Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34, Miten oikeasti lisätehoa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kemizti
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 102
    • Tanpere

    #46
    Jep.. sovitaan sitten niin.. mielipiteenne on rekisteröity..

    ja Sledge: sähköalan(kin) opinnot on kyllä käytynä, ei tarvi kertoo mistä sähköä syntyy..

    oli miten oli, visko on jo purettu irti ja jäähdytystä tullaan tehostamaan muutenkin, aika naurettava hökötyshän se bemarin vakio jäähdytinkennosto on siihennähden minkä kokoista rauta/alumiinikasaa jäähdyttävää nestettä sen pitäis viilentää.. kun kyseessä on kuitenkin jo lähes moottorin kokoinen moottori..
    E34 535i "M5 Wannabe" Projekti!
    Octavia 2,0TDI Combi -06

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17799
      • Jämsä

      #47
      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
      Ei se sähkö hihnaa pyörittämällä synny, vaan sähköä syntyy kun magneettikentässä liikkuvaan käämitykseen syntyy sähkömotorista voimaa. Asia on sama kun ajat polkupyörää. Vaikka poljet pyörää samaa vauhtia, kuluu ylämäessä enemmän tehoa kuin tasamaalla, sillä vastakuorma on suurempi.

      Myös laturin pyörittäminen on sitä "raskaampaa", mitä enemmän tehoa tarvitaan. Täydellä teholla ajettaessa jäähdyttimen tuuletus tarvitsee tietyn verran tehoa ja tämä teho otetaan kampiakselilta (toki akku toimii puskurina välissä) ja kun tehoa otetaan kampiakselilta häviää osa hihnavälityksen ja etenkin laturin hukkatehoksi. Lisäksi akku hukkaa tehoa. Eli sinun tulee syöttää akkuun enemmän tehoa kun otat sieltä pois, jottei akku tyhjene.

      Tarkoista lukuarvoista ei ole faktoja heittää ja voi hyvin olla, että visko saattaa jopa joissain tilanteissa hieman enemmän hetkellisesti vaatia tehoa, mutta edelleen olen sitä mieltä, että ero ei ole merkittävä. Pointti on siis se, että lisätehon toivossa on turha alkaa toimivaa jäähdytysjärjestelmää rakentamaan uudelleen.
      ajatellaan, että ajellaan kovaa reiluilla kierroksilla, vaikkapa 4000-6000rpm, niin lämmöt pysyy n.90 asteessa jo pelkästä ilmavirrasta, mutta visko pyörii jo aika lujaa ja kuluttaa energiaa. lähinnä sitä flektiä tarvii jossain liikennevaloissa seistessä tai vaikkapa kuminpoltossa...
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • Salakka
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 359
        • Lappeenranta, PARAS OLLA !

        #48
        Jos...

        Jos siihen voimaa haluat etkä mitään vitun 'mutu' legohevosia, niin

        TURBOTA se . . . Tulee persetuntumallekin vähän eri fiilis . . .

        Nekin rahat mitkä nyt 'halvalla' sitä 'virität' menee varmastikin ihan turhaan, tossa
        on kuitenkin uutena ollut 'riittävästi' hevosia... Nyt väljempänä, karstottuneena ehkä
        saat jotenkin edes ne vanhat takaisin...

        Lyhennettynä siis... Tee se kunnolla jos meinaat tehdä, muuten unohda!
        Last edited by Salakka; 03-03-2007, 00:43.
        SoftRoader

        EX:iä USEITA niin bemareita kuin naisiakin...

        Comment

        • Kemizti
          Bimmer Rookie
          • Oct 2006
          • 102
          • Tanpere

          #49
          Mahdoitko "salakka" lukea tosta edelliseltä sivulta, mitä siinä on tapahtumassa.. vai eikö mielestäs kannen porttaus, pellisarjat, jyrkkä nokka yms yms. ole juuri sitä kunnolla tekemistä.. "turbo&lastu&ihq" jutut on sitä että mennään siitä missä aita on matalin..

          ja siksviidenneks, vaparia saa virittää kun pysytään tehopainosuhteen kanssa rajoissa, turbohommissa tarvitaan lupia, mittauksia yms. ja pitää se kone aukasta ja läpikäydä ahtaessakin, ei siitä muuten kunnollista tule..

          ex auto oli turbo, se oli ihan hauska, mutta vaparivoima on kuitenkin ihan erilaista.. nykyinen käyttöauto on turpokiisseli ja se vasta hauska onkin.. tiedän siis mitä turbovoima on, on koettu..
          Last edited by Kemizti; 03-03-2007, 01:14.
          E34 535i "M5 Wannabe" Projekti!
          Octavia 2,0TDI Combi -06

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #50
            Originally posted by bemu2000 View Post
            ajatellaan, että ajellaan kovaa reiluilla kierroksilla, vaikkapa 4000-6000rpm, niin lämmöt pysyy n.90 asteessa jo pelkästä ilmavirrasta, mutta visko pyörii jo aika lujaa ja kuluttaa energiaa. lähinnä sitä flektiä tarvii jossain liikennevaloissa seistessä tai vaikkapa kuminpoltossa...
            Vai olisiko siten, että huippukierroksilla kone myös tuottaa aika paljon lämpöä? Tällä (onko reilu ajoviima vai vielä reilumpi lämmöntuotto) ei sinänsä ole merkitystä, sillä visko puhaltaa ja kuluttaa tehoa sitä enemmän mitä kuumempana se käy. Jos ilmavirta jäähdyttää tehokkaasti, ei viskokaan paljon tehoa vie.

            Viskon etu on siinä, että se tasoittaa paremmin lämpäötilaeroja verrattuna sähköflektiin, sillä kuten schwarze jo ylempänä mainosti, viskon toiminta on portaatonta. Sähköflektithän usein toimivat on/off-periaatteella tietyn lämpötilarajan sisällä. Visko taas säätää puhallustehoa jatkuvasti vastamaan oikeaa tarvetta, jolloin moottorin lämpörasitukset jäävät pienemmiksi. Etenkin rivi-kuutosen pitkän kannen kanssa pitäisin asiaa aivan oleellisena.
            Last edited by SledgeHammer82; 03-03-2007, 10:19.

            Comment

            • Jochen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 1229
              • Valkeakoski & Trondheim

              #51
              Tiettävästi noin 20-25 kmh nopeuden yläpuolella normiauto ei tarvitse minkäänlaista koneellista ilmanvaihtoa jäähdyttimen läpi. Pakotettua ilmanvaihtoa tarvitsee lähinnä vain ruuhkassa madellessa kuumana päivänä, hullua vain tuon harvinaisen tilanteen takia pyörittää jatkuvasti ja ympäri vuoden turhaan tehoa kuluttavaa viskotuuletinta.

              Itse poistin viskoropeloottorin harrasteautosta enkä ole huomannut mitään eroa toiminnassa. Siitä kuitenkin olen aika varma että auto on nyt noin 1,2 kiloa kevyempi eikä kampiakseliteho ole varmastikaan laskenut. Hintaakin operaatiolle tuli kokonaiset 0€ kun autossa on valmiiksi sähköinen flekti.

              Sähköflektikin vie tietenkin myös tehoa mutta vain silloin kun sitä jäähdytystä oikeasti tarvitaan.

              Saman periaatteen mukaan on typerää kierrättää vettä koneessa jatkuvasti, vesipumppu tuottaa sekin tehohäviötä jatkuvasti. On muuten taidettu uusissa BMW:n moottoreissa siirtyä jo sähköiseen ja ohjattavissa olevaan vesipumppuun...

              No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
              Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
              Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
              Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
              Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
              Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

              Comment

              • Kemizti
                Bimmer Rookie
                • Oct 2006
                • 102
                • Tanpere

                #52
                Originally posted by Jochen View Post
                Tiettävästi noin 20-25 kmh nopeuden yläpuolella normiauto ei tarvitse minkäänlaista koneellista ilmanvaihtoa jäähdyttimen läpi. Pakotettua ilmanvaihtoa tarvitsee lähinnä vain ruuhkassa madellessa kuumana päivänä, hullua vain tuon harvinaisen tilanteen takia pyörittää jatkuvasti ja ympäri vuoden turhaan tehoa kuluttavaa viskotuuletinta.

                Itse poistin viskoropeloottorin harrasteautosta enkä ole huomannut mitään eroa toiminnassa. Siitä kuitenkin olen aika varma että auto on nyt noin 1,2 kiloa kevyempi eikä kampiakseliteho ole varmastikaan laskenut. Hintaakin operaatiolle tuli kokonaiset 0€ kun autossa on valmiiksi sähköinen flekti.

                Sähköflektikin vie tietenkin myös tehoa mutta vain silloin kun sitä jäähdytystä oikeasti tarvitaan.

                Saman periaatteen mukaan on typerää kierrättää vettä koneessa jatkuvasti, vesipumppu tuottaa sekin tehohäviötä jatkuvasti. On muuten taidettu uusissa BMW:n moottoreissa siirtyä jo sähköiseen ja ohjattavissa olevaan vesipumppuun...

                Aamen!!
                E34 535i "M5 Wannabe" Projekti!
                Octavia 2,0TDI Combi -06

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎