Tuttu vasta kortin saanut kaveri ehti ajella -91:llä 525i pari viikkoa, kunnes puhelin pirahti. Autoon oli tullut yhtäkkiä ihmeellinen käyntihäiriö. Auto kuulemma hiukan tärisi ja tehojakin oli hukassa. Tärinä/sivuäänet eivät kuitenkaan olleet niin pahat, etteikö autolla hänen puheensa mukaan voisi ajaa. Nooh, auto tuli pihaan ja alkoi vian määritys. Pakoputki kuulosti vuotavan ja otti vähän runkoon kiinni. Myös muki tai kaksi oli selvästi pelistä pois. Öljyä oli riittävästi ja tyhjäkäynti ei juuri seilannut. Koko kori hiukan "vapisi", luonnollista vajaapyttysenä.
Ensi apuna neivoin vaihtamaan heti seuraavana aamuna tulpat ja soittamaan sitten uudelleen. Kehotin olla ajamatta autolla muuta kuin kotiin, vaikkei se mahdottoman pahalta kuulostanutkaan. Neivoin myös, että puolat ovat kulutuskamaa koneessa ja sellainen saattaa olla pamahtanut.
Seuraavana päivänä puhelin pirahti. Kaveri oli vaihtamassa tulppia ja menin mielenkiinnosta katsomaan miten homma etenee. Tulpat vaihdettiin ja kone tulille - Edelleen tärisee ja käy vajaana. Höh, ei muuta kun tulpat uudelleen pois ja ihmettelemään niiden mustaa olemusta noin kahden minuutin käytön jälkeen. Massamittari, lambda. lämpötila-anturi.... WAF? Kaikki tulpat oli kuitenkin kuivia, joten kipinää kai tulee. Seuraavaksi puristuspainemittari käteen ja mittailemaan. 1) 13.1 2) 12.8 3) 9.1 4) 8.4 5) 3.1 6) 0 .... :think
Että näin. Seuraavaksi kysymys: MITÄ TEIT OIKEESTI?
Vastaus: "No, kaveri tuli isi-leasing Volvolla liikennevaloihin ja polki kaasua. Mä ajattelin näyttää, että puhuu täs muukin kun pakoputki... Polkasin vapaalla koneen rajottajalle ja sit tää alko...
Ensi viikolla otetaan sit 24V kansi pois ja katotaan montako venaa on solmussa...
Ensi apuna neivoin vaihtamaan heti seuraavana aamuna tulpat ja soittamaan sitten uudelleen. Kehotin olla ajamatta autolla muuta kuin kotiin, vaikkei se mahdottoman pahalta kuulostanutkaan. Neivoin myös, että puolat ovat kulutuskamaa koneessa ja sellainen saattaa olla pamahtanut.
Seuraavana päivänä puhelin pirahti. Kaveri oli vaihtamassa tulppia ja menin mielenkiinnosta katsomaan miten homma etenee. Tulpat vaihdettiin ja kone tulille - Edelleen tärisee ja käy vajaana. Höh, ei muuta kun tulpat uudelleen pois ja ihmettelemään niiden mustaa olemusta noin kahden minuutin käytön jälkeen. Massamittari, lambda. lämpötila-anturi.... WAF? Kaikki tulpat oli kuitenkin kuivia, joten kipinää kai tulee. Seuraavaksi puristuspainemittari käteen ja mittailemaan. 1) 13.1 2) 12.8 3) 9.1 4) 8.4 5) 3.1 6) 0 .... :think
![Smoke](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/smoke.gif)
Että näin. Seuraavaksi kysymys: MITÄ TEIT OIKEESTI?
Vastaus: "No, kaveri tuli isi-leasing Volvolla liikennevaloihin ja polki kaasua. Mä ajattelin näyttää, että puhuu täs muukin kun pakoputki... Polkasin vapaalla koneen rajottajalle ja sit tää alko...
![Jep](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/jep.gif)
Ensi viikolla otetaan sit 24V kansi pois ja katotaan montako venaa on solmussa...
![Smoke](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/smoke.gif)
![BigSmile](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_biggrin.gif)
Comment