Jepjep. Etukardaanin ja jakolaatikon boorit kappaleina. Mitä tuolle kannattaa tehdä? Uusi jakolaatikko maksaa älyttömästi, voiko korjata tai saakohan noita jostakin purkuosina, Saksasta vaikka?
Jepjep. Etukardaanin ja jakolaatikon boorit kappaleina. Mitä tuolle kannattaa tehdä? Uusi jakolaatikko maksaa älyttömästi, voiko korjata tai saakohan noita jostakin purkuosina, Saksasta vaikka?
-AR
jos 325ix jako laatikko ja kartaani sopii ni mulla olis sellaset ylimääräsenä.
BMW E46 330dA touring -00
BMW e30 325tbo -86
BMW e30 323ia cabriolet -83
BMW e30 318i touring -89
Tulipa mieleen: Katsastuksessa otettiin "maahantuojan ohjeiden mukaan" sulake irti siitä ohjaustehostimen öljypöntön vieressä olevasta pikku rasiasta ja sen jälkeen värkki oli "takavetoinen", tai ainakin sen pystyi sitten ajamaan jarrudynoon. Pystyisikö autolla ajamaan ilman etukardaania ottamalla tuon sulakkeen irti? (Kokeilisin itse, jos auto ei olisi 400 km päässä.)
Pystyisikö autolla ajamaan ilman etukardaania ottamalla tuon sulakkeen irti?
Epäilen vahvasti ettei onnistu. Tuon jakolootan toiminnasta on nihkeästi tietoa missään, mutta luulen sen olevan melko samanlainen kuin E30 jakolaatikko. Siellä on siis planeettapyörästö tasauspyörästönä ja lukko estämässä voiman karkaamista vain eteen tai taakse. E30 lootassa se lukko on mekaaninen visko, E34 käyttää ilmeisesti sähköä siihen lukitsemiseen. Sulakkeen irrottaminen estää lukkiutumisen, jolloin jarrudynolla pystytään pyörittelemään surutta.
Mutta jos etukardaani puuttuu ja sulake puuttuu, karkaa kaikki vaihdelaatikosta tuleva voima pyörittämään sitä olematonta etukardaania (vrt. lukoton takaveto jonka toinen pyörä on ilmassa). Nyt tietysti tulee mieleen, että jätetään sulake paikalleen ja annetaan lukon hoitaa hommansa. Mutta arvata sopii, ettei se ole tarkoitettu tuollaiseen ja hajoaa melko nopeasti.
Jos jollain on tarkempaa tietoa, korjatkoon ihmeessä.
525iX:n ehjän jakolaatikon löytäminen vaatii hieman onnea, niitä kun ei ole valmistettu montaakaan koko mallin historian aikana.
Mutta jakolaatikkoa ei ole välttämätöntä uusia, jos se on suunniteltu samaan atapaan kuin pikkuveljensä. Jos hammastuksesta meni rikki vain ensimmäiset kaksi senttiä, riittää kun seuraavan kardaanin saa pari senttiä syvemmälle (omatekoinen kardaani tai vanhasta muokattu).
Etukardaani irti ja mainitut sulakkeet irti, ei liiku mihinkään.
Kuten ei pitäisikään. Lukko on auki -> kaikki voima menee sen olemattoman etukardaanin pyörittämiseen. Älä kokeile kuitenkaan sulakkeen kanssa, voi lähteä liikkeelle mutta ei varmasti liiku kauaa ja sen vähänkin luultavasti lukko luistaen.
Jos rakenne on riittävän samanlainen pikkuveljensä kanssa, eli kardaanin pää näyttää tältä, niin sen jatkaminen voisi korjata tilanteen.
Jep, samanlainen taitaa olla kuin 325iX:ssä, boorin ulkohalkaisija 30 mm ja 27 uraa. Saakohan tuollaista booriakselia jostakin valmiina, niin voisi katkaista kardaanista vanhan kuluneen boorin ja laittaa uuden ehjän boorin hieman pidemmälle jakolootaan?
Vai löytyisiköhän joltakin teiltä ehjää akselinpätkää, joko kokonaista tai pelkkää booriosaa?
No nyt liikkuu. Teetin uuden booriosan etukardaaniin, nyt menee reilusti pidemmälle jakolaatikkoon kuin alkuperäinen kardaani. Alkuperäinen kardaani olisi maksanut yli 350 eur, boorinpätkän teettäminen maksoi 200+alv ja on todella hyvä.
En muista miten syvälle alkuperäinen menee, mutta teetin akselista niin pitkän kuin paikalleen mahtuu laittamaan, booria on päässä 45 mm. Kun viilalla kokeilee, niin alkuperäinen on pehmeää tavaraa verrattuna tähän uuteen karkaistuun akseliin.
Opittua: Etukardaani on suunniteltu väärin, jakolaatikossa on n. 50 mm booria josta 10 mm on käytössä. Akselin pitäisi olla paljon pidempi. Lisäksi materiaali on liian pehmeää verrattuna siihen mitä se voisi olla. Ilmankos se ei kestäkään. Luulin että saksalaiset tekee hyviä vehkeitä mutta eivät näköjään osaa nekään. Kaikki pitäisi tehdä itse.
Comment