Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kolina edestä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkiz
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 321
    • Lpr

    E34 kolina edestä?

    Eli etupäästä, apukuskin puolelta, kuuluu aikas kovia kolahdus ääniä heti jos tiessä pienintäkin epätasaisuutta. Samalla lievää tärinää havaittavissa ohjauksessa. Veikkaisin alatukivarren palloja tai "reaktiotankoa" vai mikä tukitanko nyt oikealta nimeltään onkaan... Kumpikin päällepäin kunnossa, joten kumpaa veikkaisitte kolisijaksi? Vinkkejä kuinka väljyys selville???
    E93 -08 & Fiat 127 -75 "Abarth" + Jaguar XF Sportbrake
  • Tuttiritari
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 546
    • Hämeenlinna

    #2
    Mulla kolisee kuten sulla, mut mulla on itellä on puslat tulleet tiensä päähän.


    Kannattaa kattoo myöskin ne.

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Lisätään noihin kolahduksiin vielä kallistuksenvakaajan niveltangot, ne kolisee jos tiessä on pieniä teräviä epätasisuuksia tai ajaa jonkun katukiveyksen yli. Niveltangon väljyyttä voi kokeilla nostamalla pyörät ilmaan ja nykimällä kallistuksenvakaajaa niveltangon kohdalta ylös-alas suuntaan siinä ei saa olla mitään liikettä.

      Loivissa heitoissa kolahdus taas on merkki alatukivarren pallonivelen väljyydestä, väljyyttä voi kokeilla pyörä ilmassa nykimällä rengasta pystysuoraan ylä- ja alapuolelta (siis alapuolelta nyhdät rengasta ulospäin ja ylhäältä yrität työntää rengasta sisäänpäin ja päinvastoin).

      Vapina varsinkin 80-100km/h nopeuksissa viittaa reaktiotankojen pusliin, puslien repeämiä on suht hankala todeta silmämääräisesti kun reaktiotangot ovat paikoillaan koska sitä puslaa ei nää kokonaan.

      Voihan se tulla iskaristakin.

      Mulla nuo vapinat ja kolinat on huomisen jälkeen toivottavasti historiaa...

      BTW. Olisko jollakulla käyttöä E34:n reaktiotangoille uusin 740/750 puslin jos noiden mun vanhojen tankojen pallonivelet on ehjät? (ne vaihtuu uusiin). Lähes puslien hinnalla eli halvalla tietenkin :wink:
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • Heguli
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 815
        • www.e30m3.fi

        #4
        BTW. Olisko jollakulla käyttöä E34:n reaktiotangoille uusin 740/750 puslin jos noiden mun vanhojen tankojen pallonivelet on ehjät? (ne vaihtuu uusiin). Lähes puslien hinnalla eli halvalla tietenkin


        On.
        Die beste fahrt mit hosen an, BMW

        Comment

        • Hevimies
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1456
          • Savonlinna

          #5
          Itse kun vaihdoin nuo puslat niin otin sen pallonivelen suojakumin klemmarin auki ja tungin nivelen täyteen vaseliinia. Pikkuhomma ja kannattaa tehdä jos haluaa että ne kestää. Siihenhän se pallonivel hajoaa kun voitelu loppuu, muuten kestävät kyllä auton iän.

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by Hevimies
            Itse kun vaihdoin nuo puslat niin otin sen pallonivelen suojakumin klemmarin auki ja tungin nivelen täyteen vaseliinia. Pikkuhomma ja kannattaa tehdä jos haluaa että ne kestää. Siihenhän se pallonivel hajoaa kun voitelu loppuu, muuten kestävät kyllä auton iän.
            Näin on :!: Mutta kuitenkin pienellä varauksella noista omista ennenkun nuo tangot on irrallaan.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • jms-btcf
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 696
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Leka
              Mulla nuo vapinat ja kolinat on huomisen jälkeen toivottavasti historiaa...

              BTW. Olisko jollakulla käyttöä E34:n reaktiotangoille uusin 740/750 puslin jos noiden mun vanhojen tankojen pallonivelet on ehjät? (ne vaihtuu uusiin). Lähes puslien hinnalla eli halvalla tietenkin :wink:
              Onko tietoo käykö noi e39:n?, varaosanumero on eri, mut jos ne käy silti.:roll:
              Sama homma (puslien vaihto) ensi viikolla. Vertailin KL-varaosilla >530 ja 535> puslia ja kokolailla järeemmät oli noi 535>:n puslat, eli reaktiotanko pitää vaihtaa e39:ssä jos meinaa kestävämmät ja tanakammat puslat hommata.
              e61 535d

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Originally posted by jms-btcf
                Onko tietoo käykö noi e39:n?, varaosanumero on eri, mut jos ne käy silti.:roll:
                Näyttää kyllä aika paljon samanlaisilta kun TIS:siä :sekasin: kattelin, mutta tuskinpa.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by Heguli
                  On.
                  Toisen reaktiotangon nivelen kumi rikki :arrow: Rasvat pihalla :arrow: nivel väljä, eli roskiin meni. Vanhojen Al-alatukivarsien pallonivelet oli ehjät, puslia täytyy vielä tänään katsella tarkemmin.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎