savua hyttiin puhaltimen aukoista (e34)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Parolee
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 26

    savua hyttiin puhaltimen aukoista (e34)

    Auto on E34 540 touring. Tässä yhtenä päivänä hyttiin tuli puhaltimien aukoista savua, jonka haju toi ensimmäisenä mieleen kulotuksen. Selvää savua ei sen jälkeen ole tullut, mutta ajoittain sama haju tulee hyttiin.

    Kysymys kuulluu, mikä palaa (paloi) ja missä? Voiko puhaltimen kanaviin mennä ulkopuolelta raitisilmakanavista törkyä (lehtiä, heiniä, havunneulasia), jotka sitten jostain syystä lämpenevät ja käryävät?

    Onko kellään samanlaisia kokemuksia? Ideoita, mitä pitäisi tehdä? Kuinka noihin rööreihin pääsee parhaiten käsiksi, ulkoa vai sisältä? Voisi ainakin tarkistaa kanavat ja ehkä imuroida, kun tietäisi mistä pääsee tunkemaan imurinputken parhaiten sisään.
  • cojama
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1421
    • www.e30m3.fi

    #2
    Tarkista ettei lämpiävät pesuneste suuttimet ole oikosessa.

    Comment

    • Parolee
      Newbiemmer
      • Aug 2006
      • 26

      #3
      Originally posted by cojama
      Tarkista ettei lämpiävät pesuneste suuttimet ole oikosessa.
      Kiitos vinkistä, mutta tietääkseni tässä ei ole lämmitettäviä pesunestesuuttimia. En kyllä mene valalle, kun auto on minulle aika tuore tuttavuus. Täytyy tarkistaa johdotukset.

      Kun savua alkoi tulemaan, pysähdyin, sammutin auton ja avasin konepellin. Savua tuli myös auton ulkopuolelle, raitisilman sisäänmenokanavasta vänkärin puolelta, aivan tuulilasin juuresta. Jokin siellä röörissä paloi/kärysi. Vähän kyllä ihmetyttää, että miten sinne törkyä pääsee. Kai siellä jokin raitisilmasuodatin on ennen lämpiäviä vastuksia??

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3399
        • Tre

        #4
        Originally posted by Parolee
        Kai siellä jokin raitisilmasuodatin on ennen lämpiäviä vastuksia??
        Ei siellä mitään saunankiuasta ole vaan lämppärinkenno.
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • Parolee
          Newbiemmer
          • Aug 2006
          • 26

          #5
          Originally posted by alspe
          Ei siellä mitään saunankiuasta ole vaan lämppärinkenno.


          Jostain kuulin, että säätövastus, joka lämpenee paljon, olisi sijoitettu tuonne ilmakanavaan...?

          Onkos tässä vehkeessä raitisilmasuodatin jossain?

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3399
            • Tre

            #6
            On siinä LUULTAVASTI jos on ilmastointi. Kannattaa searchilla hakea ohjeet suodattimen vaihtoon, mutta LUULEN kyllä että "savu" ei tule roskista kennon ympärillä. Tosin mistään ei varma voi olla...
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #7
              mites se etuvastus joka ohjaa tuulettajan moottoria? Voiskos se olla vähän heikossa hapessa?

              Comment

              • miika2001
                Bimmer Rookie
                • Jan 2004
                • 154
                • Petäjävesi

                #8
                Originally posted by Juppe
                mites se etuvastus joka ohjaa tuulettajan moottoria? Voiskos se olla vähän heikossa hapessa?
                Tästä vastuksesta kyselijä puhuu, mutta termi oli vissiin hieman epäselvä. Tuo pissapojan suuttimien lämmitys oikonen on syytä tarkistaa. Jos suuttimille menee johdot niin sen näkee siitä. Veikkaan tuota etuvastusta, ettei se ole oikeassa paikassa, jolloin osuu johonkin ja lämmetessään käryää. Voi tosin olla, että ilmaputkessa oli/on lehti, joka osui kuumaan etuvastukseen. Soittimen johdotukset on syytä tarkastaa myös.
                Käyttöauto 325i E93 -08 ja harrasteena ///M5 E60 -06
                EX:
                X3 F25 -11, 118i E87 -06, X5sd E70 -08, X5 E53 -04, 525d E61 -05, 528ia E39 -99, 530dAT E61 -04, ///M5 E34 -94, 330i E90 -05, 318ci E46 -02, 525tdsT E34 -94, 520iT E34 -95, 530dAT M-sport -01, 525tdsT E34 -95, 318iT E30 -90, ///M3 coupe E36 -93, 325ciA M-tech E36 -94, ///M5 E34 -91, 525iAT E34 -92, 316i compact -94, 318iT E36 -96, 325ci E36 -92, 325iX E30 -88, 325iXT E30 -90, 320/316iT E30 -89, 325i E36 -93, 316i E36 -91, +muut merkit

                Comment

                • Parolee
                  Newbiemmer
                  • Aug 2006
                  • 26

                  #9
                  Originally posted by miika2001
                  Tästä vastuksesta kyselijä puhuu, mutta termi oli vissiin hieman epäselvä. Tuo pissapojan suuttimien lämmitys oikonen on syytä tarkistaa. Jos suuttimille menee johdot niin sen näkee siitä. Veikkaan tuota etuvastusta, ettei se ole oikeassa paikassa, jolloin osuu johonkin ja lämmetessään käryää. Voi tosin olla, että ilmaputkessa oli/on lehti, joka osui kuumaan etuvastukseen. Soittimen johdotukset on syytä tarkastaa myös.
                  Joo, Bentleyn manuaalissa puhutaan 'Blower series resistor' nimisestä vastuksesta. Taitaa olla kyseinen vastus? FAQ -sivuilta löytyi linkki Bentleyn 5-sarjan Service Manuaaliin (http://www.eden.rutgers.edu/~szwarc/...ce_Manual.pdf), jonka sivulla 403 on ohjeet tuon vastuksen vaihtamiseen. Sivulla 414 näkyy olevan myös ohjeet tässä säikeessä mainitun raitisilmasuodattimen (A/C microfilter) vaihtamiseen.

                  Kiitos vastauksista. Täytyy illalla katsoa jos jotain selviäisi.

                  Comment

                  • Parolee
                    Newbiemmer
                    • Aug 2006
                    • 26

                    #10
                    No tämä selvis.

                    Vastuksen kierteissä oli kiinni koivunlehtiä ja muuta törkyä. Kun otin vastuksen pois (kuskin jalkatilasta), kulotuksen tuoksu leijaili sieraimiin. Vänkärin jalkatilasta pääsin käsiksi raitisilmasuodattimen koteloon. Se on sama tila, jossa tuo vastus sijaitsee. Virtaussuunnassa ensin tulee raitisilmapuhallin, sitten vastus, sitten raitisilmasuodatin ja sitten kenno. Edellisessä autossa (Audi) raitisilmasuodatin oli ensimmäisenä, muut osat eivät siten likaantuneet.

                    No, eihän siellä kotelossa mitään suodatinta edes ollut, täytynee hakea ja panna paikalleen, ettei kenno suotta likaannu ja sisäilma pysyy puhtaampana.

                    Kiitos veljmies Seuraavaksi etujarrujen kimppuun...

                    Comment

                    • miika2001
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2004
                      • 154
                      • Petäjävesi

                      #11
                      Originally posted by Parolee
                      No tämä selvis.

                      Vastuksen kierteissä oli kiinni koivunlehtiä ja muuta törkyä. Kun otin vastuksen pois (kuskin jalkatilasta), kulotuksen tuoksu leijaili sieraimiin. Vänkärin jalkatilasta pääsin käsiksi raitisilmasuodattimen koteloon. Se on sama tila, jossa tuo vastus sijaitsee. Virtaussuunnassa ensin tulee raitisilmapuhallin, sitten vastus, sitten raitisilmasuodatin ja sitten kenno. Edellisessä autossa (Audi) raitisilmasuodatin oli ensimmäisenä, muut osat eivät siten likaantuneet.

                      No, eihän siellä kotelossa mitään suodatinta edes ollut, täytynee hakea ja panna paikalleen, ettei kenno suotta likaannu ja sisäilma pysyy puhtaampana.

                      Kiitos veljmies Seuraavaksi etujarrujen kimppuun...
                      Eipä kestä!! Tervetuloa joukkoon. Sen suodattimen poistamisella on haettu todennäköisesti enemmän ilmaa kabiiniin. Voi olla, että talvella on ollu lasit huurussa tai syksyn sateissa. Puhaltimen teho on E34:sissa hyvä, kun on kunnossa. Suodattimen paikallaanolo ei ahista ilman tuloa jos se on puhdas.
                      Käyttöauto 325i E93 -08 ja harrasteena ///M5 E60 -06
                      EX:
                      X3 F25 -11, 118i E87 -06, X5sd E70 -08, X5 E53 -04, 525d E61 -05, 528ia E39 -99, 530dAT E61 -04, ///M5 E34 -94, 330i E90 -05, 318ci E46 -02, 525tdsT E34 -94, 520iT E34 -95, 530dAT M-sport -01, 525tdsT E34 -95, 318iT E30 -90, ///M3 coupe E36 -93, 325ciA M-tech E36 -94, ///M5 E34 -91, 525iAT E34 -92, 316i compact -94, 318iT E36 -96, 325ci E36 -92, 325iX E30 -88, 325iXT E30 -90, 320/316iT E30 -89, 325i E36 -93, 316i E36 -91, +muut merkit

                      Comment

                      Working...
                      X