Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 automaatti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • samppa316
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 189
    • Turku

    e34 automaatti

    Ja jatketaan tätä automaatti laattikojen ongelmien keräämistä. Eli auto on e34 tds, jossa on gm:n automaatti loova. Eli ostettaessa laatikosta vuosi vähän öljyä muuten kyllä toimi suht hyvin muuten, mutta lähdettäessä jytkytti samalailla kuin olis kartaanin ristikot väljät. No tukimisen jälkeen todettiin että vuotaa laatikon öljypohjan välistä ja "aivoyksikön" tiivisteen välistä. Nyt vaihdoin molemmat ja aivolaatikosta löytyi semmonen 6cm sisähalkaisilla oleva muovirengas, jossa oli kolme väkästä. laatikosta on ilmeisesti palanu kytkin pinnat, ku öljyt oli ihan mustat ja muutenkaan ei oikeen pelaa.

    Jos nyt joku vois kertoa passaakko tohon muutki automaattilaatikot ilman suurempia muutoksia ja mistä tuo muovirengas on ku se ei tuolta "aivoyksiköstä" ainakaan ole.
    F11 & F31
  • jappi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 206

    #2
    Onkos tuollaisessa ollut myös GM:n laatikkoa?

    Comment

    • 525TDS Touring
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 483
      • Sahalahti

      #3
      Originally posted by samppa316 View Post
      Ja jatketaan tätä automaatti laattikojen ongelmien keräämistä. Eli auto on e34 tds, jossa on gm:n automaatti loova. Eli ostettaessa laatikosta vuosi vähän öljyä muuten kyllä toimi suht hyvin muuten, mutta lähdettäessä jytkytti samalailla kuin olis kartaanin ristikot väljät. No tukimisen jälkeen todettiin että vuotaa laatikon öljypohjan välistä ja "aivoyksikön" tiivisteen välistä. Nyt vaihdoin molemmat ja aivolaatikosta löytyi semmonen 6cm sisähalkaisilla oleva muovirengas, jossa oli kolme väkästä. laatikosta on ilmeisesti palanu kytkin pinnat, ku öljyt oli ihan mustat ja muutenkaan ei oikeen pelaa.

      Jos nyt joku vois kertoa passaakko tohon muutki automaattilaatikot ilman suurempia muutoksia ja mistä tuo muovirengas on ku se ei tuolta "aivoyksiköstä" ainakaan ole.
      No ihan ensiksi, GM: n laatikkoo tehtaan jäljiltä sun autossa ei voi olla. Kuva siitä irto-osasta olis hyvä nähdä, muuten on aika vaikee arvailla mitään. Öljyt tummuu kyllä normaalistikin. Jos kitkat on palanu, siis luistamalla kuluneet, on öljyn hajukin todella pistävä. Laatikon kyljessä on tyyppikilpi, minkä perusteella uutta laatikkoo kannattaa alkaa metsästämään. Mutta ihan ensiksi pitää varmistaa, että öljyä on riittävästi, ja oikean laatuista.. Jos ekaa kertaa lisää / vaihtaa laatikkoöljyjä ilman oikeanlaisia ohjeita, menee homma takuulla pieleen.
      Ex-525TDSa Touring -98
      Ex-MB E220T CDi -02
      E61 520D -09
      F11 518d -16

      Comment

      • samppa316
        Bimmer Rookie
        • Jul 2004
        • 189
        • Turku

        #4
        Kyllä siinä laatikon kyljessä olevassa lätkässä luki et GM. Ja tiivisteet tilattiin valmistenumeron perusteella, et eiköhän se alkuperänen ole. Se irto-osa jäi pajalle niin ei voi laittaa kuvaa.öljyt on vaihedettu ja kyllä se melko pistävälle haisi. Onko se kuin iso operaatio vaihtaa tuo laatikko?
        F11 & F31

        Comment

        • 525TDS Touring
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 483
          • Sahalahti

          #5
          Originally posted by samppa316 View Post
          Kyllä siinä laatikon kyljessä olevassa lätkässä luki et GM. Ja tiivisteet tilattiin valmistenumeron perusteella, et eiköhän se alkuperänen ole. Se irto-osa jäi pajalle niin ei voi laittaa kuvaa.öljyt on vaihedettu ja kyllä se melko pistävälle haisi. Onko se kuin iso operaatio vaihtaa tuo laatikko?
          No perskele! Kai se on sitte uskottava. Onhan se laatikon vaihto iso operaatio ja kannattaa varmistaa ensin, ettei vanhaa kannata korjata, nimittäin huonolla tuurilla saa vastaavan laatikon tilalle. Taitaa vaihtotyön hinta osua 500-1000€ väliin. Kannattaa kysellä useasta paikasta, jos ei itse tee. Onnistuu parhaiten montun päällä jossa on kiskoilla liikuteltava tunkki. Vinkkejä kannattaa kysellä Siekkisen Jarkolta, kirjoittelee forumilla nikillä Jarkko S.
          Ex-525TDSa Touring -98
          Ex-MB E220T CDi -02
          E61 520D -09
          F11 518d -16

          Comment

          • shiftler
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 88
            • Tornio

            #6
            Kyllä se GM voi olla. Jostaki kuulin että e34 on eka auto mihin on pantu gm 5 vaihteinen automaatti. Jos en ihan väärin muista corveteissa ja cadillaceissä on samoja vaihteistoja.
            735 iA USA e32 Twin Turbo
            328 iA

            Comment

            • samppa316
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 189
              • Turku

              #7
              Saako tuon zf 4hp-24 laatikon passaan tuohon kohtuudella? Olisko jollain kokemuksia aiheesta?
              F11 & F31

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                E34:ssa on noita GM:n laatikkoja jonkin verran käytetty, olikohan 4L80E vaiko peräti 5 pykäläinen? Toisaaltahan tuo on periaatteessa kestävämpi kuin 4hp22; riippuen tietenkin siitä mitkä osat ja millä kokoonpanolla molemmissa on sisällä.
                Korjaussarja sisältäen kitkalevyt ja pannat kustantaa jotain 150€ mutta tietenkään ilman automaatteihin perehtymistä tuota ei kannattane alkaa itse vaihtelemaan. Tai no, jos on viikko aikaa, hyvät puhtaat tilat ja hommaa kaikki korjausmanuaalit niin kyllä se siitä... ei nuo loppujen lopuksi niin ihmellisiä ole nuokaan. Eipä noista tavallisesti mene muuta kuin kitkat joistakin pakoista jos paljon ajetaan tai käytetään laatikko liian kuumana. Toki osaava korjaaja voi tehdä tuosta varsin helposti alkuperäistä vahvemman laatikon lisäämällä muutaman kitkalevyn ja vaihtamalla venttiilikoneiston jousia jotta öljynpainetta saadaan lisää ym.
                En usko että saat mitään lisäarvoa toimintaan vaihtamalla 4hp22:n tuohon. GM:n tekemiin myös löytyy osia vähintäänkin yhtä hyvin kuin zf:n laatikoihin, pitää vain kysellä jenkkiosafirmoista.
                Järkevin vaihtoehto lienee kuitenkin korjauttaa tuo laatikko jossain osaavassa pajassa. Käy kyselemässä overdrive.fi foorumilla mitä pajoja suositellaan Oulun seudulta.
                Toisaalta kyllä tuohon varmaan se zf käy myös mutta vaihdattanee ehkä vetolevyn, kardaanin ja sähköjen kanssa joutunee askartelemaan.
                Last edited by WSE1; 24-09-2006, 19:30.

                Comment

                • samppa316
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 189
                  • Turku

                  #9
                  Eikö kellään oo kokemusta tosta, ku olis tossa yks tommonen zf tarjolla.
                  F11 & F31

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎