Announcement

Collapse
No announcement yet.

e-34 -91 525 kardaanin tukilaakeri ja rättinivel uusiksi

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JuRi
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 147
    • Kotka

e-34 -91 525 kardaanin tukilaakeri ja rättinivel uusiksi

Tuli kardaanin tukilaakeri tiensä päähän. Selvisihän se outo naputtava ääni viimeinkin. Lueskelin vanhoja threadeja ja sain jonkinmoisen käsityksen oheisten osien vaihdosta. Voisiko joku nuo osat vaihtaneena kertoa oliko isokin operaatio? Luin jostain ,että lukkomuttereita voisi joutua uusimaan (rättinivelen?). Mitäköhän kokoa ne mahtaisivat olla?. Entäs olivatko lämpösuojapellin kiinnityspultit kuinka ruostuneet kiinni?. Tai yleensä mitä pitäsi huomioida. Luin kyllä sen tärkeän pointin, että kardaanin poorit kohdalleen. Täytyy miettiä tekisikö homman itse vai veisikö auton korjaamolle. Säästäisihän siinä jokin verran.
  • larmatin
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1118
    • Perttula

Originally posted by JuRi
    Tuli kardaanin tukilaakeri tiensä päähän. Selvisihän se outo naputtava ääni viimeinkin. Lueskelin vanhoja threadeja ja sain jonkinmoisen käsityksen oheisten osien vaihdosta. Voisiko joku nuo osat vaihtaneena kertoa oliko isokin operaatio? Luin jostain ,että lukkomuttereita voisi joutua uusimaan (rättinivelen?). Mitäköhän kokoa ne mahtaisivat olla?. Entäs olivatko lämpösuojapellin kiinnityspultit kuinka ruostuneet kiinni?. Tai yleensä mitä pitäsi huomioida. Luin kyllä sen tärkeän pointin, että kardaanin poorit kohdalleen. Täytyy miettiä tekisikö homman itse vai veisikö auton korjaamolle. Säästäisihän siinä jokin verran.
    kyllä sen voit itse tehdä jos auton saat kunnolla ylös.
    merkkaat vaan ne boorit ja olet huolellinen.
    en usko että joudut uusimaan mitään pultteja sinne.

edit: lämpöpellit lähtenyt aina mulla hyvin irti.

Comment

• JuRi
      Bimmer Rookie
      • Mar 2005
      • 147
      • Kotka

Vika ei ollutkaan kardaanin tukilaakerissa tai ainakaan siinä että se olisi ollut rikki. Aikaisemmin alkuvuodesta oli auto ollut vaihdelaatikkoremontissa ja sen yhteydessä oli huoltomies ilmeisesti unohtanut kiristää tukilaakerin pultit. Eilen poistaessani lämpöpeltiä, putosi toinen tukilaakerin ruuvi pellin mukana montuun. Toinenkin ruuvi oli jo putoamaisillaan. Tässä oli syy outoon ääneen. Laakeri oli täysin kunnossa. Olin ostanut uuuden laakerin ja rättinivelen ja ajattelin vaihtaa ne. Kardaani irtosi hyvin rättinivelestä, mutta siinä laakerin kohdalla nivelessä oleva 19mm pultti ei irronnut sitten millään. Yritin aukaista sitä toista tuntia, mutta lopulta totesin ettei se irtoa ennenkuin irroittaa kardaanin myös takapäästä. No ei ollut tietoa miten se on kiinni ja epäilin jos on booreilla, niin tulee öljyt ulos jos vedän irti. Joten jätin sen tekemättä kun laakerikin oli aivan kunnossa. Vaihdoin vain rättinivelen.

-Olisiko kardaani pitänyt ottaa kokonaan pois?
      -Miten se on kiinni takapäästä?
      -Onko kardaanin kiinnityspultti oikea vai vasenkätinen (se 19mm pultti mikä pitää kardaanit yhdessä)?

Tässä kysymyksiä joihin olisi kiva saada vastaus. Ihan mielenkiinnosta jos laakerin joskus joutuisi vaihtamaan.

Comment

Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎