Isompaa cooleria e34 tds:ään

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jleino
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 203

    Isompaa cooleria e34 tds:ään

    Niin mistähän tommosen hommais? Minkä hintasta semmoset hyvät maksaa? Mistä porukka hommannu niitä mutkia ym. kun vähän paikka etemmäs vaihtuu niin uutta putkee kans pitäis lööttyyy:think

    Minkä verran vaikuttaa noin perstuntumalta lastutettuun mut muuten vakio vehkeeseen?

    Tai jos paremman putken tekee
    Voimaa...
  • Raine
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2603
    • N/A

    #2
    .........
    Last edited by Raine; 19-06-2013, 14:27.
    ///Motorporot

    Comment

    • jleino
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 203

      #3
      Onko näin? EIpä tuota viittis alkaa tahallaan hajottaa

      Joku asiasta tietävä vastatkoon siis, että onko siitä hyötyä/haittaa jos nyt vaikka sen paremman putken vääntäsi jollai läpivirtaus vaimentimella ja sen coolerin vaihtais isompaan
      Voimaa...

      Comment

      • m50 turbo
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 454

        #4
        Originally posted by Raine View Post
        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=78515

        Muistaakseni jos vaihtaa pelkän coolerin ja auto on muuten vakiorojuilla (turbo, pakoputki), niin pakopaineet nousee ja kohta on remonttia tiedossa.
        vaadin perusteluita...
        http://www.teammadmax.com

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3450
          • Janakkala

          #5
          Originally posted by m50 turbo View Post
          vaadin perusteluita...
          Niin minäkin !
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • jleino
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 203

            #6
            No tietävät, perustelkaa
            Voimaa...

            Comment

            • DiisseliKiisseli
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 550
              • Uusimaa

              #7
              Kun sylinteriin tuodaan suuri määrä ilmaa, täytyy sen suuren määrä ilmaa päästä myös lähtemään. Jos tuloputki on suurempi kuin lähtö, kasvaa lähtöputkessa paine. Kun paine kasvaa, lämpö nousee. Kun lämpö nousee, menee paikat rikki.

              Menikö oikein

              Comment

              • Spetke
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 3450
                • Janakkala

                #8
                Originally posted by DiisseliKiisseli View Post
                Kun sylinteriin tuodaan suuri määrä ilmaa, täytyy sen suuren määrä ilmaa päästä myös lähtemään. Jos tuloputki on suurempi kuin lähtö, kasvaa lähtöputkessa paine. Kun paine kasvaa, lämpö nousee. Kun lämpö nousee, menee paikat rikki.

                Menikö oikein
                Teoriassa ehkä joo, mutta eihän moottori mikää ilmaa kierrättävä pumppu ole.
                Vaan kyllä sen ahdetun ilman on tarkoitus muuttua mäntää liikuttavaksi energiaksi eikä suinkaan pyöriä koneessa ympyrää
                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  #9
                  .
                  Käytetyn coolerin koko, tai se hyöty siitä koon muuttamisesta riippuu käytetystä ahtopaineesta.
                  Mitä kovempi ahtopaine, sen korkeammalle se lämpö nousee.
                  Ei se isompi välijäähy mitään haittaakkaa, mutta voi olla, ettei siitä ole vakioahdoilla mitään merkitystäkään.
                  Hiukan uudemmissa autoissa järjestelmä ottaa sen ilman lämpiämisen huomioon vähentämällä tehoa.


                  Kun pakoputki lastutetussa moottorissa vaihdetaan paremmin virtaavaan, niin pakopaineet nousee, se on mitattua tietoa.
                  Vakiosta en ole mittaillut.
                  Vakioon ei kyllä ensimmäiseksi kannatakkaan pakoputkivirityksiä laitella, aloittaa vaan lastulla.
                  Ilmanputsarin ja pakoputkivirityksien vaikutus on lähinnä virpomisen luokkaa.

                  Kannattaa huomioida, ettei nykyaikaisessa vakiossa ahdetussa diiselissä ole ahdinta, tai pakoputkea suinkaan valittu parhaan virtaavuuden takia.
                  Vaan ne on mitoitettu siten, että kaikissa ajotilanteissa pakopaine olisi ahtopainetta suurempi, jotta pakokaasujen kierrätys toimisi suunnitellulla tavalla, mutta ettei se (pakopaine) vielä kuitenkaan nousisi niin suureksi, että sillä olisi merkittävää vaikutusta tehoihin/kestävyyteen.

                  Lastuttaminen nostaa pakopainetta ja pakokaasujen lämpöjä.
                  Vakimoottorin järjestelmässä ahtaimmat paikat (huonoiten virtaavat) ovat ahtimen pakopesä ja pakoputki.
                  Pakoputken avartaminen parantaa kaasujen virtaamista moottorin läpi.
                  Siis moottorin läpi virtaa enemmän ilmaa, kuin ennen, vaikkei ahtopaine nousekkaan.
                  Tämä, lisääntynyt ilmamäärä aiheuttaa nyt lisääntynyttä painetta pakosarjassa (pakopaine), ahtimen pakopesän ollessa nyt koko järjestelmän ahtain kohta.

                  Siis.
                  Vakiomoottorissa ei pakoputken avartamisella saavuteta mitään etua, ellei se ole tukossa.
                  Lastutetussa moottorissa, johon ei ole tehty ahtimen päivitystä suuremmaksi, niin pakoputken avartaminen voi auheuttaa sinne pakosarjaan + vakioahtimelle kestämättömän tilanteen.
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  Working...
                  X