Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 535i vaihteiston irrotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VetteMan
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 173
    • Jämsä

    E34 535i vaihteiston irrotus

    Pitäisi vaihteisto ottaa irti painelaakerin vaihdon vuoksi. Ajattelin kun joku muukin sen varmaan joskus tehnyt. Eli paljonko joutuu purkamaan että vaihteiston saa irti ja pääsee painelaakeriin käsiksi? Lähinnä askarruttaa kardaani ja pakoputkisto. Sopiiko kardaanin irrottamaan ennen kun purkaa putkiston /suojapellit pois?
    Tietäis mihin varautuu kun hommaan ryhtyy, ehkä illassa tai pahemmassa tapauksessa viikonloppu
    ex. BMW E38 730ia, E34 525i, E34 535i, E34 520i, E28 518i
    Muut harrastekohteet: Corvette -98,-78,-71 454, Lincoln Town Car -98 ja Town Car -94 Limousine
  • Henry
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 744
    • Kannus

    #2
    Ensiksi pakoputki pois, ja sitten suojapellit. Kardaaniin ei pääse muuten käsiksi. Vaihdelaatikon irroituksesta en pelkästään tiedä, koska olen ottanut aina moottorin vaihdelaatikkoineen pois.
    Mercedes-Benz cls 350
    530DA E60
    Ex:
    Audi A6 2.7 biturbo quattro
    523IA E39
    520 E34 2Kpl
    535 E34

    Comment

    • Aapo
      Bimmer Rookie
      • Feb 2006
      • 126
      • Tampere

      #3
      Originally posted by VetteMan View Post
      Pitäisi vaihteisto ottaa irti painelaakerin vaihdon vuoksi. Ajattelin kun joku muukin sen varmaan joskus tehnyt. Eli paljonko joutuu purkamaan että vaihteiston saa irti ja pääsee painelaakeriin käsiksi? Lähinnä askarruttaa kardaani ja pakoputkisto. Sopiiko kardaanin irrottamaan ennen kun purkaa putkiston /suojapellit pois?
      Tietäis mihin varautuu kun hommaan ryhtyy, ehkä illassa tai pahemmassa tapauksessa viikonloppu
      Haulla löytyy threadi, jossa itse kyselen samaa. Noh, mutta kyllä putkiston joutuu irroittamaan. Lootan irtiottaminen ei ollut kovin simppeli operaatio ilman asianmukaisia työkaluja, saatikka asiantuntemusta, eli aikaa meni niin pirusti.

      Itselle tuli yllärinä, että yhden pultinreiän kohdalla olikin sellainen ohjaintapin tapainen systeemi, vaikka kirjanen väitti sitä pultiksi (ei ollut katkennut pultti).
      Tämän tapin, ja sen takia, että peukalo on keskellä kämmentä, irti saaminen oli aika hankalaa, koska loota oli siltä kohtaa kiinni niin että pysyy. Loppujenlopuksi loota lähti irti kun sitä hellästi (alumiinia) vänkäsi alapuolelta hieman auki, kiristi osan alapulteista takaisin ja otti auki uudestaan. Ei saanut damagee ja lähti nätisti. Ihmettelyyn ja turhaan työhön menee paljon aikaa, jossei ole aikasemmin samanlaista purkanut.

      Tietysti joku taas kohta sanoo että ei koko hommassa mee ku puoli tuntia linkkarilla ja tunkilla Noh, mää oon ehkä vähän hidas.

      Varmaan vaihdat kytkinasetelman samalla, joohan ? Niin ja kytkintä ilmatessa nestesäiliön tarvii olla ihan tappiinsa asti täynnä, että molemmat lokerot täyttyy kunnolla. Muuten ei onnistu. Nimim. kantapään kautta oppii.

      Korjausopas on muuten aika kova sana.

      Comment

      • VetteMan
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 173
        • Jämsä

        #4
        Koitin haulla etsiä muttei tullut vastaan.
        Mutta pääasia selvis, eli putkiston joutuu irrottaan. *kiroilee*
        Onhan noita laatikoita tullut irroteltua autoista, mutta kyseisestä ei tätä ennen.
        Asetelmaa en aio vaihtaa enkä kolistavaa kaksoismassa vauhtipyörääkään.
        Tuo on vaan talviauto jolla pitää päästä töihin Painelaakeri pitää sellasta meteliä ettei enää kovin pitkään kestä..
        ex. BMW E38 730ia, E34 525i, E34 535i, E34 520i, E28 518i
        Muut harrastekohteet: Corvette -98,-78,-71 454, Lincoln Town Car -98 ja Town Car -94 Limousine

        Comment

        • vitonen
          Bimmer Rookie
          • Sep 2003
          • 139

          #5
          Itse kuukausi sitten vaihdoin automaattivaihteiston. Erona manuaalille taitaa olla vain öljyputket, vaijeri ja kaapeli.
          Ite tein seuraavasti: Auto ylös, pakoputki irti, suojapellit pois, kardaanin laipasta vaihelaatikon päästä kolme pulttia pois, pyöritin toista takarengasta, neljäs pultti kardaanin laipasta pois, kardaanin kannatinlaakeri irti korista. Laatikon laitoin tunkin päälle, laatikon takakannake irti, laskin tunkilla laatikkoa alaspäin ja kone kallistui sopivasti. Nyt sitten räikkä, mutka ja 3 jatkovartta kaveriksi ja pultit pois laatikon ja koneen väliltä. Laatikon alapuolella oli 4 torx pulttia muistaakseni jollain E12 kannalla.
          Sittenpä se taitaa olla laatikko irti. Tosin mulla ei ole kokemusta, että miten vaihekeppi ja vivusto manuaalissa irtoaa..
          Onhan tuossa jo vähän osviittaa...

          Comment

          • Aapo
            Bimmer Rookie
            • Feb 2006
            • 126
            • Tampere

            #6
            Originally posted by VetteMan View Post
            Asetelmaa en aio vaihtaa
            Eipä ku aattelin, että kun sen lootan kerran auki ottaa, niin ei oo iso vaiva/raha vaihtaa asetelma samalla. Vituttaa sitten kohta ottaa se uudestaan auki.

            Se asetelma kun todennäköisesti alkaa olemaan kanssa vaihtokunnossa.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎