-89 e34 perän välitykset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joenbimmeri
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 203

    -89 e34 perän välitykset

    Ostin juuri -89 vuosimallia 520 E34 bemarin. Kyselenkin perän välityksistä, nimittäin kone kiertää jo 3000 kun nopeutta on satanen. Ja paikaltaan lähtiessä pykäliä saa olla vähän väliä vaihtamassa. Nelosella voi huoletta ajaa viittäkymppiä.

    Mites nuo perän välitykset yleensä, minkälaisia on saatavilla, mihin hintaan, ja kannattaako mun vaihtaa perä bensankulutuksen vuoksi tms. Vai kiertääkö originaali E34 noin kovilla kierroksilla? Mitä perää suosittelette? Bensankulutuksen minimointi on tärkeintä.
  • samivaan
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 176

    #2
    Paljonko on kulutus, ja ajatko kuin paljon yli satasen nopeuksia, ja onko tuo ihan tasan 3000rpm, vai vähän vajaa?
    525sessa on kanssa suht tiheä välitys. Muistaakseni +2700rpm on satasen vauhdissa. 8 litran kulutukseen pääsee kesällä matka-ajossa todella helposti, vaikka kierrokset on korkeahkot, joten en usko että välityksiä pidentämällä voi montaa desiä tiputtaa kulutusta. Ellei sitten aja paljon 120km/h matka-ajoa.

    Comment

    • pmv
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 2032
      • tornio

      #3
      Asiahan selviää www.realoem.com sivustolta. Ulkomuistista heittäisin että 4.44:1. Ylivaihdelaatikolla kiertääkin tuon n. 3000 r/min satasen vauhdissa.

      Ei kai tuohon harvempaa ruuvia kannata nakata. Tehoa ja vääntöä on niin vähän massaan nähden, että ei muuten taitaisi liikkua mihinkään. BMW on yleensä aina laittanut suht optimaaliset välitykset kamppeihinsa. Ehkä poislukien 70-luvun lopun isokoneiset, missä oli 1:1 nelonen ja joku 1:3,45 perä ja n. 200 heppaa...

      Comment

      • moo3
        Bimmer Rookie
        • May 2005
        • 53
        • Vaasa

        #4
        E34:n perä

        muistaakseni niissä on 4.45 perävälitys.
        löytyis E34:n perämurikka 3,15 välityksellä edullisesti.
        laita tarjous tulemaan..
        perä on tällä hetkeällä Porissa.
        0400659166
        Ex:E91 LCI 325dA -09
        E91 LCI 320dA -09
        E91 320dA -06
        E36 Group F
        E39 520d -02
        E34 525i touring -92
        E30 325i -86
        E30 320i -86
        E21 316 -79

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3399
          • Tre

          #5
          Mulla myös kierrokset n. 3000 @ 100 km/h.

          Voin kertoa, että olisi m20b20 e34:n korissa 3,15 perällä melko kiihkee peli kiihtymään Not...
          Last edited by alspe; 07-11-2006, 09:43.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • joenbimmeri
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 203

            #6
            Originally posted by samivaan View Post
            Paljonko on kulutus, ja ajatko kuin paljon yli satasen nopeuksia, ja onko tuo ihan tasan 3000rpm, vai vähän vajaa?
            525sessa on kanssa suht tiheä välitys. Muistaakseni +2700rpm on satasen vauhdissa. 8 litran kulutukseen pääsee kesällä matka-ajossa todella helposti, vaikka kierrokset on korkeahkot, joten en usko että välityksiä pidentämällä voi montaa desiä tiputtaa kulutusta. Ellei sitten aja paljon 120km/h matka-ajoa.
            Okei, oon niin vähän viel ajellut etten oo ehtinyt seuraileen kulutuksia. Tuli ostettua vehje jossa ulkoisesti siisti mutta monta pikkuvikaa joten remonttia riittää pitkäksi aikaa. Tosin tiellä kuitenkin pysyttiin jo kaupantekohetkellä ja menipä vielä suoraan mutta siinä se olikin...

            Comment

            • joenbimmeri
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 203

              #7
              Originally posted by alspe View Post
              Mulla myös kierrokset n. 3000 @ 100 km/h.

              Voin kertoa, että olisi m20b50 e34:n korissa 3,15 perällä melko kiihkee peli kiihtymään Not...
              Saattaapi olla että jalkoihin jäädään 3,15 perällä. Mutta ehkä kannattaa harkita 3,9x perää, siitä keskustelua http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=36444

              Nää on muuten loistosivut, heti alkoi löytymään jelppiä & vastauksia. Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille!

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14578
                • Oulu

                #8
                Originally posted by alspe View Post
                Voin kertoa, että olisi m20b50 e34:n korissa 3,15 perällä melko kiihkee peli kiihtymään Not...
                Onko tämä nyt se isolohko?

                Realoem tarjoaa perävälitykseksi 4,44:1.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • joenbimmeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 203

                  #9
                  Faktaa...

                  bmw e34 5er 518i 520i 524td 525tds 525i 530i 535i 540i M5 tuning technik


                  M50 tuli -91 myyntiin.

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3399
                    • Tre

                    #10
                    Originally posted by zener View Post
                    Onko tämä nyt se isolohko?

                    kolme litraa sinne tänne, haitanneeko tuo
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • jakusa
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 515
                      • Lempäälä

                      #11
                      Originally posted by pmv View Post
                      BMW on yleensä aina laittanut suht optimaaliset välitykset kamppeihinsa. Ehkä poislukien 70-luvun lopun isokoneiset, missä oli 1:1 nelonen ja joku 1:3,45 perä ja n. 200 heppaa...
                      Empä tiijä niin, ainakaan automaateissa ei oo mitkään kauhean optimaaliset välitykset... 525iA -90 meni ykkösellä melkein 90km/h, satasen vauhissa oli kierroksia jotain 2250-2300rpm. 740i -92 kiertää satasen vauhissa jotain 1950rpm, perävälitys on suht harva 2.93...
                      -after all is said and done more is said than done-


                      Comment

                      • Harri G
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 9041
                        • Iisalmi

                        #12
                        Originally posted by jakusa View Post
                        Empä tiijä niin, ainakaan automaateissa ei oo mitkään kauhean optimaaliset välitykset... 525iA -90 meni ykkösellä melkein 90km/h, satasen vauhissa oli kierroksia jotain 2250-2300rpm. 740i -92 kiertää satasen vauhissa jotain 1950rpm, perävälitys on suht harva 2.93...
                        No ei oikein pysty vertailemaan, kun automaatti taitaa olla nelilovinen.

                        Mutta tuo mxxb20 koneisen välitys on kyllä melko tiuha minun makuuni. Nyttemmin kun hankin tuon 525:n niin kyllä tykkään kun satasen vauhdissa (mittarin mukaan) on tuommoset 2500r/min. Lisäksi ykköselläkin voi vetää hiukan pidempään kun ei ole samanlainen kuin pakettiautossa.
                        E39 ja E91

                        Comment

                        • jakusa
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 515
                          • Lempäälä

                          #13
                          Juu 525iA:ssa on 4 vaihteinen (m20 koneen kanssa). Tossa 740:ssa on kyllä 5 vaihteinen. Noita periä on käsittääkseni aika helppo vaihdella, pitää vaan löytää sopiva välitys omiin tarpeisiin...
                          -after all is said and done more is said than done-


                          Comment

                          Working...
                          X