Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 etulampuista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jorke
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 206
    • Kouvola

    e34 etulampuista

    Mikä merkitys on noilla Bemun lyhyillä valoilla, siis kun ne on tuollaiset "projektio"-lamput vai miksi niitä oikeasti sanotaan? Onko ne paljon paremmat kuin tavalliset H4-umpiot?

    Omasta mielestä ne on vaan kalliit ja rumat. Ajattelin vaihtaa ainakin ulommat umpiot tavallisiin H4-umpioihin joissa parkit. Ja toisaalta voisin vaihtaa myös sisemmät, kiinnostais saada palamaan molemmat lyhyet yhtä aikaa, eli neljä valoa. Omasta mielestäni hienommat. Sillon nuorena oli rakennetuissa autoissani niin . Vaikuttaako auton valomääräykset vielä nykyään noihin? Aikoinaan laskettiin jotain valojen lukuja (siis joku arvo) yhteen ja ei saanut ylittää tiettyä. Katsastuksessa aina otin toiset lyhyet pois toiminnasta. Miten nykyään?

    Kävin porukoilla kaivelemassa tänään kymmenen vuoden takaisia romujani ja etsin sieltä H4 umipon ja Toyotan umpion kiinnikkeen. Kimppatallilla sattui olemaan yks e34 risa pohja ja pikku modifiolla H4 umpion sais käymään Bemun pohjaan.

    Myös H4 umpiossa on perkki alhaalla sitä silmällä pitäen et laittaa suorat valoluomet jotka peittää yläparkin...
    BMW e61 545 -05 Touring

    Ex. BMW e39 540 -97 Touring
    Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
    Ex. BMW e34 520 -88
  • Sturmovik
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 360
    • häme

    #2
    Varmasti uusi esim. Hellan H4-umpio on PALJON tehokkaampi kuin noi vanhat "projektorit". Omaan autoon tuli tollanen projekti tehtyä viime talvena eli 4xH4 umpiota.

    Valoteho parani kyllä huimasti!!! Ostin paikallisesta varaosaliikkeestä 4 Hellan yleismallista H4 umpiota ja niistä rakentelin. Kaveri kytki ne mulle niin, että kaikissa palaa puolikkaat yhtäaikaa tai vaihtoehtosesti vaan reunimmaiset palaa, pitkillä palaa kaikki.

    Olikohan niin, että -80 uudemmissa autoissa ei saa enää lain mukaan ajovaloja kahdentaa. Searchilla löytyy lisää juttua noista 4xH4 valoista.

    Comment

    • O.K.
      Moderator
      • Nov 2003
      • 4854
      • Espoo

      #3
      Originally posted by Sturmovik
      Searchilla löytyy lisää juttua noista 4xH4 valoista.
      Esim täällä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=19491, jossa on yksi mahdollinen kytkentäkaava http://www.blauweiss.fi/images/valot.doc ja jopa yksi kuvallinen ohje http://pp.kpnet.fi/d36/BMW/valot.doc

      Ja lyhyitä ei saa kahdentaa.
      Last edited by O.K.; 08-09-2006, 08:56.
      Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
      Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
      E34 525i

      Comment

      • Sturmovik
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 360
        • häme

        #4
        Lainaanpa tätä topikkia tässä samalla eli:

        E34:een vaihdettu orkkis etuvalojen tilalle vastaavat tarvike valot, check control herjaa koko ajan "low beam" ja kuitenkin kaikki valot pelaa niinku pitää.

        Osaako joku sanoa syytä tähän?? Ei pysty ymmärtään....??

        Comment

        • Scitso
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 2816
          • Kuusankoski

          #5
          onks polttimot samat vai onko muutettu H4 polttimoiks, H4 polttimoiden resistanssi on eri kuin alkuperäisten ja sen avulla CCM tunnistaa toimiiko valot.
          E34 525i Touring -96 "Iris"
          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
          E61 530d Touring -04

          ex. E39 520ia Touring -98
          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
          ex. E28 520i -82

          Comment

          • Sturmovik
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 360
            • häme

            #6
            Siis ihan H1 polttimot on tällä hetkellä. Ei kai sekään mitään voi vaikuttaa että alkuperäsiä johtoja on vähän jatkettu abikoilla? tuskinpa....

            Comment

            • ViisKolmeVitonen
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 390
              • Kauhajoki

              #7
              Syksy ja pimeät säät kun taas painavat päälle ajattelin väliaikaisesti ratkaista heikon lähivalotehon laittamalla 55w polttimoiden tilalle 100w polttimot. Kysymys kuulukin, että eihän tuosta seuraa mitään sivuvaikutuksia esim. umpion mustenemista tai muoviosien sulamista?

              Haaveissa on kyllä laittaa xenonit jossain välissä...
              Passat tdi -04

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                #8
                Originally posted by ViisKolmeVitonen
                Syksy ja pimeät säät kun taas painavat päälle ajattelin väliaikaisesti ratkaista heikon lähivalotehon laittamalla 55w polttimoiden tilalle 100w polttimot. Kysymys kuulukin, että eihän tuosta seuraa mitään sivuvaikutuksia esim. umpion mustenemista tai muoviosien sulamista?

                Haaveissa on kyllä laittaa xenonit jossain välissä...
                Sivuvaikutukset ovat juuri kuvaamasi. Pöly palaa kiinni linssiin ja valoteho heikkenee entisestään. Myös heijastinpinta (jolla tosin ei ole valokuvioon suurta vaikutusta) saattaa vaurioitua. Enemmän apua saat kun putsaat alkuperäisen umpion pölystä ja muusta p*skasta. Vaikka sitä ei ehkä heti uskokaan, niin kunnossa ollessaan (eli lampuille tulee oikea jännite ja umpiot ovat puhtaat ja hyvät) niin E34 vakiovalot ovat jopa keskivertovaloja paremmat. Myöskään polttimoissa ei kannata pihistellä vaan panostaa esim. Philips Blue Vision-polttimoihin, jotka antavat hieman kirkkaampaa valoa kuin vakiopolttimot (eivätkä kuitenkaan näytä miltään halpis-tuning-zenoneilta).

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎