memebuy23buy

e34 nakunakunakunaku... startatessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    e34 nakunakunakunaku... startatessa

    Aamulla tyttöystävä oli lähdössä töihin autolla, avaimesta kun käänsi niin pellin alta kuuluu vain startista tuleva nakutus (siis muutakin kuin solenoidin ääni). Illalla kokeilin itsekin ja sähköä tuntui olevan, mutta ei tosiaan pyöritä. Muutaman yrityksen jälkeen tosin akkukin tyhjeni (melko pian siis, en tosin tiedä kauanko sitä aamulla oli yritetty).

    Eli voiko startti hajota niin että vuotaa sähköt ulos? Autossa on alle vuoden ikäinen akku joka tosin on kokenut 2 syväpurkua kun valot ovat jääneet päälle. Laturi on myös viime talvelta, joten niitä en heti epäilisi...

    Voiko liian matala jännite johtaa tuohon nakunaku-ilmiöön? Ennen pieni jännite on lähennä ilmoitellut olemassaolostaan solenoidin naksahduksella ja sitten hyytymisellä. Nyt tuo on ihan pirteän oloinen...

    Maadoituspisteet katselin konetilasta läpi, moottorista runkoon, akusta runkoon ja startista moottoriin näyttivät kaikki olevan ok. Pultit tiukalla ja ei ole ruostetta.

    Ideoita? Tuntuu että mulla on yksi sähköprobleemi per talvi.

    t.Ville
  • artsi520i
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 301
    • siuntio

    #2
    akku

    [akku on tyhjentynyt ei kovinkaan harvinaista etenkään bemuissa

    Comment

    • bemu-freak
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 277
      • Kerava

      #3
      Juu anna lisävirtaa ja käynnistä se.
      BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
      ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

      Comment

      • ihu412
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 263
        • Tampere/Rovaniemi

        #4
        Akku laturiin tai vaihtoon.

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Originally posted by Kyytsis View Post
          Ideoita? Tuntuu että mulla on yksi sähköprobleemi per talvi.

          t.Ville
          Kyllä tuo nakunakunaku viittaa vahvasti alhaiseen akun jännitteeseen, eli mittaamaan lepojännite ja starttausjännite yleismittarilla. Huono maadoitus ei myöskään ole poissuljettu vaihtoehto.

          Nimim. Samanlaisia oireita kokenut ja vika oli akussa.
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • Kyytsis
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 3472
            • Helsinki

            #6
            Auto lähti apuvirralla heti käyntiin. Pörräsin 45min ympäriinsä ja mittailin seuraavat arvot akusta:

            - Lepojännite 11,48
            - Latausjännite (valot, puhallin, radio) 12,50

            Lepojännitehän on todella matala, mutta niin taitaa olla latausjännitekin.

            Harmittaa tosissaan, akku on melkein uusi ja luulisi sellaisen kestävän pari tyhjäksi purkamista. Laturi on myös viime talvelta, joten sekin pistää ihmettelemään että miksi latausjännite on niin pieni. Koska lepojännite on noin alhainen, niin veikkaan että aamulla kun menen autolle niin se ei tuosta omin voimin lähde.

            Taidan kaivella akun ja laturin kuitit jo nyt esiin, eikös jonkinlainen takuu pitäisi osilla olla?
            - Akusta ei kuittia löytynyt, mutta 2v takuu siinä kyllä oli. Pitääpä vielä etsiä.


            t.Ville
            Last edited by Kyytsis; 22-11-2006, 21:08.

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1652
              • Pk-seutu

              #7
              Originally posted by Kyytsis View Post
              ...
              Eli voiko startti hajota niin että vuotaa sähköt ulos? Autossa on alle vuoden ikäinen akku joka tosin on kokenut 2 syväpurkua kun valot ovat jääneet päälle. Laturi on myös viime talvelta, joten niitä en heti epäilisi...
              ...
              Oma e34 ainakin alkaa soittamaan kongia ja vilkuttamaan licht an? -ilmoitusta, jos valot päällä yrittää autosta poistua, olen kuvitellut, että tuo olisi ihan vakiovaruste, eikös se olekaan? Karvalakkimallin 518i:stä en päässyt toimintoa kokeilemaan, kun siinä alkuperäisenä Suomi-autona oli valomuisti.

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                Oma e34 ainakin alkaa soittamaan kongia ja vilkuttamaan licht an? -ilmoitusta, jos valot päällä yrittää autosta poistua, olen kuvitellut, että tuo olisi ihan vakiovaruste, eikös se olekaan? Karvalakkimallin 518i:stä en päässyt toimintoa kokeilemaan, kun siinä alkuperäisenä Suomi-autona oli valomuisti.
                Eipä ole ikinä kongi kumahdellut vaikka valot jättäisi päälle. Mikä oli vuosimalli, tuntuu siltä että e34:ssa on ollut jos jonkinlaista kehitystä sen elinkaaren aikana sähköissä.

                t.Ville

                Comment

                • Juho_P
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 313
                  • p-pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by Kyytsis View Post

                  Taidan kaivella akun ja laturin kuitit jo nyt esiin, eikös jonkinlainen takuu pitäisi osilla olla?
                  - Akusta ei kuittia löytynyt, mutta 2v takuu siinä kyllä oli. Pitääpä vielä etsiä.


                  t.Ville
                  Sattuiko akkuna olemaan Bosch Silver?
                  pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1652
                    • Pk-seutu

                    #10
                    Originally posted by Kyytsis View Post
                    Eipä ole ikinä kongi kumahdellut vaikka valot jättäisi päälle. Mikä oli vuosimalli, tuntuu siltä että e34:ssa on ollut jos jonkinlaista kehitystä sen elinkaaren aikana sähköissä.

                    t.Ville
                    95 mallia.

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                      95 mallia.
                      Omassa -92:ssa tulee myös muistutus jos valot jää päälle ja poistuu autosta avaimet mukana.

                      Latausjännite valot, puhallin yms. päällä on oltava jossain 14V kieppeillä tyhjäkäynnillä.
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        #12
                        Originally posted by Kyytsis View Post
                        tuntuu siltä että e34:ssa on ollut jos jonkinlaista kehitystä sen elinkaaren aikana sähköissä.
                        Kehitystä?
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • Kyytsis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 3472
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by T3 View Post
                          Kehitystä?

                          = lisää sähköherkkuja, ahhh

                          Voiko sellaisen johtopäätöksen vetää, että kun latausjännite on noin alhainen niin laturi on rikki? Vai voiko tuota säätää jostain...

                          Soittelin liikkeeseen jossa laturi aikanaan vaihdettiin, siellä myönsivät että takuun piikkiin menee jos laturissa on vikaa, mutta ensin tutkivat jos voisi olla jotain muuta rikki. Mitäpä siellä muuta? Varmaan voisi itse mittailla tuota virran vuotoa ja varmistaa ettei mikään laite pura akkua, mutta ei kai sillä niin väliä kun alunperinkään latausjännite ei ole tarpeeksi suuri..?


                          t.Ville
                          Last edited by Kyytsis; 23-11-2006, 14:35.

                          Comment

                          • jappi
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 206

                            #14
                            Lähteekös siitä laturin perseestä maajohto? Saattaa olla hapettunut.

                            Comment

                            • amppa
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2005
                              • 86

                              #15
                              Originally posted by Juho_P View Post
                              Sattuiko akkuna olemaan Bosch Silver?
                              Kuis? Onko paska? Ostin sellaisen viime talvena kun alkuperäinen BMW ei kestänyt kuin reilun vuoden. Ainakaan vielä ei ole ollut ongelmia.

                              Comment

                              Working...
                              X