Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525tds käynnistysongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakkejayha
    Newbiemmer
    • May 2004
    • 24

    E34 525tds käynnistysongelmat

    E34 525tds käynnistyy huonosti jos on pitkään seissyt (pari päivää) eli joutuu kierrättämään pitkään. Jos olen hehkuttanut ja hehkutan uudestaan, niin hehkuaika on jälleen yhtä pitkä kuin 1. kerralla.

    Vika tuli "yhtäkkiä", ei pikkuhiljaa.
    Ovatko hehkutulpat entiset vai voiko vika olla jossain releessä tms?
  • Raine
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2603
    • N/A

    #2
    .........
    Last edited by Raine; 19-06-2013, 15:27.
    ///Motorporot

    Comment

    • larmatin
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 1118
      • Perttula

      #3
      Originally posted by Raine
      Hehkutulpat voit testata helposti onko ne kunnossa. Pura ensiksi hehkutulppien virtakisko pois yms. osat niin, että ainoastaan hehkutulpat jää paikoilleen. Sitten otat valomeisselin ja laitat siitä toisen pään akun plussaan tai ihan mihin vain mistä saat +12V. Sitten tökkäät valomeisselin pään hehkutulpan kantaan jos valo syttyy niin hehku on ehjä.

      Sitten kaikista tärkein asia älä pidä valomeisseliä hehkutulpassa 1 sekuntia pidempään, vain sen aikaa että näet valon syttyvän meisseliin. Jos pidät pidempään kuin tuon 1 sekunnin niin hehkutulppa on entinen ja parhaassa tapauksessa hehkun nokka tippuu vielä männän päälle. Tai hehkun nokka pullistuu niin, että se vaikea ottaa irti (ei sovi tulemaan hehkun reiästä ulos).
      osittain oikein osittain väärin.
      helpoin konsti tarkistaa tuosta pelistä hehkut on mitata ne suoraan hehkureleen liittimeltä.
      ja valokynää saat pitää siinä hehkun johdoissa vaikka hamaan tulevaisuuteen niin se ei sula/hajoa.
      se kynä rajaa sen virran niin pieneksi että vaaraa ei ole.
      sitten jos annat sille hehkulle suoraan sähköä niin sitä saa antaa niin kauan kuin normaali hehku aika kestää ks. autossa.
      hehku voi olla rikki silleen että koetinkynä palaa mutta kun laitat hehkulle 12v virtamittarin kautta niin sitten se toimimattomuus näkyy.
      normaali hehku kylmänä ottaa noin 20A ja sitten kuumetuneena noin 10A

      Comment

      • Ossi82
        Newbiemmer
        • Aug 2005
        • 16

        #4
        suodattimen ja pumpun väliin takaisku niin eipä ainakaan valu löpö takasi tankkiin..

        Comment

        • njassu
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 45
          • Sotkamo

          #5
          E34 525tds käynnistyy huonosti

          Tuli hankittua sitten ensimmäinen bemari, vm.92 525tds. Hyvältä vaikuttaa noin muuten mutta kylmänä käynnistyy todella huonosti. Aamulla pakkasta -22, auto lämmityksessä 2 tuntia ja sai sahata 4 kertaa ennenku lähti käymään, silloinkin tuntui kuin olisi ensin yhdellä tai kahdella pytyllä ruvennut käymään ja parin sekunnin päästä muutkin heräsi. Hehkuttelin kyllä ennen jokaista käynnistysyritystä. Eilen aamulla -13 vajaan tunnin lämmityksellä lähti kuin palmun alta että jotain tuossa on nyt tapahtunut. Lämpimänä ei sitten mitään käynnistysongelmia.

          Kun tuo nyt on ensimmäinen diiseli minulla niin mistä osaisin ehtiä vikaa? Hehkut heikot? Miten nuo voisi testata helpoiten?

          2.kysymys: onko tuossa todellakin niin heikko alavääntö ettei se lähde liikkeelle alle 1500 kierroksen vaan sammuu? Olisin kuvitellut että suht ison dieselin pitäisi vääntää alhaaltakin.
          E34 525tds -92 osina maailmalla...

          Comment

          • Nakaka
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 31
            • hki

            #6
            Hehkuista ainakin muutama pimeänä jos noin muutamalla pytyllä lähtee kylmänä ja kuumana kaikilla, yleismittarilla mittaat resistanssia moottorin maan ja hehkutulpan jännitesyötön välistä, pitäisi olla muistaakseni luokkaa 4ohmia, viallisissa yleensä ääretön vastus.
            Käytännössä pistät kaikki 6kpl vaihtoon. se on kuin kusis housuun pakkasella jos jätät vaihtamatta, hetken lämmittää mutta kohta ne loputkin hajoaa.
            Toi tds on vähän korkeakäyntisempi kun vanhat vaparirouskuttimet, tosin paha sanoa miten heikkovääntöinen se nyt on todellisuudessa näin ajamatta.
            Naftafiltteristä kannattaa ainakin laskea vedet aika-ajoin pois, vaihto vähintään kerran vuoteen niin säästyy turhilta ongelmilta.
            jos tossa alkuun, joku toinen vois jatkaa.

            Comment

            • xela
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 141
              • Tampere

              #7
              Hehkut köpsähtäny kuten Nakaka jo mainitsikin. Kaikki vaihtoon vaan suosiolla. Yksi hehku ottaa kylmänä virtaa n. 20A, eli resistanssi on alle ohmin. Luotettavasti noiden kunnon saa mitattua oikeastaan vaan pihtivirtamittarilla. Normaalilla yleismittarilla resistanssimittauksella ei oikeastaan voi todeta kuntoa muuten kuin, jos vastus on aivan pielessä tyyliin NC.

              Ei M51 ole mikään alavääntökone. Vaatii kyllä syöttöä liikkeelle lähtiessä. Toisaalta menokaan ei lopu vielä kolmeen tonniin niin kuin jollain volkkarin TDI koneella. Että puolensa ja puolensa, mieluummin ainakin itse kuuntelen kutosen vaimeaa pyörrekammiodieseliä kuin kiviä betonimyllyssä.

              Comment

              • njassu
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 45
                • Sotkamo

                #8
                Kiitos vastauksista, mittasin pihtimittarilla niin niin meni kahteen tuo 20A, muihin aikalailla nollaluokkaa. Resistanssit heitteli miten sattui, joten laitetaan 6kpl hehkuja tilaukseen.

                Huonoissa alaväännöissä ei sinänsä vikaa ole, tottuuhan siihen. Mahtikone noin muuten ainakin omaan makuun
                E34 525tds -92 osina maailmalla...

                Comment

                • ongelmalapsi
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1063
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  e34 525tds kylmäkäynnistys onkelma

                  Elikkäs kylmänä saa sahata enne ku lähtee käymään, hörähtelee pari kertaa ja startin kanssa ''saattamalla'' käymään. eli startti aika noin 5-7 sek. lämpinänä jos seisoo noin 15 min lähtee nätisti. tuossa kun syöttöpumppu vaihdettiin lähti vain näpäyttämällä avainta startti asennossa. itelle tulee mieleen että olisko pumpun ajoitus sekaisi, sehän vaikuttaa vain startissa? Täytyy tarkastaa mittakellolla joku ehtoo.... jos ollut johdon päässä lähtee hyvin käymään. uusi siirtopumppu, syöttöpumppu uusittu hetki sitten. joten niistä ei voi johtua, hehkujenkin pitäisi olla kunnossa. täytyy vielä hakea läpinäkyvää letkua suodattimelta pumpulle jotta näkee onko siellä ilmakuplia kylmänä, ja vaihtaa löpösuodatin
                  -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                  -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                  -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                  -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                  -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                  Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                  GMC Topkick C6500 rollback -95
                  Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                  E46 330xiA -02
                  Chrysler neon -99

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎