Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5 -92 3.8 /puolan vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EPDM
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2005
    • 4621
    • Lahti.

    #16
    join the club. Itselleni on kolme puolat jo popsahatnut auki niin kuin popcornia. Viimeksi niin että johtokin puolasta Ecuun suli kun meni oikariin. Siitä meni sitten ajon esto laite ja starti samalle.

    On se vaan niin kiva ruuvailla kun kesä on ollut niin kaunis....
    Viviendo en Lahiti
    BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
    Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
    Vw Corrado vr6

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2540
      • Kirkkonummi

      #17
      Originally posted by EPDM
      join the club. Itselleni on kolme puolat jo popsahatnut auki niin kuin popcornia. Viimeksi niin että johtokin puolasta Ecuun suli kun meni oikariin. Siitä meni sitten ajon esto laite ja starti samalle.

      On se vaan niin kiva ruuvailla kun kesä on ollut niin kaunis....
      Jep, ne puolille menevät johdothan ovat pienvirtajohtoja, ja ehkä niille ei ole ajateltu olleen tarpeen tehdä kunnollisia eristyksiä jne. Omassa oli alkanut oikosulku kun johto oli hioutunut siihen koloon, mistä ne menevät puolille (=kannen alle). Korjaaja oli vaihtanut johdon ja laittanut kunnon eristyksen ko. kohtaan.

      Rikkimenneessä puolassa ei ollut mitään erityistä, se ei haissut palaneelle eikä pinta ollut mitenkään mustunut. Puolanjohto liittimineen oli kunnossa; tylsää kun osat vain paukkuvat vanhuuttaan, 5 puolaa vaihtamatta ja taitavat olla alkuperäisiä kun ovat samalla numerolla ja yhtä "vanhan" näköisiä. Nooh, kohta se ajokausikin päättyy, ei tarvitse huolehtia
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • Petteri75
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2540
        • Kirkkonummi

        #18
        EI pitäisi iloita. Eilen illalla vekotin alkoi taas oireilemaan samalla tavoin kuin aiemmin, yksi sylinteri oli poissa pelistä. No, varovaisesti ajoa kunnes oire "parani" itsestään kotia lähestyttäessä. Käynti oli tasaista ja mitään pörinää/tärinää ei ilmentynyt. Tänä aamunakin kone lähti normaalisti käymään, mutta käyntilämmön ollessa lähellä normaalia alkoi taas pätkimään. Hiukan valohoitoa, eli tulpanhattujen puhdistelua ja kone kävi (jäähdyttyään?) taas hyvin..mutta ei enää sitten kun piti kaupan pihasta lähteä.

        Mitä pahinta, epäilyksenalaisia puolia on kaksi, sylintereissä #2 ja #5. Ainakin muiden kohdalla puolanjohdon irroittamisella oli selvä vaikutus käyntiin.

        -Voivatko puolat alkaa menemään näin sarjassa?
        -Rasittaako yhden rikkoutuminen muita niin paljon, että niidenkin elinikä lyhenee?
        -Kuinka todennäköistä on, että kaksi puolaa olisi menossa samanaikaisesti?

        Mikään puola ei ole ilmeisesti nyt mennyt totaalisesti vielä, mutta ilmeisesti lämpöjen nousu aiheuttaa jotain vikoja. Ja jälleen kerran, ei ulkoisia vikoja.. Miten minusta tuntuu siltä, että ne kaikki tulee jossain vaiheessa uusittua, kunnes kaikki alkuperäispuolat (5 kpl) on vaihdettu..

        Kohta 4000km ajettu, ja autoon on vaihdettu:
        -flektikytkin (38€)
        -vesiletku (27€)
        -ylipaineputki(?)(17€)
        -raitisilmasuodin (22€)
        -puola, tulpahattu & tulppa #6-sylinteriin (114€)
        -puslia 350€ (ja lisää pitäisi vaihtaa)
        -öljyhuolto 350€
        Eli noin 900€:n luokkaa ja kaikki tämä vasta ylläpitoa, ei kunnostusta.
        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

        Comment

        • EPDM
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2005
          • 4621
          • Lahti.

          #19
          900€? Pöh, sehän on pientä verrattuna minua..:-)

          En usko että puolat tekis joukkue kuolema, eli ei ne ole kytketty yhteen ellei johdot itse ole kärtsähtynyt, ja sen sä olisit huomannut aivan varmasti.

          Mutta kyllä niissä on nähtavästi oma elinkaari. Olen taas saannut saksasta varapuolia, joten oikein innolla odotan koska seuraava poksahtaa...
          Viviendo en Lahiti
          BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
          Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
          Vw Corrado vr6

          Comment

          • nut
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1613
            • Vaasa/Kauhajoki

            #20
            Originally posted by Petteri75
            Korvaava puola oli eri numerolla (BERI -tjsp?), mutta toimi hyvin. Itse asiassa kone kuullosti kylmänäkin hiukan paremmalta kuin aikaisemmin, mutta onko tämä mahdollista? Kyllähän se puola taisi hiukan ennen laukeamistaan varoitella, mutta voiko se alkaa katkomaan pikkuhiljaa ja vasta vähän ajan kuluttua lakata toimimasta kokonaan? Itse olen ainakin ennen ymmärtänyt puolan toiminnan on/off-tyyppiseksi, se joko toimii tai ei ilman välimuotoja.
            Kyllä ne ainakin M50 puolat menee juurikin tuolla tavalla hiljakseen, ensin alkaa vähän nykimään ja hetken päästä nykii ja katkoo sitten vähän enemmän.
            BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

            Comment

            • EPDM
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2005
              • 4621
              • Lahti.

              #21
              noin mulla kävi kahdesti kolmasta kerroista. Ero siitä nykimestä ja totaaliseen sammumiseen oli toki vaan 500 metria. Kerran sitten ihan käynistyksessä.
              Viviendo en Lahiti
              BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
              Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
              Vw Corrado vr6

              Comment

              • kovaluu
                Newbiemmer
                • Aug 2006
                • 16
                • Espoo

                #22
                Itselläni on aivan sama ongelma ja autona on -93 M3. Mistä sen siis tietää, että mikä puolista on hajalla? Ja mistä pystyi ostamaan uusia puolia?
                BMW M3 E36 Coupé -93

                Comment

                • EPDM
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2005
                  • 4621
                  • Lahti.

                  #23
                  Originally posted by kovaluu
                  Itselläni on aivan sama ongelma ja autona on -93 M3. Mistä sen siis tietää, että mikä puolista on hajalla? Ja mistä pystyi ostamaan uusia puolia?
                  simppeli. koppa auki ja otat joka puola irti ja katsot vaikuttaa se moottorin käyntiin. Jos ei niin se yksilö on sitten sökö...

                  maksaa noin 80€ suomen stealerista, vaan noin kympin pari halvempi saksasta, joten ei ne kannatta raahata tuolta asti sen vuoksi ...
                  Viviendo en Lahiti
                  BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                  Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                  Vw Corrado vr6

                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2540
                    • Kirkkonummi

                    #24
                    Puolat vaihdettu, itse asiassa jo vähän aikaa sitten. Taaskaan ei mitään ulkoista oiretta itse puolassa taikka johtimessa. Käynti palautui tietenkin normaaliksi, nyt vain odotellaan milloin loput kolmesta alkuperäispuolasta poksahtavat..

                    Kun puolan irroittaa ja kumisen johtimen nostaa pois, on alla ollut aina kosteutta - siis siinä tilassa missä johdin & sytytystulppa ovat. Tuleeko kondenssivettä niin paljon lämmönvaihteluiden vuoksi, että se ei kumisen johtimen alta pääse kunnolla pois koskaan? Pitäisiköhän ko. kohtia joskus "tuulettaa", nuo kumiset tutit ovat kohtuullisen tiiviisti kiinni.

                    Auto maannut kaksi viikkoa ja tämä aika ajettu tulevalla klassikolla, eli -94 Astralla, joka on vielä 1.6 Ecotechilla (66hv?).. No, on kohtuullisen mukava ajettava ja ennenkaikkea kulutus on melkein puolet M5:en janosta. Asia konkretisoituu tankkia täytettäessä.
                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    • estervainaa
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 665
                      • Kuopio

                      #25
                      Auttakaa avutonta Ei ihan aihetta vastaavaa topiccia löytyny, niin jatkan tähän. Eli -89 m5 ongelmaa virran saannissa. Vajaa kk sitten normaalisti toimi kun ajelin, sitten 30min parkkipaikalla seisottuaan ei lähtenyt millään käyntiin. Normaalisti starttasi, mutta ei luvannutkaan. Tulpan kun irrotin niin ei antanu kipinää. Välillä aina kävin käyntiin kokeilemassa ilman tulosta. Sitten kuluvan viikon maanantaina lähti yllättäen normaalisti käyntiin, toimi hyvin 15 min kunnes hyytyi moottoritielle kesken ajon. Taas starttaa normaalisti mutta ei lupaakaan. Edellisen omistajan mukaan pientä piristystä tuohon laitettu, porattu ylikokoon, takomännät, kansityöt, nokka, boksi ohjelmoitu.

                      Hankin tuohon uudet tulpat ja pyörijän, edellisen omistajan mukaan viirranjakajan kansi vaihdettu viime kesänä. Vielä en ole osia vaihtanut. Rupesin vaan miettimään, että voiko olla puola sökö? Vai voiko pyörijä tai tulpat aiheuttaa totaalisen menon tyssäämisen? Tuossa s38b36sessa ei ole vissiin kun 1 puola niin ei tarvii useampaa ostaa.

                      Kannattaako marmorilta tilata uusi alkuperäinen puola vai onko noihin tarjolla parempia vaihtoehtoja jos samalla tuon puolan uusisi?
                      Last edited by estervainaa; 13-04-2011, 14:42.
                      -89 "m5" rataprojekti
                      -02 transporter syncro
                      -01 e53 3.0i
                      -93 318is rataprojekti nro II

                      Comment

                      • estervainaa
                        BTCF Member
                        • Jan 2008
                        • 665
                        • Kuopio

                        #26
                        Originally posted by estervainaa View Post
                        Kannattaako marmorilta tilata uusi alkuperäinen puola vai onko noihin tarjolla parempia vaihtoehtoja jos samalla tuon puolan uusisi?
                        Ei kenelläkään tietoa? Pitäisi puola laittaa tilaukseen.
                        -89 "m5" rataprojekti
                        -02 transporter syncro
                        -01 e53 3.0i
                        -93 318is rataprojekti nro II

                        Comment

                        • estervainaa
                          BTCF Member
                          • Jan 2008
                          • 665
                          • Kuopio

                          #27
                          Jatkan samaan topiikkiin kun liittyy asiaan ja aiemmin jo avauduin.

                          Eli nyt on pyörijä, puola ja tulpat vaihettu. Kuopion avainvaunulta kun osat tilasin niin tuli väärät tulpat ja puola ensin, ei mennyt perille kun useampaan kertaan selitin, että osat s38b36 koneeseen. Auto siis tekniikanvaihto 525:ta, tai edellisen omistajan mukaan aito m5, mutta verotusteknillisistä syistä tuotu 2000-luvun alussa tekniikanvaihtona. Kyseessä siis se porissa alkutalvesta myynnissä ollut m5. Autossa oli vdo cd-soitin, joka ei ostohetkellä toiminut lainkaan. Radio alkoi toiminaan sen jälkeen itsekseen, cd:ta ei lue. Vika ilmeni vähän sen jälkeen kun tuo soitin alkoi toimimaan.

                          Normaalisti sahaa käyntiin mutta ei lupaakaan. Kipinää ei edelleenkään anna. Ajotietokone herjaa ensin oeldruck sensoria kun pidempään sahaa, liittynee matalaan öljynpaineeseen kun konetta pidempään pyörittää? Kun starttauksen lopettaa, ilmestyy teksti betriebsanleigt. Mitä mahtaa tarkoittaa, ajonesto? Netti ja kirjaversion sanakirjasta yritin etsiä, mutta en löytänyt, tuo alkuosa tarkoittaa moottoria, mutta tuosta leigtista ei ole hajuakaan. Kiva olisi saada ämmä ajoon pikkuhiljaa. Onkos tuosta mahdollista lukea vikakoodeja? Jos joku foorumilainen kuopion alueelta ko laitteet omistaa ja voisi tulla koodit lukemaan niin tarjoaisin kahvit vaikka vähän käteistäkin vaivan palkkana. Mielellään en avainvaunulle autoa veisi laittoon, olen sen verran paljon siellä toisen auton kanssa asioinut, että toiminta tullut tutuksi.
                          -89 "m5" rataprojekti
                          -02 transporter syncro
                          -01 e53 3.0i
                          -93 318is rataprojekti nro II

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #28
                            Originally posted by estervainaa View Post
                            Jatkan samaan topiikkiin kun liittyy asiaan ja aiemmin jo avauduin.

                            Eli nyt on pyörijä, puola ja tulpat vaihettu. Kuopion avainvaunulta kun osat tilasin niin tuli väärät tulpat ja puola ensin, ei mennyt perille kun useampaan kertaan selitin, että osat s38b36 koneeseen. Auto siis tekniikanvaihto 525:ta, tai edellisen omistajan mukaan aito m5, mutta verotusteknillisistä syistä tuotu 2000-luvun alussa tekniikanvaihtona. Kyseessä siis se porissa alkutalvesta myynnissä ollut m5. Autossa oli vdo cd-soitin, joka ei ostohetkellä toiminut lainkaan. Radio alkoi toiminaan sen jälkeen itsekseen, cd:ta ei lue. Vika ilmeni vähän sen jälkeen kun tuo soitin alkoi toimimaan.

                            Normaalisti sahaa käyntiin mutta ei lupaakaan. Kipinää ei edelleenkään anna. Ajotietokone herjaa ensin oeldruck sensoria kun pidempään sahaa, liittynee matalaan öljynpaineeseen kun konetta pidempään pyörittää? Kun starttauksen lopettaa, ilmestyy teksti betriebsanleigt. Mitä mahtaa tarkoittaa, ajonesto? Netti ja kirjaversion sanakirjasta yritin etsiä, mutta en löytänyt, tuo alkuosa tarkoittaa moottoria, mutta tuosta leigtista ei ole hajuakaan. Kiva olisi saada ämmä ajoon pikkuhiljaa. Onkos tuosta mahdollista lukea vikakoodeja? Jos joku foorumilainen kuopion alueelta ko laitteet omistaa ja voisi tulla koodit lukemaan niin tarjoaisin kahvit vaikka vähän käteistäkin vaivan palkkana. Mielellään en avainvaunulle autoa veisi laittoon, olen sen verran paljon siellä toisen auton kanssa asioinut, että toiminta tullut tutuksi.
                            Kristallipallo etäisesti osoittaa kampiakselinanturiin.

                            Comment

                            • estervainaa
                              BTCF Member
                              • Jan 2008
                              • 665
                              • Kuopio

                              #29
                              Originally posted by Muurahainen View Post
                              Kristallipallo etäisesti osoittaa kampiakselinanturiin.
                              Ok, kiitti! Pitää se anturi ottaa seuraavaksi työn alle. Mikäs noissa oireissa viittaa kampiakselinanturiin? Rupesin tuossa jo miettimään, että tarkoittaako tuo teksti moottorinohjausta, toivottavasti ei? Se taitaa olla hankalampi korjata, kun ilmeisesti tuossa on se boksi säädetty, joku wetterauer chippi tms ainakin edellisen omistajan mukaan.
                              -89 "m5" rataprojekti
                              -02 transporter syncro
                              -01 e53 3.0i
                              -93 318is rataprojekti nro II

                              Comment

                              • Esko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 11680
                                • Kouvola

                                #30
                                Öldruck sensor tarkoittaa, että öljynpaine anturi on viallinen tai tieto ei vaan kulje. Yleensä ensin herjaa sen anturin mukaista vikaa, kuten "öljynkorkeus" ja kohta perään kun check control on käynyt järjestelmän läpi, niin "öljynkorkeuden anturi". Betriebsanleitung tarkoittaa, että "tutustu käyttöohjekirjaan". Noista bulkki tuning-lastuista ei ole monestikaan ollu muuta kuin haittaa. Ainoana etuna, että nopeudenrajoitin on saatu pois, mutta samalla on sitten sössitty kartat ja nostettu kierrosrajoitin vähän turhan korkealle. Kyllä noista vikakoodit pystyy lukemaan ja livedataa samoten. Tuosta kampiakselin asentotunnistimesta on hyvä aloittaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎