Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 520i -89 keittää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tero76
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 35

    e34 520i -89 keittää

    Tuommoinen vehe. Jätetty kuukausi sitten seisomaan ,koska ei tullut enää lämmintä sisälle normaalisti. Tänään laitoin pyörimään, ja lämmintä tuli sisälle. Sitten koitin vesiletkuja, niin siellä on painetta, letkut melko kovat. Saisi ne varmaan lyttyyn jos oikein puristaisi. No vaihdoin tuohon sitten termarin ja löin nesteet sisään. Tuo keittää nyt muutamassa minuutissa. En tiedä keittikö ennen termarin asennusta, koska en lämpimänä tuota paisarin korkkia avannut. Onko tämäkin malli niitä vaikeasti ilmattavia? Alun perin en usko tuon vian olevan ilmausongelman, koska sille ei ole tehty mitään vuoteen, ja se on pelannut viime talven ihan ok. Painetta on sen verran, että ilmausruuveista tulee höyrysuihku koko ajan jos ne aukaisee. Ja syyläristä tulee tavarat pihalle jos sen aukaisee.

    Itse arvelisin kannentiivistettä, mutta mitäs muut on mieltä. Mikä lie tuollaisen moottorin tyyppi (helpottaisi hakua)?
  • gremu
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 861
    • Mankkaa

    #2
    Originally posted by tero76 View Post
    Itse arvelisin kannentiivistettä, mutta mitäs muut on mieltä. Mikä lie tuollaisen moottorin tyyppi (helpottaisi hakua)?
    m20b20 mosahan siinä..

    ei muuta ku keulaa korkeemmalle ja nestettä kiertoon

    www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=32311
    Last edited by gremu; 24-10-2006, 18:24.
    kulkineet e38 740, e38 728, e32 750ia
    RIP
    vm 87 e32 735ia, e34 520i, e30 320 msport vm 85, e21 315 vm82, e30 320ia vm 86, e28 518i vm 86, e28 518i vm 85, e30 316 vm 87/88,
    ford escort lx 1.6 vm 84, volvo 242 2.0 vm 85
    _______________________________________
    Team BTCF-World Of Pirates
    sigpic

    Comment

    • tero76
      Bimmer Rookie
      • Dec 2005
      • 35

      #3
      Tänään tuli taas tuota tutkittua. Laitoin tuommoisen 1.5l limppapullon ja siihen vettä ja ilmailin tuota puoli tuntia. Sitten auto käyntiin ja lisää ilmaamista. No kyllä sieltä noita kuplia tuli kun alavesiletkusta puristeli. Olisiko mennyt reilu kymmenen minuuttia kun nosti lämmöt, varmaan termari avautui. Sitten alkoi kokispullossa porisemaan kunnolla. Työnti nestettä pihalle pari litraa. Lämmöt hitusen yli puolenvälin.

      Kuuluuko tuon heittää noita vesiä pihalle jos paisarin korkki ei ole paikoillaan? Hyttiin ei tulee lämmintä, mutta tuo kiertovesipumppu on rikki, joten se ei kerro kaikkea. Onko tuo pumppu välttämätön? Kokeilin laittaa kuumaa vettä suoraan lämppärin kennoon, ja sillon tuo jo hieman puhalti lämmintä, ei tosin kovin hyvin. No lämmintä tuli oikeastaan vaan etuikkunalle, sivuikkunoihin puhalti kylmää. Mikään paikka ei varsinaisesti näyttäisi olevan tukossa, vesi kulkee ihan hyvin. Tuo magneettiventtiilikin näyttäisi toimivan.

      Kuuluuko tuolla olla kovakin paine tuolla systeemissä normaalisti. kun nuo letkut on melko kovat korkki kiinni?

      Onko kellään ideoita, vai alanko huomenna purkamaan kantta? Ja tarvitseeko näihin uusia pultit kun vaihtaa kannen?
      Last edited by tero76; 25-10-2006, 20:04.

      Comment

      • tero76
        Bimmer Rookie
        • Dec 2005
        • 35

        #4
        No niin. Tein tuohon sitten kansiremontin. Koeponnistus (71€ ja oikaisu (45€), osat satasen. Ei ollut halki, mutta kiero oli muutaman sylinterin vierestä. lisäksi hieman lyönyt liekkirenkaan mustaksi noista kieroista kohdista. No moottori kasaan. Edelleen tuo tekee aika kovan paineen tuonne letkuihin. Nyt kiinnostaakin, että millainen paine siellä tulee olla? Ei tuosta varmaan esimerkiksi mitään noista termarihässäkältä lähteviä letkuja saa ruttuun puristamalla, ellei nyt tosissaan survo. Vaihdoin tuohon jonkun motocraftin tarviketermarin (88 asteinen), ja ei tuo oikein näyttäisi mistään vuotavankaan. Lämmöt on ajaessa ja tyhjäkäynnnillä puolessa välissä, ja sisälle tulee hyvin lämmintä ilman kiertovesipumpuakin, eli kyllä tuo muuten toimii. Ilmaillutkin olen keula ylhäällä pitkät tovit, ja kyllä sieltä alussa kuplia tulikin. Nyt sentään kun auton sammuttaa, niin kärsii hissukseen availla tuon paisarin korkin ilman että viskoo paril litraa tavaraa pihalle. Tosin vieläkin se nostaa nestepinnan lähes yli.

        Eli onko tuo paine normaali?

        Comment

        • Mosse535i
          Bimmer Rookie
          • Apr 2006
          • 72
          • Ähtäri

          #5
          Eiköhän se ihan kunnossa ole. Painetta pitää ollakin sen verran ettei niitä letkuja nyt ihan lytyyn saa puristettua. Jos ei net nyt ihan kivikovat oo ja jos lämmöt pelaa niin uskoisin kyl et kovaa ajoa vaan

          Comment

          • tero76
            Bimmer Rookie
            • Dec 2005
            • 35

            #6
            Ei nyt kivikovat, mutta on ne melko kovat. Painuu ne toki hieman kun sormilla painelee. Ei nyt ihan niin kovat kuin esim. jalkapallo tai polkupyörän rengas täytenä . Vähän vaan pelottaa että ne antaa jostakin perkiksi ajossa.

            Kuinka tuon paisarin korkin kuuluu toimia? Laskeeko se vaan nesteet pihalle silloin kun painetta on liikaa, vai laskeeko se ilmaa silloin kun sitä on liikaa. Mietin vaan että onkohan tuo kunnossa? 140 siinä päällä lukee.
            Last edited by tero76; 03-11-2006, 22:11.

            Comment

            • tero76
              Bimmer Rookie
              • Dec 2005
              • 35

              #7
              Tähän autoon on vaihdettu moottori puolitoista vuotta sitten. Entisessä koneessa oli kuulemma vesipumpun vaihdon jälkeen räjähtänyt ylävesiletku, ja palanut kansi. Pumppu oli vaihdettu merkkiliikkeessä. Kone oli myöhemmin leikannut kiinni.

              Ilmasin auton siten että keula oli tunkilla nostettu. kaadoin sitten paisariin nestettä ja puristelin vesiletkuja. Välillä puhalsin paisariin, jolloin pinta usein vajosi. Lopuksi aukaisin termarikotelon ilmausruuvin ja puhalsin paisariin kunnes termarikotelon ilmausruuvin reiästä tuli nestettä. Sitten sama juttu syylärin ilmausruuvin kanssa. Sitten auto pyörimään korkki auki, ja annoin pari kertaa kaasua ja puristelin vesiletkuja. Lämmöt täysillä. Systeemistä poistui kyllä paljon ilmaa. Pitäisikö tuo vielä ilmata uudelleen, ja miten? Onhan tuolla noita e36 ohjeita ja ilmaamista pullon avulla selostettu, mutta tässä lienee erilainen systeemi.


              En vieläkään jaksa uskoa että kaikkien vesiletkujen kuuluu olla noin kovat. Paljonko siellä kuulu olla painetta vaikkapa baareina? Toisaalta tuo kyllä lämpeää hyvin sisältä, ja lämmöt on puolessa välissä. Voiko viallinen paisarin korkki kerätä tuonne painetta ilman että laskee vettä pihalle? Korkki on luultavasti sama kuin aikaisemman koneen kanssa.

              Comment

              • Team Eastcorner
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1095
                • Vimpeli

                #8
                mullakin oli aikoinaan ongelmia (e34 520i, m20b20/25) kanssa. luulin myös että on kansi mennyt vaikka olin toimivan koneen siihen vaihtanut. tulin vain siihen tulokseen ettei se systeemi yksinkertaisesti toimi jos korkki on avoinna--> tuli myös nesteitä ulos..

                eli tuotahan mun käsityksen mukaan pitää ilmata siitä termarikotelon ilmaruuvista auton ollessa käynnissä. välillä aina lisäilin nestettä koneeseen ja taas ilmasin.

                siellä on joku kilon verran painetta ja yllättävän kovaksi ne letkut menee, ei missään nimessä pysty puristamaan ainakaan letkua linttaan koneen ollessa kuuma.

                sen vinkin annan niiden letkujen suhteen että; jos se edellinen kone on hajonnut ja sekoittanut nesteet ja öljyt, tarkista ettei nykyiset letkut oo samoja mitä rikkoutuneella koneella. mulla hajosi vuoronperään letkuja koska se öljy pilaa kumiosat täysin..
                Rides:

                -E28 518i ´86
                -Audi A6 C5 ´99
                -VW T4 ´97

                Comment

                • tero76
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2005
                  • 35

                  #9
                  Originally posted by Team Eastcorner View Post
                  mullakin oli aikoinaan ongelmia (e34 520i, m20b20/25) kanssa. luulin myös että on kansi mennyt vaikka olin toimivan koneen siihen vaihtanut. tulin vain siihen tulokseen ettei se systeemi yksinkertaisesti toimi jos korkki on avoinna--> tuli myös nesteitä ulos..

                  eli tuotahan mun käsityksen mukaan pitää ilmata siitä termarikotelon ilmaruuvista auton ollessa käynnissä. välillä aina lisäilin nestettä koneeseen ja taas ilmasin.

                  siellä on joku kilon verran painetta ja yllättävän kovaksi ne letkut menee, ei missään nimessä pysty puristamaan ainakaan letkua linttaan koneen ollessa kuuma.

                  sen vinkin annan niiden letkujen suhteen että; jos se edellinen kone on hajonnut ja sekoittanut nesteet ja öljyt, tarkista ettei nykyiset letkut oo samoja mitä rikkoutuneella koneella. mulla hajosi vuoronperään letkuja koska se öljy pilaa kumiosat täysin..
                  No jos kilo on normaali, niin eiköhän tuo sitä luokkaa ole. Eli ei mitään hätää. En vaan ennen ole noin paineistettuun järjestelmään törmännyt, joten siksi jankutus. Kuitenkin lämpeää sisältä ja mittari näyttää normaalia. Kiitos kaikille neuvoista.

                  Comment

                  • Mosse535i
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2006
                    • 72
                    • Ähtäri

                    #10
                    Joo sama täällä... Aluks tuntu pelottavalta kun ne letkut oli niin piukeet mut niin ne vaan on Ja toi ilmaaminen on melkoinen operaatio. Ei ihan joka kuukaus viitti nesteitä vaihtaa

                    Comment

                    • Nafta_lefa
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 33
                      • Tornio

                      #11
                      Hieman vanhahko keskustelu, mutta lainataampa tätä niin ei tarvi uutta tehdä.

                      Jääradalle tuli ostettua juurikin tuollainen 89mallin 520 m20 motilla. Ostaessa auto pelasi hyvin ja lämmintäkin alkoi puhaltaa sisään melkein heti käynnistyksen jälkeen.

                      Tuossa perjantaina auto kävi pihalla tyhjäkäyntiä yksikseen puolituntia ja oli sylkäissyt melkein kaikki nesteet kartanolle. Lämmönsäätö venttiilien/pumpun seutu oli aivan märkänä eli jossain siellä oli vuoto. Otin nyt koko säätöventtiilit ja toimimattoman pumpun pois ja laitoin tilalle T-haaran. Ilmailin lisäämällä nestettä ensin kennon letkusta ja laskemalla ilmaa pois termostaatin kotelon ilmaruuvista. Koneeseen tuntui menevän nesteet hyvin ja letkuistakaan puristelemalla ei kuplia tullut.

                      Neste vain ei kiertänyt kennon kautta kunnolla kuin kierrättämällä moottoria isoilla kierroksilla. Otin korkin pois koneen käydessä ja koitin puristella letkuja. Kone ilmeisestikkin lämpeni samalla normaalilämpöön, termari aukesi ja nestettä tuli useampi litra ulos.

                      Helpottaiskohan ilmavaivoja jos porais termostaattiin muutaman reiän tai poistais sen kokonaan? Loppui mielenkiinto tältä päivää joten harjoitukset jatkuu huomenna.

                      Comment

                      • Incarnated
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2008
                        • 452
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Ite hommasin aikanaan semmosen webastolliseen tarkotetun ilmasruuvin siihen lämppärin kennon letkuun, sit vaan se pullopatentti täyteen ja kaikki mahdolliset ilmausruuvit auki. Kun mistään ei tullu enää ilmaa, kaikki kii, pullo täyteen, hetki käyttää konetta kierroksilla(nii et termari aukee), sitten sammuksiin ja puristella niitä letkuja käsin. Ilmat pois ja sit sama kierros uusiks muutaman kerran, sillä se sit lopulta asettu. Toi on uskomattoman haastava ilmattava vaikka ois kuinka pullopatentti ja keula ylämäkeen...

                        http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎