memebuy23buy

E34 540iA Adaptiv växellådsstyrning (AGS)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani1632
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 2243
    • Etelä-pohjanmaa

    E34 540iA Adaptiv växellådsstyrning (AGS)

    Miten yleinen tämä varuste on 540:ssä.
    Ovatko nämä mallit aina ilman luistoestoa?

    AInakin melko mukava "ajettava" näin muutaman sadan jälkeen.. :think
    Last edited by jani1632; 24-11-2006, 23:42.
    Tallin täytteet:
    E70 3.0d -09
    E34 540ia -94
    E39 520d -00
    E39 528i M-sport -00
    E60 520i -04
    E30 -86
    E61 520da -09
  • Tomba87
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 4029
    • Imatra

    #2
    Siis mistä varusteesta tässä yleensäkään on kyse? en osaa kyllä kummiskaan vastata kysymykseesi mutta kiinnostaa...
    Luukku auki ja risut kyytiin

    Comment

    • Valkman
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 712
      • Helsinki

      #3
      Oisko ihan vaan adaptiivinen automaattilaatikko, joka muuttaa käyttäytymistään kuskin ajotavan mukaan.

      Comment

      • 540iA Tapsa
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 97
        • Kangasala

        #4
        luistonesto on lisävaruste. Ja toi adaptiivinen vaihteistonohjaus on tietääkseni kaikissa 540iA:n laatikoissa..
        -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

        Auto: e46 330d manual touring -00
        -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
        -ex: e34 525tds touring -94
        -ex: e34 540iA
        -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

        Moottoripyörät:
        Yamaha R6 -01 kilpapyörä
        KTM EXC-F 250 -08
        ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
        ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
        ex: Gas Gas EC300
        ex: Husqvarna CR125

        Comment

        • teukkamaister
          Bimmer Rookie
          • Nov 2006
          • 138

          #5
          Miten toi ko. laatikko sitten toimii käytännössä?

          Comment

          • Make540M60
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 94
            • Kouvola

            #6
            Itse ajelen paljon kaupungissa ja ruuhkassa, ja laatikko sitten siitä oppii, että eihän tuolla nössöllä oo kiire minnekään. Laatikko käyttää nelosta jo 40km/h jälkeen, ja ykköstä ei juuri lainkaan. Kierrokset ei oikeestaan koskaan nouse yli 1700rpm. Näin ollen silloin tällöin, kun pieni kiihdytys olisi tarpeen, auto sitten tuntuu vähän liiankin laiskalta. No toki kun tarjoilee kunnolla kaasua, niin arpoohan se pienempää, mutta varmaan kyytiläiset ja muut tielläliikkujat ihmettelevät, että mikähän raivokohtaus tuohon kuskiin nyt iski.

            Epäilemättä adaptiivisuus säästää bensaa, muuta liikennettä ja kuskin ajokorttia, mutta omasta mielestäni kaupunkiliikenteessä laatikko toimii paremmin heti nollauksen jälkeen, ennen kuin on ehtinyt oppimaan ruuhkista mitään.

            Toki vaihtoehtoina on S-asento, jota ei ehkä kuitenkaan ole ruuhkaliikenteeseen suunniteltu, ja pakkovaihteet. No joo, pieni miinus hyvässä autossa
            *E34 540 -94 ia.*
            *E34 525 -91*
            *E60 530d -03*
            *F10 525d -10*

            Comment

            • jani1632
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 2243
              • Etelä-pohjanmaa

              #7
              Originally posted by 540iA Tapsa View Post
              luistonesto on lisävaruste. Ja toi adaptiivinen vaihteistonohjaus on tietääkseni kaikissa 540iA:n laatikoissa..
              Tätä en allekirjoita,useimmissa näkemissäni 540:ssä on juurikin tuo normaali W-E-S laatikko.
              Omassani pelkkä A-S
              Tallin täytteet:
              E70 3.0d -09
              E34 540ia -94
              E39 520d -00
              E39 528i M-sport -00
              E60 520i -04
              E30 -86
              E61 520da -09

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                #8
                AGS (Adaptive Getriebe-Steuerung)
                Luen esitettä (painettu 3/94) jonka mukaan AGS oli vielä -94 lisävaruste.
                Lyhyesti; AGS ilman W=winter kytkintä on enemmän adaptiivinen. Suomeksi ymmärrän asian lyhyesti näin; AGS-laatikko "haistaa" paremmin keliolosuhteet ja asettuu "automaattisesti" winter-asentoon. Eli W-E-S-kytkimellä varustettu automaattilaatikko on säädöiltään enemmän "manuaalinen" ja vanhempaa mallia. (Ei välttämättä, sillä AGS oli myös lisävaruste.)

                Ota nyt tuosta selvää, näin olen kuitenkin asian ymmärtänyt...

                Comment

                • teukkamaister
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 138

                  #9
                  Originally posted by nullzwei View Post
                  AGS (Adaptive Getriebe-Steuerung)
                  Luen esitettä (painettu 3/94) jonka mukaan AGS oli vielä -94 lisävaruste.
                  Lyhyesti; AGS ilman W=winter kytkintä on enemmän adaptiivinen. Suomeksi ymmärrän asian lyhyesti näin; AGS-laatikko "haistaa" paremmin keliolosuhteet ja asettuu "automaattisesti" winter-asentoon. Eli W-E-S-kytkimellä varustettu automaattilaatikko on säädöiltään enemmän "manuaalinen" ja vanhempaa mallia. (Ei välttämättä, sillä AGS oli myös lisävaruste.)

                  Ota nyt tuosta selvää, näin olen kuitenkin asian ymmärtänyt...

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    #10
                    Originally posted by jani1632 View Post
                    Tätä en allekirjoita,useimmissa näkemissäni 540:ssä on juurikin tuo normaali W-E-S laatikko.
                    Omassani pelkkä A-S
                    Originally posted by teukkamaister View Post
                    Eli jani1632:lla on a) lisävarusteena saatu AGS-laatikko vähemmillä kytkimillä tahi b) niin uusi auto, että se ("parempi" adaptiivisuus) oli jo vakiona. Eli automaattinen "winter"-asento.

                    Ymmärränkö asian oikein, selveskö sullekin, vai sekoitinko lisää?

                    Comment

                    • jsa014
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 1651
                      • Turun Pallivaha

                      #11
                      Näin se kai menee. Mulla -95 ja siinä on tuo oppiva loota, eli A-S valinnoilla. Oppii ajotavan jossain kuukaudessa. Ostin auton keväällä, ensimmäinen kk meni liukkaalla kelillä varovasti ajellessa ja loota omaksui pappa-ajotavan. Kesän tullessa, kun ajoi 80 km/h rekan perässä ja polkas kaasun pohjaan ohitaessa, loota vaihtoi 5->4. No, loppukesällä kun loota oppi kesän ajotyylin, yhtäkkiä samassa tilanteessa rekan ohituksessa loota heittikin 5->3, perä irti ....
                      316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                      Comment

                      • Dragon540iA
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 266
                        • Pirkkala

                        #12
                        On kans vähän samansuuntaisia kokemuksia kun makella, eli itellä sama laatikko +luistonesto. Tosiaan kaupunkiajossa välillä tuntuu kuin auto ei liikkuisi mihinkään, ite ajan yleensä s-asennolla, tosin tarkkana sen kans joutuu oleen ettei vedä edellä olevan perää Lisäksi tossa lumimyräkän aikaa tuntu välillä ohituksissa että tuo ags+acs vaatii opettelua ainakin itellä.... Kun lähti ohittaa niin omalta kaistalta kyllä lähettii liukkaasti mutta sitten kun kohdattii se sohjopaska polanne niin siihenhän sitä sit jäätii junnaa, kun tekniikka huomas et onkin liukas kohta.. Mitenkäs tuo automaatin "aivojen" nollaus onnistuu??? Vois ihan mielenkiinnosta opettaa sen vähän ripeemmäksi.....
                        E39 523i -97
                        E39 528iA Touring -98
                        E34 540iA -94
                        E36 328i cabrio -96

                        Yamaha YZF-R6 Rataprojekti -01
                        Ex:
                        Yamaha YZF-R6 Special Edition -03

                        Comment

                        • teukkamaister
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2006
                          • 138

                          #13
                          Originally posted by nullzwei View Post
                          Eli jani1632:lla on a) lisävarusteena saatu AGS-laatikko vähemmillä kytkimillä tahi b) niin uusi auto, että se ("parempi" adaptiivisuus) oli jo vakiona. Eli automaattinen "winter"-asento.

                          Ymmärränkö asian oikein, selveskö sullekin, vai sekoitinko lisää?
                          juu nyt selkeni

                          Comment

                          • jani1632
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 2243
                            • Etelä-pohjanmaa

                            #14
                            Originally posted by nullzwei View Post
                            Eli jani1632:lla on a) lisävarusteena saatu AGS-laatikko vähemmillä kytkimillä tahi b) niin uusi auto, että se ("parempi" adaptiivisuus) oli jo vakiona. Eli automaattinen "winter"-asento.

                            Ymmärränkö asian oikein, selveskö sullekin, vai sekoitinko lisää?
                            Juu mulla auto on -92 eli aikanaan ruksittu varustelistalle.

                            Ja kun tämä loota on "kesäajotavalla" niin varsin mukava ajella liukkailla ilman acs:ää....
                            Tallin täytteet:
                            E70 3.0d -09
                            E34 540ia -94
                            E39 520d -00
                            E39 528i M-sport -00
                            E60 520i -04
                            E30 -86
                            E61 520da -09

                            Comment

                            • jsa014
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 1651
                              • Turun Pallivaha

                              #15
                              Originally posted by Dragon540iA View Post
                              Mitenkäs tuo automaatin "aivojen" nollaus onnistuu??? .....
                              Akku irti tunniks. Vai riittiköhän puoli tuntia.
                              316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                              Comment

                              Working...
                              X