Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 webastosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuomas041
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 51

    e34 webastosta

    Eli kysessä vm. 94 525.

    Webaston kun laittaa päälle niin alkaa kiertovesipumppu surisemaan ja webaston liekki tohottamaan aivan niinkuin pitääkin. Ongelma onkin siinä, että hetken päästä lakkaa polttamasta ja kiertovesipumppukin lakkaa surisemasta hetken kuluttua tästä. Ajotietokoneessa zeit napin kohdalla valo vielä vilkkuu jonkun aikaa tästä. Lämmitin toimii korkeintaan kymmenen minuutin ajan, jonka jälkeen siis sammuu.

    Lämpömittari ei liikahda pikaisen toimituksen johdosta mihinkään eikä puhaltimesta tule kabiiniin lämmintä ilmaa.

    Voikohan kiertovesipumppu hurinasta huolimatta olla viallinen ja laite sammuu lämmettyään liikaa vai mistä voisi olla kyse.

    Aiheesta kyllä löytyy aikaisempiakin postauksia, mutta eipä noista tuntunut apua olevan. Jos jollain siis on ollut samanlaisia ongelmia ja on ne onnistunut ratkaisemaan niin kaikki mahdollinen tieto näin talven kynnyksellä tulisi tarpeeseen.
  • tuomas041
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 51

    #2
    Kiinnostuneille ja saman ongelman kanssa painiville tiedoksi.

    Otin takakontista löytyvän webaston pikkuakun ulos ja latasin sen. Ei tuntunut enää ottavan virtaa vastaan, joten koitin heittää paikalleen ja mittasin jännitteen. webasto toimi tasan niin kauan kuin akussa riitti jännite kymmen V:n tienoille, joten ongelmana siis näyttäisi olevan juurikin tuo akku.

    Rele ilmeisesti katkaisee virrat webastolta kun jännite laskee tarpeeksi. Aiheesta taisikin olla jo jossain postauksessa juttua.

    Nyt täytyykin vaan jostain löytää sopiva akku tuonne taakse ja toivoa, että ongelma ratkeaa sillä.

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Lainataan ketjua niin ei tarvitse uutta aloittaa. Mitenkä tuo e34:sen orginaali webasto on toteutettu? Eli joku lisäakku takakontissa mitä ainoostaa webasto käyttää vai? Muuta erikoista? Mihin lämmitin on tehtaalla asennettu?

      Ja hieman asian vierestä, minkälainen operaatio on siirtää akku moottoritilasta takapenkin alle e34:ssa jossa on vakiona moottoritilassa? Oon pitkään jo tapellut eberin asennuspaikasta ja viimesin päätös on ollut asentaa se akun tilalle moottoritilaan. Tuo akun siirto vaatii ainakin latauspistokkeen konetilaan sekä johdotuksen. Onkohan tuohon olemassa jotain valmista "muutoskittiä" marmoritiskillä? Mitä piuhoja missäkin menee tarkemmin? Onko näin että laturi-startti-latauspistoke-akku menee peräkkäin paksut kaapelit? latauspistokkeesta haarautuu sulakerasiaan? Ja takapenkin alla akusta haarautuu takapään sulake/releboxille?

      EDIT: olikin 2006 perustettu topic, katoin vaan et 11. eli tää kuu, no ei se mitään
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Axum
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 4416
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by tuomas041 View Post
        Kiinnostuneille ja saman ongelman kanssa painiville tiedoksi.

        Otin takakontista löytyvän webaston pikkuakun ulos ja latasin sen. Ei tuntunut enää ottavan virtaa vastaan, joten koitin heittää paikalleen ja mittasin jännitteen. webasto toimi tasan niin kauan kuin akussa riitti jännite kymmen V:n tienoille, joten ongelmana siis näyttäisi olevan juurikin tuo akku.

        Rele ilmeisesti katkaisee virrat webastolta kun jännite laskee tarpeeksi. Aiheesta taisikin olla jo jossain postauksessa juttua.

        Nyt täytyykin vaan jostain löytää sopiva akku tuonne taakse ja toivoa, että ongelma ratkeaa sillä.
        Energie:llä on orkkis akun mitoilla oleva 30Ah:n akku, releen tehtävä on erottaa webaston akku pääakusta, rele vetää kun moottori käy.

        Itse heitin releellä vesilintua ja laitoin akut rinnakkain, niin johan alkoi polttamaan , riskinä tosin että auto ei ehkä käynnistykään jännitevahdista huolimatta. :think

        EDIT: Korjausopas.
        Last edited by Axum; 24-11-2007, 17:49.
        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
        - E39 528ia
        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

        Puretaan 520ia -97
        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

        Comment

        • csimann
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 433
          • (not available)

          #5
          ..........
          Last edited by csimann; 10-06-2008, 23:25.

          Comment

          • Kiree äMMä
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 309
            • Jyväskylä

            #6
            Eikös tuon pikkuakun tarkoitus ole vain turvata auton käynnistysmahdollisuus, jos webasto olisi onnistunut syömään varsinaisen akun tyhjäksi?...Näin olen itse käsittänyt...

            Comment

            • Kiree äMMä
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 309
              • Jyväskylä

              #7
              Noita kytkentäkaavioita löytyy ainakin www.e34.de -->"Schrauberecke"
              --> "Schaltpläne"... http://www.e34.de/frames.php

              Comment

              • insp
                BTCF Member
                • Sep 2002
                • 826
                • Iittala

                #8
                Kyllähän tästä aiheesta on juteltu, laita searchiin e34 webasto hakusanaksi, niin löytyy vuodelta 2006 juttua aiheesta.

                Itsellä oli syynä sen pikkuakun huonohappi, senkun vaihdoin niin johan alkoi taas toimimaan.
                ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎