Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34, Miten oikeasti lisätehoa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kemizti
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 102
    • Tanpere

    #31
    Nonniin..

    kaiken tämän sekasotkun (toisiaan vastaan sotivat kommentit) luettuani olen päätynyt olemaan tekemättä vielä mitään radikaalimpaa.. jos vaikka keräilis budjettia ja kävis säädätyttämässä koneen ihan oikeesti jarrulla kun eräs tuttava sellaista liiketoimintaa tuossa käynnistelee.. voihan olla että sijoitan yhden lyhyen illan mittaset kaljarahat siihen "valmislastuun" ja ihmettelen sitten jos ei kule mihinkää, toisaalta voinhan myös yllättyä positiivisesti ..

    auton nykyyisistä spekseistä sen verran, että siinä on nahkasisusta, ilmastointi, AC Schnitzer vanteet, alusta, korisarja ja joku putkisto, mikä erään puolueettoman asiantuntijan mielestä muistutti kovasti äMmäläisen putkea (ainakaan äänet ei ollu lähelläkään samaa kun täysin vakio 535i:ssä, paljon on kumeampi murina).. kulkupuolikin tuntuu olevan ihan kohdillaan, perä ei valita, eikä vaihteisto tunnu löysältä ja muutenkin tuntuis olevan kaikki palikat paikallaan.. autossa on uudet tulpat, suodattimet, öljyt yms. "ensihuolto" kohteet.. jopa polttimot on vaihdettu, että näkee eteenpäin..

    kiitoksia vastauksista, eihän niistä mitää selvää ottanu..
    Last edited by Kemizti; 12-10-2006, 22:04.
    E34 535i "M5 Wannabe" Projekti!
    Octavia 2,0TDI Combi -06

    Comment

    • Guest's Avatar

      #32
      Pari vastausta tai vastaväitettä oikeammin. Kokemusta ja dynokäppyröitä mulla ei aiheesta ole, mutta:

      DeBilas ja Schrick myy jotain 280 mainosasteista nokkaa, vakio on 268 mainosastetta. Siin on .050:lla niin pieni ero että tuskin huomaa päästömittauksessa. Jos auto on muuten kunnossa niin ei tuota ongelmaa. Tietty kun ei tiedä alkuperäisen nokan vs. viritysnokan eroja overlapissa.

      Peltisarjoilla tulis mun nähdäkseni lisää potkua just lähinnä tonne alarekisteriin missä mulla ei ainakaan tapahdu tuon taivaallista. Ne vakiovalusarjat kun on mallia 3-1 kymmenen sentin putkella, ja peltisarjat kokoluokkaa 3-1 metrin putkella. Pakoputkiston muutoksilla saa usein kyllä tehonlisäyksiä aikaan. Ja jos tekee pakoputken oikein, metelintaso ei edes nouse. Itselläni on muutamassa jopa laskenut vakioon nähden.

      Alakerran tasapainotus tekee varmasti hyvää. Tasaisempi käynti auttaa myös alittamaan päästörajat.

      Niistä tuning-suodattimista mä en usko et on hyötyä tai haittaa. Paitsi jos se kiinnitys ei mee hyvin, ja se imee pölyä jostain välistä.

      Comment

      • Rockwell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 1713
        • Helsinki

        #33
        Mulla kun meni keinuvipu poikki tosta omasta 535i:stä niin ajattelin että tehdään nyt samalla virityksetkin kun kerran kansi joudutaan nostamaan pois. Ja ehkä auto kiinnostaisi enemmän kuin vakio luumu 535i kun sitä tulevaisuudessa myisi. Hartgen koko putkisto peltisarjoineen oli jo entuudestaan.

        Kannen teki Kansiset ja nokaksi laitettiin miedon Dbilas Dynamicin 276 asteinen. Ainoa mitä joutui tekemään että menee päästöistä läpi oli tyhjäkäynnin nostaminen 900rpm. Todellakaan noin mieto nokka ei vaikuttanut alakierroksilla käyttäytymiseen perstuntumalla mitenkään. Päin vastoin tuntuu että kone olisi alakierroksillakin väkevämpi kuin vakio. Ehkä se on tuon kannen takia? Tuolla nokalla noin 3500rpm tulee kyllä selvä potku menoon. Vittuttaa kun ei ole lukkoperää

        Aluksi kone oli kasattu huonolla/toiseen koneeseen kuuluvalla imusarjan tiivisteellä jolloin 5 ja 6 sylinterissä oli pahat imuvuodot ja silti penkissä toi luovuttu karvan yli 230hp. Nyt kun imuvuoto on korjattu niin varmasti on tehojakin tullut enemmän.
        BMW F31 330d M-Sport -13
        ex. BMW F21 116i -13
        ex. BMW 540i(g) Touring -01
        ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
        ex. BMW 316g -99
        ex. BMW M5 Touring -92
        ex. BMW 535i -91
        ex. BMW M5 -91
        ex. BMW 325i Touring -90

        Comment

        • KaW
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 91

          #34
          [Menee vähän ohi aiheen, mutta en viitsinyt uuttakaan keskustelua aloittaa]

          Omaan e34 (520) olis tarkoituksena laittaa teho putket (siis se alkuosa), niin kyselisinkin, että pitääkö samalla vaihtaa koko potkisto(jotain haittavaikutuksa?).

          Comment

          • Kemizti
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 102
            • Tanpere

            #35
            Tätäkin taas välillä nostaakseni, heitän ilmoille kysymyksen johon toivon saavani vastauksen..

            onko kenelläkään esittää dyno tuloksia ihan vaikka vakio 535i:n jarruttamisesta, kiinnostais nimittäin miten teho ja vääntökäyrät menee.. ei tarvi olla ees "oma", voi olla esim jonkun alan julkaisun tekemä testi tjsp.

            ja jos jollain sattuu oleen dynokuvia sellasesta johon on tehty jotain muutoksia, niin niitä voi vaikka privailla mulle jos ei kehtaa julkisesti kertoo mitä on tehty/näyttää tuloksia..

            -kiiitooos-
            E34 535i "M5 Wannabe" Projekti!
            Octavia 2,0TDI Combi -06

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #36
              Tähän liittyvä käppyrä on tuossa alla ja ainakin Antti O:lla on vakion 535:n käppyröitä, tai on ne mullakin, mutta en laita niitä tähän kun eivät ole minun...

              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • Kemizti
                Bimmer Rookie
                • Oct 2006
                • 102
                • Tanpere

                #37
                Tänne vähän jotain uutta välillä..

                nyt on hommattuna uusi nokka-akseli, mallia CatCams, asteita sopivasti..

                kansi irtoaa tässä lähipäivinä, se avarretaan, kiillotellaan ja madalletaan joitakin millin kymmenyksiä, samalla venttiilit tarkkuuskiillotetaan, tehdään seetikulmat kuntoon ja laitetaan vielä uudet ohjuritkin..

                pellisarjan hommaamistakin on mietitty, mutta kun sellaista ei helpolla mistään löydy, niin tehdään itse (ei tartte auttaa, tiedetään kyllä mitä tehdään ja miten..)

                putkisto avartuu muutenkin, katalaysaattoreiden tilalle näillä näkymin on tulossa suoraa putkee (rata-ajoa varten tietty vaan) ja jonkinlainen koristeveimenninkin varmaan perään vielä (joo ei paranna tehoja, mutt näyttää paremmalta kun 2 ruosteista pelliputkee..)

                ilman sisäänottoa on suunniteltu vähän paremmaksi isoilla putkilla ja eristämällä ilmanotto konetilassa mahdollisimman hyvin, varmaan joku vaparifiltterikin sinne laitetaan..

                viskoflektin poiskytkemistä ja korvaamista parilla pienemmällä sähköisellä on kans suunniteltu.. imaseehan se viskokin muutaman hevoisen..

                ja kun kaikki edellämainittu on tehty, olis tarkoitus säätää systeemi vielä toimivaksi ihan jarrun kanssa..


                näin tälläkertaa, sitten pari kysymystä:

                - onko jollain tietoo/suhteita mistä sais ko. koneeseen ilokaasusettiä sopivaan hintaan..??

                - ja jos jollain on tiedossa pellisarjaa, ostamistakin harkitaan..!!

                pistäkää privaa jos ette tähän perään viitsi vastailla kaasuista tai pellisarjoista..

                E34 535i "M5 Wannabe" Projekti!
                Octavia 2,0TDI Combi -06

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  #38
                  Originally posted by Kemizti View Post

                  - onko jollain tietoo/suhteita mistä sais ko. koneeseen ilokaasusettiä sopivaan hintaan..??




                  Tässä onkin juuri itsellä työn alla parasta aikaa yhden kaasulaitteiston asennus. Joten jos kemiallinen ahtaminen kiinnostaa ja joku on epäselvää, niin laita vaikka privaa Laitteistojahan nyt myy moni paikka, mutta hintahaarukka heittelee. Wet-sarja asiallisin hankinta, koska yhdistää bensan ja kaasun samaan foggeriin, joten ei tarvitse miettiä lisärikastusta juurikaan, kuten esim. Dry-sarjassa, joka vaatinee ohjelmoitavaa ruiskua tms. Port taas on jokaiselle sylinterille omasta foggerista koostuva sarja.
                  Last edited by Rockford; 28-02-2007, 18:23.
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1651
                    • Pk-seutu

                    #39
                    Originally posted by Kemizti View Post
                    viskoflektin poiskytkemistä ja korvaamista parilla pienemmällä sähköisellä on kans suunniteltu.. imaseehan se viskokin muutaman hevoisen..
                    Onneksi sähköflekti ei kuluta tehoa laisinkaan, kun sen käyttövoima tulee akusta..

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      #40
                      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                      Onneksi sähköflekti ei kuluta tehoa laisinkaan, kun sen käyttövoima tulee akusta..
                      eipä ne siellä pyöri normi ajossa, jos ei esim. liikennevaloissa seiso
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • SledgeHammer82
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1651
                        • Pk-seutu

                        #41
                        Originally posted by bemu2000 View Post
                        eipä ne siellä pyöri normi ajossa, jos ei esim. liikennevaloissa seiso
                        Ei viskokaan tehoa kuluta, jos jäähdytystä ei tarvita. Normaalitilanteessa viskon voi pysäyttää vaikka sormin, sitten vasta kuin jäähdytystehoa tarvitaan, viskokytkin alkaa ottamaan kiinni ja tehoa alkaa kulumaan. Ei kuitenkaan sen enempää kuin sähköflekti ottaa kampiakselilta hihnavälityksen, laturin ja akun kautta. Voisin jopa veikata, että viskokytkimessä on parempi hyötysuhde.

                        Comment

                        • alspe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 3402
                          • Tre

                          #42
                          Tottakai se visko kuluttaa tyhjänäkin, ei se edelleenkään ole ikiliikkuja. Kyllä visko kokonaisuudessa enemmän energiaa kuluttaa, mutta ei paljon. En lähtisi kikkailemaan.
                          G30 520d xDrive
                          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                          Comment

                          • Kemizti
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2006
                            • 102
                            • Tanpere

                            #43
                            SledgeHammer82 kirjoittaa:
                            Ei viskokaan tehoa kuluta, jos jäähdytystä ei tarvita. Normaalitilanteessa viskon voi pysäyttää vaikka sormin, sitten vasta kuin jäähdytystehoa tarvitaan, viskokytkin alkaa ottamaan kiinni ja tehoa alkaa kulumaan. Ei kuitenkaan sen enempää kuin sähköflekti ottaa kampiakselilta hihnavälityksen, laturin ja akun kautta. Voisin jopa veikata, että viskokytkimessä on parempi hyötysuhde.


                            ^juuri silloin kun ajetaan kovaa, kone laulaa ja käy kovilla kierroksilla, silloinhan nimenomaan sitä tehoa tarvitaan ja nimenomaan siihen, että auto kulkee, ei siihen että viskoflekti pyörii.. ja sähköähän se laturi kehittää jokatapauksessa kovassa ajossa reilusti, siinä ei pari sähköflektiä tunnu, sama hihnahan sitä laturia pyörittää jokatapauksessa..


                            Viskoflektin poistoa suositteli eräs bemareiden kanssa hyvin pitkään touhuillut kaveri, melkein luottaisin siihen tietoon, mutta jos jollain on esittää FAKTAA siitä, että sähköflekti vie enemmän tehoa (siis niitä hevosvoimia joita koneelta koitetaan tienpintaan välittää) niin kertokoot FAKTAT, arvailuita ei tarvita..
                            Last edited by Kemizti; 02-03-2007, 21:23.
                            E34 535i "M5 Wannabe" Projekti!
                            Octavia 2,0TDI Combi -06

                            Comment

                            • SledgeHammer82
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1651
                              • Pk-seutu

                              #44
                              Originally posted by Kemizti View Post
                              SledgeHammer82 kirjoittaa:
                              Ei viskokaan tehoa kuluta, jos jäähdytystä ei tarvita. Normaalitilanteessa viskon voi pysäyttää vaikka sormin, sitten vasta kuin jäähdytystehoa tarvitaan, viskokytkin alkaa ottamaan kiinni ja tehoa alkaa kulumaan. Ei kuitenkaan sen enempää kuin sähköflekti ottaa kampiakselilta hihnavälityksen, laturin ja akun kautta. Voisin jopa veikata, että viskokytkimessä on parempi hyötysuhde.


                              ^juuri silloin kun ajetaan kovaa, kone laulaa ja käy kovilla kierroksilla, silloinhan nimenomaan sitä tehoa tarvitaan ja nimenomaan siihen, että auto kulkee, ei siihen että viskoflekti pyörii.. ja sähköähän se laturi kehittää jokatapauksessa kovassa ajossa reilusti, siinä ei pari sähköflektiä tunnu, sama hihnahan sitä laturia pyörittää jokatapauksessa..


                              Viskoflektin poistoa suositteli eräs bemareiden kanssa hyvin pitkään touhuillut kaveri, melkein luottaisin siihen tietoon, mutta jos jollain on esittää FAKTAA siitä, että sähköflekti vie enemmän tehoa (siis niitä hevosvoimia joita koneelta koitetaan tienpintaan välittää) niin kertokoot FAKTAT, arvailuita ei tarvita..
                              Ei se sähkö hihnaa pyörittämällä synny, vaan sähköä syntyy kun magneettikentässä liikkuvaan käämitykseen syntyy sähkömotorista voimaa. Asia on sama kun ajat polkupyörää. Vaikka poljet pyörää samaa vauhtia, kuluu ylämäessä enemmän tehoa kuin tasamaalla, sillä vastakuorma on suurempi.

                              Myös laturin pyörittäminen on sitä "raskaampaa", mitä enemmän tehoa tarvitaan. Täydellä teholla ajettaessa jäähdyttimen tuuletus tarvitsee tietyn verran tehoa ja tämä teho otetaan kampiakselilta (toki akku toimii puskurina välissä) ja kun tehoa otetaan kampiakselilta häviää osa hihnavälityksen ja etenkin laturin hukkatehoksi. Lisäksi akku hukkaa tehoa. Eli sinun tulee syöttää akkuun enemmän tehoa kun otat sieltä pois, jottei akku tyhjene.

                              Tarkoista lukuarvoista ei ole faktoja heittää ja voi hyvin olla, että visko saattaa jopa joissain tilanteissa hieman enemmän hetkellisesti vaatia tehoa, mutta edelleen olen sitä mieltä, että ero ei ole merkittävä. Pointti on siis se, että lisätehon toivossa on turha alkaa toimivaa jäähdytysjärjestelmää rakentamaan uudelleen.

                              Comment

                              • schwarze
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 2017
                                • Kangasala

                                #45
                                Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                                Ei se sähkö hihnaa pyörittämällä synny, vaan sähköä syntyy kun magneettikentässä liikkuvaan käämitykseen syntyy sähkömotorista voimaa. Asia on sama kun ajat polkupyörää. Vaikka poljet pyörää samaa vauhtia, kuluu ylämäessä enemmän tehoa kuin tasamaalla, sillä vastakuorma on suurempi.

                                Myös laturin pyörittäminen on sitä "raskaampaa", mitä enemmän tehoa tarvitaan. Täydellä teholla ajettaessa jäähdyttimen tuuletus tarvitsee tietyn verran tehoa ja tämä teho otetaan kampiakselilta (toki akku toimii puskurina välissä) ja kun tehoa otetaan kampiakselilta häviää osa hihnavälityksen ja etenkin laturin hukkatehoksi. Lisäksi akku hukkaa tehoa. Eli sinun tulee syöttää akkuun enemmän tehoa kun otat sieltä pois, jottei akku tyhjene.

                                Tarkoista lukuarvoista ei ole faktoja heittää ja voi hyvin olla, että visko saattaa jopa joissain tilanteissa hieman enemmän hetkellisesti vaatia tehoa, mutta edelleen olen sitä mieltä, että ero ei ole merkittävä. Pointti on siis se, että lisätehon toivossa on turha alkaa toimivaa jäähdytysjärjestelmää rakentamaan uudelleen.
                                Ääni Sledgelle, se on juuri noin, viskon etuna on lisäksi portaaton lämpötilansäätö.
                                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎