Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 ylävesiletku irti ajossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Violin
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 57

    E34 ylävesiletku irti ajossa

    Viime yönä ajelin E34 525i -94:lla kohti kotia noin 15 km matkaa -20 asteen pakkasessa. Pari kilsaa ennen päätepysäkkiä väänsin lämppärin tuuletinta pykälää isommalle ja huomasin, että sieltähän tulee kylmää ilmaa vaikka lämpömittari on jo puolessa välissä. En sitten hölmöyksissäni asiaa sen enemmän heti ajatellut vaan päästelin kotopihaan asti.

    Pihassa sitten konepellin välistä alkoi näkyä usvaa ja konepellin avattuani huomasin että ylävesiletku on irti syyläristä ja nesteet pitkin konetilaa. Siitä pidikkeesta uupuu nyt parin kolmen sentin pätkä. En oikeen tiedä katkesiko se pala nyt vai onko letku laitettu nysään kiinni edellisen omistajan toimesta.

    Voiko tuollaiseen irtoamiseen olla jokin erityinen syy eli joku toinen vika? Vai sattuiko se vaan nyt lähteen? Hetken matkaa tuli ajettua siis ilman vettä mutta lämmöt näytti pihassa ehkä millin yli puolenvälin eikä CC valittanut mitään. (Mikseihän se muuten ilmoittanut vähästä jäähdytysnesteen määrästä??) Vai kertooko tuo lämpömittari oikeaa lukemaa jos kaikki nesteet on pihalla?

    Voisiko olettaa että kansipahvi tahi kansi ei ehtinyt hajota? Ilmahan oli aika kylmä, joten hieman ainakin sai kone jäähdytystä. Uusi syyläri on jo tilattu. Toivottavasti saa sillä kuntoon..
    Last edited by Violin; 24-01-2007, 00:52.
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Jäähdyttimen muovisen letkuyhteen hapertuminen on yleistä oikeastaan kaikissa malleissa. Toivottavasti tulee kuntoon pelkällä jäähdyttimellä.

    Comment

    • Jaska PKP
      Bimmer Rookie
      • Nov 2005
      • 123

      #3
      Itellä kans särky 740:stä ylävesiletkun lähtö syyläristä ja nesteet pihalle! Huomasin toki heti ku kauhea hatsi tuli pellin alta.. ei muutaku hinaamalla kotia ja uus syyläri 180€ paikolleen. Ei hajonnu mitään muuta, esim kansipahvia..
      BMW 740IL

      Comment

      • Ohvi
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 75
        • Vantaa

        #4
        Itellä hajonnut ylävesiletku kanssa autosta (e34 540iA). kuulu poksahdus ja höyryt tuli pellin alta kerkis ajaa noin 100 m ennen kuin huomas.. todennäköisin syy miksi oli mennyt rikki on se että propelli oli osunut siihen.. hintaa yhdelle letkulle tulikin sitten melkein saturainen (muuta ei mennyt rikki kuin se letku).. laakkonen osaa veloittaa 50e työ ja 50e letku.. ja kaiken parasta että auto seisoi liki viikon laakkosella koska lähin osa oli ruotsissa
        Last edited by Ohvi; 24-01-2007, 15:38.
        Jo esi-isämme ovat tehneet virheitä - ostaneet riisikipon - mutta mehän emme tee sitä virhettä
        Mutta entäs kun sen teki ja kahdesti

        Comment

        • E34. 520i vm 90
          Newbiemmer
          • Nov 2006
          • 10

          #5
          mulla oli tossa mun e3 sessa kans että rikko letkuja ja syy selvis kin sitten. eli kansi oli rikki jossain kanavassa oli halkeama ja keräs järkyttävän paineen koneeseen.

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1204
            • GrassLake

            #6
            edellisessä m50 koneisessa 520:sessä kanssa teki saman, syyläristä kiinnike murtui.
            hioin siitä letkulähdön juuresta vahvikkeet pois, ja hienosti sai letkun vielä kiinni!
            nykyisestä 325:sesta otin letkun kylmänä irti, pikku koputtelulla murtui tästäkin kiinnike, korjasin taas samalla lailla.
            Taitaa olla todella yleistä m5x sarjan koneissa.

            Onneksi saa kuntoon ostamatta syyläriä, korkeintaan uuden klemmarin.
            Vinkiksi muille joilla ei vielä ole hajonnut ja hajoaa kohta...

            Comment

            • Violin
              Bimmer Rookie
              • Oct 2006
              • 57

              #7
              Hieman enemmän letkulähdön nysää tutkittuani, tulin siihen tulokseen, että joku edellinen omistaja on "korjannut" lähdön juurikin Risto113:n ehdottamalla tavalla. Puuttuvaa pätkää ei letkussa ole vaikka klemmari on vielä paikallaan.

              Tarkoitus ajaa kulkineella jonkin aikaa niin patentteihin en itse sorru. Kumpa olisin älynnyt tsekata tuon jo aikaisemmin, mutta kun auto toimi 1,5kk täysin moitteetta ja mitään ongelmia esim. nesteitten kanssa ei ollut, niin se oli vaan "Ajamisen iloa".

              Osaako kukaan kommentoida tuon lämpömittarin näyttämän oikeellisuutta ilman nesteitä ajettaessa? Henkisesti olen jo varautunut veistämään suuren siivun lompakosta kansiremppaan. Perjantaina saan uuden syylärin keulille ja pääsen ihmettelemään kannen kuntoa.

              Comment

              • soldia
                Banned
                • Feb 2006
                • 725
                • Planet X

                #8
                Originally posted by Violin View Post
                Voiko tuollaiseen irtoamiseen olla jokin erityinen syy eli joku toinen vika?
                Näin pakkasilla voisi tulla mieleen että kun sisälle ei lämmintä enää tullut vaikka lämmöt olikin ok, niin... :think

                Olisiko sisäkennolle tulevat letkut/litkut jäätyneet ja siksi paineet ylös ja sitten tuo letkuliitos hajonnut ja nesteet pihalle...

                Oireethan on juuri vastaavat ja lopputuloskin voisi sillä selittyä. Jäähdytinnesteiden pakkas-kestävyys alhainen...

                Ja jos lämmöt oli ok niin kansi-vikaa ei luultavasti ole tai ainakaan sitä ei ehtinyt syntyä.

                Ps. Vesipumppu vika ei ole koska silloin olisi koneen lämmöt noussut eli se toimi.
                Last edited by soldia; 24-01-2007, 21:14.

                Comment

                • Violin
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2006
                  • 57

                  #9
                  Tuo sisäkennon letkujen jäätyminen on kyllä aika epätodennäköistä. Auto kävi kuukausi sitten huollossa, jossa myöskin jäähdytysnesteet vaihdettiin. Ja kohtalokkaalla reissullakin lämmintä tuli alkumatkasta. Sitten jostakin syystä tuo letku irtosi.

                  Comment

                  • K.S.
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 649
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by Violin View Post
                    Tuo sisäkennon letkujen jäätyminen on kyllä aika epätodennäköistä. Auto kävi kuukausi sitten huollossa, jossa myöskin jäähdytysnesteet vaihdettiin. Ja kohtalokkaalla reissullakin lämmintä tuli alkumatkasta. Sitten jostakin syystä tuo letku irtosi.
                    Ja aina pitää muistaa epäillä huollon ammattitaitoa, itelläni oli pakkasnesteen kesto vain -18c,nesteet laitettu koneeseen varsin suositussa bemari pajassa kalliin rempan jälkeen
                    Last edited by K.S.; 27-01-2007, 10:24.

                    Comment

                    • Violin
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2006
                      • 57

                      #11
                      Tänään saatin uusi syyläri keulille ja mitään merkkejä kansiviasta ei ole. HUH huh Tunnin kävin pörräämässä ja auto toimii täysin normaalisti, ei ole nesteet ja öljyt sekaisin jne.

                      Pajalla jossa autoa käytin ei tainnut olla laitteita tarkempaan mittaamiseen, olivat vain tsekanneet silmämääräisesti et kunnossa on. Eikös nesteistä voi jotenkin mitata mahdolliset pakokaasun merkit? Ei luulisi olevan kallis operaatio?

                      Comment

                      • K.S.
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 649
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by Violin View Post
                        Eikös nesteistä voi jotenkin mitata mahdolliset pakokaasun merkit? Ei luulisi olevan kallis operaatio?
                        Kympistä kolmeenkymppiin paikasta riippuen, mutta jos kuitenkin pelaa täysin normaalisti, eikä kadota tippaakaan nesteitä on tuokin silkkaa kaljarahojen haaskausta

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎