Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M5: alusta kuntoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2540
    • Kirkkonummi

    E34 M5: alusta kuntoon

    Ajatuksena olisi siis alkaa hankkimaan alustan kulutusosia, noin 100 km/h vauhdissa on tärinää joka tulee myöskin jarrutettaessa -> tukivarsien puslat luultavimmin vaihtokunnossa. Samaan konkurssiin voisi vaihtaa myös muita osia, oheisen samtheManin listan mukaan:

    apusimpukan hela
    raidetanko
    raidetangon keskiosa
    vasen reaktiotanko
    oikea reaktiotanko
    reaktiotankojen kumit, korvataan E32:en puslilla # 31121136607
    takavaakajan nivel
    takapalkin tukinivel
    tukivarsi (alumiininen) vasen
    tukivarsi (alumiininen) oikea
    puslat edellisiin (2kpl)

    -Mitä vielä puuttuu listalta (mitä ne koiranluut ovat.. )?
    -Alusta on muuten timmi (ei kolinaa tai takapään vaeltamista, ohjaus tiukka), mitkä olisivat todennäköisimmin kuluneimmat osat, jos aluksi vaihdattaisi vain ne?
    -Teoriassa, jos vaihtaisi alumiinisten tukivarsien tilalle teräksiset (jotka ovat ½ hintaan), paljonko ajo-ominaisuuksiin tulisi negatiivista vaikutusta?
    Last edited by Petteri75; 04-09-2006, 16:49.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Originally posted by Petteri75
    ...
    -Mitä vielä puuttuu listalta (mitä ne koiranluut ovat.. )?
    -Alusta on muuten timmi (ei kolinaa tai takapään vaeltamista, ohjaus tiukka), mitkä olisivat todennäköisimmin kuluneimmat osat, jos aluksi vaihdattaisi vain ne?
    -Teoriassa, jos vaihtaisi alumiinisten tukivarsien tilalle teräksiset (jotka ovat ½ hintaan), paljonko ajo-ominaisuuksiin tulisi negatiivista vaikutusta?
    Koiranluut löytyvät kallistuksenvakaajien päästä. Luunmuotoinen, molemmissa päissä pallonivelet, toinen pää kiinnittyy mallista riippuen tukivarteen tai esim. iskareihin.

    Tukivarsien paino lisää jousittamatota massaa, joka taas yrittää kovemmin heiluttaa autoa epätasaisuuksissa. Tosin, teräksisyys ei välttämättä tarkoita suurempaa painoa. Olisikohan ollut Jaguar, joka vaihtoi alumiinisten tukivarsien tilalle Ruukin suurlujuusteräksestä valmistetut tukivarret, jotka tulivat kevyemmiksi kuin alumiiniset (ainevahvuudet pienemmät).

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11680
      • Kouvola

      #3
      No ehkä olisi järkevin, kun ensin kävisi siellä auton alla toteamassa, mitkä osat vaatii uusimista...
      Tulee vain ylimääräisiä kuluja kun vaihtelee täysin käyttökelpoisia kamoja uusiin

      Comment

      • Make540M60
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 94
        • Kouvola

        #4
        No jos tuo tärinä on ainut oire, eikä kuulu kolinoita epätasaisellakaan jarruttaessa ja ohjaus on ok, niin enpä itse vaihtaisi muuta kuin nuo alatukivarret heloineen. Alumiinisiin ei oman kokemuksen mukaan heloja erillisenä saakkaan, ainakaan merkkiliikkeistä.

        Tosin jos reaktiotangot ovat iältään samaa luokkaa kuin nuo kuluneet alatukivarret, niin eiköhän nekin sitten samalla kannattane vaihtaa...

        Ja kolinatangot ei ole kalliit vaihtaa samalla.

        Em. tavaroilla uusin oman rytökasan alustaa ja kyllä kannatti
        *E34 540 -94 ia.*
        *E34 525 -91*
        *E60 530d -03*
        *F10 525d -10*

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2540
          • Kirkkonummi

          #5
          Originally posted by Esko
          No ehkä olisi järkevin, kun ensin kävisi siellä auton alla toteamassa, mitkä osat vaatii uusimista...
          Tulee vain ylimääräisiä kuluja kun vaihtelee täysin käyttökelpoisia kamoja uusiin
          Totta, mutta auto kävi jo kesällä päivähoidossa, missä kaikkien kuluneiden puslien piti vaihtua. Tärinä väheni, mutta ei sittenkään poistunut. Vaihtuneita osia ovat:

          -Takanivelet (2kpl)? Kyseessä on tämä osa, Pitman Arm. Koiranluut ovat sitten noita takavakaajan niveliä?
          -Oikeanpuoleisen etualatukivarren taaempi hela. Mutta eikös näissä tukivarsissa ollut prässätyt helat, ts. koko tukivarsi pitää vaihtaa?
          -Oikeanpuoleisen etukallistuksenvakaajan pystytanko uusittu. Eri kuin reaktiotanko?

          Jos tukivarret pitäisi vaihtaa pareittain, niin köyhä ostoslista sisältäisi vain:
          Alatukivarsi vasen (teräs)
          Alatukivarsi oikea (teräs)
          Kumipusla edellisiin (2kpl)?

          Onko ylätukivarsi sitten tuo Rod, osa #7 Rod? Entäs tämän vaihto?

          EDIT: E34:en yleisimpien alustakorjausten joukossa ylimpänä on nimenomaan tuon alatukivarren vaihto. Alkuperäisosa maksaa BMW:llä paljon, ja siihen pitäisi vielä ostaa erikseen pusla. www.bmwe34.net -sivuilta viitattiin tälläiseen valmisteeseen joka miellytti kovasti, varsinkin hinnoiltaan.. Ilmeisesti tuo Lemforder rakentaa uusiinkin bemareihin akselistot?

          EDIT2: Meni mielenkiintoiseksi. Lemförderin alumiini-magnesium(?) aluvarret (#10497 & #10498), joissa ilmeisesti on puslat prässättyinä, maksaa 270€ yhteensä. Ei tarvitse pakata matkalaukkuun Saksassa, vaan hakea lähimmästä varaosaliikkeestä (Koivunen) - toimitusaika vain on 2-3vk, mutta minkäs teet. Reaktiotangot teki ilmeisesti Moog, mutta sen tuoteluetteloa ei vielä ole onnistunut löytämään.
          Last edited by Petteri75; 05-09-2006, 14:23.
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • Petteri75
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2540
            • Kirkkonummi

            #6
            Mikä on oikea pusla reaktiotankoon?

            Tuohon reaktiotankoon suositellaan monessa paikassa puslaksi E32:en vastaavaa, 750i:hin sopivaa #31121136607 / 10532. M5:en puslaksi mainitaan omaa #31122226528 / 13281.

            Nuo puslat ovat esim. Lemförderin luettelossa eri numerolla. Onko niillä jotain muutakin eroa kuin kovuus, ts. kannattaako tilata M5 vai 750i -puslat? Hintaeroa on KL-osissa 35€/kpl vs 58€/kpl, kalliimpi tietenkin M5-pusla..
            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎