Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34: hyttiin ei tule lämmintä ilmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Parolee
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 26

    E34: hyttiin ei tule lämmintä ilmaa

    Hyttiin ei tule lämmintä ilmaa vähääkään. Moottorin lämmöt nousee normaalisti, syyläri lämpenee, moottorin lämpötilaneula sisällä näyttää normaalejä lämpöjä. Kiertovesipumpun kautta kulkee lämmin vesi, putket ovat lämpöiset. Lämmitysjärjestelmä on ilmattu ja täytetty. Vesiventtiilit putsattu, ei pitäisi olla nekään jumissa, mutta niiden kautta ei jostain syystä lämmin vesi mene, putket ovat kylmät. Vaikka ohjainpaneelistä säätää kuumalle, niin sisälle tuleva ilma on ihan kylmää.

    Mikä noita venttiileitä ohjaa? Miekkako? Voiko noita venttiileitä jollain kytkennällä pakottaa auki väliaikaisesti, että tarkenee ajaa? Vai voiko vika olla noissa kojetaulun säätimissä? Tai jokin läppä jumissa? Onko kellään ollut samanlaista vikaa?
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3402
    • Tre

    #2
    Vesiventtiileitä ohjaa sisälämmön anturit jalkatiloissa ja lämmönsäätönupin asento. Jos lämppärille menevät letkut on kylmät, niin venttilien on pakko olla kiinni jumissa. Vnettiilit on kai jännitettömänä auki eli nappaat sähköt irti venttiileistä.

    Saerchilla löytyy paljon asiaa
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

    Comment

    • Parolee
      Newbiemmer
      • Aug 2006
      • 26

      #3
      Originally posted by alspe View Post
      Vesiventtiileitä ohjaa sisälämmön anturit jalkatiloissa ja lämmönsäätönupin asento. Jos lämppärille menevät letkut on kylmät, niin venttilien on pakko olla kiinni jumissa. Vnettiilit on kai jännitettömänä auki eli nappaat sähköt irti venttiileistä.

      Saerchilla löytyy paljon asiaa
      Koitin ottaa piuhan irti, mutta ei lämmintä tule silti. Venttiilit eivät ole jumissa, putsasin ne aivan kirkkaiksi. Pitää koittaa ottaa se neula pois sieltä venttiilin sisältä, niin silloinhan veden on pakko päästä kiertämään. Minusta tuntuu, että venttiilit aukeaa vain jännitteellä ja ovat jännitteettöminä kiinni. Onko kellään tästä faktaa? Kun lämpönamiskaa kääntelee auton ollessa sammuksissa, mutta virrat päällä, niin venttiileistä kuuluu pieni napse. Ihme, ettei sitten putket kuitenkaan lämpene?? Ettei sitten voisi olla niin, että siellä putkessa on jokin tukos? :think

      Comment

      • an13
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 260

        #4
        Originally posted by Parolee View Post
        Minusta tuntuu, että venttiilit aukeaa vain jännitteellä ja ovat jännitteettöminä kiinni. Onko kellään tästä faktaa?
        Venttiilit ovat jännitteettömänä auki. Avautuvat silloin kun auto menee nukkumaan 3min virtalukon katkaisemisen jälkeen. Samoin jos kuskin puolen lämmönsäätönumiskan laittaa maksimille (pieni naksahdus siell säädön lopussa).

        Tätä aikoinaan itse pohdin ja näin se selvisi: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=57720

        Onhan järjestelmä ilmattu, kunnolla.
        ex-535iA E34

        Comment

        • Parolee
          Newbiemmer
          • Aug 2006
          • 26

          #5
          Originally posted by an13 View Post
          Venttiilit ovat jännitteettömänä auki. Avautuvat silloin kun auto menee nukkumaan 3min virtalukon katkaisemisen jälkeen. Samoin jos kuskin puolen lämmönsäätönumiskan laittaa maksimille (pieni naksahdus siell säädön lopussa).

          Tätä aikoinaan itse pohdin ja näin se selvisi: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=57720

          Onhan järjestelmä ilmattu, kunnolla.
          Ok, seison korjattuna. Koitin kyllä ilmata sitä tuosta ilmausruuvista, joka on vesiputkessa lähettä tuota hässäkkää, jossa on kiertovesipumppu ja ne venttiilit. Onko jossain muualla toinen ilmausruuvi? Jostain muista lukeneeni, että jossain paisuntasäiliön kupeessa. Omassa autossa paisuntasäiliö on vissiin tuossa moottorin takaosassa tuo mistä myös lisätään lämmitysaineet...? Vai onko se syylärin kupeessa?

          Ettei vaan lämmittimen kenno ole niin tukossa, ettei siellä vesi kierrä... ei kyllä naurata yhtään, jos se pitää repiä irti.

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            #6
            Mikä sun auton kone on? 540i kuten avatar?

            Voihan se kenno olla tukossakin jos joku on pannut sinne syylärin paikkausaineet.
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • an13
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 260

              #7
              Searchilla löytynee paljon juttua jäähdytysjärjestelmän ilmaamisesta. Mikä moottori? M30 ainakin menee noin http://www.nmia.com/~dgnrg/page_19.htm

              Omassa piti auto ajaa ylämäkeen ja vielä tunkata keula puoli metriä ylös, ja puristella letkuja auton käydessä lämmitys täysillä.
              ex-535iA E34

              Comment

              • Parolee
                Newbiemmer
                • Aug 2006
                • 26

                #8
                Originally posted by alspe View Post
                Mikä sun auton kone on? 540i kuten avatar?
                Juu M60B40 -95.

                Tuon kennon tilanteen varmaan saa selville, kun ottaa paluuletku irti ja puhaltaa toiseen menoletkuun. Jos ilma (tai nestettä) tulee paluuletkusta, niin ei ole tukossa. Sitten vaan pitäis saada ilmat pois sieltä. Tai vois koittaa jollain ruiskuttaa jäähdytinnestettä sinne. Jos se on tukossa, niin sitten edessä onkin vähän isompi urakka...

                Kiitos vastauksista, eiköhän näillä pääse eteenpäin.

                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3402
                  • Tre

                  #9
                  Ota joo letkut kennosta auki ja paina vaikka puutarhaletkulla sinne vettä. Siten saat ilmat pois. Kennon voit täyttääkin lorottamalla sinne nestettä kun se kenno yleensä lähtee hieman alaspäin. Sit letkut kiinni.
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • Parolee
                    Newbiemmer
                    • Aug 2006
                    • 26

                    #10
                    Originally posted by alspe View Post
                    Ota joo letkut kennosta auki ja paina vaikka puutarhaletkulla sinne vettä. Siten saat ilmat pois. Kennon voit täyttääkin lorottamalla sinne nestettä kun se kenno yleensä lähtee hieman alaspäin. Sit letkut kiinni.
                    Hyvä idea tuo puutarhaletku. Täytyy viikonloppuna yrittää toteuttaa.

                    Comment

                    • Parolee
                      Newbiemmer
                      • Aug 2006
                      • 26

                      #11
                      Pannaan nyt tänne tietoa, miten ongelma selvisi:

                      Vaihdoin kiertovesipumpun uuteen. Otin kaikki magneettiventtiilit pois, avasin ja putsasin ne, sekä ilmasin järjestelmän kunnolla. Nyt tulee lämmintä. Ei kuitenkaan todella lämmintä, ehkä termostaatin vaihto lämpimämpään auttaisi. Ei yhtään tietoa, mikä termostaatti autossa nyt on kiinni. Luultavasti alkuperäinen, mikä sitten lieneekään?

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎