Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 outoja osia + sisälämpöanturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1853
    • Lappeenranta, Finland

    E34 outoja osia + sisälämpöanturi

    Nonii, inspiraatio iski ja ryhdyin tutkimaan lämmityslaitteen vajaatoimintaa. Tarkoitus on vaiheessa 1 tarkistaa jalkatilojen sisälämpöantureiden kunto. Kojelaudassa oleva on aiemmin jo mitattu ja tuntui olevan kohdallaan. Touhun aikana pullahti esiin seuraavat asiat:

    1) Kuskin puolelta riuhdoin pahvit irti ja alta paljastui kohtalainen johtohärdelli, mutta ei anturin suuntaan viittaavaa esinettä. Kuvassa 1 on tilanne. Missäpäin kuskin puolen anturi sijaitsee ? Irtonaisia liittimiäkään ei ole kuin gongin johdot. Entäpä mikä musta laatikko on kuvan vasemmassa yläkulmassa (kulmaa vähän näkyy, kolme liitintä, kaksi näkyy kuvassa) ?

    2) Apukuskin puolelta taasen paljastui toisessa kuvassa oleva ihme säädin. Siihen tulee sähköpistoke sekä muovisukan sisällä oleva metallilanka, joka mitä todennäköisimmin menee kuskin puolelle ja kuvassa 1 keltaisella nuolella merkattuun kohtaan. Mikähän tämä on ?

    3) Konekammarin puolella taasen rintapellissä olevan johtokotelon sisältä löytyi irtonainen liitin. Johto tulee samasta läpiviennistä kuin ilmastoinnin putket, menee kotelon sisään, ei tule toisesta päästä ulos vaan koukkaa takaisin ja liitin jää kotelon sisään. Olisko havaintoja tästä, mikä mahtaa olla ? Joku ystävällinen sielu käy äkkiä omastaan katsomassa onko samanlainen. Konepellin tiivistettä kun hiukan irrottaa niin se kotelo aukeaa yläreunasta.

    Ulkolämpöanturiin ei liene muuta reittiä kuin konehuoneen kautta rintapellistä luukkua auki jne. On vaan niin pirun hankala se keskimmäinen kiinnitysruuvi koneen takana...
    Last edited by 525iiäxä; 13-08-2007, 11:36.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • Madfexx
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3646
    • Lempäälä

    #2
    Eikös ainakin sen kuskin puolen anturin pitäisi löytyä siitä jalkojen yläpuolella olevasta verhoilumuovista? Hanttarin puolella puolestaan muistaakseni sieltä hansikaslokeron takaa...
    Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
    Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

    Comment

    • Luntti
      2Wheel Driver
      • Jul 2003
      • 5021
      • Yka

      #3
      Keskimmäisessä kuvassa on ainakin joku oma kötöstys.
      Tuo on jonku jääkaapin tai vastaavan termostaatti.

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1853
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Originally posted by Madfexx
        Eikös ainakin sen kuskin puolen anturin pitäisi löytyä siitä jalkojen yläpuolella olevasta verhoilumuovista? Hanttarin puolella puolestaan muistaakseni sieltä hansikaslokeron takaa...
        Verhoilupahvissa oli kiinni vain gongi, sekä joku ilmakanavarööri. Eikä mistään löytynyt mitään irrallisia alipaineletkuja, sellainenhan siihen anturiin kaiketi pitäis tulla.

        En tiedä onko kenen oma viritys se toisen kuvan säädin, ihan hyvin siihen kuitenkin pistoke istuu. Johto ei näytä viritykseltä. Täytyykin käydä kurkkaamassa, löytyykö numeroa kyljestä.

        Ulkoanturin sain vihonviimein esille (ja vielä takaisin paikalleenkin) sekä mitattua. Siinä arvot kyllä likimain taulukkojen mukaisia.

        Mutta, tuo anturijuttu kummastuttaa...

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1853
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Lisävarmistusta asiaan, ei sieltä löydy anturia ei, eikä mitään irrallista johtoa, letkua tms, ei kartturinkaan jaloista. Yksinkertaisesti, ei löydy...

          Tuo omituinen säädinkin näyttää kyllä tehtaan tekeleeltä, johdot ovat ihan virallisen näköisiä.

          Kurkkasin myös konsolin sisään, niin lämppärin oikeassa päässä ainakin on anturi (siltä se ainakin näytti), kuskin puolelle en jaksanut ryömiä.

          Ei enää ymmärrä, ...kele.

          Tuntuu, että ollaan taas lähtöruudussa ja alkaa viritä jälleen suunnitelma ihka omatekoisesta säätösysteemistä...

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1853
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            Niin, olikos kellään tietoa, että onko anturitonta versiota olemassa vai onko tuosta ne siististi raksittu veke ilman että jää mitään jälkiä ? Ja mikähän voisi olla sellaisen motiivi...? Löytyiskö kuvia antureista ja niiden sijainneista ?

            Mitä reittiä alipaneletku/letkut antureihin tulevat ? Imupuolella yksi lähtö ja haaroja jossain kojelaudan uumenissa, vai jokaiselle oma lähtö ?

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • jappi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 206

              #7
              Tuossa ekassa kuvassa taitaa näkyä ilmastoinnin anturi, joka estää höyrystimen jäätymisen. Olisko joku noin kymmenen senttiä pitkä tappi, joka pitäis tulla ihan vetämällä pois.

              Sulla on varmaankin automaatti-ilmastointi, jonka (käsittääkseni) ainoa sisälämpöanturi on siinä ohjauspaneelissa apukuskin lämpötilasäätimen ja puhallinnopeuden säätimen välisen ritilän takana.

              Comment

              • 525iiäxä
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1853
                • Lappeenranta, Finland

                #8
                Manuaali-ilmastointi tuossa on, tai pitäisi olla, kompura on hyllyssä. Ellei sitten joku ole vaihtanut säädinpanelia. Ihmettelen edelleenkin noita piilottelevia antureita...

                Kohta en enää ihmettele vaan otetaan kolvi käteen ja värkätään omat säätösysteemit. Huonommaksi ei voi mennä...

                Volvo V70 2.4T -02
                E30 323i -84 (taas)

                Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                Comment

                • jappi
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 206

                  #9
                  Tuosta mitään apuja olisi?
                  Attached Files

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1853
                    • Lappeenranta, Finland

                    #10
                    Joo ja ei. Itselläni on likimain tuollainen, paitsi että tuohon anturiin tulee alipaine eikä mikään tuuletin.

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • Velho
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2003
                      • 267
                      • Tampere

                      #11
                      Kannattaa tarkistaa puhalluskotelossa olevat anturit jollet ole vielä tarkistanut löytyy helposti kun purkaa keski konsolin pois
                      Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                      Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                      Comment

                      • 525iiäxä
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2005
                        • 1853
                        • Lappeenranta, Finland

                        #12
                        Tänään iski inspiraatio purkaa konsoli veks. Helpompi homma kuin olin kuvitellut, tunnissa suurinpiirtein oli kamat irrallaan. Onnistui jopa hanskalokeroa irroittamatta, ne remmit vaan irti niin lokero roikkui sen verran alhaalla että tuli lisätilaa. Vaihdekepin nuppi myös neuvotaan jossain irrottamaan, eipä tarvinnut.

                        Mutta asiaan. Lämppärikotelon päistä riipaisin anturit irti ja niidenkin vastusarvot ovat keskenään samanlaiset ja taulukon mukaisia. Että se siitä, kaikki (löytyneet) anturit ovat mitattu ja kunnossa tuntuvat olevan. Sitten vikapaikaksi jäänee enää itse älyboksi, jos johdot vaan ovat kunnossa.

                        Alipaineletkua ei siellä näyttänyt kulkevan kuin yksi, joten jalkatilojen antureita ei sitten kai ole ollenkaan, outoa sinänsä. Letkuja pitää vielä syynäillä päivännäöllä lisää.

                        Nyt kun paikat on auki, niin fiksataan samalla nestevuoto kennoista tai o-renksuista ja keskitytään sitten taas lämppärin toimintaan.

                        Volvo V70 2.4T -02
                        E30 323i -84 (taas)

                        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                        Comment

                        • 525iiäxä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1853
                          • Lappeenranta, Finland

                          #13
                          Lämppärihelvetti jatkuu...

                          Vähitellen menee hermot tuon kanssa. ETM:stä löytyi pinnikaavio lämppärin ohjaimen töpseliin. Omassani lämppärikotelon antureista tulee tieto oikeisiin karvoihin. Jalkatilojen antureita ei ole ollenkaan, vasemman jalkatilan anturin karvaan tulee kojelaudassa keskellä olevasta anturista tieto. Oikean puolen anturin karvaan tulee ulkoilma-anturin tieto. Mitä v...ua !! Pinnikaaviossa toisaalta ei ole ollenkaan mainittu sitä kojelaudassa olevaa anturia. Mikä hitto nyt on ristissä ? Jäljistä päätellen tuohon on saatettu vaihtaa lämppäri joskus, työn jälkiä on näkyvissä. Mm. keskimmäisessä kuvassa olevan ihme säätimen takana pilkoittaa hiukan superlonia, jota on sullottu iso möykky lämppärin ja tulipellin väliin Sieltä löytyi myös iso johtonippu, jossa päässä kimppu releitä.

                          Raitisilmasuodatinta ei ollut ollenkaan. Uusi on nyt paikallaan. Lämppärin kenno on esillä ja alareunasta märkä etenkin apukuskin puolelta. O-rengasosasto näyttää ihan tiiviiltä. Pystyykö niitä jollain sikaflexillä tms. korjaamaan jos ja kun on pientä tihkuvuotoa ? Vai kannattaako suoraan ostaa uusi ? Mitä muuten maksaa BEHRin kenno, numero on 64118351171 ? ETK:n hinnasto kertoo jotain 111$. Varmaan nyt ainakin sen se maksaa euroissakin.

                          BTW, tuo keskimmäisen kuvan hökötys ja eka kuvassa melkein näkyvä anturi on "TEMPERATURE SENSOR EVAPORATOR". Säätimestä ei kylläkään ETK kerro mitään.

                          Volvo V70 2.4T -02
                          E30 323i -84 (taas)

                          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                          Comment

                          • jakusa
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 515
                            • Lempäälä

                            #14
                            Osaava jäähdytinkorjaamo voi koepaineistaa sen kennon, näkee vuotaako.
                            Kyllähän niitä korjatakin voi.
                            -after all is said and done more is said than done-


                            Comment

                            • 525iiäxä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1853
                              • Lappeenranta, Finland

                              #15
                              Kenno on nyt kotikonstein paineistettu (=jääkaapin kompuralla). Ihan kelpo paineen sinne kyllä saa, peukun alta tuhahtaa reilusti kun ottaa reiän päältä pois. Ei vaan ilmakuplia näy missään. Mielestäni pitäis kuplia pienelläkin paineella jos vuotaa.

                              Vedän kuitenkin sikalla saumat ja heitän rojut takaisin paikalleen. Katotaan mitä käy. Ja luonnolllisesti o-renkaat vaihdetaan samalla.

                              Volvo V70 2.4T -02
                              E30 323i -84 (taas)

                              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎