Taas näin talven tullen alkaa pidemmillä matkoilla lämpötilasäätö sekoilemaan. Lyhyemmillä matkoilla ja kesällä toimii moitteetta. Eli lämmintä saa vain maksimiasennossa (säädön ohitus) ja muissa asennoissa puhaltaa viileää. Vesiventtiilit siis eivät ole jumissa.
Kun oli mankka irti eilen, niin kopeloin ajon aikana ilmastoinnin säätörullaboksin takaa ja totesin, ettei puhallin toimi (12V sähkömoottori+pieni flekti). Tässähän mallissa ei siis ole ainakaan kojelaudassa alipaineella toimivaa letkusysteemiä lämpötila-anturin ilmavirtaukselle. Avasin tuon säätörullaboksin ja piirilevyllä oli joitakin vastuksia tuolle moottorille, mutta osa virran kulkureiteistä jäi piiloon painonappien kiinnikkeiden taakse. Itse sähkömoottori toimii ja vie virtaa 0,01A virtalähteellä mitattuna, joten se on kunnossa.
Se mitä tässä nyt kyselen, onko kellään tietoa pitäisikö tuon sähkömoottorin toimia jatkuvasti paitsi puhalluksen ollessa 0-asennossa (tällaisen toimintalogiikan minä sille päättelin) vai onko sillä joku muu toimintalogiikka? :think
Tarkoitus olisi näillä näkymin yhdistää se johonkin sytytysvirran takana olevaan kaapeliin, jolloin systeemi imisi ilmaa aina auton käydessä, sillä harvoin tulee pidettyä puhallusta 0-asennossa eikä silloinkaan pikkuflektin päällä olemisesta haittaa ole.
Ilman se puhaltaa keskikonsolin ja tuon säätörullaboksin sisään ja toimimattomuuus varmaan osaltaa selittää myös yhden polttimon palamisen ja sen, miksi säätörullien polttimot ovat sulattaneet osittain painonappien kiinnikkeiden muoveja.
Edit: Laitoin flektin toimimaan ja imemään ilmaa anturille aina kun virrat on päällä ja nyt on auto pitänyt lämmöt oikeina pitkilläkin matkoilla. Kaupunkiajossa anturin lämpötila siis oli aiemminkin ollut likimain oikea, mutta pidemmillä matkoilla mittarivalaistus, mankka tms. lämmittivät anturia ja saivat laitteen luulemaan, että matkustamossa oli todella kuuma -> minkä tahansa säädetyn lämpötilan saavuttaminen vaati viileää ilmaa.
Kun oli mankka irti eilen, niin kopeloin ajon aikana ilmastoinnin säätörullaboksin takaa ja totesin, ettei puhallin toimi (12V sähkömoottori+pieni flekti). Tässähän mallissa ei siis ole ainakaan kojelaudassa alipaineella toimivaa letkusysteemiä lämpötila-anturin ilmavirtaukselle. Avasin tuon säätörullaboksin ja piirilevyllä oli joitakin vastuksia tuolle moottorille, mutta osa virran kulkureiteistä jäi piiloon painonappien kiinnikkeiden taakse. Itse sähkömoottori toimii ja vie virtaa 0,01A virtalähteellä mitattuna, joten se on kunnossa.
Se mitä tässä nyt kyselen, onko kellään tietoa pitäisikö tuon sähkömoottorin toimia jatkuvasti paitsi puhalluksen ollessa 0-asennossa (tällaisen toimintalogiikan minä sille päättelin) vai onko sillä joku muu toimintalogiikka? :think
Tarkoitus olisi näillä näkymin yhdistää se johonkin sytytysvirran takana olevaan kaapeliin, jolloin systeemi imisi ilmaa aina auton käydessä, sillä harvoin tulee pidettyä puhallusta 0-asennossa eikä silloinkaan pikkuflektin päällä olemisesta haittaa ole.
Ilman se puhaltaa keskikonsolin ja tuon säätörullaboksin sisään ja toimimattomuuus varmaan osaltaa selittää myös yhden polttimon palamisen ja sen, miksi säätörullien polttimot ovat sulattaneet osittain painonappien kiinnikkeiden muoveja.
Edit: Laitoin flektin toimimaan ja imemään ilmaa anturille aina kun virrat on päällä ja nyt on auto pitänyt lämmöt oikeina pitkilläkin matkoilla. Kaupunkiajossa anturin lämpötila siis oli aiemminkin ollut likimain oikea, mutta pidemmillä matkoilla mittarivalaistus, mankka tms. lämmittivät anturia ja saivat laitteen luulemaan, että matkustamossa oli todella kuuma -> minkä tahansa säädetyn lämpötilan saavuttaminen vaati viileää ilmaa.