Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Automaattien sopivuus brobleema!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vitonen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 139

    E34 Automaattien sopivuus brobleema!

    Osaisko joku sanoa, mitkä kaikki versiot zf4hp22:sta käy 90vm e34:een? Koneena on m30b34.
    Autossa nimittäin on sähköohjattu laatikko ja se pitäisi vaihtaa toiseen maattiin.
    Käykö esim 90vm 735ia:n sähköohjattu laatikko tohon???
    Ja mitenkäs niiden liittimen pinnien määrän kanssa? Osaisiko kukaan niistä sanoa?
    Montakos pinniä on 535ia -90:ssä ja onko 735ia -90:ssä sama määrä?

    Entäpäs millainen homma on tuohon laittaa mekaanisesti ohjattu laatikko?
    Ilmeisesti vaijeri kaasuläpälle täytyy lisätä..?? Entäs muuta??

    Olipa siinä kysymyksiä...
    Kiitän runsahasti vastauksista!

    edit: Ja laatikko on tosiaan hommattu..
    Last edited by vitonen; 22-10-2006, 14:11.
  • vitonen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 139

    #2
    HEI! Eikö kukaan tosiaan osaa sanoa???

    Onko 90vm 535ia:ssa 7 vai 8 napainen liitin???
    (sähköohjattu)

    Mikä laatikko ja mistä mallista tohon sopii???

    Comment

    • ihu412
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 263
      • Tampere/Rovaniemi

      #3
      tere

      Laatikot jotka on tehty ennen 9/88 ovat 8-pinnisiä ja sen jälkeen valmistetut lootat on 7-pinnisiä. eli vastaus kysymykseesi on että tuon 735:n loota sopii minun käsitykseni mukaan tuohon 535:seen kunhan on elektronisesti ohjattu eh versio.Asian voi toki tarkistaa ottamalla molemmista autoista ylös runkonumeron 7 viimeistä merkkiä,niin koneelta näkee mikä loota niihin on asennettu tehtaalla.

      tuollaista ehjää laatikkoa tais joku kaupata varaosa puolella 400 eeroon,ihan muutama päivä sitten.

      Jos ja kun löydät ehjän laatikon,niin olisin kiinnostunut tuosta rikkinäisestä laatikosta.

      Comment

      • vitonen
        Bimmer Rookie
        • Sep 2003
        • 139

        #4
        Nyt ei täsmää. Kävin tonkimassa auton alla ja 8 pinninen löytyi. Ja autohan on 90vm.
        Joskus olen kuullut, ettei 735 laatikko sovi koska siinä on manuaali-napin tilalla winter-nappi.
        Onko tällä sitten merkitystä pinnien määrään, ei ole tiedossa.
        Autoon löytyi käytetty laatikko 88vm 535:sta. Myynnissä oli myös laatikko vm89 535:sta jossa oli 7-pinniä.
        Tuo sarjanumero juttu pitää kyllä selvittää.
        Pitää miettiä laatikon myyntiä, jos korjauttaisi ja pitäisi varalla.
        Löytyykö noihin sähkökytkentäkaavioita??

        edit: Miten tuo sitten voi olla mahd? Mulla kuitenkin pitäs olla alkuperänen automaatti. Tiedä sitten.
        Last edited by vitonen; 21-10-2006, 11:42.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Originally posted by vitonen View Post
          Nyt ei täsmää. Kävin tonkimassa auton alla ja 8 pinninen löytyi. Ja autohan on 90vm.
          Joskus olen kuullut, ettei 735 laatikko sovi koska siinä on manuaali-napin tilalla winter-nappi.
          En minä ole kyllä nähnyt E32:sta missä olisi Winter nappi. Kyllä noissa ihan "manuaali" asento löytyy.

          Comment

          • ihu412
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 263
            • Tampere/Rovaniemi

            #6
            e32

            Mulla on tuossa toisessa e32:ssa winter nappi auto on vm 93, v8 ja m60 moottorilla,mut se ei ole varustettu tuolla zf4hp22eh laatikolla. Tuo 8-pinni on ylimääräinen solenoidiventtiili peruutus vaihteelle,näin muistaisin jostain lukeneeni.Viisammat korjatkoon

            Comment

            • vitonen
              Bimmer Rookie
              • Sep 2003
              • 139

              #7
              Sittenhän se on aikas selvää. Eli 735:n vaihteisto jossa on tuo manuaali-nappi ja 8-pinniä, sopii tuohon 535:een.
              Eli winter-nappiako ei missään mallissa e32:sta löydy jos laatikko on 4hp22eh?

              Ja kiitoksia tosiaanki vastauksista!!

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Originally posted by vitonen View Post
                Sittenhän se on aikas selvää. Eli 735:n vaihteisto jossa on tuo manuaali-nappi ja 8-pinniä, sopii tuohon 535:een.
                Eli winter-nappiako ei missään mallissa e32:sta löydy jos laatikko on 4hp22eh?

                Ja kiitoksia tosiaanki vastauksista!!
                Niin se taitaa olla noissa uudemmissa kasikoneisissa 5hp22?
                Kyllähän tuo 4hp22 tai miksei 4hp24kin käy; seiskasarjalaisen ja varsinkin viiskymppisen laatikolla saattaa tuo vaihto olla kevyemmällä autolla vähän jämäkämpää mutta en minä ainakaan sitä haitaksi näkisi. Kyllähän tuo 3,5 jaksaa pikkukierroksillakin vääntää joten tuskin liikkumisessa tulee ongelmia.

                Comment

                • an13
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 260

                  #9
                  Mikäs on 4HP22 ja 4HP24 mekaaninen yhteensopivuus, joskus aiemmin oli juttua, että ne eivät menisi suoraan toistensa tilalle? Onko turbiinikotelot tms erikokoisia, voiko vaihtaa jotain kohtuu triviaaleja osia, että asennus onnistuu?
                  ex-535iA E34

                  Comment

                  • vitonen
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2003
                    • 139

                    #10
                    Terve taas!
                    Autokorjaamolla oli menny kierteet syylärin öljynlauhduttimesta. Vaihteiston vaihto veny siis raakasti..
                    Käytettyjä syyläreitä tohon ei oikein löydy.. Onko mitään hyvää paikkaa mistä kannattais vielä kysellä???

                    Pisti silmään foorumia selaillessa : http://www.btcf.fi/forum/showthread....=e34+%2A4hp%2A
                    Tuolla kerrottiin, että laatikon venttiilipöytään olisi tehty joitakin muutoksia -89?
                    Nyt aloin sit miettiin et käykö tuo -88 mallinen laatikko tohon -90 malliseen.
                    Vaikka onhan ne molemmat 535:sta otettuja..

                    Onkos noissa ohjausbokseissa tehty muutoksia tuolla välillä? Pystyykö bokseja vaihteleen päikseen, ilman että se vaikuttaa koneen toimintaan??

                    Nimim. apua kaivataan..

                    Comment

                    • baku
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2006
                      • 345
                      • Kausala

                      #11
                      Itse hommasin jäähdyttäjän m20b25:een(-89/90) ihan paikallisesta tarvikeliikkeestä. Yhtään korkeampaa/ leveämpää ei tuohon keulalle olisi sopinut, joten sulla lienee samaa kokoluokkaa. Valmistajaa en muista, mutta tuntui varsin laadukkaalta, meni paikalleen ilman mitään ylimääräisiä viritelmiä (oisko ollut ruottalainen?). Hintaa oli jotain 220-240 e, mikä ei ollut mielestäni mitenkään paha. Ja mullahan on kanssa automaatti, joten tuossa on myös vaihteiston öljynlauhdutin.

                      Jos jollain on tarvetta pienemmälle, ehjälle manuaalin jäähdyttäjälle, niin sen saa pois noutohintaan. Ainoa miinus on päällä oleva maalipöly...
                      F20 116d
                      E63 645
                      E28 528
                      F30 320d x-drive
                      F31 335d x-drive

                      ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                      KTM 1290 Super Adventure
                      K1200S
                      ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                      Comment

                      • superb
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 2827

                        #12
                        Miten toi vaihteisto sitten hajosi?
                        Sulla ilmeisesti HD21 -tyyppinen auto?

                        Comment

                        • Guest's Avatar

                          #13
                          Halvimmillaan varmaan pääsee sillä että vaihtaa erillisen jäähdyttäjän sille vaihteistolle. Ostat riittävän ison vielä, niin vaihteiston käyttöikä pitenee kun lämpötila putoaa ja öljytilavuus kasvaa. Noi moottorin jäähdyttimeen integroidut vaihteistoöljynjäähdyttimet on kuitenkin parhaimmillaankin kompromisseja.

                          Tommonen vaihteistoöljyn jäähdytin maksaa jotain "satkun" tietämillä, luonnollisesti koosta ja liittimistä riippuen +/-50e. Tietysti näppärä kaveri integroisi siihen vielä lämpömittarin niin sais vähän diagnosoitua että onko uusi jäähdytin riittävän iso.

                          Comment

                          • vitonen
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2003
                            • 139

                            #14
                            Ulkoinen öljynjäähdytin olis kyllä asiallinen. Uudemmissa malleissa niin taitaa ollakin. Tiedossa olis yks jäähdytin e34 524tda:sta. Se on 10cm leveämpi, mut muuten samanlainen. Se kai sopii? Käytetyissä vain kuulostaa olevan tosi hauraat ne putkiliitokset..
                            Uusi ruotsista tilattuna maksaa 275e ja saksasta 220e. Tilaus vaan kestää, eikä tahdo jaksaa oottaa.
                            Sekin vielä, että ku auto on korjaamolla niin ottavat mukavan tuntihinnan viritellessään erillisiä lauhduttimia toimintaan...

                            Laatikko hajos normi kiihdytyksessä, kun vaihto 2->3. Vain pakki pelaa.
                            Bentley manuska anto diagnoosiksi venttilivian..?? Voihan siellä tietysti olla jotkut boorit sileenä tai akselit poikki..?? Kitkalevyjen luistamiseen en usko, koska toimi kuitenkin ennen hajoamista normaalisti.
                            Mitähän lie tuo HD21 meinaa???

                            Comment

                            • superb
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 2827

                              #15
                              Elikkäs jos oot hakenut esim merkkiliikkeestä printatun varustelistan, niin toi HD21 on mainittu "Type code" -kohdassa.
                              Sama tulee esille http://www.realoem.com/bmw/select.do -sivustolla. Lyö alustanumeron 7 viimeistä merkkiä tuohon tyhjään kenttään sivun yläosassa ja "browse parts" -napin vasemmalle puolelle tulee teksti "Production Code: HD21"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎