista?
        Voihan se olla, että pelkät tiivisteet ovat prakanneet. Niiden vaihtotyö on about sama kuin koko kennon vaihto.
        Ja tosiaan, ilmastointihuollossa voivat koeponnistaa systeemin typellä, sitten vain kuuntelemaan sihiseekö kenno vai pelkät liittimet.
        Mun ääni sille, että vaihdat saman tien kennon ja kuivaimen, ei tarvi joka osaa varten purkaa keulaa ja täyttää viikon välein. Alumiinikennot alkaa olla e34:ssä aika rapeita jo. Systeemiin 30-50g öljyä kylmäaineen sekaan, että tiivistyy paremmin,

T AV
        e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

Comment

• jilvonen
          Bimmer Rookie
          • Feb 2003
          • 78
          • Espoo

Originally posted by asvirkku
          Ootko kysynyt lauharia KL-varaosista?
          Voihan se olla, että pelkät tiivisteet ovat prakanneet. Niiden vaihtotyö on about sama kuin koko kennon vaihto.
          Ja tosiaan, ilmastointihuollossa voivat koeponnistaa systeemin typellä, sitten vain kuuntelemaan sihiseekö kenno vai pelkät liittimet.
          Mun ääni sille, että vaihdat saman tien kennon ja kuivaimen, ei tarvi joka osaa varten purkaa keulaa ja täyttää viikon välein. Alumiinikennot alkaa olla e34:ssä aika rapeita jo. Systeemiin 30-50g öljyä kylmäaineen sekaan, että tiivistyy paremmin,

T AV
          Oon kysynyt varmaan jokaisesta mahdollisesta paikasta ja kaikki sanovat samaa: lauhduttimet loppu koko euroopasta. Laakkosella olisi ollut hyllyssä, mutta hintaa 380 euroa, joten odottelen muutaman viikon.

Ei taida kannattaa alkaa arvuutella vikaa, kun uusi lauhdutin + kuivain 200 euroa ja työt + täyttö menee myyjän piikkiin.

Kiitokset kaikille vinkeistä!

--
          Janne

Comment

• larmatin
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 1118
            • Perttula

asia ei minulle kuulu mitenkään mutta liike maksaa koko homman jos vaan pidät kiinni oikeuksistasi, kuluttajan suoja on 6kk kun auton ostat liikkeestä.

Comment

• jilvonen
              Bimmer Rookie
              • Feb 2003
              • 78
              • Espoo

Originally posted by larmatin
              asia ei minulle kuulu mitenkään mutta liike maksaa koko homman jos vaan pidät kiinni oikeuksistasi, kuluttajan suoja on 6kk kun auton ostat liikkeestä.
              Päteekö toi kaikissa tapauksissa? Kun ostin auton, niin puhe oli, että takuu korvaa esim. moottori- tai vaihteistorikon tapauksessa 50% kuluista. Takuun ulkopuolella on sit kaikki kuluva kuten jarrut, laturi, pakoputki jne..

Eiköhän toi lauhdutinkin ole aika kulutustavaraa? Siksi olin ihan tyytyväinen, kun liike tarjoutui maksamaan vaihdon + täytön

--
              Janne

Comment

• larmatin
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 1118
                • Perttula

Originally posted by jilvonen
                Päteekö toi kaikissa tapauksissa? Kun ostin auton, niin puhe oli, että takuu korvaa esim. moottori- tai vaihteistorikon tapauksessa 50% kuluista. Takuun ulkopuolella on sit kaikki kuluva kuten jarrut, laturi, pakoputki jne..

Eiköhän toi lauhdutinkin ole aika kulutustavaraa? Siksi olin ihan tyytyväinen, kun liike tarjoutui maksamaan vaihdon + täytön

--
                Janne
                tokihan liike haluaa maksaa vain puolet mutta kun kysyy asiaa kuluttajavirastosta niin liikkeestä ostetussa autossa on 6kk takuu yllättävästi hajoavien paikkojen varalle. näin olen itse ymmärtänyt.

Comment

Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎